Kinek éri meg dízelt venni?

Számoltunk: a dízel vagy a benzines a nyerő?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az üzemanyagárak precíz költség-kalkulációra sarkallják az autóvásárlókat. Mi is utánanéztünk 10 modellnél: a benzines vagy a dízel a spórolósabb?


Dízelt vagy benzinest? Különösen aktuális kérdés, hiszen manapság nagyjából azonos árban van a két üzemanyag, ma reggel épp a gázolaj volt drágább a sarki kúton. Csaknem minden autóvásárlásnál előkerül a kérdés, hogy hosszút távon melyik motor az olcsóbb. Érdemes kalkulálni, hogy megéri-e a gázolajos verzió felára. Nem csak a fogyasztásbeli különbséggel és a dízel-felárral, a nagyobb értékvesztéssel is, ugyanis az újkori árkülönbségek az évek során eltűnnek. Mi csupán 3 éves korig néztük meg 5 modell benzines és dízel verziójának 3 évesen várható értékét – partnerünk, az Eurotax Glass’s segítségével.
Táblázatunkból jól látható, hogy az újonnan nem egy modellnél bő fél, sőt a Toyota RAV4 vagy esetében például több, mint egy millió forintos dízel-felár már 3 éves korra átlagosan felére csökken, idővel pedig el is tűnik. A 3 éves/60 ezer kilométeres futással (és a mai, 375 forintos benzin, 376 forintos gázolaj árral) számolva, ráadásul az ennyi idő alatt még komolyabb különbségeket nem is mutató szervizköltségeket figyelmen kívül hagyva néztük meg: a benzines vagy a dízel a nyerő? Sem a Skoda Octavia, sem a Suzuki Swift, de legfőképp a Toyota RAV4 nem éri meg dízelként – a gázolajos verziók értékvesztése és 60 ezer kilométerre kalkulált üzemanyagköltsége összességében nagyobb, mint azonos felszerelésű benzineseké. Más modelleknél, például a szerényebb dízel-felárú Ford Fiestánál, Renault Scenic-nél, illetve az Opel Insigniánál és a Volkswagen Passatnál viszont nagyon is megéri a turbódízel.
Modell Vegyes fogyasztás [l/100 km] Újkori vételár* [Ft] Várható ár három évesen [Ft]** Értékvesztés [Ft] Üzemanyag költség 60 000 km-re [Ft] Értékvesztés + üzemanyag költség 3 évre/60 000 km-re [Ft]
Skoda Octavia Classic 1.2 TSI 5,7 4 518 500 2 800 400 1 718 100 1 282 500 3 000 600
Skoda Octavia Classic 1.6 CR TDI 4,5 5 199 250 3 106 500 2 092 750 1 015 200 3 107 950
Suzuki Új Swift 1.2 GLX 5,0 3 290 000 2 118 800 1 171 200 1 125 000 2 296 200
Suzuki Új Swift 1.25 GLX D 4,2 4 259 000 2 514 500 1 744 500 947 520 2 692 020
Ford Fiesta Trend 1.25 82LE 5,6 3 099 000 2 164 700 1 369 300 1 260 000 2 629 300
Ford Fiesta Trend 1.4 TDCi 70 LE 4,1 3 544 000 2 388 000 1 526 000 924 960 2 450 960
Opel Insignia 1.8 VVA 7,6 6 700 000 3 745 500 2 954 500 1 710 000 4 664 500
Opel Insignia 2.0 CDTI 5,0 7 300 000 4 177 000 3 123 000 1 128 000 4 251 000
Volkswagen Passat Trendline 1.4 TSi 6,3 6 931 000 4 040 000 2 891 000 1 417 500 4 308 500
Volkswagen Passat Trendline BMT 1.6 CR TDi 4,3 7 178 000 4 185 300 2 992 700 970 080 3 962 780
Toyota RAV4 2.0 Valvematic 7,7 7 230 000 5 168 100 2 061 900 1 732 500 3 794 400
Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 6,0 8 285 000 5 349 100 2 935 900 1 353 600 4 289 500
Renault Scenic 1.6 16V Advantage 7,4 4 540 000 2 917 000 1 923 000 1 665 000 3 588 000
Renault Scenic 1.5 dCi Advantage 4,9 5 140 000 3 464 800 1 975 200 1 105 440 3 080 640
*: ahol van, ott akciós
**: egységesen 20 000 km/év futással

