Lehet itthon jobbkormányos autóval közlekedni? És érdemes?

Magyar utak angol szemmel - riport a jobbkormány világából

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kissé körülményes, de nem lehetetlen jobbkormányos autóval közlekedni Európában.


Az autóvezetés érmének két oldala van: a jobb, illetve a bal. Egyik esetben az autó bal oldalán ülünk és az út jobb oldalán hajtunk, ahogy a bolygó útjainak körülbelül háromnegyedén, például itthon is tesszük, míg a többi, főleg angolszász befolyású aszfaltcsíkon az út menetirány szerinti bal oldalán mennek jobbkormányos autók. És vannak vándorok, mint riportalanyunk, Andy, aki közel másfél évtizede nálunk él, de még mindig jobbkormányos Pajerójával közlekedik.
Feltehetően főleg ideiglenesen Nagy-Britanniában munkát vállaló, majd hazatelepülő honfitársainknak köszönhető, hogy itthon is szép számmal kapni baloldali közlekedésre szánt jobbkormányos autókat. Jelen pillanatban 332 ilyen gépet kínál a hasznaltauto.hu, és ezek közül 169 rendelkezik érvényes okmányokkal. 162 közülük normál állapotú, 115 autót még nem honosítottak, 47-et kínálnak magyar dokumentumokkal. Kínálat tehát van, de lássuk, mivel számolhatunk használat szempontjából, ha ilyen autó megvásárlására szánjuk el magunkat.

Először is szögezzük le, hogy a jobbkormányos autó forgalomba helyezése, biztosítása és használata elvileg nem ütközik semmilyen hivatalos akadályba. Ha megfelel a műszaki vizsgán, akkor a forgalomban sem lehet belekötni. Nagyon lényeges, hogy a jobbkormányos autón cseréljük ki kontinentálisra a lámpaburákat: az oldalcsere miatt ugyanis rossz fele vetik a fényt az autó lámpái, ezt pedig nem csak a többi sofőr, de a műszaki állomás sem tolerálja. Ha csak rövidebb időre váltunk országot, akkor nem kell a teljes burákat lecseréltetni, kereskedelmi forgalomban kaphatók vakításgátló matricák.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért közlekedne bárki is jobbkormányos autóval mifelénk? Andy a következőkkel indokolja döntését:
Igazából nem szeretek repülni, sokkal inkább levezetem azt a pár ezer kilométert, amikor kell. Ráadásul szeretem az autómat, nem szívesen válnék meg tőle, használom, amíg megy.

Emberünk viszonylag gyakran jár haza, ezért fel sem merült benne, hogy magyarítsa Mitsubishi Pajeróját, még a tavaly novemberben elfogadott, részben kedvezőbb behozatali feltételek ellenére sem. Műszaki és bürokratikus követelményekből a jobbkormányosokra se vár sokkal több, mint a máshonnan importált autókra, de a sofőrre azért ró extra terheket a „rossz oldalon“ levő kormány. Az első kérdés, ami fel szokott merülni azokban, akik még nem vezettek jobbkormányos autót, általában a pedálok és a váltó elrendezésére vonatkozik. Jó hír, hogy a pedálok sorrendje változatlan, balról jobbra kuplung-fék-gáz sorban követik egymást, és a váltó kulisszáját sem variálják át a baloldali közlekedés kedvéért. Azaz pontosan úgy kell vezetni, mint a balkormányos autókat, csak bal kézzel kell váltani. Elsőre kicsit fura és bizonytalan érzés, de aztán gyorsan rájön az ember, hogy ha a sávokat elválasztó felfestéshez igazítja az autót, akkor nem lehet nagy probléma.

