Tények és tévhitek a légkondicionáló karbantartásáról

Miként kell karbantartani a légkondicionálót?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Légkondicionáló-karbantartást, illetve töltetellenőrzést ma már számos szerviz ajánl. Vajon tényleg szükséges a jól működő rendszert is piszkálni?

A nyárias hőmérséklet beszökésével egyre több helyen, egyre több módon teszik fel a szolgáltatásra vállalkozók a kérdést: ellenőriztette már légkondicionálóját, megtörtént annak karbantartása? Alapvetően két műveletet, gombátlanítást, illetve töltetellenőrzést szoktak ajánlani, s amennyire lehet, elhitetik az autósokkal, hogy a légkondi is egy karbantartást igénylő rendszer, sőt, nagyon is veszélyes, gondoljunk csak a legionella baktériumra.
Az évenkénti légkondicionáló-karbantartás azonban ma olyan, mint az ötezer kilométerenként megejtett olajcsere - fölöslegesen gyakori. Egy neve elhallgatását a konkurencia haragját visszatartva elhallgatni kérő szakember véleménye szerint a jó légkondicionáló, amelyik kellően hideg, legalacsonyabb állásában legfeljebb 10 Co-os, nem büdös levegőt fúj, nem igényel karbantartást. Annak érdekében azonban, hogy ez hosszú távon így legyen, van néhány nem is karbantartási, inkább használati szabály, amit be kell, illetve be ajánlott tartani.
Hirdetés