A számolt példák természetesen csak egyféle vásárlói igényre szólnak, általánosságban elmondható, hogy az évek során eltűnő dízelfelár miatt a gázolajosok választása leginkább az autójukat csak néhány évre vásárló, annak eladásakor az újkori árkülönbözetet még részben visszakapóknak ajánlható, főként az esetben, ha az átlagosnál többet autóznak. Azok számára azonban, akik hosszú időre, akár több, mint 5 évre tervezik új autójukat és – miként az autósok zöme -, évi 20 ezer kilométernél kevesebbet autóznak, a legtöbb modellnél nem éri meg a dízelt választani. Az idősebb, nagyobb futásteljesítményű benzines-dízel párbajban ugyanis már a gázolajosok várhatóan magasabb szervizköltségét is szerepeltetni kellene, ami még inkább a benzinesek felé tolná a mérleg nyelvét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Mit akarsz ennél jobbat, 1992-es évjárat 5,5 literes fogyasztással? A turbó + lefúvató szelep nem fogja csökkenteni a fogyasztást. Szívómotorokat csak úgy nem érdemes átalakítani turbósra, ahhoz hogy tökéletes legyen meglehetősen sok változtatást kell csinálni rajta. (hengerfej, üzemanyag ellátás, vezérlés, esetleg hajtáslánc a nagyobb teljesítmény miatt stb.) Olyat akartál, ami nincs szétgyilkolva, megkaptad, akkor ne tedd azzá.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Hello Tvrtko vagyok volna egy kérdésem hozzátok.!? (lehet,hogy szerintetek hülyeség) Júniusban vettem egy Honda civic-et 1.5, 90 le-s hatchblack (2-3 ajtós), 76.700km-el, 1992.10. havi. Most 84.444km van benne és meg volt a műszaki is a héten. A fogyasztása le a kalappal 5,5l autópályán 130km/h-ás tempónál, vegyes 6,0l, városban 7,0l. Ha rakatnék bele turbót+lefúvó szeleppel, mi a véleményetek megéri, hogy jobb legyen a fogyasztása. A motornak nem ártana? Nem száguldozni szeretnék. Csak minden álmom egy Honda civic volt ami nincs szétgyilkolva és nincs több 100.000km benne. Ja a Honda második autóm, mellette van egy Suzuki sx4-em is fél éves az úgy jó ahogy van(többet vártam tőle). És ha lehet tudnátok esetleg egy reális árat mondani, a turbó+lefszelepre, megoldható.???!!! Előre is köszönöm!!! TVRTKO

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Tisztelt János!Az én javaslatom ebben az árkategóriában mindenképpen egy benzines autó.És én azt gondolom,hogy mivel saját szülinapra lesz,mindenképpen olyan autót válasszon,ami tetszik is önnek.De mivel első autója lesz,ezért a biztosítás A0 kategórai lesz,ezért a nagy motort én nem javasolnám,majd ha lesz bónusz 3-4-es besorolása.Az nem baj,ha nem kicsi az autó,sokszor jól jön egy tágas,kényelmes kocsi.Az,hogy önnek melyik autó szimpatikus,az is fontos,hiszen nem két napra vásárol az ember autót.De egy tapasztaltabb autóst vagy egy autószerelő ismerősét nem árt megkérni,hogy menjen el önnel megnézni a kiválasztott vasat.Én egy alsó középkategóriás gépet javaslok önnek,benzinmotorral,Astra/Golf/Megane/Stilo/146 Alfa stb.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Szerintem is jó a cikk, érdemes volna még többe foglalkozni a kérdéssel. Maradva akár ugyanezen autótípusoknál, jó volna továbbszámolni, hogy mi a helyzet 5 éves, meg 7 éves korukban, feltételezve az évi 5-20 ezer km-es futást. Modernnek tekinthető – magas nyomású rendszerrel, részecskeszűrővel felszerelt – dízel autó nem volt még a szűk családi körben, de valóban csábítónak hangzik az a nagy nyomaték, amit a dízelek vezetési élményénél említenek, és a kisebb fogyasztás. Szerintem a cikkben kifejtett 3 éves időtartam – leginkább – a céges autóknál, és azoknál a magánszemélyeknél merül fel, akiknél a pénz nem számít annyira. A mai magyar többségnél egyáltalán nem mindegy, hogy ha egy alkatrész cseréjére kerül sor egy modern dízelnél, akkor mire számíthat. A neten fent lévő cikkek alapján több-százezres költség egy-egy alkatrész cseréje.

