Látni és látszani: xenon és LED utólag
Energiát és pénzt is spórol az utólagos LED- és Xenon-fény
Ez a cikk több, mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mind a Xenon, mind pedig a LED-es világítás spórolósabb és erőteljesebb fényű, mint a hagyományosnak számító halogénes. Gyárilag azonban nem olcsók. És utólag?
Xenon és Xenon között óriási különbség lehetséges. Utólagos megoldással is a gyárihoz közeli színhőmérsékletre kell törekedni, különben jelentősen nő a lebukás veszélye − automatikus szintszabályzó és mosó nélkül szabálytalan az ívkisüléses lámpa, sőt a fényszóróház is Xenonhoz való kell legyen
Napjainkban a használtautó-hirdetésekben varázsszó a Xenon fényszóró. A vásárlók, illetve általában az autósok fontosnak tartják, hiszen temérdek tesztben olvashatják: erőteljesen világít. Ráadásul, míg gyári áron 200 ezer forint alatt nemigen kapható, utólag, mint azt Galgóczi Gergelytől, az egyik legnagyobb hazai xenonszett-forgalmazónak számító Xenon.hu tanácsadójától megtudtuk, akár 25 ezer forint alatt is van már beépíthető készlet.
Mit is tartalmaz utóbbi? Gyakorlatilag új izzókat, foglalatokat és egy speciális gyújtótrafót, ugyanis a Xenon izzók lényege, hogy az egyebek mellett Xenon-gázzal töltött „izzókban” elektródák közötti elektromos ív kisülése adja a nagy erejű fényt. Az „izzóban” tehát nincs izzószál, szemben a hagyományos halogénekkel vagy a köztes megoldásnak számító, Xenon-gázzal töltött, valódi izzószálas izzókban. Utóbbiak mindenféle átalakítás nélkül tehetők az eredeti foglalatokba, de míg ezek jó esetben is csak 50, de inkább csak 30 százalékkal világítanak jobban a halogéneknél, a xenonok fényereje nyolcszor erősebb. Átütő változást utóbbiak fognak eredményezni.
Az igazi Xenon azonban az elektromos ív sütéséhez speciális, a 12 voltos rendszerénél sokkal nagyobb feszültséget igényel, így jön képbe a gyújtótrafó, mely egyébként olyan egyedi, kicsiny elektronika is lehet, hogy léteznek fényszórók, amelyekbe az izzóval egybeépítetten tehetők. Hogy szabályosak-e? Nem feltétlenül, ugyanis a hatályos előírások szerint Xenon fényszóró csakis automatikus fényszórómosóval és szintén automata, dinamikus szintszabályzással építhető be, továbbá elvileg csakis olyan fényszóróházba, ami Xenon izzóhoz is rendelkezik jóváhagyással. Ebből kifolyólag leginkább Xenonnal gyárilag is rendelhető autóknál van értelme belevágni a xenonosításba. Az persze már más kérdés, hogy mennyire lehet velük lebukni. A Xenon.hu tanácsadója szerint a közúti ellenőrzés nem gyakori, de előfordulhat. Másik, kellemesebb rutin, hogy műszaki vizsgán se vegzálják az átalakítás miatt az autósokat.
A lényeg a gyári szintre való törekvés: színben, világítási képben is azt érdemes másolni. Míg az előírások a fényszórók tekintetében a fehér vagy kadmium-sárga színt engedélyezik, a Xenonok kékesebben világítanak, Kelvinben mért színhőmérsékletük választható. Legjobbnak fényerősségük, illetve csekély lebukási veszélyük miatt egyaránt az 5000 K körüliek számítanak. A 8000 K feletti kékesek már csupán a tuningot szolgálják, messzire nem világítanak, közúton a lebukás veszélyét hordozzák magukban: az NKH ellenőrei közvetlenül, a rendőrök feljelentéssel kötelezhetik műszaki vizsgára az autót. Ha ilyenre sor kerül, érdemes kihúzni az utólagos izzókat és a gyáriakat visszatenni. Beépítéskor ezért gondolni kell rá, hogy erre szükség lehet, ezért a gyári csatlakozók barkácsolása helyett ajánlott átalakítót venni, melyet kihúzva bármikor percek alatt visszatehető az eredeti izzó is. Az utólagos Xenon természetesen nem mindig illegális, a 30-50 ezer forintos készletekhez mintegy 80 ezer forintért kapható szintszabályzó elektronika (15 ezer forintért egyébként azt induláskor imitáló lámpamozgató elektronika is létezik), a mosás pedig végképp nem gond (egy nagynyomású mosó 10-12 ezer forint), s természetesen lámpaburából is létezik előírt. A gyári rendszerek ára gyakorta még a teljesen hivatalos átépítéssel sem érhető el, ám az átépítésnek leginkább a használt autóknál van értelme, aki új autót vesz, az jobban jár a gyárival.
Meddig jó egy Xenonizzó?
Akár már 4 év után is érezhető a Xenonizzó gyengülése. Ha így van, műszerrel kimutatható a halványodás, új izzóval fokozható a fényerő
Ahogyan azt olvasóink nyomon követhették, az elmúlt hetekben két Ford Mondeo is vendégeskedett szerkesztőségünknél. A használt, de kiváló igásló és egyben prémium utazóautó tulajdonosa az új, fullextrás tesztautó után konstatálta, hogy bár abban is Xenon a fényszóró, az mégis halovány az új, valóban iszonyatosan erős fényéhez képest. Mivel a Xenon.hu csapata ingyen méri a fényerőt, a két autóval elgurultunk hozzájuk, hogy kiderítsük, műszer szerint milyen különbség mutatható ki a két autó fényszórói között. Az értékek természetesen az azonos autó eltérő lámpái között is különbözőek voltak, hiszen a bal oldali (jobb oldali közlekedésnél) erősebbre hangolt. A még zsenge Mondeo bal oldali lámpája 3600-3700, a gyengébbre hangolt jobb pedig 3200 lumen fényértéket produkált. A használt, 4 éves, órája szerint is több mint 100 ezer kilométert futott bő 30 százalékkal világított gyengébben, jobb oldali lámpája a 2000 lumen fényértéket sem érte el.
