A világ legrondább autója helyett remek Korandót ad a Ssangyong

Ismét kapható itthon Ssangyong, kipróbáltuk az új Korandót

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Híres, Korea legöregebb autómárkája a Ssangyong, mely néhány éves kihagyás után idén ősztől ismét kapható a magyar piacon is.

Bár a hazai piacon sosem volt meghatározó márka az 1954-ben Ha Dong-Hwan motor néven alapított, s ezzel Korea legöregebb autógyártójának számító – mai nevét 1988-ban felvett – Ssangyong, sokaknak lehet ismerős a neve. Ennek oka nem más, mint az, hogy alvázas építésű, terepjáró hajtáslánccal is kínált egykori nagyegyterűjük, a Rodius kétség kívül magáénak tudhatja a világ legrondább autója címet. Nem tudni, hogy mi vezérelte a dizájner kezét, de azon modell talán mindennél többet tett a márka ismertségéért. Sikert persze nem hozott, ahogyan a komoly hajtáslánccal kínált Acyton terepkupé, annak pick-up verziója, az Actyon Sports és a luxusterepjárók között filléresnek számító Rexton, illetve a korábbi verzióival a Willys Jeep terepjáróikonra hasonlító Korando sem. Utóbbi modell nevét egyébként a Guiness Rekordok Könyve is jegyzi: az 1974 októberétől folyamatosan létező modellnév közel 40 éves múltjával a legöregebb, megszakítás nélkül kínált koreai sorozat. E néven érkezett 1988-ban a márka első saját fejlesztésű modellje, s e néven jelent meg 2010-ben az első önhordó karosszériás, azaz személyautósabb Ssangyong is.
Hirdetés

Mindez azért aktuális, mert a magyar piacon több mint 4 éves kihagyás után idén ősztől kapható ismét a Ssangyong. Miként 2010-ben a márka is új tulajdonoshoz került, a hazai importőr is új. A korábbi Polar Mobilból kinőtt Wallis Automotive Europe új márkakereskedői hálózatot épít ki, s gyakorlatilag új modelleket is kínál.

A modellpaletta kezdetben háromtagú. Ismerős lehet, de a korábbiaknál emészthetőbb az idén januárban bemutatkozott Actyon Sports pick-up. Ez öt lengőkaros független hátsó felfüggesztésével, 1 centiméterrel 5 méter alatti hosszával, 2,0 literes, 155 lóerős, 360 Newtonméter csúcsnyomatékú, már 1000 1/perc fordulaton 190 Nm-t leadó, 7,4 (összkerékhajtással 7,5, a kézihez hasonlóan 6 fokozatú automata váltóval is megspékelve 8,0) l/100 km vegyes fogyasztású turbódízel motorjával is egészen személyautós. Ugyanakkor 2 négyzetméteres platót, 25 fokos első-hátsó terepszöget és kapcsolható összkerékhajtást is kínál, s dupla fülkével (hiszen csakis úgy létezik) 4,59, összkerékhajtással 4,99 millió forintos nettó alapárral kapható. Nem titkoltan indul az összes pick-up ellen, kedvező árával és személyautós jellemzőivel kíván hódítani.

Már rendelhető, novemberben érkezik a frissített, W utónevet kapott Rexton. Az Actyon Sportsból ismerős 2,0 literes turbódízelmotorral, 4755 mm-es hosszal, alapáron 7 üléssel, 6 fokozatú kézi vagy 5 sebességes automata váltóval, hátsó- vagy kapcsolható összkerékhajtással. Méretéhez és képességeihez képest kedvező, 6,99 millió forintos alap,- és még az összkerekes, elöl-hátul fűthető üléses, bőrkárpitos csúcsverzió esetén is 8,5 millió forint alatti árral. Legfőbb konkurensei a Kia Sorento és a Hyundai Santa Fe. Árban természetesen náluk, azaz koreai konkurenseinél is jobb, ha pedig a hasonló képességű prémiumautókhoz (Audi Q7, BMW X5, Mercedes GL) vagy a legendás Toyota Land Cruiserhez viszonyítjuk, még komolyabb a Rexton W előnye.
A Ssangyong Korando méretei
Hosszúság x szélesség x magasság 4410 x 1830 x 1675-1710 mm
Tengelytávolság 2650 mm
Csomagtér 486-1312 l

