Ki mehet a buszsávban?

Milyen szabályok vonatkoznak a buszsávra?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A buszsáv a buszoké! - ilyen egyértelmű a helyzet, de azért akadnak kivételek, amikor nem csak a tömegközlekedési járművek hajthatnak a védett sávban.


A saját káromon tanultam meg, hogy a buszsáv a buszoké. Már ötödik lámpaváltásra sem tudtam átmenni egy kereszteződésen, mert a nagy ívű balra kanyarodást lassították a szemből elsőbbséget élvező egyenesen haladók, ráadásul közvetlenül előttem sikerült kifogni egy rendkívül bátortalan vezetőt is. Nem vagyok ideges, türelmetlen típus, de időre mentem, így kisebb szabálytalankodásra adtam a fejem. A mellettem lévő buszsávba behajtva csupán kikerültem az előttem tötyögőt, kb. 10-15 métert haladtam a védett területen, majd saját sávomba visszasorolva folytattam utamat. A kamera azonban mindig éber, a manőverem megörökítésre került, és hiába nem tartottam fel egyetlen buszt sem, postán jött a bírság. Persze, ilyenkor az ember mindig mentségeket keres, így tettem jómagam is, hátha van a KRESZ-ben valami apró betűs rész, de ilyesminek nyomát sem találtam, ellenben feketén-fehéren le van írva, hogy mikor és milyen járművek használhatják az autóbusz forgalmi sávot. Lássuk, mit mond az erre érvényes, 2010. január 1-től hatályos, jelenleg érvényben lévő szabály.
A KRESZ párhuzamos közlekedésre vonatkozó 36. § (8) bekezdése szerint az autóbusz forgalmi sávban közlekedhet
  1. a) a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű;
  2. b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
  3. ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében a kerékpáros;
  4. bb) külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt
  5. bba) sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
  6. bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
  7. bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
  8. bc) a betegszállító gépjármű,
  9. bd) a személyszállító taxi,
  10. be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár.

Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.


A kissé száraz, jogszerű fogalmazás után lássunk néhány gyakorlati esetet. Például esetemben ott hibáztam, hogy figyelmen kívül hagytam a KRESZ 25. § (3) bekezdését, miszerint a párhuzamos közlekedés szempontjából a buszsávot az előzés és a kikerülés tekintetében is figyelmen kívül kell hagyni, kvázi a védett területre tilos a behajtás, indoktól függetlenül. Tipikus eset, amikor mellékutcából kihajtva buszsávot keresztezünk, de nagy a dugó, és nem tudunk besorolni. Haladhatunk-e a buszsávon, amíg beengednek? A KRESZ szerint nem, a buszsávot csak keresztezésre (ez van a kihajtásnál), valamint bekanyarodás előtti felkészülésre lehet igénybe venni. Hogy ez milyen hosszú szakaszon történhet meg, azt útburkolati jelzés mutatja (átlépést engedélyező szaggatott vonal), tehát az is szabálytalan, ha „majd jobbra fogok kanyarodni” szándékkal folyamatosan halad valaki a buszsávban. Ebben az esetben az irányjelzőt használva sokan úgy vélik, a csel majd felmentést ad a büntetés alól, ám rossz hírünk van, ez városi legenda. Aki viszont szabályosan megy a buszsávban, az közlekedési lámpa szerint "busznak számít", azaz a korábbi indulást biztosító BUSZ feliratra ők is indulhatnak (ha kanyarodnak akkor is, hiszen az egyéb korlátozás nélkül teli zöldnek számít) és nem illik, valamint nem is szabályos a buszsáv többi használóját feltartóztatniuk.
Előfordul, hogy nem a haladásból, hanem éppen ellenkezőleg, a megállásból adódhat probléma. A KRESZ 40. § (5) i) passzusa egyértelműen rendelkezik, hogy tilos megállni az autóbusz forgalmi sávban, kivételt képez a kijelölt megállóhelyen tartózkodó autóbusz (trolibusz), villamos, személyszállító taxi, betegszállító gépjármű, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű.
A kétkerekű segédmotoros kerékpárok és a motorkerékpárok számára engedélyezett a buszsáv használata, ellenben egyre nagyobb méreteket ölt a városon belüli kerékpározás – vajon mi a helyzet a bringásokkal? Alapértelmezés szerint (KRESZ 54. §) kerékpárral nem lehet az autóbusz forgalmi sávban haladni - a lassú járművek akadályozhatják a forgalmat -, de a buszsávot jelző táblán (körülményektől függően) engedélyezhetik a kerékpárosoknak a sávban történő szabályos közlekedést.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 11:18
    Permalink

    A KRESZ nem engedi meg a kormányzati fekete furgonok és a kísérő járművek buszsávhasználatát. Ugyanígy nincs a kivételek között a diplomáciai kék rendszámú autók köre sem. Vagy a szabály rossz, vagy a kormányzat és a diplomáciai testületek a kiemelten szabályszegők, a szabályokat nem követők. Javasolnám (de kinek?): A fejesek használják a megkülönböztető jelzést, vagy ne használjáke kitüntetett közlekedési sávot, illetve a diplomatákat vagy vegyék be a kivételek közé, vagy valamilyen szankciót találjanak ki az egyébként e tekintetben rendkívül kreatív “szervek”.

  • 2017.10.31. at 11:18
    Permalink

    Mennyire életszerű ismét egy jogszabály. Például kíváncsi lennék, hogy szabályosan a Döbrentei térről, hogy kanyarodna fel bárki is reggel 8 és 10 között az Erzsébet hídra.
    Azt gondolom az autósok toleránsabbak lennének, ha nem úgy születnének buszsávok, bicikli utak, hogy az amúgy is túlterhelt közlekedési útvonalakból vennének el, hanem tényleg építenének.

    De hát ez egy utópia. Ez itt Magyarország

  • 2017.10.31. at 11:18
    Permalink

    Szia!
    Szerintem nem. Csak a BKV. A városligetnél is úgy van kint a behajtani tilos, hogy alatta van a “Kivéve BKV, Taxi, Kerékpár, Engedéllyel” ha jól emlékszem. Vagyis csak a felsoroltakra vonatkozik a kivétel.

  • 2017.10.31. at 11:18
    Permalink

    Engem még az érdekelne, hogy ha a buszsáv úgy kanyarodik el (folytatódik), hogy ott van egy behajtani tilos tábla, alatta kiegészítő tábla, hogy kivéve BKV, akkor motorkerékpárral, taxival stb oda be lehet-e hajtani?

Vélemény, hozzászólás?