Melyik olcsó navi jó?

Navigációs rendszerek gyorsmérkőzése

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Három olcsó autós navigációs rendszert vetettünk össze, teljes Európa térképpel, de különösebb extrák nélkül. Vajon melyik a legjobb, megvehető-e a legolcsóbb?


A legnagyobb hazai navigációs-készülék forgalmazónak számító Speedshoptól három, kifejezetten olcsó, de legális, teljes Európa szoftverrel rendelkező készüléket kértünk kipróbálásra. Kíváncsiak voltunk, hogy a lényegében azonos tudású készülékek a használatban miként válnak be, melyik az, amelyik nyugodt szívvel ajánlható, kielégítő szolgáltatást nyújt-e a legolcsóbb is. Azt már a cikk elején leszögezzük, hogy nem kívántunk apró részletekbe menő, igazán tudományos összehasonlítást végezni, inkább a hogyan válik be, mennyire használható kérdésekre kerestünk választ.
Úgy néz ki, nem csak az autókra, hanem a navigációkra is igaz az, amit egyre több új autómodell kapcsán érzünk, sokszor már az alapgépek is jók, és igazán rosszal már nem is igen lehet találkozni. Apró hibákkal persze itt is, ott is, azaz az autók és a navigációs készülékek világában is bőven lehet szembesülni.
A három próbált készülék (és az elmúlt évek legtöbb autós navigációjának) közös tulajdonsága, hogy tartójuk nem aktív, azaz a töltőkábelt kivétel nélkül kézzel, külön kell csatlakoztatni. Őszintén szólva kevéssé érthető, hogy miért van ez így, amikor a 4-5 évvel ezelőtti, nem is kifejezetten navigációs készülékek, hanem az útbaigazítást is kiszolgáló PDA-k állványai csaknem kivétel nélkül aktívnak számítottak. A tartók kapcsán meg kell jegyezni, hogy a tesztelt készülékek közül a 24 980 forintért kínált Prestigio Geo Vision 4120 és a 31 890 forintos Wayteq X950 HD esetében a műanyag-nyúlvány egyaránt remegett kissé menet közben, míg a 36 890 forintos árával a legdrágábbnak számító CNS Globe Pro állványát nem érheti kritika.
Előbbi persze csak körítés, a lényeg maga a készülék. Komoly különbségek e téren sincsenek, mindhárom versenyző Windows CE 6.0 operációs rendszert alkalmaz, de a navigáció mellett érdemi segédprogramokat csak a két drágább versenyzőnél találunk. Noha a 25 ezer forint alatti Prestigio is hozza az alapszolgáltatásokat, azaz viszonylag gyorsan műholdat talál, rendszerint jól navigál, meg kell jegyezni, olcsósága érezhető, a készülék hangszórója recsegős, a nem túlzottan látványos grafikájú szoftver egy alkalommal behajtani tilos tábla ellenére kívánt egy olyan utcába fordítani, amelyet a másik két vetélytárs gond nélkül elkerült.

Noha a hardverek gyorsaságában nem észlelhető komoly különbség egy valamiben, mégpedig akkumulátorának gond nélkül 2 óra feletti üzemidejében egyértelműen aranyérmes a Wayteq készüléke, mely egyébként processzorával és 4 GB belső memóriájával is a legerősebb a háramsból. Ezen készüléken azonban a Sygic Drive 8.15 szoftver egy kicsit még a Prestigio iGO Amigójánál is kevésbé felhasználóbarát - legalábbis elsőre az intelligens billentyűzet inkább nehezíti, mint könnyíti a vezérlést. Persze itt is van mindenféle útvonal-tervezési mód, automatikus újratervezés, útszakasz elkerülési lehetőség - a vezérlés mégis erőteljesen megszokást igénylő. Ha valaki nem csak navigálni, hanem egyéb funkciókat is szeretne, a Wayteq készülékében már zene-, videó- és Flash-lejátszót, kép és e-könyv megjelenítőt is talál.
Hirdetés