Csavarhúzóra és leginkább tapasztalatra is szükség van a Xenonizzó cseréjéhez. A halogénéhez hasonlóan ennek a buráját sem szabad megérinteni
Ezek bizony már lealkonyodóban lévők − állapították meg a Xenonosok, hoztak is két vadonatúj izzót, percek alatt beépítették őket a teljes fényszóróházak ki-, majd beszerelésével, és következhetett az újbóli fénymérés. Nem mondhatjuk sajnos, hogy az új Mondeo fényereje köszönt volna vissza, de a műszer szerint a lemaradás felét sikerült lefaragni. A szerelők egyébként megjegyezték, teljes fényerejüket 10 órányi használat után érik el az új izzók. Noha azóta már "bejáratódtak", nem mentünk vissza mérni, fontosabb, hogy a Mondeo fényereje gazdája szerint érezhetően javult, így nem bánta meg az új izzók vásárlását (pláne, hogy a régieket eltehette pótnak), de azt azért bevallotta, hogy a márkaszervizes árat nagyon nem szívesen fizette volna ki.
Legtöbb modellnél a teljes fényszórót ki kell szerelni az izzócseréhez, a tapasztalt szerelők így is percek alatt oldják meg a műveletet
Ha azonban kiég az izzó – amire bizony, ha nem is olyan gyakorisággal, mint a halogénnél, a Xenonnál is lehet számítani, átlagosan 5 év vagy 120 000 kilométer után – a gyári források helyett sokkal inkább érdemes máshonnan vásárolni, például az importőrnek számító xenon.hu webshopjából. Tíz viszonylag friss, de 2-3 éves kora miatt már az említett futást lehetségesen elért modellhez vizsgáltuk meg a (telefonos érdeklődés alapján, alvázszám hiányában sok helyen csak tájékoztató jelleggel kapott) márkakereskedői árakat a xenon.hu áraival szemben. A legjobbnak nevezhető Citroënnél „mindössze” 35 százalékkal lett volna drágább a márka műhelye, míg egy Ford Mondeo esetében (igaz, köztudottan nem egy olcsó márkaszervizből) a xenon.hu árához mérten bő háromszoros árat kaptunk. Csere esetén egyébként érdemes a trafót is megvizsgálni, tisztázni kell, hogy valóban csak az izzóval van-e gond. Lehetséges, hogy nem is az a rossz, vagy akár az is, hogy a hibás trafó az újat is rövid idő alatt kinyírná – nem érdemes megkockáztatni. Trafóhibára utal, ha az izzó időnként világít, az öregedő izzó pedig csökkenő, színeződő fényéből vagy teljes kiégéséből, bekapcsolás után csak néhány másodpercnyi villanásából ismerhető fel.
Xenonizzó árak (Ft)
| Modell | Xenon.hu ára | Gyári ár – márkaszerviz |
| Ford Mondeo 2.0 TDCi, 2008 | 19900 | 72580 |
| Mazda6 2.2 D, 2009 | 10900 | 34740 |
| Subaru Legacy 2.0 D, 2009 | 10900 | 42290 |
| Opel Astra 1.4 T, 2009 | 19900 | 51104 |
| Volkswagen Passat 2.0 CR TDI, 2009 | 19900 | 62970 |
| Audi A8 3.0 TDI, 2010 | 10900 | 63000 |
| Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D, 2007 | 10900 | 15400 |
| Renault Scénic 2.0 dCi, 2009 | 10990 | 50730 |
| Citroën C5 2.2 HDi, 2009 | 19900 | 27000 |
| BMW 520d, 2009 | 19900 | 57650 |
LED-menetfény önálló lámpa felszerelésével és izzócserével is építhető az autóba. Mindössze a kadmiumsárga szín és a pozíció szabályozott, a földtől 25-150 cm magasan kell legyen az egymástól legalább 60 cm-es középső hézaggal elhelyezendő menetfény
Egy izzófoglalatba több LED is kerülhet, a fogyasztás még így sem éri el egy hagyományos izzóét. A CAN-buszos autókba ellenállással rendelkező LED-ek és Xenonok szerelendők, hogy a rendszer ne jelezzen hibát a csekély energiafelvétel miatt
Míg a Xenon kissé tiltott, de nagy fényereje miatt édes gyümölcs, a látás helyett a láthatóságot szolgáló LED-es menetfény szabályos, mindössze néhány előírást kell szem előtt tartani, a szín itt is fehér vagy kadmiumsárga, illetve a kettő közötti átmenet lehet. A lámpák pozíciójánál a földtől mért 25-150 cm az előírás, a kétoldali egységek között pedig legalább 60 cm kell, hogy legyen. Bekötés szempontjából szabály, hogy a tompított, távolsági vagy ködfényszóró bekapcsolásakor a menetfény ki kell aludjon vagy legalábbis tompábbra kell kapcsoljon. Utóbbiak beállítása a szakembereknek nem gond, és létezik olyan rendszer is, amely indexeléskor, hogy az irányjelző láthatóbb legyen, visszavesz az adott oldal menetfényéből. Praktikus, ahogyan az is, hogy az automatikus menetfénnyel biztosan nem fogunk bírságot kapni az országúti tompított fényszóró elmulasztásáért: ugyanis országúton nappal kiváltja azt. Továbbá – és sokan főként ezért veszik – 10-20 ezer forintért szinte új fizimiskát ad egy korosabb autónak is.
Katona Mátyás
Ez is érdekes lehet:
Mansory Ferrari 458 Spider Monaco Edition
Mindössze három darabot készít a német Mansory a monacói színekbe öltöztetett könnyített, tuningolt nyitott 458-asból.
A cikk galériája
Tetszett a cikk?
(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Új hozzászólás írása
Friss tesztek
Mini Cooper S Rauno Aaltonen Edition teszt 
Rauno Aaltonen 1967-es monte-carlói győzelmének állít emléket a piros-fehérbe csomagolt különleges Cooper S. De vajon mit szól az automata váltóhoz a Raliprofesszor?
