Nem látszik rajta, de vadonatúj – Audi A3

Bemutatkozik az új Audi A3

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az 1996-ban bemutatott kompakt Audi A3 gyorsan népszerűvé vált, nem csoda, hogy még a harmadik generáció is emlékeztet az elsőre, pedig ez tényleg vadonatúj modell.


Az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be az Audi A3 harmadik generációja, most pedig a modell piaci bevezetésével egy időben minden részlet napvilágot látott az elődjével azonos külső méretekkel rendelkező, de hosszabb tengelytávú, könnyebb építésű újdonságról. A háromajtós verzió 4237 mm hosszú és 1421 mm magas, ami nagyjából megfelel az előd méreteinek, de a 23 mm-rel 2601 mm-re nyújtott tengelytáv mellett csökkentették az első túlnyúlást, az autó szélességét pedig 12 mm-rel növelték meg. Továbbra is a hatszögletű Single Frame hűtőmaszk az autó orr-részének meghatározó eleme, az első lámpák vékonyabbak lettek, a lökhárító nagyobbra vett légbeömlőivel a motorok teljesítményére utal a gyártó.
A kezdetben - szokás szerint - háromajtósként érkező karosszéria oldalán megmaradtak a határozott karaktervonalak és a nagyméretű, hangsúlyosan domborított kerékjárati ívek, a döntött C-oszlop és a hátrafelé finoman lejtő tetőív találkozásánál aprócska spoiler tereli a levegőt. Hátul diffúzoros lökhárítóval hangsúlyozzák a szélesített karosszériát, a kipufogót pedig a lökhárító bal oldalán vezetik ki, motorváltozattól függően egy vagy két csővel.
Alapfilozófiájának megfelelően az A3-as építésénél is fontos szempont volt a mérnökök számára az autó tömegének alacsonyan tartása: az alvázat, az A- és B-oszlopokat acélból építették, sok helyen használtak melegen sajtolt nagy- és ultranagy szilárdságú acélt, míg az alumíniumból épített kerékjárati ívekkel és a motorháztetővel több mint 9 kilogrammot spóroltak. Az általános tömegcsökkentésnek és a motorok leméretezésének köszönhetően számtalan egyéb alkatrészt is kikönnyíthettek. Az A3 1.4 TFSI saját tömege mindössze 1175 kg, ami 80 kg-os megtakarítást jelent a második generációval összemérve. A megfelelő helyekre beépített hangszigetelő anyagokkal, például a szélvédővel jelentősen csökkentették az utastér zajszintjét.


Ahogy azt már korábban is megszokhattuk, az utastér megjelenése és hangulata az autó felszereltségét tükrözi: Attraction az alap, Ambition a sportos és Ambiente a luxuskivitelű változatok elnevezése. A belső alapszín fekete és titánszürke, az élénkebb színvilágra vágyók bézs, gesztenyebarna és narancssárga kiegészítésekkel dobhatják fel autójukat, és persze a bőr vagy alcantara burkolattól sem fosztja meg vásárlóit az Audi. Ülésekből mindig is jók voltak az ingolstadtiak, most még alakítottak kicsit a székeken, és a háromajtós karakterének megfelelően kimondottan alacsonyra helyezték a sofőrülést. A kormánykerék kiviteltől függően három- vagy négyküllős, váltófülek és további multifunkciós kezelőgombok is kerülhetnek rá. Megmaradt a négy kerek légbeömlő, viszont új kényelmi funkcióval bővítették őket: a közepét a tengely mentén kihúzva vagy betolva dönthetünk arról, hogy a levegő egy irányban, határozott fújással, vagy a fuvallatot szépen szétterítve, minden irányban hagyja el a fúvókát.

A harmadik generációs A3 csomagtartója alaphelyzetben 15 literes többlettel 365 literes, mely a hátsó osztott üléstámla ledöntésével 1100 literig fokozható - így már 20 liter a kifutó modellhez képesti ráadás; padlója két szinten állítható, az üléstámlát pedig sílécalagúttal is lehet rendelni. Kiviteltől függetlenül mindegyik A3-as alapáron kap manuális légkondicionálót, magasságban állítható első üléseket, takarékos vezetést segítő fedélzeti kompjútert és hét légzsákot, az Ambition modellekben az első ködlámpák és a sportülések is az alapfelszereltség részei. Extralistájának érdekességei: panorámatető, sport-, illetve fűthető ülések, kulcsnélküli nyitó-indító rendszer, automata légkondi, kanyarkövető fényszórók.