Még egy kicsit több extra került a CNS Globe Pro-ba, például FM-vevő is helyet kapott benne. A két drágább készülék legfontosabb funkciója a TMC-jel (Traffic Message Channel - dugófigyelő) fogadási lehetőség. Noha a paraméterekben is látható komolyabb különbségek inkább csak a legolcsóbb Prestigio és a középáras Wayteq között fedezhetők fel (például a 4,3 helyett 5 colos kijelző), ám összességében a CNS is jelent közel ekkora lépcsőt a Wayteq-hez mérten. Mint már említettük, tartója igényesebb, háza is sokkal kecsesebb, és ami talán a legfontosabb, a már évek óta ismert iGO 8-as verziója fut rajta. Ez egyrészt a legfinomabban, kellemesen előre jelzi a letéréseket, a hármas legkönnyebben értelmezhető sávinformációját adja (a Prestigionál nincs is ilyen) és kezelhetőségével is a legegyértelműbb.
Azon persze nem kell meglepődni, hogy a teszt legdrágábbja a legjobb, sőt, gond is lenne, ha nem így lenne. Mellette pedig meg kell jegyezzük, ha valaki csak 25 ezer forintot szán navigációra, voltaképp a Prestigióval is használható, egész Európában otthonosan mozgó készüléket kap.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 15:07
    Permalink

    Valahol igazad van, én is mobilon használom a navigációt. DE pl a Magas-Tátrában, vagy az országban hegyek között viszont nehezen boldogul a telefon, gyengébb érezhetően a vevője. Vigyázni kell vele az embernek, ha ilyen helyeken közlekedik. A másik: GPS ide vagy oda, én mindig tartok magamnál papir térképet, mert a technika ördöge nem alszik. Egy meghibásodás esetén kellemetlen lenne megkérdezni Lengyelországban(ahová gyakran járok) hogy: “Hé, paraszt, melyik út vezet Budára ?”

  • 2017.10.31. at 15:07
    Permalink

    Én meg azt mondom,hogy felesleges mindegyik navigációs készülék!
    Vettem egy Nokia 5230-ast,van benne használható navigáció aminek örökre ingyenes a frissítése és olyan hangon szólal meg amilyenen akarom…mellesleg ezen keresztül netezek (modemként is használható),tökéletes “okostelefon” húszezerért.

    A negyvenezres MyGuide 3000-s navigációmat meg egyszerűen elajándékoztam!Elegem lett a frissítési szenvedésből…

  • 2017.10.31. at 15:07
    Permalink

    Nekem wayteq van igo primo-val és hozzáteszem hibátlan és a tartó konzollal sincs semmi baj csak jól kell felrakni és akkor nem remeg amúgy meg mindegyik remeg!Vannak érdekességek a tesztben számomra!
    Mindeni saját ízlése szerint választ!

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Kedves DM43!

    A tesztelt készülékek közül tudomásom szerint az említett készülék rendelkezett a legnagyobb belső memóriával, természetesen az már másik kérdés, hogy léteznek még ilyen (zömében drágább) készülékek. A processzor kapcsán elnézést kérek a pontatlanságért, a forgalmazó adatlapjából indultam ki.

    Üdvözlettel,
    Katona Mátyás

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Igazad lehet, de azért kiegészíteném.

    Az, hogy valaki ír egy cikket, egy gyorstesztet, azzal semmi gond. Azt megjelentetni viszont egy másik. És itt most nem vérbemenő szakmaiságról beszélek, hanem egyszerű tényekről, normális megfogalmazásban és nyelvileg helyesen. A két utóbbival semmi baj nincsen, azonban egy “gyorsmérkőzést” is illik a tényeknek megfeleően prezentálni és a főbb dolgokat, paramétereket szem előtt tartva “tesztelni”. Ha egy portál helyt ad egy cikknek, azért felelősséggel tartozik, akár a cikkíró. Semmi baj, lehetnek hibák, de ezeket javítani kell, akár utólagosan is. Az, hogy az oldalnak nem ez a témakör a főprofilja, attól még javára válna egy rendesen megírt teszt, mert ahogy többen írták előttem, ilyen cikkek alapján hoznak sokan döntést, és ha emiatt az a verdikt rosszul sül el, akkor kire legyen mérges a kedves olvasó??
    Rengeteg cikk van fent a neten a PNA-król, GPS-ekről, nyugodtan át lehetett volna tanulmányozni őket, és ezt követően megírni egy rövid, de velős és hiteles cikket, ha már az életben is kipróbálta (és gondolom, hogy az autóban többet “dolgozott” velük), akkor ez nem lehetett volna gond.
    Remélem olvasunk még több írást a témában, de kérem a szerkesztőket és cikkírókat, ügyeljenek a hitelességre és tényszerűségre. Semmi gondom, meg kell adni a lehetőséget egy újoncnak is, de azért a szakszerűség ne csorbuljon.