Fejtörést inkább a kereszteződések és az elsőbbségadások – jobb- helyett balkéz-szabály, a keresztbe menő autók nem abban a sávban érkeznek, ahol beidegződéseink alapján várnánk – okozhatnak, de olyan környezetben, ahol a menetirány szerinti bal oldalon folyik a közlekedés, segítséget nyújthat, ha figyeljük közlekedőtársainkat. Andy trükkje a kontinensen - és nyilván otthon is - az udvariasság és a defenzív vezetés:
Nagyon előzékenyen, figyelmesen és türelmesen vezetek, hogy még véletlenül se akadályozzak senkit menet közben. Régen leginkább az elsőbbségadásoknál és a körforgalmakban töprengtem azon, hogy merre is nézzek, de mára már ez is rutinná vált, amikor pedig hazalátogatok, azonnal átáll az agyam.
Neuralgikus pont lehet az előzés, hiszen a kinézéshez egy teljes autószélességnyit kell balra oldalazni, ami egy kétsávos országúton problémás lehet. Lássuk, hogy kezeli a helyzetet egy rutinos brit:
Nem sokat előzök. A Pajero magas, így a személyautók felett ellátok, viszont nem akarok vele gyorsan menni, a 110 km/h bőven jó autópályán. Ugyanakkor, ha mondjuk cammogó kamiont kell előzni, kicsit lehúzódok az út jobb szélére, úgy rálátok a szembejövőkre. De inkább rászámolok a menetidőre, és szép kényelmesen megyek.
Úgy tűnhet, némi megszokás után nincs is olyan forgalmi helyzet, amelyben gondot okozna a jobbkormányosság, de emberünk tud példát mondani problémás szituációra:
Észnél kell lenni, amikor utasok szállnak ki a kocsiból. Ha megállok az út szélén, hogy valaki kiszálljon mellőlem, akkor nagyon oda kell figyelnünk a hátulról érkezőkre.
Miért akar valaki jobbkormányos autót venni? Elsőként felmerült bennünk, hogy biztos sokkal olcsóbban kínálják az ilyen autókat itthon, de sajnos nem. A kezdeti keresések alapján azt láttuk, hogy bizonyos esetekben tényleg nyerhetünk 5, 10 esetleg 15-20%-ot a vételáron, de úgy gondoljuk, hogy ha itthon balkormányos kivitelben is megvehető autóról van szó, akkor ez az árkülönbözet nem indokolja a használattal járó későbbi kényelmetlenségeket.
Persze járhatunk úgy, hogy beleszeretünk valamibe, ami egyszerűen nem létezik balkormányos kivitelben – például egy korábbi generációs Nissan Skyline-ba, a hasznaltauto.hu-n épp nincs – akkor nincs más lehetőség, mint megvenni úgy, ahogy gyártották. Ha olyasmire fáj a fogunk, amit csak jobbosban gyártottak, akkor vagy végnélküli, s nem garantáltan pozitív kimenetelű fúrás-faragás, gányolás lesz az átszerelésből, vagy különféle alkatrészek hiányában nem is fogják vállalni az átépítést. Ha a verda készült mindkét kivitelben, akkor könnyebb dolgunk lesz, de még így is több százezres, vagy akár milliós tételről beszélünk, úgyhogy nem érdemes ész nélküli belevágni a műtétbe.
Hirdetés

Andy szerint már a rendőrök sem olyan fogékonyak a jobbkormányos autósokra, mint korábban. Régen volt, hogy naponta többször is megállították, manapság egyre ritkábban veszik ki a forgalomból a brit rendszám miatt. A hazai közlekedésről, közlekedőkről viszont nincs túl jó véleménye:
Indulatosak, türelmetlenek a magyar vezetők. Hiányzik belőlük az empátia, a türelem és az udvariasság, mindenki csak saját előrejutásával törődik. Túl kevéssé figyelnek egymásra a sofőrök, és ez komoly gond. Amikor először jöttem, még volt valami egzotikus bája a városnak, amihez ez még illett is. Mára viszont ez eltűnt, külsőre Budapest is olyan, mint bármelyik európai nagyváros, de a közlekedési morál változatlan maradt. Otthon sokkal jobban figyelnek a másikra, de közlekedési szempontból Németországban éreztem magam a legjobban, ott nem csak udvariasan, de jól is vezetnek, a forgalomszervezés is kitűnő.
Andy nem említette, később felmerült, hogy mit tesz a magányos sofőr az autópályák fizetőkapuinál, a parkolóházak sorompós jegykiadó automatáinál vagy épp a McDrive-ban? Valószínűleg csak két lehetősége van: bután nyújtózkodik keresztben, vagy elegánsan, de lassan kiszáll, és megkerüli az autót. És akkor jött Joe Wiesenfelder a Cars.com-tól, és megmutatta, hogy csinálják a nagyok. Mi[/url] meg maradunk a balkormányos kocsiknál.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    Then came trouble…Aztán megtörtént a baj…Thomas után szabadon.

    Öt évig vezettem felváltva jobb és bal kormányos autót illetve buszt Angliában és itthon. Balost itthon és kint, jobbost itthon, kint felváltva, akár közvetlen egymás után. Addig nincs gond, míg csak arra kell figyelned, hogy melyik oldalon vezess. Mihelyst beszűkül az út (busz), ahogy valami szokatlan szituációba, vagy vészhelyzet kerülsz, automatikusan húzódsz a megszokott oldalra (jobbra). Lásd az 58 éves lengyel barátunkat, aki a dupla záróvonalat már nem tudta értelmezni és letarolta honfitársainkat a szerinte jó (bal) oldalon. Angliában minden kereszteződésnél figyelmeztet az út közepén a nyíl merről kerüld a bóját. Gyalogosokat is tájékoztatja a földre írt: “nézz jobbra” a zebrára lépés előtt. Lehet közlekedni vele, nekem és sok kollégámnak baleset nélkül sikerült is. Egyszer fordultam jobb kormányos Ladámmal forgalommal szembe Budapesten egy osztott pályás útra, éjjel 11 után. Nekem, valaki(k)nek szerencséje volt…

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    A galériában vagy egy rajzolt kép ami szerintem eléggé helytelenül mutatja a kihajtást. Mert szerintem a belső sávból nem lehet egyből kihajtani. A KRESZ is ezt írja: “……..majd a kilépőponthoz közeledve – jobb oldalra besorolva – irányjelzéssel kihajt….” . Ez gondolom másik irányba is ugyanaz 🙂

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    Kedves Ede!