Az új Korando pedig olyannyira itt van, hogy vezethettük is. Le a kalappal, a Ssangyongnál tényleg új időszámítás kezdődött. A márka mostani tulajdonosához és vezetőségéhez hasonlóan 2010-ben debütált SUV valódi konkurense a kompakt szabadidő-autóknak. A márka első önhordó karosszériás, ebből kifolyólag leginkább személyautós, de a terepjáró DNS-t magában hordozó modellje. A 4,41 méter hosszú, viszonylag nagy, 2,65 méter tengelytávú, elöl MacPherson, hátul független több lengőkaros futóművű Korando első vagy automatikus, de gombnyomással fixre is zárható elektromágneses, lamellás kuplungos összkerékhajtással is kapható. Alapváltozata – a paletta egyetlen, 2,0 literes, 149 lóerős, 220 Nm nyomatékú benzinmotorjával – 5,49 millió forinttól kapható, 2,0 literes, 149 lóerős e-XDI turbódízelének felára 400 ezer forint, további 250 ezer forintért pedig 175 lóerővel is kapható az öngyújtós.
Rövid próbánk tapasztalatai szerint a Korando belépő dízele már optimális választás. Csendes és alacsony fordulaton is nyomatékos, egyenletes járású a motor, a hozzá kapcsolt 6 fokozatú váltó teljesen hibátlan, egyetlen érv szólhat a 175 lóerős mellett: a kuplungmentes kényelmet adó, tereppályán ki is próbált, ott jól bizonyított, 6 fokozatú automata váltó csak ahhoz rendelhető.
A formájával a meghökkentés helyett inkább a széles rétegek számára elfogadhatóságot célzó Korando gyakorlatilag bármelyik osztálytársa mellé odaállítható, s még vélhetően a budai elitiskolák parkolóiban sem fogják megszólni a mamát, aki ilyennel viszi csemetéjét. A Korando ugyanis gyakorlatilag mindent megadhat, ami a szegmensben elvárás. Utastere elöl és a sík padlójú második üléssorban is döbbenetesen tágas, világos, szemre prémiumos. A megrögzött kopogtatók zömében kemény, de igényes plasztikokkal találkozhatnak, rakodórekesz pedig bőven van.
A Ssangyong Korando főbb műszaki adatai
2.0 e-XGI
(benzines)
2.0 e-XDI
(dízel)
2.0 e-XDI
(dízel)
Hengerűrtartalom [cm3] 1998 1998 1998
Hengerszám/szelepszám 4/16 4/16 4/16
Teljesítmény
[LE/fordulat (1/perc)]
149/6000 149/3400 175/4000
Nyomaték
[Nm/fordulat (1/perc)]
197/4000 360/2000 360/2000
Végsebesség [km/h] 163 180 179, Aut: 186
Kombinált fogyasztás
[l/100 km]
2WD: 7,5,
4WD: 8,2
2WD: 5,8,
4WD: 6,2
2WD: 6,0, 4WD: 7,3;
2WD Aut: 6,4,
4WD Aut: 7,5
CO2 [g/km] 2WD: 175,
4WD: 192
2WD: 157,
4WD: 194
2WD: 157, 4WD: 194;
2WD Aut: 169,
4WD Aut: 199
Csomagtere kiválóan pakolható, 486 literes, a lehető legegyszerűbben, a támlák döntésekor automatikusan süllyedő ülőlappal sík padlót kapva bővíthető. Okosságoknak: csomagrögzítő-szemeknek és –hálónak, 12 V-os csatlakozónak is jutott benne hely, sőt, kalaptartója dedikált rekeszbe, a padlójába rejthető.

A nem csak tágas, gusztusos utasterű Korando ára és általános jellemzői mellett felszereltsége is vonzó. Már az alap is 6 légzsákos, ESP-s, klímás, elöl-hátul elektromos ablakos, távirányítós központi záras, alufelnis, de érdemes 100 ezer forint felárral az egyel magasabb, STD Plus ellátmányt kérni. Utóbbival kormányról vezérelhető, MP3-olvasós, kormányról vezérelhető CD-rádió, audioátjátszást is tudó Bluetooth-kihangosító, csomagtér-fedőroló és –háló, gyári szőnyeggarnitúra is jár, s még a dízel alapára is 6 millió forint alatt marad ezen ellátmánnyal is.
A létező legdrágább Korando az erősebbik dízellel, DLX Plus csúcsellátmánnyal, összkerékhajtással, automata váltóval, napfénytetővel és Kenwood navigációs rendszerrel 8 916 000 forint. Ez is vastagon a konkurensekénél kedvezőbb ár, ráadásul már tolatóradarral, LED-műszeregységgel, fűthető kormánykerékkel és első-hátsó ülésekkel, automata első ablakemelőkkel, elektrokróm belső tükörrel, automata légkondicionálóval és fényszórókapcsolással, elektromosan állítható vezetőüléssel, valamint bőr kárpittal.

