ADAC téligumi-teszt: 3 méretben 37 abroncs vall

Téli gumik kisautóktól terepjárókig - ADAC téligumi-teszt 2012

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nincs nagyon jó, csak jó abroncs az ADAC idei, három méretben összesen 37 gumiszériát mérkőztető téligumi-tesztje szerint.

Noha itthon még odébb van a tél kezdete, s éppen csak az őszbe léptünk, az ADAC már mostanra elkészítette jól megszokott téligumi-tesztjét. Idén három méretben, a kisautók, az alsó-középkategóriások és a szabadidő-autók osztályának megfelelő 37 abroncsot vizsgáltak a németek. Ez évtől sokat mesélnek az abroncsokról a most bevezetésre került címkék, ám azokról leginkább az olvasható le, hogy gördülési ellenállásuk mennyire szerény, havon, jégen, netán esőben mutatott jellemzőikről pedig továbbra is csak tapasztalati úton, például a tesztekből lehet értesülni.
Hirdetés
Idei érdekesség, hogy „nagyon jó” minősítést egyik abroncs sem kapott, még mielőtt azonban világvégét vizionálnánk, meg kell jegyezni, hogy csaknem a mezőny harmada, 11 abroncs érdemelt jó minősítést, és csupán négy olyan akadt, amelyektől óva intene az ADAC. Miként azt a korábbi évekből megszokhattuk, az abroncsok értékelésénél legnagyobb (30 százalékos) súllyal a nedves úton mutatott jellemzők számítottak, ugyanis télen nedves aszfalton autózunk a legtöbbet. Az összpontszám további 20 százalékát adta a havas, 15 százalékát a száraz és 10 százalékát a jeges úton elért eredmény, s szintén 10 százalékot adott a kopás, valamint az üzemanyag-fogyasztás befolyásolása, legkisebb mértékben (5 százalékkal) pedig a gördülési zaj számított az ADAC értékeléséhez. A táblázatokat olvasva fontos tudni, hogy a kisebb pontszám jelöli a jobb jellemzőket.
A kisautókra jellemző 165/70 R14 méretben 15 különféle abroncsot mérkőztetett az ADAC, a széles mezőny ötöde, három abroncs szerzett jó, azaz ajánlott minősítést, a Michelin Alpin A4 leginkább nedves és száraz úton, a Continental ContiWinter Contact TS 800 havon és gördülési ellenállás szempontjából, a Pirelli Winter 190 pedig viszonylag kiegyensúlyozott jellemzőivel remekelt. A többi kisautó-abroncs már csupán kielégítő teljesítményt nyújtott az ADAC szerint, a Barum Polaris 3 száraz úton bizonyult gyengének, s ugyanez mondható el a Sava Eskimo S3+-ról, valamint a Marshal I´ZEN MW 15-ről is. A nevesebb márkák termékei közül a Semperit Master-Grip zajával, a Goodyear UltraGrip 8 havas úton, a Dunlop SP Winterresponse pedig előbbieken túl a száraz úton mutatott jellemzőivel is leszerepelt. A Firestone Winterhawk 2 EVO nedves, havas és jeges úton is gyenge volt, a Hankook Winter i*cept RS W442 semmiben sem kirívóan, de valamelyest minden versenyszámban lanyha eredményeket hozott. Van még a havon nagyon gyenge, amúgy még megfelelő GTRadial ChampiroWinterPro és a már száraz úton sem jó, de nedvesen életveszélyes, egyáltalán nem ajánlott Premiorri ViaMaggiore.
Mit ajánl kisautóra az ADAC?
Ha fontosak a havas jellemzők, a Continental Conti Winter Contact TS 800, a Vredestein Snowtrac 3 vagy a Semperit Master-Grip lehet jó választás. Aki viszont tucatautósabban, nedves úton megy a legtöbbet, annak a Goodyear Ultra Grip 8, a Michelin Alpin A4 vagy a Continental Conti Winter Contact TS 8 lehet a befutó. A takarékos abroncsot keresőknek szintén a Continental vagy a Goodyear, a szerény kopásút áhítóknak a Michelin lehet a kedvence. Aki pedig minden jellemzőből szeretne kapni, az válassza a Continental ContiWintercontact TS 800, a Michelin Alpin A4 vagy a Pirelli Winter 190 Snowcontrol egyikét. Ha az akusztika a fontos, a Firestone Winterhawk 2 EVO a legcsendesebb, ellenben havon, vízen és jégen nem nyújt sokat.
[b]A teljes ponttáblázat letöltése[/b]