Renault Trafic Passenger 2.0 dCi 115 teszt
Még épp vezethető B kategóriás jogsival a Trafic, sofőrrel együtt kilencen utazhatnak benne, és még a csomagtérből is jut mindenkinek 172 liter. Ez lenne a tökéletes utazóautó?
Ford Ranger menetpróba
Noha egy ideje már nálunk is kapható, most próbálhattuk ki először az új Rangert, és a Ford kőkeményen is kényelmes pickupja meglepően pozitív csalódást okozott.
-
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Cosmo Automata teszt
- Hyundai i30 1.6 CRDi HP Business Automata teszt
-
BMW 320d Modern Line Automata teszt
- Fiat Freemont 2.0 Multijet Urban teszt
-
Hyundai i30 1.6 GDi Business teszt
-
Renault Twingo 1.2 Dynamique teszt
-
Volkswagen up! 1.0 teszt
FORD tesztek
Ford Ranger menetpróba
Noha egy ideje már nálunk is kapható, most próbálhattuk ki először az új Rangert, és a Ford kőkeményen is kényelmes pickupja meglepően pozitív csalódást okozott.
Ford Mustang Boss 302 villámteszt 
A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.
Ford Grand C-Max 1.6 SCTi EcoBoost Titanium teszt 
Tavaly második generációjába lépett, és egyben kétfelé ágazott a Ford C-Max palettája. Nálunk a nagyobbik, hét üléssel is rendelhető Grand járt.
Ford Mondeo 2.0 SCTi Powershift Titanium Luxury teszt
Csúcsmodelljével, 2,0 literes, 240 lóerős, turbós, EcoBoost benzinesével járt nálunk a tavaly megújult Ford Mondeo, jó is volt!
Ford Metal-Ka 1.2 teszt
Háromféle színben rendelhető a Ford Metal-Ka, amely a jól ismert kisautó egyedi külsejű változata. Nálunk 1,2 literes benzinmotorral járt a Fiat 500-assal szoros műszaki rokonságban álló modell.
- Ford S-Max 2.0 EcoBoost Powershift Titanium teszt
- Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia Powershift teszt
- Ford Fiesta Sport teszt
- Ford Kuga teszt
- Ford Tourneo Connect teszt
- Ford Focus CC teszt
Címlapon
Friss cikkek
Több mint 4 éves útlezárás kapcsán faggattuk az illetékeseket
3 napja – Sztori
Budapesten még 2008 márciusában zárták le a Keleti pályaudvar Thököly út felőli részét. Átadása már 2 éve csúszik. Vajon mikor lesz kész?
Láthatatlan autók Magyarországon
3 napja – Sztori
Válság ide, kis piac oda, az új modellek előbb-utóbb nálunk is viszonylag szép számban fogynak és észrevehetőek az utakon. Vagy nem. Listán a láthatatlan autók.
Drift OB: nagypályások csatája következik 
3 napja – Sztori
A 2012. évi Hell Energy Országos Drift Bajnokság második felvonása következik május 27-én. A helyszín nem más, mint a máriapócsi RabócsiRing.
-
Buktatók a kínai autógyártásban
4 napja – Sztori -
Gyáriak, félgyáriak és a többiek - ilyen a WTCC
7 napja – Sztori -
Autógyártók a sportban – szponzorként
Múlt héten – Sztori -
E hét végén Shell Eco-marathon
2 hete – Sztori -
Williams-siker és robbanás Barcelonában
2 hete – Sztori -
Légzsákokról röviden
2 hete – Sztori -
Merre mennek az üzemanyagárak?
2 hete – Sztori
Kapcsolódó tartalom
- Új Dodge, Ford és Toyota NASCAR versenyautók
- Szegedi győzelem a Bosch Rexroth Pneumobil versenyen
- Buktatók a kínai autógyártásban
- Vége a boldog időknek: nőhet a benzin és a gázolaj ára
- Munkabizottság alakult az új KRESZ kidolgozására
- Miként alakulhat át a műszaki vizsgáztatás?
- Ford Ranger menetpróba
- Hogyan kell átírni ma egy autót?
- EcoBoost motorokkal árasztja el Európát a Ford
- Ford Transit 2.2 TDCi Trend, 2010 használtteszt
Használtautó.hu
|
Ár: 599.000 Ft Évjárat: 2001 Kivitel: sedan Üzemanyag: Dízel |
|
Ár: 4.500.000 Ft Évjárat: 2008 / 1 Kivitel: sedan Üzemanyag: Dízel |
|
Ár: 2.799.000 Ft Évjárat: 2008 / 6 Kivitel: ferdehátú Üzemanyag: Dízel |








































































Hozzászólások (58 db)
Petya fontos dolog amit írsz, igazad is van, csak fogalmazhatnál szalonképesebben egy kicsit.
A többi hozzászólást nem olvastam és a cikket sem (mert minden erre jutó időmet és energiámat az elektromos autókról szóló cikkeknek szentelem), de a címe alapján a két legfontosabb dolog közül az egyik, amit Te is írsz, hogy nagyon oda kell figyelni, hogy ne vakítsuk szét a szembejövőt a rosszul beállított, beszerelt fényszóróinkkal, mert könnyen frontális karambol is lehet belőle. E tekintetben mindenkit fokozott felelősség terhel a közlekedés többi résztvevője (és saját maga) iránt.
A másik a "ledekkel látszani" szókapcsolattal kapcsolatos észrevételem, hogy kötelezővé tenném nappal is a tompított fényszórók bekapcsolását lakott területen belül is mindenki számára, mert sokkal jobban látszanak az autók és rengeteg baleset megelőzhető volna ezzel! A legtöbb autós nincs tisztában azzal, hogy az autója színe beleolvad az aszfaltba és gyakran alig észrevehető. Bekapcsolt lámpákkal ezerszer jobban látszik még a perifériában is!
Az "esőben és rossz látási viszonyok között" fogalmat, pedig a legtöbben nem ismerik sajnos, valamint azt sem, hogy a nappal az a napkeltétől napnyugtáig tart, nem amíg még dereng valami világosság!
