A tiéd érvényes? Tudod, hogy mennyiért, meddig nyújthatod?

Műszaki vizsga - Tudod, hogy milyen gyakran, mennyi pénzért kell megcsináltatni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak személyautóra, minden járműre összeszedtük, hogy azt milyen gyakran, mennyi pénzért kell vizsgáztatni.


Bár autót vásárolni legtöbbször örömteli, üzemeltetni, fenntartani nem mindig az. Utálható például az időközönként esedékes műszaki vizsga, hivatalos nevén az "időszakos műszaki vizsgálat". A nagyobb baj persze akkor van, ha elfeledkezünk arról, akkor ugyanis a rendőr leveszi az autó rendszámát, következhet az útvonalengedéllyel vizsgára menetel, sok-sok fölös ügyintézés és kiadás. Érdemes tehát tisztában lenni azzal, hogy autónkra meddig érvényes a műszaki vizsga. Ehhez természetesen nem kell mást tennünk, mint kinyitni annak forgalmiját, s megnézni belső oldalán a megfelelő rubrikát. Triviálisnak tűnik, a cikk írása közben mégis beugrott egy ismerős, akinek bő két éve vettünk autót, s mostani kérdésemig neki bizony eszébe sem jutott, hogy kell azt időnként vizsgáztatni, van azon műszaki érvényesség. Jobb, ha én kérdezek rá, mint a rendőr... De vajon mennyi időre kaphatjuk egyáltalán meg az érvényességet, mibe kerül egy vizsga? Ennek néztünk utána a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) segítségével.
Hirdetés

Meg kell jegyezni persze, a cikkünkben szerepeltetett árak a hatósági díjak. Ennél olcsóbban nincs vizsga, számos helyen pedig többet kérnek, mert például átvizsgáláshoz kötik, kényelmi szolgáltatásokhoz társítják a vizsgát. Pont ezért érdemes ismerni, hogy mennyi a hatósági díj, s mennyi rajta az extra, amit persze könnyedén érdemes lehet megfizetni annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb, a hozzánk legközelebb lévő vizsgálóállomáson hosszabbítsuk meg autónk, illetve egyéb járművünk műszaki engedélyének érvényességét.
És vajon mennyi idővel toldhatjuk azt meg? Sokkal nem, ami persze érthető is, nem árt időnként felülvizsgáltatni a közlekedésben résztvevő autókat/egyéb járműveket. Már csak az a kérdés, hogy miért látni az utakon számos, műszakilag nem megfelelőnek tűnő járgányt, ha azt látjuk, hogy a legtöbb járművet évente, kétévente el kell vinni az NKH ellenőrzésére, s azok a vizsgálóállomások 500 ezer forintos bírságot kaphatnak, amelyek nem megfelelő autót is átengednek a vizsgán. Van persze kivétel, a muzeális minősítésű, OT-rendszámos autókat (mivel ezeknél csaknem biztos az átlagosnál komolyabb figyelem, szerényebb futás), elegendő ötévente műszaki vizsgára vinni. Továbbá egyes mezőgazdasági vontatóknál, illetve azok pótkocsijainál (lassú járműveknél) létezik ötéves vizsgaérvényesség.
A legtöbb jármű esetén a vadonatúj példányokra 4, az első forgalomba helyezést követő harmadik naptári éven belül 3 évre adják meg a műszaki vizsgát, azon túl azonban már csupán kétéves hosszabbítások léteznek, s az autóbuszok, trolibuszok, személytaxik és személymentők esetén egyetlen évre szól a műszaki vizsga érvényessége.
A díjak már hatósági áron sem szerények. Leginkább úgy nem, hogy a pótkocsik is vizsgakötelesek, jellemzően (a mezőgazdasági vontatók pótkocsijainak kivételével) 4 éves kortól a többi járműhöz hasonlóan kétévente, de legalább esetükben a környezetvédelmi vizsgálat díjat nem kell megfizetni, amit amúgy a "hatósági ár" tartalmaz. Utóbbit további „extrák” is növelhetik, például összkerékhajtás, különleges felépítmény, menetíró berendezés (tachográf) esetén többlet díjak fizetendők. Autóválasztáskor vagy akár annak mérlegelésekor, hogy megéri-e megvásárolni egy utánfutót, ezeket is mind-mind mérlegelni kell.
A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat hatósági díja
Segédmotoros kerékpár 3 090 Ft
Motorkerékpár, továbbá ennek pótkocsija 4 360 Ft
Mezőgazdasági vontató, lassú jármű, ezek pótkocsijai 7 760 Ft
M1 kategóriájú jármű („személygépkocsi”), továbbá az M1 és N1 kategóriájú járműhöz kapcsolható pótkocsi
a) Vizsgálat díja 16 290 Ft
b) Vizsgálat díja környezetvédelmi adatlappal rendelkező, illetve környezetvédelmi felülvizsgálatra nem kötelezett jármű esetén (műszaki és közlekedésbiztonsági díjrész) 10 490 Ft
N1 kategóriájú jármű („könnyű tehergépkocsi”)
a) Vizsgálat díja 17 090 Ft
b) Vizsgálat díja környezetvédelmi adatlappal rendelkező, illetve környezetvédelmi felülvizsgálatra nem kötelezett jármű esetén (műszaki és közlekedésbiztonsági díjrész) 11 290 Ft
N2, N3 kategóriájú járművek („tehergépkocsik” és „vontatók”) és M2, M3 kategóriájú járművek („autóbuszok”), továbbá ezek pótkocsijai
a) Vizsgálat díja 24 950 Ft
b) Vizsgálat díja környezetvédelmi adatlappal rendelkező, illetve környezetvédelmi felülvizsgálatra nem kötelezett jármű esetén (műszaki és közlekedésbiztonsági díjrész) 14 590 Ft
Az egyes közúti járműveken elvégzett vizsgálatok további díjai a fent meghatározott díjon felül (feltételes összeg)
A veszélyes anyagot/árut szállító jármű ADR megállapodás szerinti jóváhagyási vizsgálata 5 800 Ft
Áru- és személyszállításra nem alkalmas, különleges felépítményű jármű vizsgálata 1 700 Ft
Menetíróval (tachográffal), illetőleg sebességkorlátozóval felszerelt jármű vizsgálata 5 800 Ft
Közúti gépjármű közforgalmú személyszállításra való alkalmasságának megállapítása 950 Ft
Az emelt sebességgel való közlekedésre jogosult autóbuszok műszaki alkalmasságának megállapítása 1 180 Ft
Alvázszám (jármű azonosítási jelzésének) hatósági beütési díja 4 000 Ft
Az engedélyezett átalakítást követő első időszakos vizsgálat díja 4 600 Ft
Összkerék hajtású jármű vizsgálatának díja 4 100 Ft
Kettőnél több tengelyes jármű vizsgálatának díja 5 900 Ft
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Amennyiben az időszakos vizsgálatot a forgalmi engedély érvényességi határidején belül kérik, de a vizsgálatot az érvényességi határidő lejárta utáni időpontra tűzik ki, akkor a vizsganapról szóló „Igazolás” a forgalmi engedély érvényességét a közölt vizsgaidőpontig, de legfeljebb 30 napra meghosszabbítja. Ha az időszakos vizsgálatot a forgalmi engedély érvényességi határidejének lejárta után kérik, akkor az időpontról szóló „Igazolás” csak a vizsga napján a vizsgahelyre történő közlekedésre jogosít fel.

