25 millió forintos furgonnal emissziómentes a szállítás

Már itthon is rendelhető az Iveco Daily Electric

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az idén új arcot öltött Iveco Daily furgon-sorozat Electric névre hallgató elektromos változata horribilis áron, de már itthon is elérhető.


Alighanem megkezdődött az autózás új korszaka, hiszen nemrég itthon vezethettük a Nissan Leafet, már átadták az első hazai gyorstöltőt, és épp tegnap írtunk arról, hogy hamarosan megkezdi hazai szolgálatát egy érdekes elektromos, platós kisjármű. Most pedig itt az Iveco Daily Electric, mely nem vadonatúj modell, mindössze a 2005-ben megjelent, 2006-os kiadású Daily Electric ránc-felvarrott változata. Így is kellően érdekes azonban, hiszen jelenleg az Iveco Daily az egyetlen olyan modellcsalád a piacon, amely egyaránt kapható hagyományos dízel erőforrással, földgáz-, teljesen elektromos és dízel-elektromos hibrid hajtással. A földgázüzemű és az elektromos változatok már elérhetőek, a dízel-elektromos hibrid változat pedig már hosszas ellenőrző teszteken esett át fontos nemzetközi ügyfeleknél - de még nem szerepel a kínálatban. A Fiat-konszernhez tartozó Iveco számára egyébként nem újdonság az emissziómentes üzem, már 1986-ban kifejlesztette, és gyártani kezdte az első, teljesen elektromos meghajtású Daily változatot.

Az egyedi rendelésre már itthon is elérhető Daily Electric furgonként, fülkés alvázként és kombi változatokban is létezik, s voltaképp nem bonyolult rendszer. A Daily létraalvázas konstrukciója ugyanis viszonylag szabad kezet engedett a fejlesztőknek, a motortérbe a hagyományos dízelmotor helyett az akkumulátorok töltői, a fékrásegítést szolgáló vákuum-szivattyú, a kormányzást könnyítő elektro-hidraulikus szivattyú, a DC/DC konverterek, a motor folyadékhűtése, illetve a biztosítékok/relék szekrénye került. Az elektromos hajtómotor, az áramtároló-rendszer (azaz az akkumulátorok), illetve a villanymotor hajtását a hátsó kerekekhez közvetítő, fordulatszám-csökkentő egység egyaránt az alvázra lett alulról felszerelve, magyarán az elektromos hajtás egyáltalán nem csökkenti a Daily rakterét.

Miként a Daily sorozatnak is a nagyfokú variálhatóság, illetve személyre-szabhatóság a legfőbb ütőkártyája, így van ez az Electric esetében is. Karosszériából például 35S néven választható 3750 mm tengelytávú vagy 50C néven 4350 mm tengelytávú, dupla hátsó kerekes verzió is. Míg az előbbi esetén a terhelhetőség 1,4 tonna, utóbbinál 2,6 t. Motorból is kérhető 82 lóerő csúcsteljesítményű, 230 Newtonméter csúcsnyomatékú vagy 109 lóerős, 300 Newtonméteres is. A végsebesség mindként verzióval 70 km/óra, Economy-módban 50, de azzal 10-15 százalékkal növelhető a hatótáv, ami a 35S két akkumulátorával 90, az 50C három egységével 100 km. A teljes mértékben környezetbarát, életciklusa után lebomló, NaNiCl2, azaz oldott sót tartalmazó nátrium-nikkel klorid, darabonként 76 Ah kapacitású, 32 kW teljesítményű, 184 kilogrammos akkumulátorokból a hosszabb verzióba akár négy is beépíthető, úgy pedig 130 kilométeres hatótáv is elérhető.
Hirdetés

A Daily Electric használata a villanyautókból ismert: a sofőr csak irányváltó kapcsolót kezel, illetve a menetpedállal gyorsít, vagy a fékkel lassít, és persze a kormány tekerésével irányt változtat. A hajtást adó villanymotor a fékre lépve, illetve már a gáz helyetti menetpedálról lelépve generátor üzembe kapcsol, azaz visszatölt, ezáltal a motorfékhatás is jelentős. A karbantartási költségeket apasztja, hogy alig kopik a fék, a motor hűtővize, illetve a lassító-áttétel olajtöltete egész élettartamra szól. Az akkumulátorok töltése azonban nem egyszerű, ipari, 400 Voltos, 32 Amperes, 3 fázisú csatlakozás szükséges hozzá és azzal is kalkulálni kell, hogy a kétakkus változat 7, a hármas 10,5, míg a négytelepes változat 14 kW energiát vesz fel. A teljes, 8 órás töltési ciklus alapján megkapható, hogy a telítés akár 5000 forintra is rúghat. Ha így, a 130 kilométeres hatótávra vetítjük az összeget, a dízelmotorosok által ígértnél csak alig kedvezőbb futásköltséget kapunk.

Mivel ma még igen csillagászati, 85-90 ezer eurós, azaz mintegy 25 millió forintos tétel a Daily Electric vételára, tömeges terjedésére egyelőre aligha számíthatunk. Első fecskék természetesen már vannak, Brazíliában a világ legnagyobb vízierőműve például már 40 példányt is használ belőle, ők nyilván szinte ingyen töltik, de az emissziómentes üzemmel járó behajtási kedvezmények miatt már a Deutsche Post is vásárolt belőle 10 példányt. A 70 km/órára limitált végsebességű Electric nyilvánvalóan városi áruterítésre vagy épp kézbesítésre termett, hajtáslánca ideális a gyakori megállásokhoz, illetve a rövid hatótávokhoz – mivel ilyen körülmények között a dízelmotor alig tudja elérni üzemi hőfokát, nem csak tisztább, olcsóbb üzemű is lehet a hagyományos Daily változatoknál. Arra azonban még minden bizonnyal várni kell, hogy a technika fejlődésével csökkenő vételár elérje azt a szintet, amikor már effektív anyagi előnyökkel is jár majd a villanyautózás, azaz elektromos-áruszállítás. Az idő, illetve a üzemanyagárak változása azonban minden bizonnyal el fogja hozni ezen állapotot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?