Figyelmetlenek az autósok, nem kapcsolják fel időben a lámpát és a legtöbben még a szembe jövő fénykürtös figyelmeztetésére sem veszik észre magukat.
Ezeket sajnos minden nap tapasztalom, mert mindenkire ráreflektorozok kb.: 2mp-ig, aki lámpa nélkül jön szembe esőben és/vagy rossz látási viszonyok között, vagy TOTÁL BELEOLVAD AZ AUTÓJA AZ ASZFALTBA!
Nagyon durván "eltűnnek" az autók és a rendőrök sem veszik komolyan, nem büntetik eléggé a lámpa nélkül közlekedőket. Autópályán ködben is rendszeresen látok teljes sötétségben közlekedő autókat. Dudálhatsz, villoghatsz nekik, nem érti, csak megy, mint a süketbarom!
Azóta van ez, mióta a műszerfal akkor is világít, ha nem ég a lámpa. Így az életben nem veszi észre, hogy pl.: alagútban elfelejti fölkapcsolni.
Ezért van az, hogy az új Volvókban már beindítod a motort és ég a lámpa, nem lehet lekapcsolni, mert ennyi figyelmetlen, érzéketlen sofőr van az utakon, hogy nem törődnek vele, nem tudják helyesen megítélni.
Egyetlen mentség lehet erre, ha a csak nagyon rövid távokon használja az autót és az akkumulátor nem töltődik eleget, ha be vannak kapcsolva a lámpák. Erre volna megoldás a led-es nappali menetfény, ami szinte semmit nem fogyaszt és mégis látszik tőle az autó. Állítólag az új autóknál már kötelező felszereltség.
Előzmények megtekintése
Hát igen. Sajnos az ilyen dolgok kiverik a biztosítékot nálam. Az önzőség. A menő dolgok.
Szürke autóm van, ami tudvalevőleg nem túl feltűnő, és éppen ezért éjjel nappal járatom a tompítottat.
Viszont az esőben ködlámpázókat büntetném. Nagyon durván! A foncsor xenonosokat is! Sőt, az eget beterítő halogéneseket is. Kivétel ez alól a megpakolt szintező nélküli öregebb autók.
Azért árulják őket, mert vannak olyanok, akik megveszik. Aztán fogják, beépítik a halogénhez kitalált foncsorozott lámpaburába, és a pofámba több fény jut a balfasz fényszóróiból, mint az útra. Ugyanis a foncsor szétkúrja a fényt mindenhova, ahova nem kellene.
Ez engem felkúr. Az is felkúr, ha valaki esőben bekapcsolta ködlámpával járkál este. Utóbbi nagyon.
Hasonlítsd össze mondjuk egy Opel insignia xenonját, meg a te kókányodat! Állj szembe a két autóval, azt hiszem nagy meglepetések lesznek. Ismerősöknek is volt, vakítottak is vele, aztán az egyiket megbaszta a rendőr, a másikat meg műszaki vizsgán küldték el a picsába.
Te viszont nagyon okosnak tűnsz, úgyhogy rád nem vonatkoznak a szabályok.
Előzmények megtekintése
Petya fontos dolog amit írsz, igazad is van, csak fogalmazhatnál szalonképesebben egy kicsit.
A többi hozzászólást nem olvastam és a cikket sem (mert minden erre jutó időmet és energiámat az elektromos autókról szóló cikkeknek szentelem), de a címe alapján a két legfontosabb dolog közül az egyik, amit Te is írsz, hogy nagyon oda kell figyelni, hogy ne vakítsuk szét a szembejövőt a rosszul beállított, beszerelt fényszóróinkkal, mert könnyen frontális karambol is lehet belőle. E tekintetben mindenkit fokozott felelősség terhel a közlekedés többi résztvevője (és saját maga) iránt.
A másik a "ledekkel látszani" szókapcsolattal kapcsolatos észrevételem, hogy kötelezővé tenném nappal is a tompított fényszórók bekapcsolását lakott területen belül is mindenki számára, mert sokkal jobban látszanak az autók és rengeteg baleset megelőzhető volna ezzel! A legtöbb autós nincs tisztában azzal, hogy az autója színe beleolvad az aszfaltba és gyakran alig észrevehető. Bekapcsolt lámpákkal ezerszer jobban látszik még a perifériában is!
Az "esőben és rossz látási viszonyok között" fogalmat, pedig a legtöbben nem ismerik sajnos, valamint azt sem, hogy a nappal az a napkeltétől napnyugtáig tart, nem amíg még dereng valami világosság!
Figyelmetlenek az autósok, nem kapcsolják fel időben a lámpát és a legtöbben még a szembe jövő fénykürtös figyelmeztetésére sem veszik észre magukat.
Ezeket sajnos minden nap tapasztalom, mert mindenkire ráreflektorozok kb.: 2mp-ig, aki lámpa nélkül jön szembe esőben és/vagy rossz látási viszonyok között, vagy TOTÁL BELEOLVAD AZ AUTÓJA AZ ASZFALTBA!
Nagyon durván "eltűnnek" az autók és a rendőrök sem veszik komolyan, nem büntetik eléggé a lámpa nélkül közlekedőket. Autópályán ködben is rendszeresen látok teljes sötétségben közlekedő autókat. Dudálhatsz, villoghatsz nekik, nem érti, csak megy, mint a süketbarom!
Azóta van ez, mióta a műszerfal akkor is világít, ha nem ég a lámpa. Így az életben nem veszi észre, hogy pl.: alagútban elfelejti fölkapcsolni.
Ezért van az, hogy az új Volvókban már beindítod a motort és ég a lámpa, nem lehet lekapcsolni, mert ennyi figyelmetlen, érzéketlen sofőr van az utakon, hogy nem törődnek vele, nem tudják helyesen megítélni.
Egyetlen mentség lehet erre, ha a csak nagyon rövid távokon használja az autót és az akkumulátor nem töltődik eleget, ha be vannak kapcsolva a lámpák. Erre volna megoldás a led-es nappali menetfény, ami szinte semmit nem fogyaszt és mégis látszik tőle az autó. Állítólag az új autóknál már kötelező felszereltség.