Még a kisautókénál is szélesebb, 16 szériából álló abroncsmezőny vizsgázott az alsó-középkategóriás és középkategóriás modellekre jellemző 205/55 R16 méretben. A pontozás a kisautókénál megismert, a táblázatban a minél kisebb pontszám minél jobb jellemzőket mutat. A kisautókénál eggyel több gumi közül kettővel több, összesen 5 széria végzett jó, azaz ajánlott eredménnyel, illetve a méretesebb abroncsokról az is elmondható, hogy látványosan jobb eredményeket mutatnak, mint a kisebbek. A Continental Winter Contact TS 850 például havon és jégen, valamint kopásállóságával remekelt, s ezen területeken igen jó a második helyen végzett, ám zajosabb, s magasabb fogyasztást eredményező Michelin Alpin A4 is. Jó átlagos jellemzőket mutatott a Dunlop SP Winter Sport 4 D és a Nokian WR D3 is.

Az 5 ajánlott középméretű abroncs után további 10 még kielégítő jellemzőket hozott. A közepesek közül legjobban a Bridgestone LM-32 szerepelt, ha vízen jobb lett volna, egyenesen ajánlott lenne. Vetélytársai közül a Semperit Speed-Grip 2 száraz aszfalton és jégen, a Vredestein Snowtrac 3 havon, az ESA Tecar Super Grip 7+ pedig száraz és nedves úton nem remekelt, de még nem volt nagyon rossz. A táblázatban a fentiek után következők már egy-egy vagy akár több versenyszámban alaposabban véreztek azonban el. A Yokohama W.drive V903A például nagyon zajos, továbbá nedves és havas úton sem jó. Még hangosabb a Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3, ami nem csupán havas és nedves, hanem száraz aszfalton sem remekelt. A Falken Eurowinter HS449 hóban volt nagyon rossz, a Hankook Winter i*cept RS W442 nedves úton és zaj szempontjából is. Az Uniroyal MS plus 66 a hóban alig közlekedőknek még éppen ajánlható; a teszten minden szempontból rosszul szerepelt, bár gyártói információk szerint a 23. héttől módosításokkal gyártott Syron Everest 1 azonban senkinek sem.
Mit ajánl középkategóriás méretben az ADAC?
Ha fontosak az általánosan jó jellemzők, akkor az ajánlott minősítést szerzett (ContiWinterContact TS 850, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear Ultra Grip 8, Nokian WR D3) abroncsokkal nem fogunk mellényúlni. Amennyiben sokat kívánunk hóban autózni, akkor az előbbiekből a Conti és a Michelin a mi abroncsunk, míg amennyiben leginkább nedves úton mennénk, akkor a Goodyear Ultra Grip 8 lehet az abroncsunk. A legkedvezőbb fogyasztás eléréséhez a kopásállóságból is jó ContiWinterContact TS segíthet, ha pedig csak utóbbi a fontos, ismét a Michelin lesz a befutó.
[b]A teljes ponttáblázat letöltése[/b]