    Remélem, nem voltam bántó, nem állt szándékomban, csak szeretném, ha nem tűnne el az oldal a könyvjelzőim közül 🙂

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Pont erről van szó! Nagyon sokan az ilyen, önmagukat szakértőnek kikiáltó cikkírók “zöldségei” alapján vesznek meg több tízezer forintos kütyüket, és utána sírva szaladnak a kicsit jobban hozzáértőkhöz, hogy segítsenek nekik. Hidd el, hogy szinte minden nap találkozom ilyennel.
    Nekem nem az ismeretterjesztéssel van bajom, hanem avval, hogy nagyon sokszor blődségeket tartalmaznak ezek a cikkek. Ebben is van néhány, mint ahogy utaltam már rá. Arról nem is beszélve, hogy a körtét és az almát felesleges, és nem is lehet összehasonlítani.

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    “mit kellett volna leírni még?”

    Talán a tényeket és nem pedig butaságokat! DM43 utalt egy-két igazi blődlire, aminek nagyon nem jól mutat egy cikkben.

    “Ha a kütyü.hu-n olvastam volna ezt a cikket körbe röhögtem volna a szerzőt, de ennek az oldalnak nem ez a fő profilja.”

    Ezek szerint, ha nem profilba vágó a cikk, akkor bármilyen hülyeséget le lehet írni?…..na mindegy. Ti tudjátok! 🙂

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Nekem is “olyan” van,tökéletesen lehet netről frissiteni. Ami újdonság /IGO / Eszter hangja bemondja külföldön is az utcaneveket. PL: befordulásnál milyen nevű lesz az utca,igy eltévedni nehéz.

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Csak ezzel az a baj, hogy az átlag vásárló ezekből a cikkekből messzemenő következtetéseket von le és hozza meg az (adott esetben nem biztos, hogy szerencsés) döntését…..és később majd azokon a bizonyos másik fórumokon fogunk a csalódott vásárlókkal találkozni, akik azt fogják mondani, hogy félrevezették őket. 😉

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Cimbora! Nem kell annyira szigorúan venni a dolgot. A kevésbbé hozzáértőknek majdnem mindegy is, hogy lenyeletik-e vele a marketinges dumát.
    Természetesen több helyen is pontatlan a cikk, de vita- és gondolatindítónak pont elég. 😉
    Ráadásul ha azt nézzük, hogy több fórum jó sok hozzászólást megért topikjaiban is hónapok/évek óta gyűlik az okosság, néhány ezer karakteres cikktől nem várhatjuk, hogy mindenre kiterjedő és atompontos legyen.

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    “mely egyébként kétmagos processzorával és 4 GB belső memóriájával is egyedülálló”
    Hagyjuk már ezt a marhaságot. Sosem volt az a processzor kétmagos (egy igazi szakértő cikke erről itt olvasható: http://pdaplus.hu/content/view/5439/73/). Meg különben is, mitől egyedülálló? Pontosan ugyanazzal a processzorral és ugyanannyi memóriával rendelkezik a CNS Globe Pro nagytestvére is, a CNS Globe HD.
    A cikk írója meg kicsit jobban odafigyelhetne, ugyanis FM vevő nincs egyik készülékben sem, csak FM adó. És ez nagy különbség.

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Teljes mértékben egyetértek ! A láthatóság az egyik legfőbb szempont ! Emellett nem árt tudni olyan dolgokat, hogy jól működik-e az alagút mód, vagy mennyire jó a műhold vétele. Ez főként akkor szempont, ha mondjuk Szlovákiába megy ki az ember(ahová én sokat járok), mert ott tilos a szélvédőre kitenni bármilyen készüléket is ! (nem árt tudni annak, aki oda készül, büntetnek a visszapillantóról lelógó illatosító, dobókocka, stb kütyükért is, semmit se lehet kitakarni a szélvédőből !) Így ott aztán műszerfalra kénytelen rakni az ember, vagy oldalsó ablakra, ahol sokminden árnyékolhat ! Mondjuk nem akarok reklámozni, de nekem is wayteq van, szépen megjártam vele Poznant nemrég. Főleg nagyvárosban nagy segítség, ott sima térképpel sokat görcsölhet az ember…

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Érdekes cikk.
    Arról az egyértelmű jelenségről miért nem ír a posztoló, hogy például a legolcsóbb készüléknek a legjobb a fényereje? Ez elég fontos tulajdonság, még autóban is. És még sorolhatnám.

    Alapcikknek jó, de tényleg gyorsmérkőzés lett, nyugodtan komolyabban bele lehetett volna menni a részletekbe, szerintem.

  • 2017.10.31. at 15:08
    Permalink

    Igazából ez mind egy kutya, ugyan az a kínai cucc 🙂 és a legnagyobb baj, amikor majd 1-2 évvel később nem lesz hozzá frissítés… persze 30e Ft körül nem is elvárható ez, de azért a CNS messze híres arról, hogy szanaszét lehet túrni “igény esetén” 🙂

Vélemény, hozzászólás?