    Fentiek alapján nagyon jó volna, ha ezt a kiváló cikket tovább folytatná a szerkesztőség, és felhívná a figyelmet arra is, hogy egy használt, 100-150 ezer km-t futott autóknál milyen alkatrészek cseréje, felújítása várható, és azok milyen költségekkel járnak.

    Manapság a többség nem teheti meg, hogy csupán 2-3 évre, és kb. 60 ezer km-re választ kocsit azzal, hogy majd úgyis lecseréli.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Erről a témáról pont megkérdeztem az autószerelőm véleményét (Ford márkaszervíz).
    Ő azt mondta, hogy a közös nyomócsöves motorokkal alapvetően nincs minőségbeli probléma, ami gond, hogy rossz minőségű a magyar üzemanyag kúttól függetlenül, ezért 150000-200000km-enként jellemző egy fél millás szervízköltség. Igen ám, de ha 2.5 literes fogyasztáskülönbséget veszünk, ami elég tipikus, akkor a 150e km végére (400Ft-os üzemanyagárral számolva – nyilván nem lesz olcsóbb a gázolaj/benzin) már 1.5milla lesz az üzemanyagárban a különbség, ami azért várhatóan fedezi a felmerülő szervízköltségeket. Ez a 150-200e km-es meghibásodás Németországban inkább 600-800e km. Emellett a dízel jobb menetteljesítménnyel rendelkezik és nagyobb a hatótávolsága is ugyebár. Az élettartamát meg valami adalékkal(nem emlékszek a nevére) 2-3 tankolásonként egy adagot betöltve eléggé ki lehet tolni, feltéve, ha ezt új korától csinálják vele. Ha nem, akkor inkább rizikós beletölteni, mert lehet, hogy annyi szennyedőzést kiold a motorból, hogy attól megy tönkre.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Igen! ez így van elismerem de ott van az a tény is h aki nem 3 évente vesz autót annak nem éri meg a diesel, de nem mindenki cserélgeti az autóját 3 évente. Azoknak jobban meg éri egy diesel autó mint egy benzin,mert ha valaki korrektül hasznél egy diesel autót annak 2-szer anyit fog menni mint egy benzin! És azt is ell kell ismerni mint az elöbbi komentbe hegy jó diesel megy úgy mint egy jó benzin és közel nem eszik anyit azért a teljesitményért és mindennel el megy! :)És még azt igy a végére h ebben az országban sem tankolni sem autót nem szabad venni!!

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Sziasztok! És kicsit cáfolnán ezt hogy a dizel hangos meg füst környezte kárositó, stb. Én nem régibe vettem egy 82-es jettát, 16 deisel volt 420ezer km-nél meg állt azt óra és ki tujda menyit mentek vele adig mig hozzám nem került és a poén az h pöc röf volt egy deka olajat nem evett nem füstötl ugy ketyeget mint egy kis benzinmotor és csupán 4 gangos váltóval 150 km/h sebegségre volt képes. Én teljes mértékben dizel párti vagyok! és azt is meg cáfolom hogy idő után költeni kell rá…ez nem igaz most éppen egy Renault 19- dieselünk van és teljesen költségmentes kb 7 literes fogyasztás pedig 1.9-es motor és 280 ezer km van benne de teljesen hibátlan pedig Renault! szall ez autó és ember függö h mi menyit esziik és mikor kell rákölteni

