0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Olcsóbban megúszni

Műanyag karosszériaelemek javítása

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A szervizekben - legtöbb esetben - a biztonságra hivatkozva cserélnek minden sérült műanyag elemet, de lássuk be, sokszor a profitszerzés a valódi indok. Ráadásul az esetek 90%-ában megfelelő technológiával, tökéletesen javíthatók a sérülések.

Régen vége az autóiparban a vaskorszaknak, az autó egyre több alkatrésze készül műanyagból. Pár éve még mérgelődtünk a beltér kopogós műanyagain, ez mára már szót sem érdemel. Ha egy fémnek tűnő dekorációs elemet látok, szinte mindig kiderül, hogy műanyagból van, csak a felületi kezelés ver át. Minden új autón találunk műanyagból készült, fényezett vagy fényezetlen karosszériaelemet is. És mivel ezek az alkatrészek szabadon tekintenek a világba, a sérülésnek is jobban ki vannak téve. A műanyag karosszériaelemekkel az volt a cél, hogy a gyártás olcsóbb legyen, valamit a sérült elemek gyorsan, a lakatolásnál kedvezőbb áron, nyom nélkül cserélhetők legyenek. Viszont a legkisebb sérülés miatt is szükséges a viszonylag nagy méretű alkatrész teljes cseréje, így ez anyagilag is óriási pazarlás. Bár szinte minden műanyag újrafelhasznált alapanyagból van, és újra fel is használható – ismerve a szokásokat –, a töröttek szinte mindig a szeméttelepen végzik. A gépjárműipari műanyagok megjelenésével fokozatosan kialakult és egyre fejlődött az ezek javítására kidolgozott technológia.

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Az autónkon alkalmazott műanyag alkatrészek mindegyikén két csibecsőr (> PP+EPDM < elmondja, hogy a javítandó alkatrész polipropilén és rugalmas EPDM gumi keveréke. Ezek a megjelölések és a hiba jellege segítséget nyújt a javítási technológia kiválasztásához.

Mik azok a műanyagok?
Műanyagok vesznek körül minket, de sokunknak csak sejtése van, hogy mik is lehetnek ezek. Napjainkban a műanyagipar már annyira szerteágazó, hogy átfogó képet nehéz lenne adni pár szóban, de íme néhány gondolat, hogy helyére tegyük a dolgokat:A világon először minden bizonnyal Victor Regnault állított elő PVC-t (polivinil-klorid) laboratóriumában, 1838-ban. Alig egy évre rá egy jól ismert név, Charles Goodyear felfedezte, hogy a gumifa tejszerű nedvéből, a latexből kiválasztható nyers kaucsuk kénnel keverve és melegítve vulkanizált kaucsuk: vagyis gumi lesz. Az első műanyagokat hamarosan követte a többi: 1844-ben lett ismeretes a linóleum, nem sokkal később a műbőr, majd a vulkánfíber. A műanyagok két alapvető csoportját különböztetjük meg: az egyik a természetes alapanyagú műanyagok (ilyen pl. a Goodyear által felfedezett gumi vagy a cellulóz alapú viszkóz), a másik a mesterséges alapanyagúak, ezek közül néhány ismertebb műanyag a PVC, a polietilén, a polipropilén, a polisztirol, a polikarbonát vagy a poliuretán.A műanyagok jellegzetessége – legyenek bármelyik csoporthoz tartozók –, hogy hatalmas molekulákból, úgynevezett polimerekből állnak. Polimernek nevezzük az ismétlődő egységekből felépülő nagyméretű molekulákat, melyekben az egységeket kémiai kötések kapcsolják össze. Az ismétlődő egység neve monomer, így például a lökhárítók egyik elterjedt alapanyaga, a polipropilén (C3H6) több ezer propilén molekula kapcsolódásából jön létre.

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

Minden műanyagjavítás a sérült felület előkészítésével kezdődik. Például egy lökhárító repedését először belülről, kézi maróval megtisztítják, eltávolítják a szilánkokat a repedés közeléből. Ha szükséges, pillanatragasztóval pozicionálják a felületeket. Ezek után, ha ragasztással dolgoznak tovább, akkor először a belső felületre viszik fel a speciális, kétkomponensű ragasztót. Hosszú repedések vagy folytonossági hiányok esetén üvegszövetet dolgoznak bele a ragasztóba. A ragasztó száradása után következik a lökhárító külső felülete. Ilyenkor is előkerül a maró, és ismét tisztítanak, V alakban kitágítják a repedést, hogy a két felület közé kerüljön az anyag, eltüntetik a festéket a ragasztás környezetéből. Ezután kenik fel a kétkomponensű anyagot, majd eldolgozzák, mint a glettelésnél. Ha jól csináltak mindent, akkor alig kell csiszolni.

