0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Olcsóbban megúszni

Műanyag karosszériaelemek javítása

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A szervizekben - legtöbb esetben - a biztonságra hivatkozva cserélnek minden sérült műanyag elemet, de lássuk be, sokszor a profitszerzés a valódi indok. Ráadásul az esetek 90%-ában megfelelő technológiával, tökéletesen javíthatók a sérülések.

Régen vége az autóiparban a vaskorszaknak, az autó egyre több alkatrésze készül műanyagból. Pár éve még mérgelődtünk a beltér kopogós műanyagain, ez mára már szót sem érdemel. Ha egy fémnek tűnő dekorációs elemet látok, szinte mindig kiderül, hogy műanyagból van, csak a felületi kezelés ver át. Minden új autón találunk műanyagból készült, fényezett vagy fényezetlen karosszériaelemet is. És mivel ezek az alkatrészek szabadon tekintenek a világba, a sérülésnek is jobban ki vannak téve. A műanyag karosszériaelemekkel az volt a cél, hogy a gyártás olcsóbb legyen, valamit a sérült elemek gyorsan, a lakatolásnál kedvezőbb áron, nyom nélkül cserélhetők legyenek. Viszont a legkisebb sérülés miatt is szükséges a viszonylag nagy méretű alkatrész teljes cseréje, így ez anyagilag is óriási pazarlás. Bár szinte minden műanyag újrafelhasznált alapanyagból van, és újra fel is használható – ismerve a szokásokat –, a töröttek szinte mindig a szeméttelepen végzik. A gépjárműipari műanyagok megjelenésével fokozatosan kialakult és egyre fejlődött az ezek javítására kidolgozott technológia.

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Szinte minden elemen jelölik a műanyag fajtáját

Az autónkon alkalmazott műanyag alkatrészek mindegyikén két csibecsőr (> PP+EPDM < elmondja, hogy a javítandó alkatrész polipropilén és rugalmas EPDM gumi keveréke. Ezek a megjelölések és a hiba jellege segítséget nyújt a javítási technológia kiválasztásához.

Mik azok a műanyagok?
Műanyagok vesznek körül minket, de sokunknak csak sejtése van, hogy mik is lehetnek ezek. Napjainkban a műanyagipar már annyira szerteágazó, hogy átfogó képet nehéz lenne adni pár szóban, de íme néhány gondolat, hogy helyére tegyük a dolgokat:A világon először minden bizonnyal Victor Regnault állított elő PVC-t (polivinil-klorid) laboratóriumában, 1838-ban. Alig egy évre rá egy jól ismert név, Charles Goodyear felfedezte, hogy a gumifa tejszerű nedvéből, a latexből kiválasztható nyers kaucsuk kénnel keverve és melegítve vulkanizált kaucsuk: vagyis gumi lesz. Az első műanyagokat hamarosan követte a többi: 1844-ben lett ismeretes a linóleum, nem sokkal később a műbőr, majd a vulkánfíber. A műanyagok két alapvető csoportját különböztetjük meg: az egyik a természetes alapanyagú műanyagok (ilyen pl. a Goodyear által felfedezett gumi vagy a cellulóz alapú viszkóz), a másik a mesterséges alapanyagúak, ezek közül néhány ismertebb műanyag a PVC, a polietilén, a polipropilén, a polisztirol, a polikarbonát vagy a poliuretán.A műanyagok jellegzetessége – legyenek bármelyik csoporthoz tartozók –, hogy hatalmas molekulákból, úgynevezett polimerekből állnak. Polimernek nevezzük az ismétlődő egységekből felépülő nagyméretű molekulákat, melyekben az egységeket kémiai kötések kapcsolják össze. Az ismétlődő egység neve monomer, így például a lökhárítók egyik elterjedt alapanyaga, a polipropilén (C3H6) több ezer propilén molekula kapcsolódásából jön létre.

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

A kétkomponensű ragasztó felvitele és az összedolgozás

Minden műanyagjavítás a sérült felület előkészítésével kezdődik. Például egy lökhárító repedését először belülről, kézi maróval megtisztítják, eltávolítják a szilánkokat a repedés közeléből. Ha szükséges, pillanatragasztóval pozicionálják a felületeket. Ezek után, ha ragasztással dolgoznak tovább, akkor először a belső felületre viszik fel a speciális, kétkomponensű ragasztót. Hosszú repedések vagy folytonossági hiányok esetén üvegszövetet dolgoznak bele a ragasztóba. A ragasztó száradása után következik a lökhárító külső felülete. Ilyenkor is előkerül a maró, és ismét tisztítanak, V alakban kitágítják a repedést, hogy a két felület közé kerüljön az anyag, eltüntetik a festéket a ragasztás környezetéből. Ezután kenik fel a kétkomponensű anyagot, majd eldolgozzák, mint a glettelésnél. Ha jól csináltak mindent, akkor alig kell csiszolni.