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Sajnos a dízel nagyobb környezet-károsító hatását nem lehet forintosítani, és itthon ez nem is szempont… Egy viszonylag új, karbantartott, nem ‘alulméretezett’ motorú benzines autó fenntartási és egyéb költségei hosszútávon biztos, hogy jobbak, ráadásul kevésbé környezetszennyezőek. Nem szólva olyasmikről, hogy járáskultúra, zajterhelés, vagy vezetési élmény.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Én is sokszor agyaltam már dízelen, de eddig még nem sikerült meggyőzni magam. Miníg csábít az alacsony és kiszámítható fogyasztás, de… Autós körökben mozogva rengeteg negatívumutt láttam már. Bár a fogyasztás különbség néha jelentős, de ez a különbség soha nem hozza vissza egy turbó, egy porlasztósor, vagy egy kéttömegü lendkerék /+kuplungszett/ cseréjének árát. Ezek mind több százezres tételek!!! Elég ha csak egy becsúszik közülük és már el is úszott a dízel előnye. Az új hepp hogy nagy kombikba és egyterűekbe törpedízeleket pakolnak a gyártók. Opel Astra H 1.3 (1248cm3) vagy Nissan Qashqai1.5 (1461cm3) Ha valaki még nyomja is neki ezeknél még a turbóhibát sem kell megvárni mert “kikönyököl” a motor. az 1.5 dci már a megane kombit sem bírta igazán nem h a Qashqai-t! De ha spórolásrol beszélünk, a turbós benzineseket kár is hasonlitgatni. Az nem arról szól.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    szerintem azt is figyelembe kellene venni, hogy az autó vásárlók többsége akkor venne autót amikor ezek a modellek eladósorba kerülnének. Egy picit hóbortosnak érzem azt az illetőt aki az új autó vásárláson töri a fejét. Ugyanis egy 3 éves autónak 60000-km el mi baja lehet? Vagy ha lesz is neki valamilyen gondja ami már nem tartozik bele a garanciába, akkor is ott lesz 1,8 – 3 milla amit megspóroltunk a használt autó vásárlásánál. Tehát 3-4 éves autó kevés kilométerrel szerintem a nyerő. Kérdezhetik hogy hol lehet ilyet találni. Ja hát kérem keresni kell. Feleség sem az első nő lesz általában aki szembe jön:)

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Elismerem a gyorshajtás percekben kifejezve igazán nem sok időt spórol. Természetesen semmi bajom az autópályán lassabban haladó autókkal. Azonban ne gondolkodjunk csak a végletekbe. A dinamikus, élvezetes vezetés nem feltétlenül jelenti a gyorshajtást és egy turbó vagy a nagy lökettérfogat sokat segíthet az érzésen.
    A fényképeket meg könnyen meg lehet kapni 30-as táblánál is, és kedves Opelfan, ugyan ki az aki még soha nem lépte túl a megengedett sebességet?
    Ha a spórolás kontra dinamikus vezetés végleteit nézzük, olyan spórolós vezetőt szerintem már sokan láttunk aki fixen 70-80-al megy falunk kívül és belül is, betompult állapotban, mert kényelmesen érzi magát és egyszer csak hopp, a faluba ott egy bringás előtte!
    Szóval szerintem a spórolást ne mossuk össze a szabályossággal, az messzire vezetne!
    Én elismerem nem járok spórolósan, de ha időm engedi és jön a jó idő, váltok bringára és így javítom az átlagfogyasztásomat.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Én úgy gondolom, a kérdés eldöntése örök sláger lesz mert más- más eredmények jönnek ki a különböző használatok mellett stb…. Nálunk otthon 17 éve van párhuzamosan hol ilyen hol olyan autónk, benzines, dízel, LPG, sőt még e85-el is szaladgálunk és számunkra a városban 3-4l míg országúton 1 liter többletfogyasztás jön ki a benzines kontra dízel vonatkozásában.
    Csak azért, hogy mit jelent a fogyasztás esetében az ember és a körülmény, annyit említenék meg, hogy egy autó amit a barátom vett meg, nálam a sok város miatt 11-12 litert evett míg a barátomnál kevés volt a város és 8-8,5-el eljárt. Tehát lehetek Én okos de a döntés személyre szabott.
    És azért megkérdezném az aszkéta fogyasztások mellett, hol van a vezetési élmény?? …