Az első, hogy a légkondit bizonyos időközönként, legalább kéthetente, de inkább gyakrabban használni kell, hogy a benne lévő klímagáz a vele együtt mozgó olajjal megfelelően kenje a rendszer tömítéseit, azok ne száradjanak ki és váljanak porózussá. Érdemes is időnként használni, hiszen szárítószűrőjével - illetve a klíma működéséből adódóan, a levegő lehűtésével - a létező legjobb párátlanító a légkondicionáló - sajnos sok mai autó szellőzőrendszere erre épül, klíma nélkül már enyhe esőben sem képesek párátlanításra. Kivételek egyébként bőven vannak, dolgozhat hosszú távon jól a csak szezonálisan használt példány, és lehet gond a szinte mindig járatottal is. A hűtőközeg elszökése a hűtés enyhüléséből, illetve leginkább megszűnéséből ismerhető fel, csak enyhén hűtő légkondit nem érdemes dolgoztatni, kenés hiányában ugyanis a rendszer károsodhat; rátöltésnél pedig az olajról is gondoskodni kell. A mai autóknál már nem normális jelenség a közeg elillanása, ha ilyen tapasztalható, nem csupán töltetni, hanem szivárgást kerestetni is érdemes. Ha viszont a szellőzőkből kellően hideg levegő jön, a nyomáspróbának nincs értelme. Azzal ugyanis - mint kerékszelepből a nyomásellenőrzésnél - kiszökik egy kis gáz, aminek pont semmi értelme, hiszen megfelelő hűtőközeg nélkül nem hűtene jól a rendszer. [kepallobal=38300.jpg]Nyomáspróbának csak gyenge hűtés esetén, pollenszűrőcsere után van értelem nekilátni[/kepallobal]
A hűtéssel egyébként nem csak a hűtőközeg miatt lehet gond, ha például a pollenszűrő eltömődött, azon nem jut keresztül kellő mennyiségű levegő, így pedig a hűsre is hiába várunk az utastérben. Valójában ez a leggyakrabban, legalább évente cserélendő tétel a légkondicionáló kapcsán. Nem csak a levegő átengedése miatt fontos, hanem azért, mert a szennyeződések, illetve a baktériumok felfogására szolgál, így időközönként velük együtt ki kell dobni. A csere rendszerint otthon is elvégezhető, lehetséges, hogy egy csavarhúzóra szükség lesz hozzá, ám amúgy elegendő a kezelési kézikönyv vonatkozó utasításait követni.
Szűrő nem csak pollen, szárítószűrő is létezik a légkondicionálóban - ennek eltömődését jelzi, ha a légkondi járatása közben nem csepeg víz az autó alá. Ha így van, szervizhez érdemes fordulni, ugyanis ezen szűrő elérése már nem gyerekjáték, s az autóban megülő víz hamar gombásodni kezd, illetve melegágya lesz a baktériumoknak, kiváltképp a már említett legionellának.
Végezetül egyetlen teendő, a hűtőradiátor mosása. Évente, leginkább tavasszal érdemes megejteni. Nem csak a levegőben szálló, a lamellákat eltömítő bogarak és virágszirmok miatt, hanem azért is, mert a téli latyakkal bejutó só korróziót okoz. A bő vizes, slagos mosás bőven elegendő, jobban a gőzborotva sem fogja kitisztítani, ellenben, ha túl közelről alkalmazzuk, akkor akár a lamellák görbülését, így a hűtőjáratok lezárását is okozhatja. Az évente esedékes hagyományos mosást - használattól függően - 5-10 évente teljes, kiszereléssel, beáztatással járó is ki kell egészítse. Kiváltképp, ha a légkondi és a motor hűtője egymás mögött van, s csak kevéssé hozzáférhető. Ha pedig eltömődnek a lamellák, ugyanúgy gyenge lesz a hűtés, mint telített pollenszűrővel, légáram lesz, csak épp a meleg nem fog tudni távozni.
Addig azonban, amíg megvan a kívánt, semleges szagú légáram, aggódni nem kell a rendszerért. Alapvetően két dolog, a pollenszűrő rendszeres cseréje és a hűtő tisztítása javallott. A gombátlanítás - főként a különféle spray-kkel nem sokat ér, de a kezdeti fertőzéseket, rossz szagot ki tudja űzni. Ha azonban valóban komoly mértékben fertőzött a rendszer, sem a szellőzők felől, sem a beszívott levegő oldaláról nem lehet teljesen kitisztítani rendesen, ahhoz - erre szakosodott műhelyben - megbontás szükséges.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Szia! Sanyibácsi! A motortérben találod,méghozzá a tűzfalnak nevezett falon az utasteret elválasztó falon ha így jobban érthető,egy fekete kb 4×20-25cm-es műanyag lap két db szárnyas anyával rögzítve,amit leveszel és már elő is bukkan a szűrő!!!
    Üdv.:egy citroen picassos

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    “Egy neve elhallgatását a konkurencia haragját visszatartva elhallgatni kérő szakember véleménye szerint a jó légkondicionáló…….”

    A cikk írója az idézett megjegyzéssel kezdte a szakmai magyarázatot, tehát nem az ő véleménye!
    Úgy látom Önnek (és másoknak is) szövegértési problémája van és akik ebben szenvednek, azokat funkcionális analfabétáknak nevezik!
    Vagy egyszerűen csak azon élvezkedik, hogy belemarjon a cikk írójába? Bizonyos aberráltság ez is! De lehet még egyszerűbb a magyarázat: OKOSTOJÁS!

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Én szerelő vagyok és a habot használom, mind a magam mind az ügyfeleim részére, egy tubus 2 alkalomra bőven elég . Tavasszal mindig ajánlom, mert sokan nem használják télen a klímát, mert minek hűteni? A klíma nem csak hűtésre való, a legjobb párátlanító mikor az ember vizes cipőben beül az autóba és a meleg levegőt nyomatja a lábára. Egy fontos , hogy a pollenszűrőt azok mindenképp cseréljék tavasszal akik télen nem használják a klímát. A kórokozók melegágya lesz:)

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Semmi gond nincs a cikkel! Aki tudja csinálja,akin nem tudja tanítja,aki tanítani sem tudja abból lesz a tornatanár! Aki a cikket írta az újságíró! Egyenlő a szőke nővel! A klímatisztító hab tejesen jól működik ha büdös a rendszer használni kell és utána spuri.Még a szerelők sem húznak le!

