Ködlámpa hÃján a tompÃtott világÃtást mindenképp kapcsoljuk be. A reflektort ne
A ködfényszórók indokolt használata mindenkinek segÃt. Látni és látszani, ez a lényeg, Ãgy kerülhetÅ‘ek el a balesetek
Lehet ködös, párás idő tavasszal és nyaranta is, de jó eséllyel a hidegebb évszakokban leselkedik ránk. Potenciális veszélyforrás, hiszen korlátozza a látási viszonyokat és egyben felettébb lehangoló. A brit IAM Drive & Survive cég aktuális tanácsait is figyelembe véve igyekeztünk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat, amelyeknek birtokában biztonsággal felkészülhetünk az autózásra ködben.
Ha megnézünk egy idÅ‘járás-elÅ‘rejelzést, ami e pillanatban úgy a Mikulás érkeztéig szól, azt látjuk, hogy a levegÅ‘ hÅ‘mérséklete nappal sem igen haladja meg a 7-8 fokot, éjszakánként pedig túlnyomórészt fagypont körüli lesz. FelhÅ‘s, borongós idÅ‘ várható helyenként napsütéssel, a jövÅ‘ héttÅ‘l több csapadékkal. Nem túl magas hegyeinkben még hidegebbre érdemes számÃtani, s a hóesés sincs kizárva. Különben is
szmogos légterünkben mondhatni ideálisak a körülmények a köd kialakulására, amiben viszont finoman fogalmazva sem ideális autózni. Hogy ne legyen veszélyes is, érdemes megfogadni néhány tanácsot.
Ugye feltettük már a
télikerék-garnitúrát? Helyes, jöhet az ellenÅ‘rzése a kocsi fényszóróinak a helyzetjelzÅ‘tÅ‘l a tompÃtotton és a távolságin át a ködlámpáig, beleértve a ködzárófényt, nem feledve a féklámpákat, s a tartalék izzókészletet sem. A száraz, napos idÅ‘ben egyesek számára zavaró fényszórók rossz látási viszonyok közt létfontosságúak, ráadásul délután négy órakor sötét van, novembertÅ‘l szomorúan rövidek a nappalok. Tankoljunk fel nem csak üzemanyaggal, de láthatósági mellényekkel, törlÅ‘rongyokkal, ablakmosóval is, közben - a
hűtőfolyadék és az akkumulátor mellett - vizsgáljuk meg az ablaktörlő-lapátok állapotát, s ügyeljünk arra, hogy mindig tiszta legyen az összes szélvédő és ablak is. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos is, hogy egyszerre jól lássunk és látszódjunk.
Elfáradt, lefagyott ablaktörlő, koszos szélvédő - mind életveszélyes
Ha induláskor azt tapasztaljuk, hogy nem pusztán ködfoltokról van szó, de jelentÅ‘s köd nehezÃti a dolgunkat, és muszáj autóval mennünk, nem árt értesÃteni az illetékest arról, hogy késni fogunk. Útközben telefonálni kihangosÃtóval vagy headsettel is veszélyes, mert elvonja a figyelmünket a vezetéstÅ‘l. Válasszunk - józan ráhagyással - olyan sebességet és követési távolságot, hogy biztosan meg tudjunk állni, az elsÅ‘-hátsó ködlámpát csak akkor használjuk, ha a látótávolság kb. 100 méter alá csökken. Saját érdekünkben is kapcsoljuk le, ha már nincsen rá szükség, de nyilván kiváltképp amiatt, mert vakÃtja a szembejövÅ‘ket, s a mögöttünk autózókat is.
Sokan sajnos akkor is használják a szúrófényeket, ha nincs miért. Nem kéne
[kepallobal=422782]Az egy dolog, hogy kötelező, de tényleg mindig legyen az autóban elakadásjelző háromszög és láthatósági mellény is[/kepallobal]
Banálisnak tűnhet, de az is fontos, hogy ne nagykabátban vezessünk - a sok ruha akadályozhat a kormányzásban, a szabad mozgásban. Túl se fűtsük az utasteret, tekintsünk tán el a lágy, andalÃtó muzsika halk élvezetétÅ‘l is, semmi se zavarjon a koncentrálásban. Tanácsos kellÅ‘en meredekre állÃtani az üléstámlát: ködben alap, hogy sokan elÅ‘redÅ‘lve, az ülésbÅ‘l kihajolva, a szélvédÅ‘re tapadva, extrém esetben a biztonsági övet is ki-, vagy be sem kapcsolva meregetik a szemüket, ez viszont legfeljebb garantált derékfájást okoz, éleslátást aligha.
Ha durván sűrű a köd és/vagy elfáradt a szemünk, ne rizikózzunk, semmi értelme. KényszerpihenÅ‘ esetén azzal is jó csökkenteni a balesetveszélyt, ha nem közvetlenül az út szélén parkoljuk le a kocsit, hanem elevickélünk a legközelebbi pihenÅ‘helyig vagy bekötőútig. Amennyiben mégis muszáj ott és azonnal megállni, s ha az autó alkalmas rá, hagyjuk bekapcsolva a ködlámpáit, mÃg az elakadásjelzÅ‘t villogó és háromszög formájában is haladéktalanul tegyük ki (utóbbit a megfelelÅ‘ távolságra, ne pár lépésre a kocsitól). Legyen sötét vagy világos, mindegy, de viseljünk láthatósági mellényt, s húzódjunk minél messzebb az úttól.
