0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Olcsóbban megúszni

Műanyag karosszériaelemek javítása

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A szervizekben - legtöbb esetben - a biztonságra hivatkozva cserélnek minden sérült műanyag elemet, de lássuk be, sokszor a profitszerzés a valódi indok. Ráadásul az esetek 90%-ában megfelelő technológiával, tökéletesen javíthatók a sérülések.

Régen vége az autóiparban a vaskorszaknak, az autó egyre több alkatrésze készül műanyagból. Pár éve még mérgelődtünk a beltér kopogós műanyagain, ez mára már szót sem érdemel. Ha egy fémnek tűnő dekorációs elemet látok, szinte mindig kiderül, hogy műanyagból van, csak a felületi kezelés ver át. Minden új autón találunk műanyagból készült, fényezett vagy fényezetlen karosszériaelemet is. És mivel ezek az alkatrészek szabadon tekintenek a világba, a sérülésnek is jobban ki vannak téve. A műanyag karosszériaelemekkel az volt a cél, hogy a gyártás olcsóbb legyen, valamit a sérült elemek gyorsan, a lakatolásnál kedvezőbb áron, nyom nélkül cserélhetők legyenek. Viszont a legkisebb sérülés miatt is szükséges a viszonylag nagy méretű alkatrész teljes cseréje, így ez anyagilag is óriási pazarlás. Bár szinte minden műanyag újrafelhasznált alapanyagból van, és újra fel is használható – ismerve a szokásokat –, a töröttek szinte mindig a szeméttelepen végzik. A gépjárműipari műanyagok megjelenésével fokozatosan kialakult és egyre fejlődött az ezek javítására kidolgozott technológia.

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Az autónkon alkalmazott műanyag alkatrészek mindegyikén két csibecsőr (> PP+EPDM < elmondja, hogy a javítandó alkatrész polipropilén és rugalmas EPDM gumi keveréke. Ezek a megjelölések és a hiba jellege segítséget nyújt a javítási technológia kiválasztásához.

Mik azok a műanyagok?
Műanyagok vesznek körül minket, de sokunknak csak sejtése van, hogy mik is lehetnek ezek. Napjainkban a műanyagipar már annyira szerteágazó, hogy átfogó képet nehéz lenne adni pár szóban, de íme néhány gondolat, hogy helyére tegyük a dolgokat:A világon először minden bizonnyal Victor Regnault állított elő PVC-t (polivinil-klorid) laboratóriumában, 1838-ban. Alig egy évre rá egy jól ismert név, Charles Goodyear felfedezte, hogy a gumifa tejszerű nedvéből, a latexből kiválasztható nyers kaucsuk kénnel keverve és melegítve vulkanizált kaucsuk: vagyis gumi lesz. Az első műanyagokat hamarosan követte a többi: 1844-ben lett ismeretes a linóleum, nem sokkal később a műbőr, majd a vulkánfíber. A műanyagok két alapvető csoportját különböztetjük meg: az egyik a természetes alapanyagú műanyagok (ilyen pl. a Goodyear által felfedezett gumi vagy a cellulóz alapú viszkóz), a másik a mesterséges alapanyagúak, ezek közül néhány ismertebb műanyag a PVC, a polietilén, a polipropilén, a polisztirol, a polikarbonát vagy a poliuretán.A műanyagok jellegzetessége – legyenek bármelyik csoporthoz tartozók –, hogy hatalmas molekulákból, úgynevezett polimerekből állnak. Polimernek nevezzük az ismétlődő egységekből felépülő nagyméretű molekulákat, melyekben az egységeket kémiai kötések kapcsolják össze. Az ismétlődő egység neve monomer, így például a lökhárítók egyik elterjedt alapanyaga, a polipropilén (C3H6) több ezer propilén molekula kapcsolódásából jön létre.

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

Minden műanyagjavítás a sérült felület előkészítésével kezdődik. Például egy lökhárító repedését először belülről, kézi maróval megtisztítják, eltávolítják a szilánkokat a repedés közeléből. Ha szükséges, pillanatragasztóval pozicionálják a felületeket. Ezek után, ha ragasztással dolgoznak tovább, akkor először a belső felületre viszik fel a speciális, kétkomponensű ragasztót. Hosszú repedések vagy folytonossági hiányok esetén üvegszövetet dolgoznak bele a ragasztóba. A ragasztó száradása után következik a lökhárító külső felülete. Ilyenkor is előkerül a maró, és ismét tisztítanak, V alakban kitágítják a repedést, hogy a két felület közé kerüljön az anyag, eltüntetik a festéket a ragasztás környezetéből. Ezután kenik fel a kétkomponensű anyagot, majd eldolgozzák, mint a glettelésnél. Ha jól csináltak mindent, akkor alig kell csiszolni.