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Nagyon egyszerű,mo…ip klíma tisztító hab.Sajnos az első autóm (mondeo…) elég sokat állt a kereskedésben,mielőtt megvettem.A klímája sem ment,amikor rendbe lett rakva eszméletlen,ge…ci büdös volt.Én,mint jó családapa megjártam pár klímást,próbálkoztak mindenféle,gomba-baci ölő szír-szer-xarral reménytelenül.Az egyik mondeos oldalon (ndmondeo…) olvastam a habról (előtte nem volt klímás autóm,nem tudtam róla) kipróbáltam,öröm és boldogság.Ahogy írtad,pollenszűrő ki,hab bele ezerrel,száradás,belső keringetés,pár ap citromillat,utána jóindulatú semlegesség.

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Csatlakozom az előttem szólókhoz: szerintem nem kellene cikkeket írni csak azért, hogy legyenek. Minimum utána kellene olvasni, ha már nem ért hozzá az író. A szezon eleji tisztítás minden (auto, lakás stb.) klímánál kötelező a megtelepedő baktériumok miatt!!! A védőoltásokat is megelőzésként adják, nem a temetéseden…
    Misi107: milyen habról van szó? mi minden autóra a pollenszűrő mögé befújt (profi minőségű) sprayt használjuk, és működik.

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Hát na.Az autó alá csepegő víz sem tipikus,nekem pl. a mondeom van,ahol például a kipufogóra van kivezetve gyárilag és onnan párolog el a kondenzvíz.A klíma tisztításra meg eddig az összes autómnál tökéletes volt az egyik cég habos cucca.Amikor már a kedves szakik sem tudták megoldani (az összes gombaölő és minden más motyesz csődöt mondott,pedig nem egy műhely próbálkozott) akkor ajánlották.Azóta sem használok mást,tökéletes megoldás.

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    A szárító szűrő szedi le a párát… ekkora marhaságot még nem hallottam! Talán azt kellett volna kiemelni, hogy ha szivárog a rendszer akkor mi van… pl nem jó, ha csak rátöltünk évente egy kis gázt (hűtőközeget), és gondoljuk jóóóó lesz ez. Csak kár hogy a hűtőközeg hordja az olajat, ergo ha fogy a hűtőközeg, akkor fogy az olaj is és a rátöltéskor új olaj nem kerül a rendszerbe. Szóval aki csak töltöget az helyet, hogy kalorikusan zárttá tenné a rendszert (pl tömszelencét cseréltetne), akkor annak meg fog szorulni a kompresszora előbb utóbb.
    Az is marhaság, hogy a kondenzátort 5-10 évente ki kell szedni mosogatni 😀 és valaki mondja már meg, hogy melyik autóban van elöl a vízhűtő és aztán a klímáé?! :D:D:D
    A legonella és változatai elleni évi 1X fertőtlenítés túlzás, és nem kell megcsinálni??? Ezt értesse meg azzal, akinek kivették a fél tüdejét, vagy meghalt egy hozzátartozója e miatt!!! Végülis a fékbetéteket is le lehet koptatni 0,5 mm alá… mindenki eldönti maga, hogy mire költ 3-4 ezret évente.

  • 2017.10.30. at 22:28
    Permalink

    Üdv
    Nem tudom szakértő írta e a cikket, de komoly zavarban van.
    És hát gondolom fizikából sem túl járatos.Szárító szűrő nem a pollenszűrő mellett van, és nem a levegő szárítása a célja, hanem a hűtőkörben, és a hűtőkörbe jutó esetleges nedvesség szűrése a cél.
    A száritást, meg egyszerűen a fizika oldja meg, a lehűtött levegőből kicsapódik a víz, szárazzá válik, miután képes a szélvédőről evenni a párát.

Vélemény, hozzászólás?