Balra és középen egyazon útszakasz látható tiszta és taknyos időben, jobbra a rút köd. Nem mindegy, mekkora a látótávolság, a legfontosabb a sebesség helyes megválasztása
Olyan apró trükkök is bevethetÅ‘ek, mint szitáló ködben szakaszosra állÃtani az ablaktörlÅ‘t, korábban fékezni, jelezve és segÃtve a többieknek, továbbá keresztezÅ‘désben vagy vasúti átkelÅ‘nél lehúzni az ablakot, s hallgatózni, biztonságos-e a kikanyarodás vagy az áthaladás. Nagy általánosságban persze a sebesség helyes megválasztása a legfontosabb, mint mindig. Próbáljunk ne idegeskedni a késlekedés, a csigatempó miatt, legyünk a szokottnál is türelmesebbek a bizonytalankodókkal szemben, elvégre a cél egységes és egyértelmű: biztonságban célba érni.
Ha érdeklik további információk a témával kapcsolatban, nézze meg a következő cikket is: http://pocketautorent.hu/hogyan-vezessunk-kodben/
Korábban az egyik autómon gyárilag szerelt ködlámpa volt. Örültem micsoda klassz, jobban fogok vele majd látni a sűrű ködben. Aztán meg kellett gyÅ‘zÅ‘dnöm róla, hogy semmivel nem láttam többet, hosszabban elÅ‘re vele, mint nélküle. Adott ugyan több fényt, ami inkább csak a kocsi orra elÅ‘tti 3-4 méter hosszra korlátozódott, valamint a padka volt jobban látható, de amennyire az elÅ‘ttem lévÅ‘ úttestet megvilágÃtotta, azzal nem segÃtett semmit.
Ennek ellenére persze nagyon hasznosnak találom a ködlámpát, ami abban merül ki, hogy a járművem a másik közlekedÅ‘ számára jobban látható, illetve hamarabb észrevehetÅ‘, tehát inkább csak olyan szerepe van, mint a hátsó ködlámpának. Sűrű ködben a szembejövÅ‘ autónak elÅ‘ször a ködlámpája tűnik fel, és majd csak ezután a tompÃtott.
Sűrű ködben éjszaka minden helyzet veszélyes, bármilyen megoldást választ az illetÅ‘. Itt inkább az a kérdés, melyik megoldás a kevésbé kockázatos. Ha lassan mégy az is, ha gyorsan az is, ha jobbra húzódva a padkához igazÃtod az irányt na az aztán az igazán veszélyes!! A legképtelenebb esetek fordulhatnak elÅ‘ közvetlenül a padka közelében haladva! KivilágÃtatlan lovaskocsi, vagy csak pislákoló viharlámpával, vagy újabban kerékpár villogóval, vagy lerobbant jármű otthagyva kivilágÃtatlanul félig benyúlva az úttestre, vagy esetleg egészen, kivilágÃtatlan kerékpárosok egymás mellett haladva, volt olyan esetem hogy 3 is egymás mellett stb. a sor végtelen.
Ha van felezővonal, márpedig annak lennie kell, nagyságrendekkel biztonságosabb ehhez igazodni mint az út széléhez!
Minden bizonnyal a 4 sávoson is azért jött szembe az illető a forgalommal, mert a záróvonalat az út jobb szélének nézte.
Egyetértek az elsÅ‘ ködlámpa nem vakÃt én a sajátomat direkt megnéztem többször is szembÅ‘l és egyátalán nem vakÃtott a hátsó ködzárófény viszont igen és még megtévesztÅ‘ is fÅ‘leg az olyan autókban ahol mind a két oldalon van olyan mintha folyamatosan fékezne a parasztja aki még jó idÅ‘ben sem tudja lekapcsolni,pedig szerintem egyszerű a helyzet ködben is ahogy a belsÅ‘ visszapillantóban meglátom a hátulról közeledÅ‘ jármű fényszóróit én mindig lekapcsolom.
Az, hogy vakÃt, nem törvény, hanem tény. Mert nem lefelé, hanem közel vÃzszintesen van beállÃtva, hogy elvilágÃtson a köd alatt. 🙂
MibÅ‘l gondolod, hogy néhány tÃz évvel ezelÅ‘tt nem volt elsÅ‘ ködlámpa? Nem vagy te túl fiatal? Az elsÅ‘ régen is külön volt kapcsolható és csak ködben javÃja a láthatóságot, egyébént vakÃt.
“B” jogosÃtvány = belsÅ‘ sáv
Ilyenkor egyébként is célszerűbb jobbra húzodva a padkához igazÃtani az irányt. JobbanészlelhetÅ‘, mint a középen esetleg lekopott záróvolnal. Márcsak a hasonló esetek miatt is. 🙂
Az elsÅ‘ ködlámpa nem vakÃt! Elavult törvény! Amikor ezt Ãrták csak hátsó ködlámpa volt, ami valóban vakÃt! Az újabb gépjárművekben az elsÅ‘ külön kapcsolható és nagy mértékben javÃtja a láthatóságot!
Egyik alkalommal 4 sávos úton (csak záróvonallal volt elválasztva a kétirányú forgalom) este sűrű ködben autózok hazafelé, követve az előttem haladó járművet. Igaz a belső sávban haladtunk. Azt veszem észre az előttem lévő jármű erősen fékez, majd hirtelen jobbra rántja az autót a külső sávba. Én is hasonlóan cselekedtem mint az előttem lévő. A következő pillanatban azt látom velünk szemben egy személyautó átlépve a záróvonalon, saját sávjának képzelve a mi szemközti sávunkat a látási viszonyokhoz mérten igen nagy sebességgel haladt velünk szemben. Szerencsénk volt, hogy el tudtuk kerülni az ütközést.