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Ha a szakember a hegesztéses javítási technológia mellett dönt, előtte nagyon fontos, hogy tudjuk, milyen anyagból van a javítandó tárgy. Az említett jelölésekből megtudjuk, melyik pálcát kell használni. Csak akkor hegeszthetünk, ha van hozzá megfelelő pálcánk. A pálcákat egy speciális szerszámmal munkafolyamat előtt megtisztítják. (Ezt gyakran kihagyják, pedig a hegesztés minősége szempontjából fontos lépés!) A munkadarab előkészítése ugyanaz, mint a ragasztásnál, de itt a hegesztendő anyagok között talán még drasztikusabb V alakú vájatot alakítanak ki. Ez után műanyagtól függően 400-600 celsiusra felfűtött speciális hőpisztoly segítségével a pálcát beleolvasztják a vájatba.

A legtöbb javító ezt a két technológiát alkalmazza, pedig van még egy drágább, de nagyon profi módszer is. Tulajdonképpen ez is ragasztás, de a ragasztó nem folyékony halmazállapotú, hanem a műanyag hegesztőpálcához hasonló csík. Ez az anyag – ki tudja milyen csodaszereken kívül – üvegszálat is tartalmaz, és a hegesztéshez hasonlóan hőpisztollyal kell felhasználni. A szilárdabb kötéshez fémhálót vágnak az előre kimunkált helyre, és a ragasztóval azt is belemelegítik. A kötés olyan erős, hogy a tesztmunkadarab a töréspróba után a ragasztás mellett tört el. Ez az eljárás akkor jöhet szóba, ha nem derül ki a javítandó munkadarab anyagminősége, vagy két különböző típusú műanyagot rögzítenének össze.

Hiába a legprofibb műanyagjavítási technológia, ha a további lépéseket nem végzik szakszerűen. Biztos mindenki látott már javított-fényezett elemet, amiről mállott a festék. Sokan ezért ódzkodnak az ilyen javítástól, pedig ez is elkerülhető – a megfelelő alapanyag a kulcsa mindennek. A javított felületet csiszolják, majd speciális, tapadássegítő folyadékot permeteznek rá. Ez a lépést nem látványos, de sok múlik rajta, aztán jöhet a glettelés, ahogy minden fényezésénél, itt is szempont a lehető legkevesebb tapasztóanyag felvitele. Ezek után a szórógitt, csiszolás, majd fényezés következik. Sokszor előfordul, hogy a felületet nem kell tükörfényesre festeni – vagyis kicsit rusztikus, esetleg matt hatást kell elérni. Ilyenkor még egy másik felületképző anyag is beleszól a folyamatba, amit a fényezés előtt kell a felületre szórni. A profi műhelyben végzett műanyagjavítást nem lehet észrevenni.  Abban a műhelyben, ahol én jártam, szinte mindennel találkoztak már, de sokszor nem a takarékosság, hanem a kényszer, például a sérült alkatrész beszerezhetetlensége miatt döntenek a javítás mellett. Javítottak elrontott műanyagozást, csináltak már két lökhárítóból egyet, és se szeri, se száma azoknak a letört műanyag füleknek, amiket visszaragasztva megmentették a drága fényszórókat.

Természetesen a pénztárca felől is meg lehet közelíteni mindent. Nézzük például, mi történik, ha véletlenül virágágyásnak ütközöm 2007-es Saab 9-5-ösömmel. Eltörik, elreped, felgumipókozom. A márkaszervizben a nyers, fényezetlen elemre 134 000 Ft-ot mondtak, plusz a fényezés, ami kb. 95 000 Ft – és persze a szerelés, amit már meg sem mertem kérdezni. Ha ezt a lökhárítót javíttatom, akkor a kész darabon nem veszek észre különbséget, viszont a javítási költség fényezéssel együtt csupán 70-80 000 Ft. Azt hiszem, tudom, melyiket választanám. Ráadásul nem csak én gondolkodom így, hanem most már a biztosító is. A múltkor belémjöttek hátulról, és kicsit meghorpadt a Scion műanyag lökhárítója. A postabiztosító kapásból javítást vett fel, eszébe sem jutott a tengerentúli elemet megrendeltetni. De jól van ez így, ne termeljünk felesleges szemetet, ha nem muszáj. Miért ne legyünk környezetvédők, ha még spórolhatunk is?