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Ha a szakember a hegesztéses javítási technológia mellett dönt, előtte nagyon fontos, hogy tudjuk, milyen anyagból van a javítandó tárgy. Az említett jelölésekből megtudjuk, melyik pálcát kell használni. Csak akkor hegeszthetünk, ha van hozzá megfelelő pálcánk. A pálcákat egy speciális szerszámmal munkafolyamat előtt megtisztítják. (Ezt gyakran kihagyják, pedig a hegesztés minősége szempontjából fontos lépés!) A munkadarab előkészítése ugyanaz, mint a ragasztásnál, de itt a hegesztendő anyagok között talán még drasztikusabb V alakú vájatot alakítanak ki. Ez után műanyagtól függően 400-600 celsiusra felfűtött speciális hőpisztoly segítségével a pálcát beleolvasztják a vájatba.

A legtöbb javító ezt a két technológiát alkalmazza, pedig van még egy drágább, de nagyon profi módszer is. Tulajdonképpen ez is ragasztás, de a ragasztó nem folyékony halmazállapotú, hanem a műanyag hegesztőpálcához hasonló csík. Ez az anyag – ki tudja milyen csodaszereken kívül – üvegszálat is tartalmaz, és a hegesztéshez hasonlóan hőpisztollyal kell felhasználni. A szilárdabb kötéshez fémhálót vágnak az előre kimunkált helyre, és a ragasztóval azt is belemelegítik. A kötés olyan erős, hogy a tesztmunkadarab a töréspróba után a ragasztás mellett tört el. Ez az eljárás akkor jöhet szóba, ha nem derül ki a javítandó munkadarab anyagminősége, vagy két különböző típusú műanyagot rögzítenének össze.

Hiába a legprofibb műanyagjavítási technológia, ha a további lépéseket nem végzik szakszerűen. Biztos mindenki látott már javított-fényezett elemet, amiről mállott a festék. Sokan ezért ódzkodnak az ilyen javítástól, pedig ez is elkerülhető – a megfelelő alapanyag a kulcsa mindennek. A javított felületet csiszolják, majd speciális, tapadássegítő folyadékot permeteznek rá. Ez a lépést nem látványos, de sok múlik rajta, aztán jöhet a glettelés, ahogy minden fényezésénél, itt is szempont a lehető legkevesebb tapasztóanyag felvitele. Ezek után a szórógitt, csiszolás, majd fényezés következik. Sokszor előfordul, hogy a felületet nem kell tükörfényesre festeni – vagyis kicsit rusztikus, esetleg matt hatást kell elérni. Ilyenkor még egy másik felületképző anyag is beleszól a folyamatba, amit a fényezés előtt kell a felületre szórni. A profi műhelyben végzett műanyagjavítást nem lehet észrevenni.  Abban a műhelyben, ahol én jártam, szinte mindennel találkoztak már, de sokszor nem a takarékosság, hanem a kényszer, például a sérült alkatrész beszerezhetetlensége miatt döntenek a javítás mellett. Javítottak elrontott műanyagozást, csináltak már két lökhárítóból egyet, és se szeri, se száma azoknak a letört műanyag füleknek, amiket visszaragasztva megmentették a drága fényszórókat.

Természetesen a pénztárca felől is meg lehet közelíteni mindent. Nézzük például, mi történik, ha véletlenül virágágyásnak ütközöm 2007-es Saab 9-5-ösömmel. Eltörik, elreped, felgumipókozom. A márkaszervizben a nyers, fényezetlen elemre 134 000 Ft-ot mondtak, plusz a fényezés, ami kb. 95 000 Ft – és persze a szerelés, amit már meg sem mertem kérdezni. Ha ezt a lökhárítót javíttatom, akkor a kész darabon nem veszek észre különbséget, viszont a javítási költség fényezéssel együtt csupán 70-80 000 Ft. Azt hiszem, tudom, melyiket választanám. Ráadásul nem csak én gondolkodom így, hanem most már a biztosító is. A múltkor belémjöttek hátulról, és kicsit meghorpadt a Scion műanyag lökhárítója. A postabiztosító kapásból javítást vett fel, eszébe sem jutott a tengerentúli elemet megrendeltetni. De jól van ez így, ne termeljünk felesleges szemetet, ha nem muszáj. Miért ne legyünk környezetvédők, ha még spórolhatunk is?

