Amitől a legjobb Saab is ledögölhet

Túlélőkészlet Saabosoknak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Saabok tudorai szerint egyetlen pótalkatrésszel orvosolható a leggyakoribb, teljes mozgásképtelenséget okozó hiba.


Érdekes ajánlatra figyeltünk fel a Saab-specialista Rácz Mobil Kft. weboldalán: „Vásároljon, vagy béreljen egy bontott, de tökéletes állapotban lévő csere DI-panelt, amit néhány perc alatt akár Ön is ki tud cserélni!”. Kicsit meredek felvetés, hogy egy pótalkatrész mindig lapuljon a csomagtérben, illetve, hogy a sofőr cserélje azt szükség esetén, ám belátható, a Saab-szerviz és a felhasználók által is gyakran meghibásodónak írt gyújtáspanel valóban egyik pillanatról a másikra adja meg magát és teljes mozgásképtelenséget okoz.
[kepallojobb=445371]Oldalmetszetben jól látszik, hogy a DI-panel egy miniszámítógép, mely a speciális, saját ellenállással rendelkező, NGK-gyertyákat vezérli[/kepallojobb]Pótlására érdemes előre felkészülni, ugyanis a tapasztalatok alapján erre a második generációs, azaz kerekded 900-asok, a belőlük faragott 9-3-asok, a 9000-esek, illetve 9-5-ösök esetében 5 éves kor, illetve 100-150 ezer kilométeres futás felett gyakorlatilag bármikor számítani lehet. A 2000-2002-es évjáratoknál a 9-3-as és a 9-5-ös esetében gyári visszahívással lecserélték az egységeket, ám ennek ellenére az ezt követően gyártott vagy akár a visszahívással orvosolt első generációs 9-3-asoknál, illetve 9-5-ösöknél is lehetségesek meghibásodások. A hazai Saabosok közül akad, aki a Hungária körúton saját maga cserélte ki az előre bekészített egységet. A hibára való felkészülés számára is igen hasznos volt, de különösen rossz belegondolni, hogy micsoda fejtörést és szervizszámlát okozhat, ha ugyanez külföldön, pótalkatrész nélkül, netán úgy történik, hogy a tulaj még nem is hallott a hibalehetőségről, csak azt veszi észre, hogy autója megállt. Az alkatrész bizony nem olcsó, újonnan, még utángyártott alkatrészként is 100 ezer forintos tétel, bontottként épp a Rácz Autónál találtuk legolcsóbban: 30 ezer forintért, az internetes hirdetések között 50 ezer forint körüli az átlagos ár.
Húzós tétel, ám mivel a cseréje néhány egyszerű mozdulattal megoldható, érdemes előre bebiztosítani az érintett Saabokat. A szerelés lépéseit nem kívánjuk bemutatni, arra viszont mindenképp szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy csakis teljesen kikapcsolt motornál szabad hozzányúlni, ugyanis a gyújtás elvételekor a gyújtógyertyákat 5 másodpercen keresztül, több mint ezer szikrával égeti tisztára a rendszer - érintése ilyenkor életveszélyes, akár halálos áramütést okozhat. Aki azonban elsajátítja a DI-panel cseréjét és megfelelő alkatrésszel is rendelkezik, a hazai szakemberek szerint már kellően fel is készült a Saabok leggyakoribb hibájára.
A nemzetközi Saab-fórumok némileg cáfolják a hazaiakat. Ugyanis leggyakoribb hibaként a motor segédberendezéseit, azaz a vízpumpát, a kormányszervót, a légkondicionálót és a generátort hajtó hosszbordás-szíj szakadását említik – akad olyan posztoló, aki átlagosan 20 ezer kilométerenként szembesült e hibával. A Rácz Mobil ügyvezetője, Győri-Dani Gábor szerint ugyanakkor ez csak azon példányoknál szokott bekövetkezni, amelyeknél nem cserélik az előírt 75 ezer kilométerenként a szíjat, illetve feszítőgörgőit – bizony utóbbiak beállhatnak, a szíj pedig elszakadhat, azonnal felkeményedik a kormány, hűtés nélkül marad az utastér és ami nagyobb baj, a motor is.
Abban azonban mindenki egyetért, hogy a DI-panelen túl az egyébként Bosch-gyártmányú üzemanyagpumpa az, ami ugyanezen Saaboknál (és persze minden más autóban, amibe ezt a típust építik be) nemigen bír többet 10 évnél. Amint zajossá válik, cserélni kell, ugyanis onnantól záros időn belül megadja magát. A pumpa zaját Győri-Dani Gábor szerint leginkább az autón kívül lehet meghallani. Az üzemanyag, más néven elektromos AC-pumpa meghibásodása nagyjából azonos eséllyel következik be, mint a DI-panelé - azaz 10 évet közelítő vagy annál idősebb Saabnál szinte biztosan. Míg a DI-egység bármikor és viszonylag egyszerűen cserélhető, a pumpához mindenképp műhely és szerelő szükséges, azaz erre csak külföldi út esetén érdemes pótalkatrésszel felkészülni, viszont fülelni kell, és szükség esetén irány a szerelő!
Alapigazság, hogy 5-10 éves vagy akár annál korosabb autóknál bizony fokozottan kell figyelni az autó neszeit és szokatlan zaj észlelésekor azonnal érdemes szakembert felkeresni, lehetőleg olyat, aki jól ismeri a típust, így jó eséllyel már fülével is tud diagnosztizálni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 17:44
    Permalink

    Itt igazán adekvát ez a szakcikk a DI panelről:

    [url=http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2004/02/18-20.pdf]Autotechnika – Intelligens gyújtás: Mindmáig a “gyújtórendszerek királyának” tekinthetjük a Saab autók kazettás direktgyújtását. A megtisztelő címet komplex tudása, mondhatjuk, intelligenciája miatt érdemelte ki. Úttörő volt, melynek ma már követői is akadnak, és ezek tábora lassan, de biztosan nő.[/url]

  • 2017.10.31. at 17:44
    Permalink

    Olvastam azt a blogot,és csak azután írtam az előző kommentemet.Tény,hogy lehet szeretni vagy nem szeretni bizonyos autókat,de attól még minden autónál fennál a meghibásodás lehetősége.De ezen tényleg fölösleges is lett volna vitázni.

  • 2017.10.31. at 17:44
    Permalink

    Csípem azokat az embereket,akik már több mint 3millió kilométert vezettek:-)És mikor?Vagy hány évesek ők?Ha naponta 1000kilométert lenyom,az egy év alatt ugye 365ezer,de erre nem képes senki,mert nem vagyunkSupermanek.Én tudom,mit jelent egy nap végigzavarni 1600 kilométert,de egy hétig nincs kedvem ezután autóba ülni.Szeretnek az emberek ezzel dobálózni,hogy én ennyi meg annyi milliót vezettem:-)Talán egy hivatásos sofőr élete során igen,de nem átlag ember.

Vélemény, hozzászólás?