Ez is érdekes lehet:
 

Gyárlátogatás az Opelnél Szentgotthárdon, ahol már az új háromhengeres is készül

Az Opel szentgotthárdi Flex üzemében a termelés oroszlánrészét az új motor fogja kitenni. Megnéztük...

Mazda MX-5 1.8, 2006 - használtteszt

Nosztalgiával és tisztelettel ültem be a használt MX-5 NC-be. A tulajdonosa már benne van a tutiban...

Csak a benzin lesz olcsóbb szerdától

Míg múlt héten a gázolaj ára apadt jelentősebben, e héten egyelőre csak a benzin árcsökkentéséről...

BMW 428i Cabrio teszt

Megint nem volt típusjelzés, de nem az a lényeg, hogy hármasból négyes lett. A lényeg, hogy a...

BMW légzsákvisszahívás: koros autók is ingyen kapnak új lufit

A BMW a nagyobb bajok megelőzése miatt cseréli az 1999 és 2006 közötti 3-asokon az utasoldali...

Piaci körkép: használt kabriók és roadsterek 3 millió forintig

Három millió forintig bőséges a kabrióválaszték. Lehet sportosabb, vagy hétköznap is használható...

Model III - így hívják majd a Tesla középkategóriás újdonságát

Elon Musk elárulta, mi lesz a neve annak a Teslának, amivel a 3-as BMW-t és társait szeretnék...

Pénteken egységesen apad a benzin és a gázolaj ára

Míg július első felében egyáltalán nem változtak az üzemanyagárak, e héten két alkalommal is...

Amerikában 300-at is mehet a Mercedes überkupéja

Hatliteres biturbó V12-es motor, 630 LE, 1000 Nm, gigaluxus: bemutatkozik a Mercedes-Benz S 65...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

BMW 428i Cabrio teszt

Talán túl tökéletes. BMW 428i Cabrio teszt

Megint nem volt típusjelzés, de nem az a lényeg, hogy hármasból négyes lett. A lényeg, hogy a BMW 428i Cabrio egy tökéletesnek tűnő autó.


Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo AT6 4x4 teszt

Majdnem Audi olcsóbban. Opel Insignia Country Tourer teszt

Hatalmas test, terepes külső, erős motor, automata váltó, übergazdag felszereltség. Opel Insignia Country Tourer teszt.


BMW 220d Coupé teszt

Hátulról az igazi. BMW 220d Coupé teszt Videó

Nemsoká úgy emlegetjük majd a 2-est, hogy a BMW, ami elöl hajt. De az az Active Tourer, ez meg egy 220d Coupé 184 dízel lóval jól hátul.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Dízel tanulmányautókkal a versenypályán – TDI ünnep az Audinál

Downsizing helyett rightsizing a 25 éves Audi TDI-vel

23 órája – Sztori

Negyedszázados az Audi TDI-történelme. Az évfordulót extrán spórolós modellekkel és még csak tanulmány izomgépekkel ünnepli a márka.


Gyárlátogatás az Opelnél Szentgotthárdon, ahol már az új háromhengeres is készül

Szentgotthárdon már készül az új, háromhengeres Opel motor

2 napja – Sztori

Az Opel szentgotthárdi Flex üzemében a termelés oroszlánrészét az új motor fogja kitenni. Megnéztük, hogy készül.


Nem jön össze az olasz-német vegyesvállalat, a Volkswagen és a Fiat is cáfolja a két cég fúzióját

A Volkswagen és a Fiat is cáfolja a két cég összebútorozását

3 napja – Sztori

A Fiat tulajdonosai és a Volkswagen is tagadják, hogy egyáltalán tárgyaltak volna a Fiat eladásáról. Persze, nem zörög a haraszt...


Használtautó.hu

VOLKSWAGEN GOLF Variant 1.9 PD TDI 4Motion Comfortline (Klíma.Összkerék.Szervízk!)

VOLKSWAGEN GOLF Varian...

Ár: 1.100.000 Ft

Évjárat: 2005 / 1

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

TOYOTA YARIS 1.4 D-4D Terra Plus

TOYOTA YARIS 1.4 D-4D...

Ár: 650.000 Ft

Évjárat: 2003 / 6

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

AUDI A6 Avant 3.0 V6 quattro

AUDI A6 Avant 3.0 V6 q...

Ár: 1.350.000 Ft

Évjárat: 2003 / 12

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó