Kínai autók – tavasztól itthon is. Íme az elsők

Great Wall: nagy falat lehet a kínai autók behozatala, de csak idővel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bulgáriában összeszerelő üzemet nyitott, tavasszal hazánkban is piacra lép a kínai Great Wall. Megnéztük a kezdeti kínálatot.


Nem gyári vezérképviselettel lép színre hazánkban a kínai Great Wall, Vadas Tamás, az egykor Oltcitokat forgalmazó Cél Motors Kft. tulajdonosa ostromolja évek óta a kínaiakat, hogy ő bizony kínálná autóikat. Vadas neve a Jaguar, Land Rover és Hyundai márkák kapcsán is ismerős lehet - ezeket mind forgalmazta már, a Jaguar-Land Roverrel perben áll, üres szalonjai és nagy-nagy tervei vannak, meg persze kitartása. Elmondása szerint a kínaiakkal sem könnyű üzletelni. Legtöbbjük örülne, ha itthon eladnák az áruját, de befektetni nemigen akarnak. Pedig kellene, hiszen például emissziós normáknak kell megfelelni, vannak kötelező felszerelések (például ESP, TPMS), amelyek nélkül új autót nem lehet már az Európai Unióban, így itthon sem forgalomba helyezni.
Hirdetés

Vadasék számos céggel tárgyaltak már, volt olyan, amely vállalta ugyan az emissziós normáknak való megfelelést, csak éppen olyan csúszással sikerült, hogy addigra már új lépett életbe. Van azonban olyan gyártó, amely olyannyira komolyan gondolja az európai piac meghódítását, hogy Bulgáriában összeszerelő üzemet is nyitott. Ez a Great Wall, amelynél találóbb nevű kínai autómárka talán nem is létezik. A Nagy Falról mindenki tudja, hogy honnan való a márka. Pedig autói messze nem annyira üvöltően kínaiak, mint azt várnánk. A cég pickupjaival Kínában piacvezető, tavaly uszkve 700 ezer autót gyártottak, Bulgáriában pedig egy olyan összeszerelő üzemet hoztak létre, ami két műszakban évi 50 ezer autót is elő tudna állítani - ha lenne rá igény. Egyelőre persze nincs, takaréklángon megy a termelés, már ha termelésnek lehet azt nevezni, hogy összelegózzák az autókat. Még a karosszériaelemek is készen érkeznek, a Lovec melletti üzemben tényleg csak összeszerelésről van szó.
Annak a két modellnek az összeszereléséről, ami tavasztól hazánkban is kapható lesz, s amiből már itthon is van egy-egy példány. Az egyes piacokon Haval név futó, már a Dakart is megjárt H6-os egy középkategóriás szabadidő-autó. Hosszúsága 4640, szélessége 1825, magassága 1690 mm, tengelytávja 2680 mm. Formája egészen emészthető, persze vannak rajta ismerős elemek. Állítólag ez nem a koppintásból ered, hanem abból, hogy a kínaiak is európai dizájnereket alkalmaznak. Az mindenesetre igaz, hogy az emblémát letakarva nem nagyon lóg ki a mai autómasszából.
Csak ötüléses, viszont óriási hátsó lábtérrel, tisztességes méretű csomagtérrel. Ez a modell csupán első és automatikus (alapvetően szintén első, szükség esetén hátra is hajtó) összkerékhajtással készül. A motorpaletta 2,4 literes (csak Euro 4-esként létező) Mitsubishi eredetű benzinmotort (163 LE), saját 1,5 literes (150 LE) turbós benzinest és ugyanilyen teljesítményű 2,0 literes turbódízelt sorol. Utóbbi kettő már most tudja az Euro 5 normát, s a kínaiak azt ígérik, hogy őszre már meglesz az Euro 6-os szint is. A váltó a turbómotorokhoz 6 fokozatú kézi, az Európában nem annyira játszó, a hazai piacon LPG-szettel is kínált szívónál 5 fokozatú manuális vagy 4 sebességes automata lehet.
A rövid tesztkörön próbált dízel H6 váltója erősen megszokást igénylő, rosszul megvezetett volt, hosszú hatodik fokozata egyértelműen csak autópályázáshoz való, fogyasztása 7-8 liter közötti, ami nem rossz, ugyanis a saját tömeg 2 tonna feletti. Hát igen, a kínaiak egyelőre olcsó anyagokból építkeznek. A merev karosszériára, a biztonságra viszont úgy néz ki, már adnak. Alap a 6 légzsák és az ESP. A kormányszervo hidraulikus, a H6 terelése nem élmény, de nem is kín. Ülései elfogadható kényelműnek tűnnek, s még az utastéri berendezés is szinte csak a középkonzoli kijelzőnél támadható igazán. A műanyagok nem bántóan rosszak, az ellátmány pedig tényleg bőséges, sok egyéb mellett zsebben hordható kulcs, gombos motorindítás, tempomat, Bluetooth kihangosító és tetőablak is van a bőrüléses, fullextrás verzióban. Ennek az árát 8-8,5 millió forintra teszi az importőr. És majd nyilván elmondható lesz, hogy ilyen méretű, ilyen jól felszerelt SUV nincs máshol, de annak ellenére nem számít a H6-ból komoly eladásra még az ambiciózus Vadas sem, hogy a gyári 3 év/100 000 km garanciát további 2 évvel fogja megtoldani. A SUV-szegmens már presztízs-szegmens - mondja, s a kezdeti kínálatból inkább a Steed pickuptól várja az eladások zömét.
Jogosan, hiszen azzal tényleg a konkurensek árai alá fog tudni menni, a duplakabinos, a H6-ból ismert 2,0 literes, 150 lóerős, 310 Nm nyomatékú dízellel 4,8 millió forint körüli alapárat céloznak. Mondjuk jelentősen rontja az üzletet, hogy a kínaiak dollár-elszámolást alkalmaznak, ahhoz képest pedig az utóbbi időben jelentősen romlott a fizetőeszközünk. Egy dolog viszont biztos, a munkagépeknél sokkalta kevésbé számít az, hogy milyen embléma van rajtuk, a vevők inkább az ár, a fenntarthatóság és a képességek alapján fognak választani. Márpedig a Steed elvileg mindent tud, amit főbb konkurensei. Alapáron két légzsákot, elektronikusan kapcsolható, felezőváltós összkerékhajtást ad. Motorja természetesen hosszában beépített, s a hajtás alapesetben a hátsó kerekeké - ilyen a pickup-séma. Hasmagassága 19,4 centiméter, rádiója MP3-olvasós és kormányról vezérelhető. Fontosabb, hogy az autó alapból klímás, elektromos ablakos és központi záras, a 2,0 literes turbódízel pedig 10 liter alatti átlagfogyasztást ígér. Ezzel már tényleg foghat vevőket a Great Wall. Főként úgy, hogy a 4,8 milliós duplakabinos alapár a konkurenciáénál mintegy 1 millió forinttal kedvezőbb.
Néhány éven belül pedig mind emészthetőbb személyautók is várhatók a Great Walltól, Vadasék pedig kínai villanyautó-gyártókkal is tárgyalnak. Nem kizárt, hogy a tavaszi debütáláskor a China Motors néven bejegyzett, egyelőre nem működő weboldalú cég azzal is debütál, s bizony az sem, hogy néhány év múlva már nem lesz furcsa kínai autót venni. A China Motors már kezdetben 10-12 kereskedéses, országos hálózatot tervez, a kezdeti eladási cél persze 200-300 autó csupán.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Helló!
    A cégemben átlagosan 5 év alatti 200.000 km futás feletti pickupok vannak 4db. Az ismertebb márkák közül mindet kipróbáltam, mára csak l200 és hilux jöhet szóba. A Bt50 400.000 ft-os kéttömegűlendkerekes kuplungjából a navara 140.000 kerékagycsapágyáig a javítási és fenntartási költségek horror árban vannak.
    Nekem ezek munka és családi autók is egyben de viszont a munkámból kifolyólag kihasználom az összes adottságaikat (teherbírás, összkerékhajtás) én az elkövetkezendő 10 évben akkor sem vennék kínai pickupot ha 3m ft lenne az új ára akkor sem. Ha a későbbiekben bizonyított és kiforrott technika lesz esetleg elgondolkozok rajta de presztízse akkor is nulla marad.

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Ja, még egy dolog jutott eszembe: az X5-ös BMW-nek is volt egy kínai koppintása, amit Magyarországon is árultak sokmillióért: Shunghuang CEO Ha jól emlékszem 8 millió körül volt az új ára, pár hónapja még volt fenn a neten (használtauto.hu-n) egy belőlük pár tízezer km-rel 2,5-ért talán….
    Pár éves példányok úgy rohadnak hogy a kilencvenes évek Fiatjai ahhoz képest egy rozsdamentes acéltömbnek tűnnek. Ott is rohad ahol csak műanyag van :)))) Akit érdekel gyorsan talál képet/filmet róla a neten…

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Új L200-as 5M+áfa, a Steed5 4,8 bruttó (az kb 3,8 nettó), ráadásul utóbbi motorja erősebb is és csak kétezeres ellentétben a kettőötös japánnal. Már látom: halomban állnak majd a használt, eladhatatlan L200-asok HiLux-ok, Navarrák mert mindenki csak Great Wall Steed5-t akar. Friss, új és modern technika, nem úgy mint ezek a jappánok.
    A két gép árkülönbözetből meg vehet akár egy elektromos Great Wall-t a Kulla-t.
    A H6-ról meg nem is beszélve: Ha ezt itt meg lehet venni akkor ki az az elmebeteg aki ezek után Land Cruisert, Range Rovert, vagy X5-öt vesz

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Márpedig az egyes költségelemekből az emberi munka a legdrágább. Sajnos nem én találtam ki, ha én tettem volna, már milliomos lennék.
    Te összekevered az összes költséget az egyes ráfordítások költségével. Nem bonyolítom neked tovább (autógyárban nem raklapszögelők dolgoznak), a munkabér pedig 1,4x annyiba kerül a munkáltatónak, mint a bruttó fizetés. Egyetlen olyan alkotóeleme sincs egy autónak, aminek a bekerülési költsége a bruttó árának az 1,4-szerese lenne. Csak az emberi munka.
    Szakmám. Tényleg kár veled vitatkoznom rajta. :-DDD

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Láttam videót a gyárról ami egy gyárlátogatás alkalmával készült, rögtönzött termékbemutatóval…én szégyenltem magam hogy nézem annyira kínos volt.

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Hogyne tudna. Pl. a munkabérekkel. A legdrágább költség az emberi munka. Nem véletlen, hogy az autógyártók beszállítói ipara rendre kelet-európai országokba települ. Itt olcsó ugyanis a munkaerő. Így aztán haszon is marad és nem feltétlenül rossz valami, ami bolgár-kínai.

    Nem jó ez nekünk, de nem azért, mert mint autó rossz, hanem mert a haszon Kínában csörög.

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Hát én sem tenném:). Ha jó anyagokból, korszerű technológiával akar egy gyár autót építeni, bizony nem tud a konkurencia árai alá menni ha hasznot is szeretne realizálni. Az az egymillió valahol itt is elspórolásra került, mert nekem senki ne mondja, hogy a pénzéhes kínaiak vagy vadas Úr lemondanak a hasznukról :).

  • 2017.10.28. at 22:28
    Permalink

    Az “ánti” világban mi itt sok autónak csúfolt járgánnyal közlekedtünk már.Kíváncsi leszek,hogy veszi be a gyomrunk az újabb gagyi piaci próbálkozást ?!Bár,azóta már felnőtt egy generáció és velük újból lehet próbálkozni.Lehet,hogy én pesszimista vagyok,de nem hiszem,hogy az én generációm még egyszer beszállna ebbe a hajóba. Én biztos nem !! /Mondás szerint:Sose mond ,hogy soha./ De én akkor sem !

Vélemény, hozzászólás?