0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Olcsóbban megúszni

Műanyag karosszériaelemek javítása

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A szervizekben - legtöbb esetben - a biztonságra hivatkozva cserélnek minden sérült műanyag elemet, de lássuk be, sokszor a profitszerzés a valódi indok. Ráadásul az esetek 90%-ában megfelelő technológiával, tökéletesen javíthatók a sérülések.

Régen vége az autóiparban a vaskorszaknak, az autó egyre több alkatrésze készül műanyagból. Pár éve még mérgelődtünk a beltér kopogós műanyagain, ez mára már szót sem érdemel. Ha egy fémnek tűnő dekorációs elemet látok, szinte mindig kiderül, hogy műanyagból van, csak a felületi kezelés ver át. Minden új autón találunk műanyagból készült, fényezett vagy fényezetlen karosszériaelemet is. És mivel ezek az alkatrészek szabadon tekintenek a világba, a sérülésnek is jobban ki vannak téve. A műanyag karosszériaelemekkel az volt a cél, hogy a gyártás olcsóbb legyen, valamit a sérült elemek gyorsan, a lakatolásnál kedvezőbb áron, nyom nélkül cserélhetők legyenek. Viszont a legkisebb sérülés miatt is szükséges a viszonylag nagy méretű alkatrész teljes cseréje, így ez anyagilag is óriási pazarlás. Bár szinte minden műanyag újrafelhasznált alapanyagból van, és újra fel is használható – ismerve a szokásokat –, a töröttek szinte mindig a szeméttelepen végzik. A gépjárműipari műanyagok megjelenésével fokozatosan kialakult és egyre fejlődött az ezek javítására kidolgozott technológia.

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Az autónkon alkalmazott műanyag alkatrészek mindegyikén két csibecsőr (> PP+EPDM < elmondja, hogy a javítandó alkatrész polipropilén és rugalmas EPDM gumi keveréke. Ezek a megjelölések és a hiba jellege segítséget nyújt a javítási technológia kiválasztásához.

Mik azok a műanyagok?
Műanyagok vesznek körül minket, de sokunknak csak sejtése van, hogy mik is lehetnek ezek. Napjainkban a műanyagipar már annyira szerteágazó, hogy átfogó képet nehéz lenne adni pár szóban, de íme néhány gondolat, hogy helyére tegyük a dolgokat:A világon először minden bizonnyal Victor Regnault állított elő PVC-t (polivinil-klorid) laboratóriumában, 1838-ban. Alig egy évre rá egy jól ismert név, Charles Goodyear felfedezte, hogy a gumifa tejszerű nedvéből, a latexből kiválasztható nyers kaucsuk kénnel keverve és melegítve vulkanizált kaucsuk: vagyis gumi lesz. Az első műanyagokat hamarosan követte a többi: 1844-ben lett ismeretes a linóleum, nem sokkal később a műbőr, majd a vulkánfíber. A műanyagok két alapvető csoportját különböztetjük meg: az egyik a természetes alapanyagú műanyagok (ilyen pl. a Goodyear által felfedezett gumi vagy a cellulóz alapú viszkóz), a másik a mesterséges alapanyagúak, ezek közül néhány ismertebb műanyag a PVC, a polietilén, a polipropilén, a polisztirol, a polikarbonát vagy a poliuretán.A műanyagok jellegzetessége – legyenek bármelyik csoporthoz tartozók –, hogy hatalmas molekulákból, úgynevezett polimerekből állnak. Polimernek nevezzük az ismétlődő egységekből felépülő nagyméretű molekulákat, melyekben az egységeket kémiai kötések kapcsolják össze. Az ismétlődő egység neve monomer, így például a lökhárítók egyik elterjedt alapanyaga, a polipropilén (C3H6) több ezer propilén molekula kapcsolódásából jön létre.

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

Minden műanyagjavítás a sérült felület előkészítésével kezdődik. Például egy lökhárító repedését először belülről, kézi maróval megtisztítják, eltávolítják a szilánkokat a repedés közeléből. Ha szükséges, pillanatragasztóval pozicionálják a felületeket. Ezek után, ha ragasztással dolgoznak tovább, akkor először a belső felületre viszik fel a speciális, kétkomponensű ragasztót. Hosszú repedések vagy folytonossági hiányok esetén üvegszövetet dolgoznak bele a ragasztóba. A ragasztó száradása után következik a lökhárító külső felülete. Ilyenkor is előkerül a maró, és ismét tisztítanak, V alakban kitágítják a repedést, hogy a két felület közé kerüljön az anyag, eltüntetik a festéket a ragasztás környezetéből. Ezután kenik fel a kétkomponensű anyagot, majd eldolgozzák, mint a glettelésnél. Ha jól csináltak mindent, akkor alig kell csiszolni.

