Gumi le, gumi fel – már megint

Itt az idő felrakni a nyári abroncsokat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jól beköszöntött a tavasz, érdemes hát leváltani a téli gumikat nyáriakra, s ha futja rá, nyilván szakszervizben. Aki abroncsvásárlás előtt áll, nyugodtan vegye meg most, nem lesz olcsóbb később sem.

Itt a tavasz, eljött a gumicsere ideje. Mert 7 fok feletti a napi átlaghőmérséklet, s mert a langymelegben a téli abroncs már nyúlik, közel nem tapad olyan jól, mint a nyári, keményebb komponensű. Nyilván magunk is megejthetjük a váltást - szép időben sokan szívesen elszöszmötölnek az emeléssel, a le- és felszereléssel, a tisztítással, a pumpálással. És még spórolnak is. Mások, a kényelmesebbek vagy a bizonytalanok szervizben végeztetik a cserét, ott is tároltatják a gumikat, és szakemberekre bízzák a "piszkos" munkát.
Szűcs Tamás, a nostopgumi.hu ügyvezetője azt mondja, okosabb egy megbízható gumisnál kereket cseréltetni, ezen nem ajánlott spórolni. Hogy miért? Mert a szervizben a megfelelő szaktudással és a megfelelő eszközökkel 20-40 perc alatt megvan a váltás mindenestül, azaz az abroncsok átvizsgálásával, centrírozással, egyben tanácsadással. A szerelő, miután felemelte az autót, s levette a téli kerekeket, átnézi, minden rendben van-e, nem lóg-e valami, s hogy milyen állapotúak a nyári gumik (megvan-e az előírt profilmélység, nincs-e szálszakadás, nem túl öreg-e az abroncs). Cseréli az elkopott szelepházakat, ellenőrzi, hogy jók, kúpos helyett például nem ívesek-e a csavarok és fordítva. Forgásirány szerint teszi fel a kerekeket, beállítja a nyomást, ki- és bepakol, ha az ügyfél éppen nem tároltatja helyben, a gumihotelben az abroncsokat. S ami a legfontosabb, a kellő nyomatékkal meghúzza a csavarokat - ami otthon kihívás, a műhelyben pillanatok műve.
Hirdetés

Arra a kérdésre, hogy mikor érdemes menni, ha szeretnénk elkerülni a sorban állást, a válasz igen egyszerű: tessék előre bejelentkezni. A mostani szezon egyébként az ünnepek előtti napokban kezdődött, s úgy másfél hónapig tart. Először általában a nagyobb teljesítményű járművek tulajdonosai cseréltetik át a gumikat, ahogy Szűcs Tamás fogalmaz, ők veszik észre leghamarabb, hogy ideje váltani.
[kepallojobb=409231]Otthon majd vegyük ki a zsákból a gumikat, s tároljuk száraz helyen, felnin egymásra fektetve, vagy önmagukban álló helyzetbe[/kepallojobb]Míg az említett szervizben a munkadíjak évek óta változatlanok (és nem is esett vissza a forgalom, napi 250 autós fordul hozzájuk), maguk a gumik akár 25-30 százalékkal is drágultak az előző szezonhoz képest. A szakember, illetve tapasztalata szerint ha van készlet, akkor arra nem érdemes apellálni, hogy később esetleg olcsóbbak lesznek a gumik, márpedig jelenleg nincs hiány abroncsból, nem úgy, mint pár hónapja, amikor bizony több méretben is vadászni kellett a téli köpenyekre.
Mindazonáltal mi azért senkit sem beszélnénk le arról, hogy saját kezűleg szerelje át a gumikat, hiszen így több ezer forintot is megtakaríthat. Csak körültekintően, azt szem előtt tartva tegye, hogy sok szempontból nincs lényegesebb az abroncsnál. Ugyanakkor nem árt valóban átnézni a felniket, de a futóművet is - ha sok hó nem is esett ezen a télen, egy alattomos kátyú veszélyes sérüléseket okozhatott, amelyeket jóval kifizetődőbb időben észlelve javíttatni.
A levetett téli gumi tárolásánál a szokásos dolgokra figyeljünk: felnin lehetőleg fektetve, pőrén pedig állítva raktározzuk, száraz helyen, s ne bezsákolva. De az is opció, ha nincs nyári szettünk, a téli bezzeg az utolsókat rúgja, hogy "lejáratjuk" őket, s majd csak akkor cserélünk, amikor már nagyon aktuálissá válik. Aki most venne, vásárlás előtt ajánlott a legfrissebb teszteket átböngészve tájékozódni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?