Hiába enyhe az idei tél, így is sok a kátyú

Most kell vigyázni! Esőben különösen sok a kátyúkár

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elmúltak már a fagyok, de odébb még a tavasz, a gumisok így sem pihennek, ahogy a futómű- és felnijavítók sem. Kátyúkár bőséggel akad ugyanis.


Sok az eső, sok a kátyúkár. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleménye szerint csak Budapesten évente 30-40 ezer úthiba keletkezik, azok pedig komoly veszélyként leselkednek az autósokra, illetve a kerekekre. Ezért aztán hihetnénk azt, hogy pihenőidő van a gumisoknál, hiszen téli gumira már, nyárira még nem szereltetnek át az autósok, napjainkban is könnyedén bele lehet futni komolyabb sorokba is a műhelyeknél. Főként munkaidő után, hiszen mikor máskor mennének a pó'gárok autót javíttatni - már ahova tudnak. Nehezíti a kátyúkárok elhárítását, hogy sok esetben még egy-egy abroncsot is nehéz pótolni, főként a különlegesebb méretekből tél végén már hiány tapasztalható. Nem kizárt, hogy ezért párban kell cserélni a gumikat, hiszen tengelyenként azonos mintázat kell legyen az autón.
Hirdetés

Mély pocsolyában a felni is koppanhat
Ami viszont még fájóbb, sokszor nem csak a gumi, a felni is sérül egy-egy kátyúba hajtás esetén. Miért esőben sok a kátyúkár? Mert az autós nem látja, hogy a pocsolya alatt mi lapul. Ezért alapszabály, és nem csak az út mellett állók el nem áztatásáért, hogy a pocsolyákat lehetőleg kerüljük el, ha pedig nem lehet, lassan hajtsunk azokba. Ha megtörtént a baj, akkor mindenképp rendőrségi jegyzőkönyvet kell felvetessünk a kátyúkárról, ott és akkor, amikor történt. Készítsünk fotókat a helyszínen és lehetőleg gyűjtsünk tanúkat is. Miként arról korábban írtunk, kárunk megtérítését követelhetjük a közút fenntartóján, de még jobb eséllyel fogjuk minimalizálni költségeinket, ha előzetesen külön biztosítást is kötöttünk kátyúkárra (a casco önmagában nem elegendő), ám ne feledjük, utóbbi esetén is kelleni fog a rendőrségi jegyzőkönyv.
Így dokumentáljuk a kátyúkárt!
A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a kárigénylőnek kell elvégeznie. Az alapos bizonyítás érdekében az alábbiakat tartsuk szem előtt:
  1. Ne hajtsunk el a helyszínről – Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor nehezebb tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet szerezni. Ezt a szempontot azonban gyakran nehéz betartani, mivel a sofőrök sokszor nem érzékelik azonnal a defektet, és csak távolabb állnak meg a kár helyszínétől. Előfordulhat az is, hogy a forgalmi szituáció nem teszi lehetővé az azonnali megállást.
  2. Minél több fényképet készítsünk, amelyeken egyaránt jól beazonosítható a kátyú, a sérülés, valamit a helyszín is (legegyszerűbb ehhez a telefonunkat használni). Mérőszalag használata, ennek hiányában hétköznapi tárgyak elhelyezése a képen segít a méretarányok pontos érzékeltetésében
  3. Próbáljunk tanúkat szerezni, ha pedig komolyabb a kár, nem árt rendőrt is hívni hatósági jegyzőkönyv kiállítása érdekében
  4. Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során bármikor szükségünk lehet


Forrás: FBAMSZ

Ha szakadt a gumi...
Ami pedig a javítást illeti, ha a gumi oldalfala sérül, akkor az bizony nem javítható. A felni viszont igen. Akár akkor is, ha törik az alufelni, persze annak javíthatóságát csak szakember tudja megmondani. Akkor is érdemes megnézetni kátyúkár esetén a felnit, ha szemmel nem is látható rajta sérülés. Apró deformáció könnyedén adódhat, ami utána fölösleges és káros rezonanciát fog kelteni a futóműben. Apropó futómű, természetesen az is ellenőrzésre szorul kátyúkár után - annak érdekében, hogy a lecserélt gumiabroncs ne kopjon el idő előtt. Utóbbi kapcsán gumiteszt partnerünk, a felnijavítást is kínáló nonstopgumi.hu meglepett: a megállás nélküli gumiszerviz mellett reggel 7 és este 9 között futóművesük is "rendel". Pontosan a piaci igények, a gyakori kátyúkárok miatt ott is bőséggel van munka, aki viszont bejelentkezik, az akár munka előtt, akár munka után is el tud még menni, hogy rendbe rakassa autóját.
Felrakathatjuk már a nyári gumit?
Sokakban felmerül, ha kátyúkár miatt gumishoz kell menjenek, hogy akkor már felrakatják a nyári gumikat, hiszen a nappali hőmérséklet már 7 Celsius fok feletti. Ez azonban nem feltétlen ajánlható. Emlékezzünk csak arra, hogy 2013 márciusában milyen mennyiségű hó esett. Márpedig hóban, fagyban sokkalta nagyobb a téli gumi előnye, mint a nyárinak 8-10 Celsius fokon. Aki pedig még megy síelni, vagy akár csak utazik Ausztria felé, az feltétlenül maradjon még a téli gumiknál.
Ha viszont valaki még nem cserélt vagy most vásárolt olyan autót, amin nincs téli gumi, némi óvatossággal és az időjárást figyelve, hóban és fagyban az autót nélkülözve persze kihúzható már az idei tél átszereltetés nélkül, miként az esetben is beleférhet a nyári gumira váltás, ha az adott méretben és típusban nem kapunk csereabroncsot. Ám ne feledjük, ez esetben különösen figyelnünk kell az időjárást, adott esetben le kell tegyük az autót, külföldre pedig nem érdemes még nyári gumival indulni, több országban bírságot is kaphatunk miattuk.
Még a törött felni is javítható!
A felnijavítás viszont kicsit időigényesebb, ahhoz jellemzően ott kell hagyni a sérült kerekeket. A munka mikéntjéről remegő kormánnyal jelentkező apró deformáció és peremtörés kapcsán is írtunk már. Sokszor a szemre nagyon csúnya felni is javítható, ráadásul fizethet a biztosító is. Egy viszont biztos: a kátyús defekt mindenképp fájdalmas lesz, főként akkor, ha autónkban nincs pótkerék, csak defektjavító, azzal ugyanis átmenetileg sem fogjuk tudni orvosolni a problémát, hívhatjuk a trélert - vagy a mobil gumiszervizt, ahogyan mi is a gumitesztjeinkhez, melyek eredményeit a kátyúkár esetén is sokszor terítékre kerülő gumivásárláshoz lehet érdemes átfutni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 08:13
    Permalink

    Részben igaz amit írsz, de a “nagy” hidegnek köszönhetően most annyira szar helyenként az úthálózat, hogy Budapestet sem kell elhagyni ahhoz, hogy szerencsétlen esetben egy 15″ ballonos, acélfelnis gumit is kukázni kelljen. Legalábbis amerre én járok, helyenként slalomozni kell. A munkahelyem közelébenha Újpest felé, javaslom megtekintésre a Kámfor utcát, a Berlini út felőli vasúti átjáróval, vagy ahol lakom, a Nánási-Királyok útján szó szerint széttöredezett a felső koporéteg, hihetetlen.

Vélemény, hozzászólás?