De imádom ezt a sok szabály szerető ratyit. :D :D
Ha ennyire minden így van stb. stb. akkor miért árulják őket és főleg ennyire olcsón. Na már itt gond van akkor, és azokat hibáztatják akik legálisan megveszik. hmmm érdekes. De amúgy is az egész világ ilyen mióta jött ez civilizáció meg a többi faszság. Ha mindenki betartaná a szabályokat na az lenne a fura szerintem. Mert emberek vagyunk nem tökéletes lények. De ez így volt, így is lesz. Ennyi
Az ilyen csőlátó szabályszerető embereknek azt ajánlom ne foglalkozzanak senki mással magukon kívül meg mondjuk a családjukon kívül, és akkor könnyebb lesz az élet.
Előzmények megtekintése
Na erről beszéltem
XENON:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/148/9914/27975818/opel-insignia-672052941310270460.jpg
FOS RATYI GAGYI ÜTNIVALÓ KÓKÁNY:
http://image.made-in-china.com/2f0j00JBPEwUgrhfce/HID-Xenon-Lamp-SS01-.jpg
De imádom ezt a sok szabály szerető ratyit. :D :D
Ha ennyire minden így van stb. stb. akkor miért árulják őket és főleg ennyire olcsón. Na már itt gond van akkor, és azokat hibáztatják akik legálisan megveszik. hmmm érdekes. De amúgy is az egész világ ilyen mióta jött ez civilizáció meg a többi faszság. Ha mindenki betartaná a szabályokat na az lenne a fura szerintem. Mert emberek vagyunk nem tökéletes lények. De ez így volt, így is lesz. Ennyi
Az ilyen csőlátó szabályszerető embereknek azt ajánlom ne foglalkozzanak senki mással magukon kívül meg mondjuk a családjukon kívül, és akkor könnyebb lesz az élet.
Előzmények megtekintése
Azért árulják őket, mert vannak olyanok, akik megveszik. Aztán fogják, beépítik a halogénhez kitalált foncsorozott lámpaburába, és a pofámba több fény jut a balfasz fényszóróiból, mint az útra. Ugyanis a foncsor szétkúrja a fényt mindenhova, ahova nem kellene.
Ez engem felkúr. Az is felkúr, ha valaki esőben bekapcsolta ködlámpával járkál este. Utóbbi nagyon.
Hasonlítsd össze mondjuk egy Opel insignia xenonját, meg a te kókányodat! Állj szembe a két autóval, azt hiszem nagy meglepetések lesznek. Ismerősöknek is volt, vakítottak is vele, aztán az egyiket megbaszta a rendőr, a másikat meg műszaki vizsgán küldték el a picsába.
Te viszont nagyon okosnak tűnsz, úgyhogy rád nem vonatkoznak a szabályok.
De imádom ezt a sok szabály szerető ratyit. :D :D
Ha ennyire minden így van stb. stb. akkor miért árulják őket és főleg ennyire olcsón. Na már itt gond van akkor, és azokat hibáztatják akik legálisan megveszik. hmmm érdekes. De amúgy is az egész világ ilyen mióta jött ez civilizáció meg a többi faszság. Ha mindenki betartaná a szabályokat na az lenne a fura szerintem. Mert emberek vagyunk nem tökéletes lények. De ez így volt, így is lesz. Ennyi
Az ilyen csőlátó szabályszerető embereknek azt ajánlom ne foglalkozzanak senki mással magukon kívül meg mondjuk a családjukon kívül, és akkor könnyebb lesz az élet.
Mert látni életmentő lehet, vakítani meg veszélyes. Mérlegelni kéne és ha valami szakszerűen van megcsinálva, az jó! De ti ilyet nem ismertek, csak a tiltást, mert van belőle rossz is...
A xenon alapjába véve hasznos dolog, és akinek van (tegyük fel nem vakít) az nem is akar megválni tőle. Azért mert jobban látsz vele! Mondok egy példát. Éjjel, országút, vak sötét, út közepén egy őz vagy kivilágítatlan biciklis, tökmind1. Egy xenon messzebbre világít, hamarabb észreveszed, több idő van korrigálni. Persze van ellenpélda is, de akkor sem a tiltás a lényeg. Emlékszel még a harmadik féklámpára? Én kaptam érte bírságot, most meg kötelező...
Európában tilos halogénlámpás fényszórót xenonlámpás fényszóróvá alakítani. Az útmegvilágító eszköz fénykibocsátásának növelése ugyanis csak komplett cserelámpa készlet beépítésével megengedett. Az erre kifejlesztett készlet jóváhagyási jellel (pl. E7) ellátott fényszórópárt, automatikus fényszóró-állítóművet, és az EGB R48-as előírásnak megfelelő fényszóró-tisztító egységet foglal magában.
Az elvakítással összefüggésben elvégzett laboratóriumi mérések azt mutatták, hogy a halogén izzó használatára kifejlesztett fényszórók, amelyeket illegálisan beépített xenonlámpával működtetnek, semmilyen körülmények között nem érhetik el az eredetileg számított fénykibocsátási értékeket.
Ami pedig a fényszóró vetítőrendszerét illeti, az ernyőzött fény százszorosan túllépi a kisugározható fény megengedett határértékét. Az ily módon átalakított fényszórók fénykibocsátásának egyáltalán nincs világos-sötét határvonala: tompított fénykibocsátásuk megegyezik a távolságival, ezért a tompított világításuk be sem állítható. Ennél fogva a halogénről xenonlámpára átbarkácsolt fényszórók az éjszakai közlekedés valóságos veszélyforrásai.
Ezeket a fényszórókat kétszeres fénykibocsátás, világos, széles útmegvilágítás, a nappali fényhez hasonló színeloszlás jellemzi. Színhőmérsékletük ugyanis 4300 Kelvin, amely a 3200-as színhőmérsékletű halogén, és a napsugárzás 5300 Kelvinnel jellemezhető értékei között, inkább az utóbbi értékét közelíti. Ezzel magyarázható, hogy kedvezőbbnek ítéljük a xenonlámpás útmegvilágítást, és szemünk kevésbé fárad el xenonlámpás, mint halogénizzós fényszóró használata esetén. Az előbbi fénykévéjében előbb vesszük észre, és jobban láthatóak az út szélén közlekedő gyalogosok és kerékpárosok. A xenonfény kontrasztosabb képe javítja az éjszakai, és a rossz látási viszonyok közötti színlátást.