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Előkészítés és a meleg levegős műanyag hegesztés, pálcával

Ha a szakember a hegesztéses javítási technológia mellett dönt, előtte nagyon fontos, hogy tudjuk, milyen anyagból van a javítandó tárgy. Az említett jelölésekből megtudjuk, melyik pálcát kell használni. Csak akkor hegeszthetünk, ha van hozzá megfelelő pálcánk. A pálcákat egy speciális szerszámmal munkafolyamat előtt megtisztítják. (Ezt gyakran kihagyják, pedig a hegesztés minősége szempontjából fontos lépés!) A munkadarab előkészítése ugyanaz, mint a ragasztásnál, de itt a hegesztendő anyagok között talán még drasztikusabb V alakú vájatot alakítanak ki. Ez után műanyagtól függően 400-600 celsiusra felfűtött speciális hőpisztoly segítségével a pálcát beleolvasztják a vájatba.

A legtöbb javító ezt a két technológiát alkalmazza, pedig van még egy drágább, de nagyon profi módszer is. Tulajdonképpen ez is ragasztás, de a ragasztó nem folyékony halmazállapotú, hanem a műanyag hegesztőpálcához hasonló csík. Ez az anyag – ki tudja milyen csodaszereken kívül – üvegszálat is tartalmaz, és a hegesztéshez hasonlóan hőpisztollyal kell felhasználni. A szilárdabb kötéshez fémhálót vágnak az előre kimunkált helyre, és a ragasztóval azt is belemelegítik. A kötés olyan erős, hogy a tesztmunkadarab a töréspróba után a ragasztás mellett tört el. Ez az eljárás akkor jöhet szóba, ha nem derül ki a javítandó munkadarab anyagminősége, vagy két különböző típusú műanyagot rögzítenének össze.

Hiába a legprofibb műanyagjavítási technológia, ha a további lépéseket nem végzik szakszerűen. Biztos mindenki látott már javított-fényezett elemet, amiről mállott a festék. Sokan ezért ódzkodnak az ilyen javítástól, pedig ez is elkerülhető – a megfelelő alapanyag a kulcsa mindennek. A javított felületet csiszolják, majd speciális, tapadássegítő folyadékot permeteznek rá. Ez a lépést nem látványos, de sok múlik rajta, aztán jöhet a glettelés, ahogy minden fényezésénél, itt is szempont a lehető legkevesebb tapasztóanyag felvitele. Ezek után a szórógitt, csiszolás, majd fényezés következik. Sokszor előfordul, hogy a felületet nem kell tükörfényesre festeni – vagyis kicsit rusztikus, esetleg matt hatást kell elérni. Ilyenkor még egy másik felületképző anyag is beleszól a folyamatba, amit a fényezés előtt kell a felületre szórni. A profi műhelyben végzett műanyagjavítást nem lehet észrevenni.  Abban a műhelyben, ahol én jártam, szinte mindennel találkoztak már, de sokszor nem a takarékosság, hanem a kényszer, például a sérült alkatrész beszerezhetetlensége miatt döntenek a javítás mellett. Javítottak elrontott műanyagozást, csináltak már két lökhárítóból egyet, és se szeri, se száma azoknak a letört műanyag füleknek, amiket visszaragasztva megmentették a drága fényszórókat.

Természetesen a pénztárca felől is meg lehet közelíteni mindent. Nézzük például, mi történik, ha véletlenül virágágyásnak ütközöm 2007-es Saab 9-5-ösömmel. Eltörik, elreped, felgumipókozom. A márkaszervizben a nyers, fényezetlen elemre 134 000 Ft-ot mondtak, plusz a fényezés, ami kb. 95 000 Ft – és persze a szerelés, amit már meg sem mertem kérdezni. Ha ezt a lökhárítót javíttatom, akkor a kész darabon nem veszek észre különbséget, viszont a javítási költség fényezéssel együtt csupán 70-80 000 Ft. Azt hiszem, tudom, melyiket választanám. Ráadásul nem csak én gondolkodom így, hanem most már a biztosító is. A múltkor belémjöttek hátulról, és kicsit meghorpadt a Scion műanyag lökhárítója. A postabiztosító kapásból javítást vett fel, eszébe sem jutott a tengerentúli elemet megrendeltetni. De jól van ez így, ne termeljünk felesleges szemetet, ha nem muszáj. Miért ne legyünk környezetvédők, ha még spórolhatunk is?