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Ha a szakember a hegesztéses javítási technológia mellett dönt, előtte nagyon fontos, hogy tudjuk, milyen anyagból van a javítandó tárgy. Az említett jelölésekből megtudjuk, melyik pálcát kell használni. Csak akkor hegeszthetünk, ha van hozzá megfelelő pálcánk. A pálcákat egy speciális szerszámmal munkafolyamat előtt megtisztítják. (Ezt gyakran kihagyják, pedig a hegesztés minősége szempontjából fontos lépés!) A munkadarab előkészítése ugyanaz, mint a ragasztásnál, de itt a hegesztendő anyagok között talán még drasztikusabb V alakú vájatot alakítanak ki. Ez után műanyagtól függően 400-600 celsiusra felfűtött speciális hőpisztoly segítségével a pálcát beleolvasztják a vájatba.

A legtöbb javító ezt a két technológiát alkalmazza, pedig van még egy drágább, de nagyon profi módszer is. Tulajdonképpen ez is ragasztás, de a ragasztó nem folyékony halmazállapotú, hanem a műanyag hegesztőpálcához hasonló csík. Ez az anyag – ki tudja milyen csodaszereken kívül – üvegszálat is tartalmaz, és a hegesztéshez hasonlóan hőpisztollyal kell felhasználni. A szilárdabb kötéshez fémhálót vágnak az előre kimunkált helyre, és a ragasztóval azt is belemelegítik. A kötés olyan erős, hogy a tesztmunkadarab a töréspróba után a ragasztás mellett tört el. Ez az eljárás akkor jöhet szóba, ha nem derül ki a javítandó munkadarab anyagminősége, vagy két különböző típusú műanyagot rögzítenének össze.

Hiába a legprofibb műanyagjavítási technológia, ha a további lépéseket nem végzik szakszerűen. Biztos mindenki látott már javított-fényezett elemet, amiről mállott a festék. Sokan ezért ódzkodnak az ilyen javítástól, pedig ez is elkerülhető – a megfelelő alapanyag a kulcsa mindennek. A javított felületet csiszolják, majd speciális, tapadássegítő folyadékot permeteznek rá. Ez a lépést nem látványos, de sok múlik rajta, aztán jöhet a glettelés, ahogy minden fényezésénél, itt is szempont a lehető legkevesebb tapasztóanyag felvitele. Ezek után a szórógitt, csiszolás, majd fényezés következik. Sokszor előfordul, hogy a felületet nem kell tükörfényesre festeni – vagyis kicsit rusztikus, esetleg matt hatást kell elérni. Ilyenkor még egy másik felületképző anyag is beleszól a folyamatba, amit a fényezés előtt kell a felületre szórni. A profi műhelyben végzett műanyagjavítást nem lehet észrevenni.  Abban a műhelyben, ahol én jártam, szinte mindennel találkoztak már, de sokszor nem a takarékosság, hanem a kényszer, például a sérült alkatrész beszerezhetetlensége miatt döntenek a javítás mellett. Javítottak elrontott műanyagozást, csináltak már két lökhárítóból egyet, és se szeri, se száma azoknak a letört műanyag füleknek, amiket visszaragasztva megmentették a drága fényszórókat.

Természetesen a pénztárca felől is meg lehet közelíteni mindent. Nézzük például, mi történik, ha véletlenül virágágyásnak ütközöm 2007-es Saab 9-5-ösömmel. Eltörik, elreped, felgumipókozom. A márkaszervizben a nyers, fényezetlen elemre 134 000 Ft-ot mondtak, plusz a fényezés, ami kb. 95 000 Ft – és persze a szerelés, amit már meg sem mertem kérdezni. Ha ezt a lökhárítót javíttatom, akkor a kész darabon nem veszek észre különbséget, viszont a javítási költség fényezéssel együtt csupán 70-80 000 Ft. Azt hiszem, tudom, melyiket választanám. Ráadásul nem csak én gondolkodom így, hanem most már a biztosító is. A múltkor belémjöttek hátulról, és kicsit meghorpadt a Scion műanyag lökhárítója. A postabiztosító kapásból javítást vett fel, eszébe sem jutott a tengerentúli elemet megrendeltetni. De jól van ez így, ne termeljünk felesleges szemetet, ha nem muszáj. Miért ne legyünk környezetvédők, ha még spórolhatunk is?