A féklámpád meg biztos nem az előírásoknak megfelelő (már akkor is voltak szabályok és azok nem ismerete , be nem tartása ) miatt büntettek meg.
A ledekről nem sok vita fojt, pedig az is téma volt.
A cikket a fenti fényforrással kapcsolatban nem tartom kielégítőnek mivel nem ír róla "semmit"
OK! Menetfény, nappali, meg ami előre világít.
Nekem inkább az lenne a kérdésem, hogy van-e értelme a ledes féklámpának, indexnek, helyzetjelzőnek?
Egyébként a Xenon néha tényleg vakít, és nem tisztem eldönteni, hogy gyári, vagy nem, jól beállított vagy nem! A tény, hogy ha látok messziről egy erősebb fényjelenséget, megpróbálom megjegyezni az út ívét arra a pármásodpercre. De villogni, tényleg nincs értelme. Azt használjuk inkább a rendőrfigyelmeztetésre.
Hátsó világításnál (elsőnél is) nem csak azt használják ki, hogy kevesebb energia kell a táplálásához, és tovább tart élettartamra, ha mégis kiég egy még ott a többi (általában több db van elhelyezve egy világító felület mögött) és sokkal hamarabb(előny a féklámpánál) bocsát ki fényt mint az izzó (mivel a nevében is bent van így érthető ,hogy fel kell izzani annak a bizonyos szálnak mire világít, igaz ez pár tizedmásodperc de itt féklámpa ez is számít)
Az utólag kicserélt olyan LED lámpák amik az eredeti foglalatba beszerelhetők és estleges teszt áramkörrel rendelkezik a jármű amit valami kütyüvel becsapnak az majd nem fogja észrevenni ha nem működik mert ugyanis azért kellet becsapni mivel a LED lámpa beépítésekor azt jelezte, hogy nincs rendben a világítás. Normál izzó 1,5-1,6A árammal míg a LED lámpa (beépített ledek darabszámától függ) 0,3-0,5A -rel működik ! ?
nem igaz.
az utak annyira gyalázatos állapotban vannak, hogy nincs az a szintállító automatika, amelyik azt követni tudná.
teljesen mindegy, hogy gyári, vagy utólagos, olyan mintha kifejezetten villogna a szembejövő xenonos.
nekem gyárilag volt xenonos a gép, de kidobtam belőle, az automatika rendszeresen megszívatott, pont az utak állapota miatt, utálatos dolognak tartom, hogy eső után, vaksötétben másodpercenként változik, hogy 80 méterre látok vele, vagy csak 5-re. lett helyette fix halogén, kézzel állítom, ha nagyon tele van pakolva hátul az autó, és látok rendesen.
viszont pont az ilyen "leszaromaszembejövőt" emberek miatt ügyesen körbefóliáztattam az autót, mert ha xenon jön mögöttem, akkor azonnal 3 helyről kapok 6 Napot az arcomba(két külső tükör, belső visszapillantó).
sajnálatos, hogy a jard azért is levámol, de valahogy látnom kell közlekedés közben.
Előzmények megtekintése
Te azért kapisgálod a dolgokat. Szerinted, rajtad kívül hány ember tudta mire való a kézi szintszabályozó vagy uram bocsá használta is. TISZTELET A KIVÉTELEKNEK. Aki tudta és használta az a lámpáját is ellenőriztette mert sokszor csak az a hiba, hogy a "nagy tudású" nem tudta pontosan a helyére illeszteni az égőt, nézd meg ugyan ezt az autót hátulról ott is van hiba biztos 5w-os helyén 21w-os világít vagy fordítva, esetleg az 21/5w-ost is rosszul rakja be pedig van diferencia mechanikusan is de neki sikerül fordítva befeszegetni. Ő csak azt látja világít, hogy hogyan azt már nem veszi észre és akkor azt mondja nem lát rendesen. Valóban "rossz a szeme" vagy szakira kellene bízni a cserét de ezen a kicsi összegen spórol, xenonra viszont van pénze! ?
Lehet vitatkozni, de ami a lényeg Magyarországon a törvény tiltja az utólagosan beépített xenont, kivéve ha az a leírtaknak megfelelően, mosóval és automatikus szintszabályzóval ellátott megfelelő lámpatestben van! Tehát hiába van jól beállítva az utólagos xenon és nem vakít, akkor is szabálysértést követ el aki ilyet használ! Tehát mindegy ki milyen véleménnyel van róla, akkor sem lehet!
Igazad van csak egy kicsit mi kevese(k)n vagyunk ehhez. Amúgy nem csak magyar országon tiltják és nem a magyarok találták ki, ez egy a sok ENSZ EGB előírások közül amit a járműgyártóknak alkottak, hogy megfeleljenek a járművek az előírásoknak és egységes legyen a gyártás minden téren minden gyártónál. Mi magyarok is próbáljuk betartatni, csak nem igazán sikerül lásd a többiek hozzászólásait. "Vizsga előtt cseréld ki majd rakd vissza" meg a többi hasonló okos abszolút nem műszaki hozzászólás. MERT AZZAL JOBBAN LÁT, igaz mert erős a fénye és mindenfele világít csak nem a megfelelő távolságig illetve az úttest felületét nem a megfelelő felületen világítja be.(NEM HISZEM ,HOGY MINDENKI TUDJA MIRŐL IS ÍRTAM) a gyári is ERŐSEN VILÁGÍT CSAK A MEGFELELŐ FELÜLET MEGVILÁGÍTÁSÁT PRÓBÁLJA BETARTANI a megfelelő világító egységgel.
"Kérdésem: hogy lehet ilyen gagyi sz@rokat hagyni forgalmazni????"