Ha nem is a tucatmodellekénél látott mennyiségben,de a szabadidő-autók számára is vizsgált téli abroncsokat az ADAC. A 215/65R16-os méretben 6 gumiszéria szerepelt a teszten. Arányait tekintve itt akadt a legtöbb jó minősítést szerző, konkrétan a mezőny fele, azaz három sorozat. Ezek átlagosan jó, minden szempontból kielégítő teljesítményt nyújtottak, de közülük a Bridgestone Blizzak LM-80 alacsony gördülési ellenállásával, a Dunlop SP Winter Sport 4D a száraz úton, míg a Continental CrossContact Winter a jégen mutatott jellemzőivel tűnik ki.
További két abroncs kapott megfelelő minősítést, a Goodyear Ultra Grip 8 kopás és nedves úton tapasztalt jellemzők szempontjából remek, száraz úton azonban nem az. Az olcsó Sava nem véletlenül kerül annyiba, amennyibe; bár kopásállóság szempontjából a mezőny legjobbja, száraz, nedves és havas úton egyaránt gyenge, zajos, és gördülési ellenállásával a mezőny legrosszabbja. Összesített eredményével azonban messze nem az, hiszen a sor végén ott van még az ismeretlen nevű Sailun Ice Blazer WSL2, mely nedves úton a teljes gumiteszt legrosszabbjának minősült, senki se jegyezze meg a nevét, nem érdemes keresni!
Mit ajánl szabadidő-autóra az ADAC?
Az átlagon felüli általános jellemzőket elvárók számára csakis a három jó eredményt elért abroncsot, azaz a Bridgestone LM-80, Dunlop SP Winter Sport 4D, Continental Cross Contact Winter szériákat. A hóban sokat autózóknak a Bridgestone, a zömében nedves úton közlekedőknek azonban már a csupán kielégítő általános minősítést szerzett Goodyear Ultra Grip 8 lehet az ideális választás, míg a fogyasztásukat a lehető legalacsonyabban tartani kedvelők számára ismét a Bridgestone lehet a legjobb. Aki pedig hosszú távra keres alacsony kopású garnitúrát, a Goodyear és a Sava választásával hosszú élettartamot remélhet.
[b]A teljes ponttáblázat letöltése[/b]
Apropó élettartam, a téli gumival már rendelkezőknek is érdemes abroncsvásárlásra gondolniuk. Nem csupán a téli abroncsnál minimumnak tekinthető 4 milliméteres profilmélység kell meglegyen az abroncsokon, azok életkora is számít. A gyártók jellemzően 5 évben maximálják a gumik élettartamát. Vásárláskor ezért is érdemes nézni az abroncsok DOT-számát, mellyel egy buborékba írt négyjegyű szám jelöli első két karakterével a gyártás hetét, második kettővel pedig évét. Egy túlkoros abroncs akár még egy korábbi teszten jól szerepelt esetén is rosszabb lehet egy mai másodvonalbelinél is akár, így megjegyezhetjük, gumin spórolni tilos, aki télen autózni szeretne, az az üzemanyag mellett költsön a szezonhoz illő abroncsra is!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Én 195/65R15 öt hsználok mert ez a 205/55R16 váltómérete. Ebből is Good Year Ultra Grip 7 +-ot nem csak a sima 7-est.
    A tapasztalataim amik nem igazán mérvadóak mert nem próbálgatok mindenfélét, de hogy mit tud ez a gumi: Kapaszkodóképesség jó, megállás jó, oldalra sodródás veszélye jó, de mivel ez V mintás inkább jobb az a mintás szerintem ami nem az. Kapaszkodóképesség sáros nyomvonalban haladva(töltésen) nem tudtam a kb 6-6,5mm-es gumikkal a nyomvonal oldalára felkapaszkodni vele mert megteltek a lamellák sárral, de a nyomvonalba jól haladt, nem kapart durván, és itt kiszórta a lamellákból a sarat.
    Ezt egy jó nem V mintás gumival (másik autó, téli gumi,) fel tudott a nyomvályú oldalára menni többször is, én a V-vel egyszer sem!!!

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    A Contiból lehet, hogy a téliek jók, de a nyári Eco Contact szériák vizes/csúszós úton harmatgyengék. A Tanpályán messziről meg tudtam állapítani, melyik kocsin van Continental…

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Akármennyire is részrehajló a bírói gárda,engem is meggyőzött a conti.
    A télim 19565r15 ts810,a nyárim 20555r16 sportcontact és amíg tehetem csak ezt a márkát fogom venni!
    Csak ajánlani tudom mindenkinek,próbáljátok ki.