    Semmi gond, egyébként pozitívan értettem azt, hogy “nagy arc”. Szóval aki szeret autózni, az már rossz ember nem lehet. 🙂
    (Bár így lenne a valóságban.)

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    Sziasztok!
    En 1angliaban elo magyar vagyok s nagyon tetszett Andy velemenye s mily igaz.
    Nekem itt kint volt a magyar autom majd 2evig,akkor hoztam ki mikor meg Londonban eltem
    es az utcankban talan 3angol auto volt tobbi mind a kulfoldieke kb 15 vagy 20.
    Aranyugyileg furcsa volt de az angolokat nem zavarta sot a rendort sem erdekelte,
    de ez szerintem addig igaz amig galibat nem csinal az ember.
    Forditott vezetest van kinek meg kell szokni van akinek nem embere valogatja.
    Nekem mondjuk nem volt furcsa csak rosszak a keskeny utak,minoseguk kielegito.
    Korforgalomban kovetni kell az elotted levot ha nincs senki es nem lat senki akkor
    nem szamit de ha megszokod konnyu esszeru.
    S ritkan van korforgalomban korforgalom de akkor van sok tabla es felfestes.
    Van olyan ut ahol ha jon szembol a busz inkabb megalnak az emberek es izgulnak
    hogy tukor fel auto vagy megusszak karc nelkul mivel a bussz nem lassit.
    De hala a jo istennek hogy a nagy forgalmu utak szelesebbek(kicsivel)
    Autopalyak ingyenesek elmeletileg mivel angol autokra kell fizetni utadot ami kocsinkent valtozo.
    Ermes fizeto kaput hidaknal talaltam eddig es azoknak nagy kosaruk van ami miatt nem kell nyujtozkodni
    parkolo haz az erdekesebb de nekem 10parkolasbon 5X volt valaki a kornyekemen aki
    elkerte majd bedobta helyettem a jegyet.
    S szerintem a kinti moralrol ezzel sok mindent elmondtam.
    Autopalyan is 130 helyet 110el mennek idoben indul el mindenki keves a stressz.
    Nagyon keves gyorshajtoval talalkozom itt az eszaki regioban.
    Mukodik itt a cipzar elv amit odahaza 1Xsem lattam ervenyesulni.
    Amig itt volt Maci a magyar auto sokan kedvesen fogadtak a kozlekedok
    kozlekedok kozul integettek kiengedtek meg ha nekik meg kellett alni akkor is.
    Viszont elkoltoztunk eszakabra sajnos rossz kornyekre sikerult kb 7honapja
    es utanna heti szinten feltortek betortek megrongaltak.
    3honapja vettunk 1angol autot de mar ezt is 2X feltortek.
    Sok keresgeles kozben megtapasztaltuk a ridegtartas eredmenyet
    ugyanis keves garazs van.Sok a csapadek,kocanasok hegyekben.
    10-12 eveseket nezegettem es nem uj autot kerestem hanem ami
    jon megy teszi a dolgat es 1 Focusban megalaltuk amit kerestunk(oszinte volt az auto)
    Viszont lessz majd izgalmas utunk ha hazautazunk vele
    mivel No-ban es Cseheknel is vannak rokonok akiket meg szoktunk latogatni.
    Emiatt megyunk majd haza autoval de a rendor bacsiknak hogy magyarazzam el
    hogy nem vagyok adocsalo 1olyan autovan aminek kinti erteke300e ft
    havi biztositas 50e ft eves utado 70e ft….
    Es a hazai moralrol nem is beszeltem hogy aki hazautazik es utnak indul tuti
    hogy az elso 5km 20 ledudaljak letoljak….es ha raadasul angol atoval teszi ezt
    tuti hogy addigra 3X megallitjak es irjak a cekket jo zsirosan sajna.

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    “miért nem lehet szabványosítani mindent a világon? kormányt balra egységes csatlakozók egységes konnektorok egy nyelv egy pénznem stb stb” – Erre a kérdésre a legegyszerűbb válaszolni. Egész egyszerűen azért mert neked “A” tetszik jobban, nekem pedig a “B”.

    A cikkhez hozzászólván: A többszintű körforgalmat nálunk azért nem vezetik be, mert nálunk még mindig sok az AGY NÉLKÜLI IQ BAJNOK BAROM ÁLLAT, aki indexel behajtáskor, majd végig indexel, amíg ki nem hajt, mert… inkább nem írok semmit, mert én leszek a k*cs*g…

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    miért nem lehet szabványosítani mindent a világon? kormányt balra egységes csatlakozók egységes konnektorok egy nyelv egy pénznem stb stb

  • 2017.10.30. at 23:17
    Permalink

    Érdekes cikk. Nagy arc lehet ez az Andy, ha képes 17órát!! (Csak Londonig) levezetni. Kár, hogy a cikk nem említi, valaha még Magyarországon is fordítva ment a közlekedés.

Vélemény, hozzászólás?