Ez is érdekes lehet:
 

Még mindig dívik az óratekerés! Vagy csak sok számláló hibásodik meg?

Volt nekem egyszer egy viszonylag új autóm, alig használtam, majd eladtam. Aztán állítólag még...

Kicsit, értelmetlen, ám látványos: lánctalpas Dacia vs. T80 tank

Láttunk már Dustert lánctalpas jármű ellen, most azonban az Oroszországban Renault emblémával...

Téligumiteszt 2015: rekordszámú abroncsot mértünk össze

Az Autónavigátor és a nonstopgumi téligumitesztje a legújabb csodaabroncsokat is próbára tette...

Először látható a SEAT első szabadidő-autója, az Aran

Lehet, direkt történt így, lehet, nem éppen ez volt a leleplezés kitervelt módja. Végül a SEAT...

Drágul a benzin és a gázolaj is, utóbbi kétszeres mértékben

Januárban estek, utolsó hetében már nem változtak az üzemanyagárak, február első hete pedig áremelkedést...

Szállítás közben bukott le az új Fiat Punto gyári tesztautója

Bár legkevésbé sem az Egyesült Államok számára készül a Fiat Punto, utódját ott tesztelik, a...

Újabb politikusautó bukkant fel, eladó Czinege elvtárs W 123-as Mercedese

Amikor hazánk a legvidámabb barakk volt és mindenkinek jutott paprikás krumpli, akkor is voltak...

Piaci körkép: klímás ferdehátút akár családi autónak, 500 ezer forintig

A piaci átlagár harmadáért ki lehet már fogni egy jó ferdehátút. Klímásat, olcsót, akár első...

Összehasonlító teszt: Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line vs. Mazda3 G120 Revolution

Két kompakt azonos teljesítménnyel. Csupán az a kérdés, hogy az 1,0 literes turbós, vagy a 2,0...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Kövess minket a Facebookon is!

Friss tesztek

Összehasonlító teszt: Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line vs. Mazda3 G120 Revolution

Összevetés: 1,0 liter turbó, vagy 2,0 liter szívó?

Két kompakt azonos teljesítménnyel. Csupán az a kérdés, hogy az 1,0 literes turbós, vagy a 2,0 literes szívó bizonyul-e jobbnak? Utánajártunk!


BMW 730d xDrive teszt

Csak könnyedén! BMW 730d teszt Videó

Veszített súlyából a BMW 7-es sorozata a tavaly megjelent hatodik generációval. Már alapdízelével is kellően potens.


Kia cee'd 1.0 T-GDI GT Line teszt

Maradnék inkább a réginél - Kia cee'd GT Line teszt

Igazából nem sportos, háromhengeres és két kipufogóval kábít, de nem is ez a baj. A cee'd amúgy jó, de ez a verzió az ára miatt elvérzik.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Csaknem 150 autóst károsított meg egy bajai ügyintéző

Hatalmas sikkasztás vagyonszerzési illetékkel

4 órája – Sztori

Átvette a pénzt, felvette a munkadíjat, ám az államnak nem fizetett az a bajai ügyintéző, aki autók átíratását vállalta. Most viszont fizethet.


Itthon a Renault Talisman - meg merték mutatni az alapváltozatot is

Új lehetőség cégautósoknak: Renault Talisman 7,5 milliótól

16 órája – Újdonság

A fotókon láthatónál is ütősebb forma, alapáron takarékos dízelmotor, korrekt ellátmány, mégis átlagár: ütős a Renault Talisman.


30 éve a Porsche 959-es Dakar-ralit és Le Mans-i 24 órás versenyt is nyert

Egy korszak végén a testét adta másokért: a Porsche 959

2 napja – Sztori

A 959 volt az első összkerekes utcai Porsche, egyben kora leggyorsabb szériaautója. Már évek óta ritka egzotikumnak számít, most 30 éves.


Használtautó.hu

SKODA OCTAVIA RS 2.0 TDI DSG M.o.-i. Vezetett sz.k

SKODA OCTAVIA RS 2.0 T...

Ár: 2.599.000 Ft

Évjárat: 2008 / 10

Kivitel: sedan

Üzemanyag: Dízel

BMW 730d (Automata) 765

BMW 730d (Automata) 765

Ár: 3.399.999 Ft

Évjárat: 2008 / 5

Kivitel: sedan

Üzemanyag: Dízel

BMW 525d Touring (Automata)

BMW 525d Touring (Auto...

Ár: 2.250.000 Ft

Évjárat: 2005 / 4

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!