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    A cikkből és az előző hozzászólásokban már benne van, hogy hiába fogyaszt kevesebbet a diesel, ha költeni kell rá, és bizony kell akkor bukod a különbséget, sőt sokszor mínuszba jössz ki. Ha nem így lenne már régóta mindenki gázolajossal járna. Itt nem a párszázezer forinttal nagyobb különbségről van szó, szerintem nem sok ember van, aki ne vezetett volna már mindkét fajta autót. Viszont gázzal jössz ki tényleg a legolcsóbban. Ettől viszont sokan paráznak, és töltőkutat hirtelen nem is tudnék mondani a környékünkön.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    A gázt már megint kifelejtettétek! Kb. 250 000-ért beszerelik egy átlagos 4 hengeres autóba hengerenkénti befecskendezéssel. Többletfogyasztás benzinhez képest 15-20% körül van, de a literenkénti 210 forint a 380-hoz képest jutányos! 1,6-os benzinessel 8,5 liter gázzal járok átlagban, benzinből pedig 7-7,5 volt átalakítás előtt. Számoljunk: 210×8,5=17,85 Ft/km gázzal. 380×7=26,60 Ft/km benzinnel. 26,6-17,85= 8,75 Ft/km a megtakarítás kilométerenként. 60 000×8,75= 525 000!!! a megtakarítás 60 E km-re vetítve. Ezt is beírhatnátok a táblázatba, egy kicsit átrendezné a listát! Annyiból eljárok, mint egy dízellel, nincs korom, ketyegés és nincs kockázat a drága javításra. 100 000 km alatt összesen a gáz karbantartására nem költöttem 20 ezret. ( 2 finomszűrő és egy szenzor csere volt ) Még most is tökéletesen működik. Pótkeréktartállyal a hely is megmarad a csomagtartóban.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Végre legalább krumpleebogár is alátámasztja az én tapasztalataimat!Hozzátenném, hogy én az 1,4-es diesel Corollámmal nem szokott 1 liternél nagyobb eltérés a fogyasztásban:5- 5,5 l között lenni.A Honda Jazznél pedig 6-8 közötti a benzin fogyasztás.
    Mégegy benzin vagy diesel: régi tapasztalat, hogy nagy használtautót a kispénzüek vesznek és ott jobban számit a fogyasztás mint egy uj kocsinál, tehát dieselt választanak,pedig jobban tartják az árukat mint a benzinesek.
    Tény hogy ezt elhomályosítják a rossz hírek aCDI-k drága javitási költségeiről.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Sziasztok! Elöször is nem értem a cikk iroját hiszen sok ujságban és sok autosmagazinban számtalanszor kiderült hogy pl. a benzines turbos autok esetében, ha életszerű az auto használata nem 5 literes átlagok jönnek kik!!! A skoda octavia 1.2 tsi esetében ha lendületesebben haladunk akár 9 liter feletti fogyasztás is lehetséges… mig az 1.6 crdi esetében ha nyuzzuk a vasat akkor is max 6 literre nő a fogyasztás !! A gyári adatok a legtöbb benzines auto esetében telejesen kamu értékek, amiket vagy soha vagy kivételes odafigyelés mellett lehet csak teljesiteni … ami nem életszerű, és teljesen elveszik a turbos autok vezetési élményét. Hiszen aki 45-tel akar hatosban “szakitani” és csak a fogyasztás számit neki az vegyen egy 1000 köbcentis szivos kisautot!!Személy szerint én egy Kia Ceed-et hajtok 2,5 éve 1.6 crdi-t, ha odafigyelek 4 literes átlaggal elcsoszogok itt pesten ha hajtom 6.2 az átlag. Ugyanez az 1.6 benzinnel odafigyeléssel 7-8 liter, ha pedig néha az ember odalép neki 9-10 literre is felmegy az átlag!!! Kicsit ha gondolkodnak az emberek nem is lehet kérdés a dizel simán megéri, de mindig az emeber vezetési stilusa a legnagyobb fogyasztás befojásolo tényező!!