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    A gumi abroncsot nem ezek a tesztek alapján kell választani. Hanem attól függ milyen autóra veszed és milyen körülmények között mennyit használod. Ha észnélkül mész nem segit a Comtinental sem, ha ésszel mész tökéletes egy olcsó kinai gumi is. Olyan szigorú ellenörzéseken mennek keresztül a gumik úgy levan szabályozva minden (mindegy hol gyártják), hogy nagyon kicsi a különbség a gumi összetételében. Az biztos, hogy a márkás gumiban a tól-ig felső határán van a gumi összetétele a kinainak meg az alsón. De ma már nincs olyan, hogy rossz gumi. A kinaiak amúgy is mindent koppintanak ez igy van a gumiknál is. A mintázatát összetételét mindent csak a neve lesz más.(meg az ára)

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Azt én sem állítottam, hogy teljes mértékben objektív a teszt. DE !
    Nagyon sok gumit próbáltam már ki és bizony pár dolgot leszűrtem saját tapasztalatból:
    1: a prémium abroncsok tényleg sokkal jobbak a gyengébb márkáknál
    2: mióta kipróbáltam a Continentalt csakis azt használom! Volt már olyan, amelyik jobban tapadt egy kicsivel(Pirelli P4 Cinturato) de egy év alatt teljesen elfogyott. Szóval ahogy a tesztekben is leírták egy rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó abroncs.
    Nyílván nincs lehetőségem, hogy én is mindet kipróbáljam, de a saját tapasztalataim teljesen megegyeznek azzal, amit az ADAC nyilatkozik. Ezért(bár tudom, hogy minden szentnek maga felé hajlik a keze)én mindig megnézem a tesztjeiket és hallgatok a tanácsaikra.

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Majdnem minden évben a Continental nyer…
    Nem azt mondom, hogy nem kell figyelembe venni az ADAC tesztjeit, de nyílt titok, hogy ezt a tesztet a nagy gumigyártók szponzorálják.

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    osztom,nekem Michelin Pilot Sport3 van fent.Hónapokig olvastam a gumiteszteket mielőtt mellette döntöttem.Kivételes esőben kanyarsebességben,tapadásban,viszont nagyon gyorsan kopik.Aztán fékcserét javasoltak,abból is jót vettem (Brembot).Majd volt egy vészfékezésem,elémhajtott egy papi.A 4 pilot és brembo óriásit fogott,még az ABS sem rúgott vissza!!!De kb.30-50cm.re álltam meg a kocsijától.Nos véleményem szerint pontosan a kifizetett plusz pénzen múlott,hogy most még mindig azzal a kocsival közlekedek…SZÁMÍT A GUMI emberek,nagyon sokat számít…

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Nekem és Conti van (TS810) és tényleg nagyon jók. A hátsó keréken leadott közel 200 LE ellenére is problémamentesen autóztam a télen. 195/65 R15-ben nem is volt drága. Nem véletlen vannak a tesztek nagy részében az élmezőnyben.

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Én viszont úgy vettem észre, hogy igenis óriási különbségek vannak az egyes abroncsok között!
    Kléber után vettem Pirelli Snowcontrollt. Nos, ég és föld volt utána…
    Aztán egy cimborám autóján teszteltük az új Continentalokat. Olyan fékutat produkált havon, hogy nem akartam elhinni! Idén már nekem is olyan van…
    Szerencsére nekem kis méretű abroncsok kellenek(165/70R13) így a prémium és a gyenge minőségű gumik között csupán pár ezres az árbeli differencia. De nagyon valószínű, hogy egyéb esetben is a prémium gumik mellett döntenék. Az ember biztonsága nem a “még belefér” kategória kérdése…

  • 2017.10.30. at 13:31
    Permalink

    Sailun Atrezzo nyárigumim van. 15.000 Ft-ért vettem darabját és arra a tempóra, amit ma magyarországon megengedett, teljesen tökéletesnek érzem. Autópályán 130-as tempónál még vizes aszfalton sem volt semmilyen probléma, pedig 2x róka tévedt éjszaka elém!
    Vidéken, a kátyúval teli utakra pedig sokkal kifizetődőbb egy ilyen olcsó gumit koptatni, mint 2x ennyi kerülő társait. Végezetül amit szoktam mondani ismerőseimnek is: Inkább egy új kínai gumi, mint egy 8 éves márkás legyen a kocsin.

Vélemény, hozzászólás?