Amíg van olyan madár, aki megveszi ezeket a szarokat, mert elhiszi, hogy 10e Ft-ért lehet olyan komoly világítása, mint egy többszázezer forintos gyári xenon, addig forgalmazni fogják.
Előzmények megtekintése
Egyetértek veled! Látni talán ő jobban lát mert tényleg világít , VAKÍT! csak mi szembejövők nem látunk addig semmit. Betiltani nem tudják mert ügyesen kitalálták, hogy "csak verseny célokra használható" felirattal tudatják a vásárlóval viszont arról nem kell meggyőződniük, hogy valóban arra is használják( rádió zavarszűréssel kapcsolatos minősítés van csak kevesen tudnak idegen nyelvet meg ugye a magyar aztán semmit sem olvas el amit adnak tájékoztató jelleggel egy termékhez) így ki van játszva a jelenlegi jogszabály. A KÖZÚT NEM VERSENYPÁLYA és ha betartanák a sebességhatárokat akkor talán ellátnának az ilyen vezetők olyan távolságra ami a sebességhez és a látási körülményeknek megfelel ugyanis ezt meg a KRESZ írja elő azzal együtt , hogy mit jelent a zavarás ill a veszélyeztetés fogalma. Ugye ezek is szabályok csak ezeket sem tartják be mint a xenon lámpával kapcsolatos előírásokat sem. Akkor miről beszélünk?
én 55 ezres szettet vettem 6000k ízzóval mert szegény saab gyári halogénjével még 20 al is nekimennék az előttem tornyosuló falnak mert szart se lehet látni vele. ja és a reflektor is xenon lett meg a ködlámpa is. és foncsoroztattam is mert az ajó fényszóró alfája omegája
És visszatehetted volna bele a gyári halogént mert tán azért nem láttál megfelelően mert a tükröző felület nem volt megfelelő állapotban(matt ill fátyolos) De ha már nem így tettél akkor beültetnélek egy másik autóba és megkérnénk valamelyik családtagod , hogy járműveddel közlekedjen veled szemben és kíváncsi lennék akkor a véleményedre ? Mert lehet, hogy Te jól látsz azzal a baromi sok xenonnal felszerelve! A gyári azért kerül olyan sokba mert talán az felel meg az előírásoknak amit NEM A MAGYAROK TALÁLTÁK KI hanem az európai autógyártók műszaki előírásával, vizsgálatával foglalkozó bizottság!!
Igaz ami igaz, zavaró a sima halogén izzó is ha rosszul van beállítva, de ez senkit sem érdekel! Sajnos itt Magyarországon nem az autósok érdekében hozzák a szabályokat hanem pont ellenkezőleg: ellenük! Ez is egy jó példa! Mivel a xenon jobb látási viszonyokat biztosít így biztonságosabb, ráadásul ha megfelelően van beállítva egyáltalán nem zavaró mégis azt mondják nem szabályos! valamikor az autófóliázással volt hasonló a helyzet. Azt úgy oldották meg, hogy műbizonylat kell róla. Talán ezt is szabályozni lehetne, ha pl. beszerelhető lenne, de csak olyan helyen ahol azt megfelelően megteszik, beállítják stb. és adnak róla igazolást. Ezzel igazolható lenne egy rendőrségi ellenőrzés során, hogy tényleg megfelelően van beszerelve a xenon, így nem kellene a rendőrre bíznia magát az embernek. Halottam már olyat is pl. hogy a rendőr a gyári xenon fényszóróra is azt mondta, hogy utólagos és feljelentette a sofőrt! Megoldást lehetne találni, de aki tehetne érte az nem tesz!
Előzmények megtekintése
Jó lenne már megérteni, hogy általában az utólagosan beszerelt nem a gyárit jelenti. Az hogy gyárilag is van xenonal szerelt az azt jelenti, hogy a lámpatest is más a már ismert egyéb követelmények megléte mellé. TEHÁT NEM LEHET JÓL BESZERELNI. A hagyományos halogén lámpagyártók neve közül melyik utólagos xenon égőn láttál ilyen feliratot. A hagyományos égők foglalat formáját használják fel arra, hogy a valaki által gyártott xenon égőtestet összehozzák és így be helyezhető("e" minősítés sincs rajt) az eredeti helyére.LÁTTÁL MÁR H7-ES FOGLALATTAL RENDELKEZŐ GYÁRI XENON VILÁGÍTÓTESTET ? Sok fóliázott autó tulajdonosnak van műbizonylata a felszerelt fóliáról csak elfelejtették elolvasni azt (vagy tudják csak úgy csinálnak mint aki nem tudja), hogy az a bizonylat melyik ablakok fóliázására vonatkozik vagy ép a fólia felhelyezésekor lemaradt a bizonylat szám a fóliára vonatkozva. Szóval száz fóliás autóból talán KETTŐ felel meg a bizonylaton kiállítottaknak !? Ja és az árusító helyeken ügyesen mutatnak a xenon lámpaszetthez tartozó minősítést csak azt felejtik el közölni, hogy az a villamossági zavaroknak a minősítéséről szól nem a világítótest megfelelőségéről. És azt is ki írják rá CSAK SPORT CÉLOKRA HASZNÁLHATÓ ! (ezért nem tehet semmit a fogyvéd és a hatóság csak a közúton) ugyebár a közút nem sportpálya ! ? Akkor miről beszélünk? Minden további kérdésedre tudok válaszolni műszakilag, gyakorlati tudással.
A ledekről nem sok vita fojt, pedig az is téma volt.
A cikket a fenti fényforrással kapcsolatban nem tartom kielégítőnek mivel nem ír róla "semmit"
OK! Menetfény, nappali, meg ami előre világít.
Nekem inkább az lenne a kérdésem, hogy van-e értelme a ledes féklámpának, indexnek, helyzetjelzőnek?
Egyébként a Xenon néha tényleg vakít, és nem tisztem eldönteni, hogy gyári, vagy nem, jól beállított vagy nem! A tény, hogy ha látok messziről egy erősebb fényjelenséget, megpróbálom megjegyezni az út ívét arra a pármásodpercre. De villogni, tényleg nincs értelme. Azt használjuk inkább a rendőrfigyelmeztetésre.