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Ez nem igaz: “A nagyobb baj persze akkor van, ha elfeledkezünk arról, akkor ugyanis a rendőr leveszi az autó rendszámát, következhet az útvonalengedéllyel vizsgára menetel, sok-sok fölös ügyintézés és kiadás.”

    Lejárt műszakiért nem vesszük el a rendszámot és a forgalmit.

    3 hónapon belül lejárt műszaki 5000- 50000 Ft.- helyszíni bírság (legtöbb esetben 5000 Ft)
    3 hónapot meghaladó, de 6 hónapon belül fix 20.000 Ft.- helyszíni bírság
    6 hónapot meghaladó, de 1 éveb belül fix 25.000 Ft.-
    1 évet meghaladó fix 30.000 Ft.- helyszíni bírság.

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Nem tér ki a cikk arra, hogy végül is mennyivel “toldható meg” a lejárt műszaki. Sokkal nem? Hát semmivel! Másnap már lehet feljelentés, büntetés. Esetleg ha lejárat előtt kérünk egy időpontot, és a visszaigazolás a lejárat utánra szól. De valójában lejárt műszakival, -akár egy órával- NEM lehet közlekedni. MG

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Nem tér ki a cikk arra, hogy végül is mennyivel “toldható meg” a lejárt műszaki. Sokkal nem? Hát semmivel! Másnap már lehet feljelentés, büntetés. Esetleg ha lejárat előtt kérünk egy időpontot, és a visszaigazolás a lejárat utánra szól. De valójában lejárt műszakival, -akár egy órával- NEM lehet közlekedni. MG

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Pontosan így van ahogy HFT írja. Az enyém is 2008 január első heti volt, és 2011 december végén vittem műszakira (2012. jan . kb 6-ig volt műszakija), és még 3 év műszakit kapott.

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    A pontossághoz hozzátartozó kiegészítést szeretnék tenni:
    Idézek: “Az időszakos vizsgálat határidejét új jármű esetén a forgalomba helyezés napjától, használt jármű esetén a forgalomba helyezés előtti vizsgálat napjától számított
    a) új jármű esetében négy évben,
    b) használt jármű esetében az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül három évben, 3 naptári éven túl két évben kell meghatározni.”

    Ez azt jelenti, hogy nem csak külföldről behozott autót lehet pl. 3 évre vizsgáztatni, hanem az újként vett magyarországit is. pl. ha egy autó januárban, vagy februárban lesz 4 éves, és előtte decembrben levizsgáztatjuk, akkor 2 helyett 3 évre fog szólni a vizsga. Ezt szerintem minden év elején vásárolt új autónál édemes meglépni, mégis sokan nem tudják.
    Én már használtam ki ezt a lehetőséget.

  • 2017.10.28. at 16:27
    Permalink

    Ami meg a vizsgadíjakat illeti, van olyan NKH állomás, ahol nem lehet személyautót vizsgáztatni, hagyományos vizsga esetén elküldenek máshova. Szóval erősen elméleti jellegű sajnos az árazás.

Vélemény, hozzászólás?