Hogyan ellenőrizhetjük az autópálya-matricát?

Miként tudhatjuk meg, hogy mehetünk-e autópályán?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bő 4 éve csak virtuálisan létezik autópálya-matrica, vajon sikerült azóta megoldani annak egyszerű lekérdezhetőségét?

Utoljára 2007-re vásárolhattunk valódi, szélvédőre ragasztható autópálya-matricát, 2007 óta pedig csak egy darab fecnit kapunk még akkor is, ha éves úthasználati jogosultságot vásárolunk. Utáltuk persze a ragadós vignettát is, főként a megboldogult négynapos esetében volt érthetetlen, hogy miért kell pénzt költeni és macerásan kiragasztani, majd lejárata után kaparni. De mintha az Állami Autópálya Kezelő a ló másik oldalára esett volna át azzal, hogy az éves jogosultságot vásárlók sem kapnak jól azonosítható megkülönböztető jelzést.
Hirdetés
Ez persze részint logikus is abból kifolyólag, hogy a matrica SMS-ben, illetve interneten keresztül is megvásárolható. De, ha már nincs az autón egyértelmű jelölés arra, hogy van-e rá érvényes matrica, jó lenne egy olyan rendszer, akár telefonautomata vagy internetes felület, ahol az egyszeri autós le tudná kérdezni, hogy az általa használt autóra be van-e fizetve a díj, ami feljogosítja az autópályák használatára. Sokaknak - és úgy tűnik az Autópálya Kezelőnek is - fölöslegesnek tűnhet ez, hiszen csak tudja az autó tulajdonosa, hogy vett-e matricát, melyről egyébként egy igazolópapírt is kap. Igen ám, de mi van azokkal az autókkal, amelyek kézről kézre járnak, a cégek kulcsos autóival, a bérautókkal, a tesztautókkal, de akár a külföldre utazott nagybácsitól kölcsönkapott járgánnyal? Elvileg meg kell kérdezni, de nem lenne egyszerűbb a lekérdezés? Dehogynem, s természetesen a tesztautók kapcsán mi is számos alkalommal elbizonytalanodunk, vajon van-e rajtuk matrica. [kepallobal=403695]Ezt a táblát látva nem érdemes úgy továbbhajtani, hogy ne lennénk meggyőződve az úthasználati jogosultság meglétéről. A másodpéldány ára visszakérhető, de a bírság drága[/kepallobal]
Sokszor nem túlzottan megnyugtató, hogy az autót átadótól a "van rajta" biztatást kapjuk, de az ellenőrzőszelvényt nem látjuk. Nem érdemes kockáztatni, a bírság ugyanis jelentős, a D1, azaz személyautó-kategóriában - azt 30 napon belül befizetve - 14 875 forint. Ezért aztán, ha hétvégén vagy éjjel jön rá az emberre az autópályázhatnék derül ki, hogy autópályára kell hajtani, nincs más megoldás, mint a virtuális matrica megvásárlása, akár másodpéldányként - ilyen esetben egyébként annak visszavásárlása kérhető azon időszakra, amelyen párhuzamosan volt befizetve a díj. Ugyanott, ahol a jogosultság lekérdezhető, az Autópálya Kezelő ügyfélszolgálati irodáiban. Az érvényességi időt amúgy a forgalmi engedély birtokában vagy annak kétoldali másolatát faxon elküldve lehet lekérdezni. Bevallom, rendszeresen ez utóbbival szoktunk élni, amennyiben olyan tesztautót veszünk át, amelyhez nincs mellékelve "Ematrica ellenőrző szelvény".
Bár a rendszer alapvetően rossz, annak korlátait szem előtt tartva, s egy gyors szkenner segítségével kellemes tapasztalatokról számolhatunk be. Az elmúlt másfél hónapban 6 alkalommal kértük az Autópálya Kezelő segítségét: vajon van-e e-matrica az adott autóra? Általában 15 percen belül, de leghosszabb várakozási időként is 18 perccel levélküldésünk után kaptuk meg a teljesen alapos, de nyilvánvalóan emberi erőforrást igénylő választ arról, hogy az adott rendszámú autóra pontosan meddig él az úthasználati jogosultság. Nem lenne egyszerűbb automatizálva? Valóban probléma lenne, ha a szomszéd meg tudná nézni, vajon vettünk-e autópálya-matricát?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:43
    Permalink

    Céges kulcsos kocsiknál mindig felírjuk a szélvédőre üvegfilccel (vizes zsepivel letörölhető) a lejárat dátumát. De a forgalmi mellé betűzött fecnire is felírható vásárláskor mondjuk egy golyóstollal. Azóta nem hívogatjuk egymást a kollégákkal, hogy hogy van-e rajta, mikor jár le, vett-e rá valaki stb.

  • 2017.10.30. at 23:43
    Permalink

    EBBE AZ ÁRBA BELEFÉRNE 1 SMS, HOGY LEJÁR A DIJFIZETÉS IDEJE!!!!!!! FŐLEG AKI HAVI RENDSZERESSÉGGEL FIZETI. ÉN MINDIG 1-ÉN VÁLTOTTAM, A TÉLI LEÁLLÁS UTÁN 25-ÉN VÁLTOTTAM, KÖVETKEZŐ HÓNAPBAN VÁRTAM AZ ELSEJÉT, DE HELYETTE A KÖZEL 46EZRES PÓTDIJ ÉRKEZETT!!!! ANNAK ELLENÉRE, HOGY HAVI 6-7 NAPOT HASZNÁLTAM A PÁLYÁT AZ 1 HÓNAPI DIJBÓL. SZERINTEM IGY LEHET LENYULNI AZ AUTÓSOKAT AKIK MÉG TUDNAK DOLGOZNI, MERT MEGPRÓBÁLNAK VÁLLALKOZNI ÉS NEM ATÖBBI ADÓFIZETŐN ÉLNI.hajrá üzemeltető csak igy tovább, budi meg alig van az utakon,mert nem FUSSA!!!!! zOLTÁN

  • 2017.10.30. at 23:43
    Permalink

    És az ombudsman jönne és kikérné azt,hogy a személyiségi jogok sérültek… Mert külső ember is megtudhatná kivel van szerződésem autópálya-kezelővel és MIKOR használom a pályát /időben/.. Feleség tudhatná , hogy pásztorórán voltam máshol stikában autópályán .
    illetve a bünözö is sejtené mikor megyek nyaralni .

Vélemény, hozzászólás?