Ez is érdekes lehet:
 

Szerdától még többe kerül a benzin és a gázolaj is

Míg múlt héten egységesen emelkedtek az üzemanyagárak, most szerdán a benziné a jelentősebb ártöbblet...

Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben...

Túl rizikósnak tűnik a használtautó-vásárlás? Segítünk, hogy ne legyen az!

A használt autó nem csak olcsóbb, jelentősen rizikósabb is, mint az új. Vásárláskor ezért nem...

Ki hibázott a Tesla balesetében? 

A sofőr minden szabályt megszegett, amit a Tesla kért az önparkoló rendszeréhez, ezért mehetett...

Ezért is megéri márkaszervizbe járni: a Toyota újra cserélte egy rekorder futású autóját

Nem garanciális, hanem marketing okokból döntött úgy a Toyota, hogy egy egymillió mérföldet...

Elstartolt a webes gépjárműadat-lekérdezés - értékké válhat a hazai múlt

Internetről, okostelefonról is működik a KEKKH új gépjárműadat-lekérdezése. A külföldi adatok...

Megmutatta következő generációs kompakt modelljeit a Volvo

SPA után CMA - új moduláris padlólemezt, vele friss kompakt modelleket hoz a Volvo. Hibridet...

Ilyen lehet a jövőre megjelenő új Ford Focus

Gyári kép még nincs, spekuláción azonban már láthatjuk a jövőre várható 4. generációs Ford Focust...

Ford Mondeo 2.0 Hybrid Titanium teszt

A Mondeo Hybrid a kínálat egyetlen négyajtósa, ugyanakkor ez az egyetlen turbó nélküli, egyben...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Porsche 718 Boxster S menetpróba

Mennyire Porsche a Boxster új négyhengerese?

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb, 350 lóerős Boxster S-t hajtottuk.


Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Tömör gyönyör - Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben, 211 lóerős turbós benzinesével vallattuk.


Ford Mondeo 2.0 Hybrid Titanium teszt

Sláger lesz, nálunk majd használtan! Ford Mondeo Hybrid teszt

A Mondeo Hybrid a kínálat egyetlen négyajtósa, ugyanakkor ez az egyetlen turbó nélküli, egyben a legtakarékosabb is.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Most már tényleg szinte mindent tudunk az új Alfa Romeo Giulia kínálatáról

Két dízellel és brutális benzinessel, itt az Alfa Giulia

2 napja – Újdonság

Nyáron már hazánkban is piacon lesz a rég várt Alfa Romeo Giulia. Szinte minden adatát közzétette a gyártó, a legfontosabb: hátul hajt.


Felejtős a féltett saját autó, ismerkedhetünk az autózásra váltott bérlettel

Kölcsönadnád az autódat bárkinek? Egy felmérés szerint ez a jövő

3 napja – Sztori

Vajon mihez hasonlít jobban az autó, egy fogkeféhez vagy egy könyvhöz? A kölcsönadási hajlandóság vizsgálata voltaképp ezt nézte.


A brit tolvaj is szerette a BMW i3-ast 

"Ember, ez az i3 mindent otthagy!" - mondta a rabló Videó

3 napja – Sztori

Egy brit autótolvaj elismerően nyilatkozott a BMW i3 gyorsulásáról, miközben épp ellopta azt. A belső kamera rögzítette a beszélgetést.


Használtautó.hu

FIAT PUNTO 1.2 16V HLX KLIMA CITY SERVO FRISS VIZSGA

FIAT PUNTO 1.2 16V HLX...

Ár: 299.999 Ft

Évjárat: 2000 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

VOLKSWAGEN VENTO 1.9 TD GL

VOLKSWAGEN VENTO 1.9 T...

Ár: 599.000 Ft

Évjárat: 1992 / 8

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

SUZUKI SWIFT 1.0 GLS

SUZUKI SWIFT 1.0 GLS

Ár: 369.000 Ft

Évjárat: 1999 / 10

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!