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Éppen ez az,ami engem nagyon zavar.Én hiába próbálom ésszel használni a dízelemet,ha az üzemanyag rossz.De nem tudok ezzel mit kezdeni,azt tankolom,ami van.A turbót tényleg kevesen tudják,hogyan is kellene,de nyilván van sok olyan,ami független hiba a használattól.Eddig még nem volt bajom,de kiver a hideg veríték,ha belegondolok egy komolyabb javítás árába,ami persze előfordulhat.Viszont a listában van Tsi benzines,amiben ugyanúgy megvan a turbós autók rizikója,mint a dízeleknél.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Évek óta figyelem az üzemanyagárak változását.
    Szeretnék egy családi autót vásárolni, azonban pénzügyi téren zsebbenyúlós akármilyen gépjármű vásárlása, ha a kiszemelt áldozat új autó.
    Stratégiám: hogyha egyszer bevált, akkor nem szeretném cserélgetni – eddig bevált. Ez azt is feltételezi, hogy nincs állandó szervíz-futam!
    Kalkulációm szerint új dízel és új benzines motor összehasonlítása esetén cirka 600eFt a különbség (alsó-közép kategőria), amelynek megtérülése max. 4 év.
    Tehát hogyha a vásárló az elején (vásárláskor) befektet, akkor max. 4 év után már nyereségesebben üzemeltet dízelt…
    Erről mi a vélemény?

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Bocsi de ki az a barom aki 3 esztendöre dieselt vesz 60 000km-re nem értem a cikket 3 év alatt egy dieselbe 180 000 km van a többi tekert.Ennyi az egész.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Jó a cikk,de:én mint autószerelő sajnos azt tapasztalom,hogy az utóbbi időben hazánkban a garanciális javítások nem mindig,illetve igen ritkán mennek simán-pont az újabb közösnyomócsöves,ill. turbós dízeleknél(már csak ilyen van)ahol az igen drága porlasztó csúcs hibák nagy százaléka a minősíthetetlen üzemanyag minőségre vezethető vissza-értelemszerűen ez nem garis hiba,így zsebbenyúlós!Vagy a korai turbó hiba amit vezetéstechnikai hibával szoktak magyarázni-és nem mindíg van igazuk!Így sokat lehet költeni akár egy 2-3 éves dízelre is!Ha ezt is belekalkuláljuk véleményem szerint toronymagassan a benzines autók nyernek!

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Jó a cikk, de sántit. 40 év tapasztalatom, hogy a dieselesek kb hozzák a gyári adatokat, a benzinesek meg soha, minimum 1 de inkább 2 liter az eltérés, télen még több.
    Benzinesből max kisautót vennék (vettem eddig) nagyautóból kizárolag dieselt.

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Lehet, hogy most nem éri meg dízelt venni, mert éppen a gázolaj a drágább, de pár évre visszanézve általában a benzin volt a drágább néha nem is kevéssel. Vagy mostantól már örökké a benzin lesz az olcsóbb?

  • 2017.10.31. at 17:48
    Permalink

    Ez tényleg jó cikk.Szerintem egy népautónál,mint a swift,hiba a nagy felár a dízelre,és egyébként lehet,hogy sokan választanák dízellel,és inkább annyiért nem Suzukit vesznek.Viszont a Fiesta meglepő számomra,mint ahogyan a Passat is.

Vélemény, hozzászólás?