én 55 ezres szettet vettem 6000k ízzóval mert szegény saab gyári halogénjével még 20 al is nekimennék az előttem tornyosuló falnak mert szart se lehet látni vele. ja és a reflektor is xenon lett meg a ködlámpa is. és foncsoroztattam is mert az ajó fényszóró alfája omegája
Elmesélném hogyan jártam ennél a "egyik legnagyobb forgalmazó"-nál. Vettem egy xenon szettet. Ott helyben be is szerelték 5000 ft-ért. 2 hónap után kezdte megadni magát az egyik, elkezdett lilulni. Telefon, azt mondják vigyem vissza, csere gariban. Király. Visszamegyek (vidékről, kb 35km) elmondom mi van, mutatom a garipapírt, erre azt mondják, ez természetes, hogy megy tönkre 2 hónap után, és nem cserélik ki!!! Kicsit felemeltem a hangom, némi vita után, rendben, csere. De csak azt, ami nem jó. Kezembe kaptam egy cseredarabot, és egy csavarhúzót, oldjam meg, ők nem nyúlnak hozzá!!! Még jó, hogy értek hozzá valamennyire... Azóta eltelt 1.5 hónap, amit kicseréltek, megint elkezdett lilulni... Ennyit ér az általuk forgalmazott portéka... Hab a tortán: vettem náluk ledes helyzetjelzőt is, 1.5 hónap után elkezdett villogni az egyik... 1500 ft... Kuka... Kérdésem: hogy lehet ilyen gagyi sz@rokat hagyni forgalmazni???? És a hozzáállásuk vásárláskor nyájas, ha gondod van, húzz a francba...
Előzmények megtekintése
"Kérdésem: hogy lehet ilyen gagyi sz@rokat hagyni forgalmazni????"
Amíg van olyan madár, aki megveszi ezeket a szarokat, mert elhiszi, hogy 10e Ft-ért lehet olyan komoly világítása, mint egy többszázezer forintos gyári xenon, addig forgalmazni fogják.
A kommentelők gondolati síkját követve, be kéne tiltani a nem gyári a szélvédő közepére tapasztott navigációkat, a tükrön lógó csecsebecséket, az autóban dohányzást, az autóban evést, menet közben rádiót állítgatni, a lejátszóban CD-t cserélni, az autóból menet közben kinézni. Ezek a dolgok a vezetéstől több figyelmet vonnak el, mint az a pár pillanat amíg elvakít a szembejövő akármilyen lámpája. Ezen kár ennyit rugózni.
Előzmények megtekintése
Szerintem is kár rugózni ezen!
Akit megállítanak utólag beszerelt xenonnal annak be kéne verni a lámpáit utána meg a pofáját és aztán egy életre ki kéne vonni a forgalomból az autóját!
Mondjuk ezt is szelektálni kéne mert nem mindegy hogy projektoros lámpa van berakva vagy a síma foncsorba van beleokádva a xenon ami szanaszét szórja a fényt!
Elmesélném hogyan jártam ennél a "egyik legnagyobb forgalmazó"-nál. Vettem egy xenon szettet. Ott helyben be is szerelték 5000 ft-ért. 2 hónap után kezdte megadni magát az egyik, elkezdett lilulni. Telefon, azt mondják vigyem vissza, csere gariban. Király. Visszamegyek (vidékről, kb 35km) elmondom mi van, mutatom a garipapírt, erre azt mondják, ez természetes, hogy megy tönkre 2 hónap után, és nem cserélik ki!!! Kicsit felemeltem a hangom, némi vita után, rendben, csere. De csak azt, ami nem jó. Kezembe kaptam egy cseredarabot, és egy csavarhúzót, oldjam meg, ők nem nyúlnak hozzá!!! Még jó, hogy értek hozzá valamennyire... Azóta eltelt 1.5 hónap, amit kicseréltek, megint elkezdett lilulni... Ennyit ér az általuk forgalmazott portéka... Hab a tortán: vettem náluk ledes helyzetjelzőt is, 1.5 hónap után elkezdett villogni az egyik... 1500 ft... Kuka... Kérdésem: hogy lehet ilyen gagyi sz@rokat hagyni forgalmazni???? És a hozzáállásuk vásárláskor nyájas, ha gondod van, húzz a francba...
Senki ne rakjon be ilyen 25 ezer forintos szettet az autójába utólag!!!
NKH megállít, helyben lekaparják a matricát, fénykép, határozat; csak trailerrel mehetsz el onnan, mert különben a rendőrökkel összedolgozva még a jogsid is ugrik. Ekkor ki kell szereltetned a xenont, és kötelező újra levizsgáztatni az autót, ugye minimum 17 ezerért. Legalább 3 napos tortúra, nem beszélve a költségekről. Csak azt nem értem, miért lehet még forgalmazni? (Kedves Fogyasztóvédelem, kéne mozdulni!) Amúgy mostanában nem is nagyon látok xenonos autókat, mert az NKH nagyon ráment erre! Nagy bátorság ilyet benne hagyni!
Ez így nem teljesen igaz. Ír egy jegyzőkönyvet, ezzel kell menni vizsgára 30 napon belül, ha minden megfelel a vizsgán, és nem szeretnék új műszakit, csak a régit megtartani, akkor ez ingyenes. Vizsga előtt kicserélni az izzókat kb 15 perc, utána vissza szintén.
Nekem van 1 2006-os vectrám lámpamosóval,szeretnék bele Xenont tenni,szerintetek érdemes?
Előzmények megtekintése
Miért ne! Minden nyűgével együtt! (Büntetőjogi felelősséggel egyetemben, pl. ha a szó szerint elvakult szembejövő balesetet szenved!)
Sorolhatnám ezeket a nyűgöket, de csak egyet; az első hiba az lesz, hogy néhány hónap múlva elszáll a trafó, kialszik a lámpa! Szerencsés, ha csak "vibrál", mint az öreg neon-cégér! Én szóltam! ;)
Nekem van 1 2006-os vectrám lámpamosóval,szeretnék bele Xenont tenni,szerintetek érdemes?
Előzmények megtekintése
hehe ez most olaj lett a tűzre :)