Első tapasztalataink szerint a kompakt szabadidő-autót vásárlóknak érdemes a Ssangyonggal számolniuk. Az alap feletti ellátmánnyal, a „hatmilliós”, belépő dízelt zömében aszfaltúton próbáltuk, kellemes autó enyhén feszes futóművel, jó motorral, kellő ellátmánnyal és tágas, barátságos, gazdagon extrázott utastérrel. Tereppályára az automata váltós, összkerékhajtású csúcsverzióval mehettünk. A 18 cm-es hasmagasságú, elöl 22,8, hátul 28,2 fokos terepszögekkel büszkélkedő, kartervédővel is felszerelt SUV könnyedén birkózott meg a nem szerény emelkedőket és mély homokot is rejtő útvonallal, felhasználási területén, az akár hóval, sárral borított meredek utcákon sem hozhat majd csalódást.
A Korando ráadásul nem csak első tapintásra, szemre és ára alapján lehet kellemes, 5 év/100 ezer kilométeres garanciája és dízelmotorral 5,8-7,5, de benzinesként is 7,5-8,2 l/100 km vegyes fogyasztási értéke kedvező üzemköltségeket ígér. Egyelőre egyetlen, győri márkakereskedőnél rendelhető, de hamarosan országszerte 9 kereskedésbe költözik be a Ssangyong, hogy a kezdetben tíztagú hálózat már jövőre 150 példányt adjon el – a tervek szerint. Kérdés, hogy a vevőknek mi a fontosabb, az embléma vagy az ár/érték arány, a Ssangyong utóbbival tud domborítani.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 14:13
    Permalink

    ez vicc… ki venne ilyet most komolyan?? ez egyáltalán nem szonbság kérdése, hogy én most ilyet veszek vagy egy használt Mercedest… egy 2003-as ML Mercedes bármilyen szempontból jobb mint ez a kopogós müanyagos ferde szeműek által összetákolt hulladék. 6 millió… te jó ég… Aki ezen elgondolkodna hogy vegyen ilyet az biztos hogy elmegyógyintézetbe való. Ez a kocsi ér vagy 2 felet. Ha lesz olyan aki megveszi újonnan meg is fogja tapasztalni, hogy ahogy kigurult a szalonból már annyit is ér a kocsija. Ilyen márkákra nincs szükség egyszerűen. Vagy adják annyiért amennyit ér vagy ide se jöjjenek. Inkább veszek Merci technikás Mercedest fele ennyiért.

  • 2017.10.30. at 14:13
    Permalink

    Bár az önsúlyról nem ír a cikk, de elnézve a kétezres benzinest, a 7,5-8,2-es fogyasztást nyugodtan szorozzuk meg kettővel! Annál is inkább, mert a sógor 1,6-os benzines KIA Sportage-e lazán megeszi 90-100-as tempónál a 10 lityit, de ha odalép neki mindjárt 12 lesz!

  • 2017.10.30. at 14:13
    Permalink

    Valóban jó kocsinak tűnik, de sajnos (vagy nem sajnos) egy brand felépítése évtizedes, néha több évtizedes kemény munka. Az embereknek el kell hinni, hogy ezek valóban jó, megbízható kocsik, ahhoz pedig itthon kell látni, hogy a szomszéd is megvette és évek óta semmi gondja vele. Fontos még az országos márkakereskedés, szervízhálózat kialakítása is, legalább megyénként egy kereskedéssel, mert hiába van Pesten kereskedés, egy békéscsabai, vagy zalaegerszegi vevőjelölt csak akkor választja ezt a márkát, ha nem kell több száz km.-t autóznia egy kötelező szervízért.

    Annyi kérdésem még lenne, hogy mi a helyzet jelenleg a Ssangyong Kyron-nal, ami szerintem a korábbi Ssangyong kínálat legjobb kocsija volt kiváló Merci ML technikával, sok millióval olcsóbban. Egy ismerősömnek volt – ML Merci után vette – és teljesen elégedett volt vele.

  • 2017.10.30. at 14:13
    Permalink

    Simán vállalható. Régeben ültem Rextonban, az sem volt rossz, jó kis merci technikával.
    Ha új autó vásárló lennék, simán elgondolkodnék az alternatív márkákban (SSangyong, dacia). Annyit nem érnek anémet prémium márkák, hogy 3-4x többet adjál értük.

  • 2017.10.30. at 14:13
    Permalink

    Jó kis vasnak tűnik mindenféle szempontból. Ár-érték arányban megszorongathatatlan, kár, hogy a magyar – ha a segge ki is lóg a gatyából – kivagyi és sznob nép, és mivel ennek az autónak az orrán nem Opel, VW vagy Ford logó van, ezért sajnos aligha lesz a hazai utcakép része.
    Ha most új autó vásárlása előtt állnék, egészen biztosan elgondolkodnék a Korandón a kisebbik dízellel.

Vélemény, hozzászólás?