Hirdetés
Háromféle motorral indul a forgalmazás, a kivétel nélkül négyhengeres motorok közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel, innovatív hűtőrendszerrel és start-stoppal érkeznek, ennek köszönhetően a motorkínálat átlagfogyasztása mintegy 12%-kal csökkent az előző generációhoz képest.
Motor Henger-űrtartalom (cm3) Teljesítmény (kW/LE) Nyomaték (Nm) Gyorsulás 0-100 km/h (s) Végsebesség (km/h) Fogyasztás (l/100 km)
1.4 TFSI 1395 90/122 200 9,3 203 5,2
1.8 TFSI 1798 132/180 250 7,2 232 5,6
2.0 TDI 1968 110/150 320 8,6 216 4,1


Az 1.4 TFSI és a 2.0 TDI hatfokozatú manuális váltóval jön, míg az 1.8 TFSI-hez hétfokozatú S tronicot párosítanak alapáron. A legtöbb modell fronthajtással érkezik, de termesztésen quattro négykerékhajtás is kerül a kínálatba, például a később érkező S3-asban. A sportverzió mellett lesz kedvezően üzemeltethető gázos változat is, és még idén jön az 1.6 TDI, mely 3,8 l/100 km-es fogyasztást és 99 g/km-es CO2-fogyasztást ígér vegyes üzemben, de az 1.4 TFSI-ből is lesz trükkösen spórolós, 140 lóerős változat, mely kis terhelésnél csupán két hengert dolgoztat.


Elöl keresztlengőkarral támogatott MacPherson, hátul multilink futómű kerül az autó alá, de lehet rendelni 15 mm-rel ültetett sportfutóművet, míg az S line felfüggesztések 25 mm-rel engedik közelebb a földhöz a karosszériát. Az első féktárcsák belső hűtést kaptak, az elektronikus differenciálzárral dolgozó ESC pedig minimális fékezésekkel tartja meg az autó egyensúlyát határhelyzetben. Az Ambition kivitelű modellekben alapfelszerelés az Audi drive select, mellyel a gázpedál, az elektromechanikus kormányszervo és a duplakuplungos S tronic váltó beállításai vezérelhetők: comfort, auto, dynamic, individual és efficiency üzemmódok szerepelnek az alapbeállítások között, utóbbit választva a légkondicionáló és az adaptív tempomat is a lehető legtakarékosabb üzemben dolgozik. A drive select rendszer opciós kiegészítése a lengéscsillapítók elektromágneses vezérlése, melynek segítségével comfort és sport módok közül lehet választani, utóbbira kapcsolva 15 mm-rel lejjebb engedi a karosszériát.
Továbbfejlesztették az információs és szórakoztató szolgáltatásokat összefogó MMI rendszert, a legfőbb változás, hogy megkönnyítették a különböző komponensek szoftvereinek frissítését, ezáltal a felhasználók mindig hozzájuthatnak az időközben kikerülő újításokhoz. A visszajelzéseket megjelenítő 5,8 vagy 7 colos képátlójú monitor az autó indításakor kibújik a műszerfalból, és a kardánalagúton található gombok kiosztását is módosították, a szerkezet csúcsverziójához pedig átvették a nagyobb Audikban már kapható, MMI touch elnevezésű érintésvezérelt kezelőszervet. A hifirajongók 5.1-es hangzást biztosító, 14 hangszórón 705 Watt csúcsteljesítménnyel dolgozó Bang & Olufsen hangrendszert is rendelhetnek.
Az A3 távolságtartós tempomatja immár 150 km/h-ig használható, de egy további csomag megrendelése esetén üzemi végsebessége 200 km/h-ra növekszik. 30 km/h alatt pedig akár állóra is fékezi az autót, ha szükséges, amivel elkerülhetők a dugóban bekövetkező ráfutásos balesetek. Természetesen az autó mögött zajló forgalmat is radarok figyelik, kapható sávtartó automatika, mely enyhe kormánybeavatkozással is korrigálja a sofőr által elnézett irányt. Immár az A3 is képes önálló parkolásra, 12 szenzor segítségével figyeli a környezetet, és átveszi a kormányzást a vezetőtől.
A moduláris MQB-padlólemezre épülő új A3-asból februárban érkezik az ötajtós verzió, az eddigiektől eltérően - pontosabban most először - jövő ősszel lesz négyajtós szedán és természetesen kabrió is, utóbbi kettőt ráadásul Győrben fogják gyártani. Nálunk szeptemberben kezdődik forgalmazása, 1,2 literes 105 lóerős TFSI alapmotorral 5,7 millió, 1.6 TDI-vel 6,6 millió forint körüli alapáron.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?