Ez is érdekes lehet:
 

Melyikkel járunk a legjobban? Mérlegen a Nissan Pulsar és a legnépszerűbb kompaktok

Itthon a céges vásárlók túlsúlya miatt az eladások zömét az alsó-középkategória adja. A szegmens...

ADAC téligumi-teszt 2014

Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük...

Surranó tolvajok fosztogatták az autókat

A tolvajok a távirányítók blokkolását követően nyom nélkül képesek nyitni és kipakolni az autókat...

Mindent túlél? Saab 9-3 - második generáció

Ha itthon nem is kapható, de a feltámasztott Saab egyetlen mai modellje a második generációs...

Ahogyan az várható volt, tovább apadnak az üzemanyagárak

Míg múlt héten a benzin ára esett egy hajszálnyit jelentősebben, most a gázolajnál nagyobb az...

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4 teszt

Vannak kedvenc autóink, de mindnél bele kell éljük magunkat a leendő vásárlóik bőrébe. Az X-Trail...

Összkerékhajtással is jön a frissített Mazda6

Két év után újította meg középkategóriás modelljét a Mazda. Stílusával a Mazda6 az újabb modellekéhez...

Ennél jobb forgatókönyvet írni sem lehetett volna

A svéd katasztrófavédelem embere épp a csúszós utak kapcsán adott interjút, amikor a háttérben...

Földön-vízen át vezettük a legkisebb Jeep modellt, a Renegade-t

A terepjáróiról híres Jeep lefelé bővítette palettáját. A tavasszal a Genfi Autószalonon bemutatkozott...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 Ultra Prestige teszt

Németes francia – Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 teszt

Két éve járt már nálunk a DS 3 1,6 literes dízele. Azóta némi módosításon esett át. Megjelenése szebb, motorja erősebb és takarékosabb lett.


Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4 teszt

Lehet, hogy crossover-érett lettem? - Nissan X-Trail teszt

Vannak kedvenc autóink, de mindnél bele kell éljük magunkat a leendő vásárlóik bőrébe. Az X-Trail engem beszippantott a saját világába.


Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Még a Golfot is lenyomja? Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Visszatért a hagyományos kompakt modellek szegmensébe a Nissan, a Pulsar ráadásul az év egyik meglepetése, annyira jó.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Videó: a Ford Mustang, ami a legmagasabb felhőkarcolóban készült

A Fordé lenne a világ legmagasabban fekvő összeszerelő üzeme? Videó

Tegnap – Sztori

A Ford a föld legmagasabb épületében rakta össze és állította ki a Mustangot. Videóra is vették az eseményt, a logót Bill Ford tette föl.


Janika szerint is fontos a téli gumi!

Vajon mit mond egy ralibajnok a téli abroncsokról?

Tegnap – Sztori

Idén nem csak megmértük a téli gumikat, megkérdeztük ifj. Tóth János hétszeres magyar ralibajnokot is, hogy ő mennyire tartja fontosnak.


Videóra vették a Ferrari F12 Berlinetta száguldását

Vettel hajtott 300 km/h felett az autópályáján? Videó

Tegnap – Sztori

350 km/h-val száguldó Ferrariban készítettek belsőkamerás videót Abu Dzabi egyik autópályáján. A pletykák szerint Sebastian Vettel volt a sofőr.


Használtautó.hu

OPEL CORSA D 1.6 OPC

OPEL CORSA D 1.6 OPC

Ár: 2.490.000 Ft

Évjárat: 2008 / 10

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

LANCIA DELTA HPE 1.8

LANCIA DELTA HPE 1.8

Ár: 130.000 Ft

Évjárat: 1999 / 1

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

WARTBURG 1.3 Standard

WARTBURG 1.3 Standard

Ár: 120.000 Ft

Évjárat: 1990 / 12

Kivitel: sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó