A LeasePlan szerint nálunk nagyon megéri villanyautót tartani

21 európai országból nálunk kerül a legkevesebbe villanyautót tartani - mondja a LeasePlan

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdekes tanulmányt tett közzé a LeasePlan, állítólag hazánkban a legkevésbé költséges villanyautót tartani.


A LeasePlan flottakezelő cég frissen kiadott, éves Car Cost Index elemzése szerint költségek tekintetében az elektromos autók ma már több európai országban is versenyképes alternatívái a benzin- és dízelüzemű járműveknek. A 21 európai országot érintő kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége. A kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak (mondjuk azért, mert utóbbi amúgy nincs máshol). Az elemzés megállapította továbbá, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Van, ahol egyenesen olcsóbb is, ami ígéretes jele annak, hogy a villanyautók elterjedése általános trend lehet a közeljövőben.
Hirdetés
A LeasePlan átfogó riportja 21 európai országban (Ausztria, Belgium, Cseh Köztársaság, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia és Törökország) vizsgálta a kis- és közepes méretű (B és C szegmensű) autók fenntartási költségeit a vásárlást követő első 3 évben, évi 20 000 km megtétele mellett. A kutatás készítése során a vállalat minden olyan költségtételt számításba vett, amely a különböző országokban felmerülhet ezzel kapcsolatban, így az üzemanyagot, az adókat, a biztosítást, a karbantartást és az értékcsökkenést is. Az elemzéshez a BMW i3, Ford Focus és Ford Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel Corsa, Renault Clio és Zoe, smart fortwo, Volkswagen Polo, Golf és e-Golf modelleket vették alapul, az ezekkel végzett kalkulációk szerint a különböző országokban és hajtóanyagokkal az alábbi átlagos fenntartási költségek adódnak.
Havi fenntartási összköltség ország és üzemanyagtípus szerint
Benzin Dízel Elektromos
Ausztria € 538 € 497 € 788
Belgium € 590 € 561 € 898
Cseh Köztársaság € 416 € 425 € 800
Dánia € 642 € 607 € 914
Egyesült Királyság € 538 € 535 € 719
Finnország € 630 € 637 € 955
Franciaország € 472 € 475 € 836
Görögország € 468 € 427 € 953
Hollandia € 604 € 686 € 705
Írország € 506 € 474 € 852
Lengyelország € 445 € 359 € 634
Magyarország € 393 € 405 € 597
Németország € 515 € 489 € 788
Norvégia € 731 € 722 € 670
Olaszország € 667 € 628 € 986
Románia € 353 € 363 € 890
Spanyolország € 477 € 476 € 952
Svájc € 557 € 516 € 800
Svédország € 631 € 568 € 770
Szlovákia € 442 € 416 € 955
Törökország € 492 € 519 -
Átlagosan € 536 € 523 € 819

Miként az látható, az autófenntartási költségek jelentősen eltérnek Európa különböző országaiban. Ha az egyes üzemanyagfajtákkal adódó költségek átlagát vesszük, Lengyelországban 448 euró, míg Olaszországban 761 euró havonta ez az összeg. Magyarországon 479 euró a havi átlag, egész Európában pedig 616 euró, s ha az új autók vásárlásával számolt amortizációt is belevesszük, az elektromos autók költsége felfelé húzza az átlagot. Ez persze a 0-3 éves távra adódó összeg, s hazánk ebben a legjobb, míg a jellemző autóvásárlási forma - különösképp a villanyautóknál - a használtautó-vásárlás.
A LeasePlan anyagából az is kiderült, hogy a GDP arányában vizsgálva az olasz, a finn és a belga autósoknak kerül a legtöbbe fenntartani az autót, míg ír, lengyel, magyar és svájci társaiknak a legkevesebbe. Míg az elektromos autózás az Európában jelentős szórást mutató költségei abszolút értékben hazánkban, Magyarországon a legalacsonyabbak, havi átlag 597 euró. Olaszországban ezzel szemben havonta 986 eurót kell erre fordítani, vagyis itt a legdrágább a villanyautó-használat. Norvégia az egyetlen olyan ország, ahol az ösztönzőknek és a belső égésű motorosokat sújtó adóknak köszönhetően az e-autók fenntartásának havi átlagköltsége mind a benzines, mind a dízelüzemű autókénál alacsonyabb. Magyarországon az 597 eurós havi átlagos fenntartási költség – ami bár Európában Az előbbiek után nem meglepő módonNorvégiában a legdrágább hagyományos meghajtású járművet használni. A benzines autó fenntartása ott 731 euróba kerül havonta, míg a gázolajjal működőé 722 euróba. Sok más európai országban az elektromos autók tulajdonosai többet adóznak. A villanyautó-tulajdonosok 131 eurónyi adót fizetnek havonta a magasabb beszerzési árak miatt. Ez jóval több, mint a benzines (104 euró) és a dízeles (108 euró) járművek használóinak átlagdíja. A magyar adatok szerint hazánkban azonban egyáltalán nem kell ezzel a tétellel számolni, ami az elemzésben résztvevő országok között egyedülálló. Ráadásul az elektromos járművek beszerzéséhez Magyarországon tavaly májusig maximum 1,5 millió forintos állami támogatást is lehetett igényelni.
Mint az a felmérésből is kiolvasható, az e-autósok sokat spórolnak az üzemanyagon. Átlagosan 39 eurót költenek áramra havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 110 és 78 eurós üzemanyagköltséggel. Romániában a legolcsóbb benzines autót használni. A benzinüzemű gépkocsik fenntartásának havi költsége ott mindössze 353 euró. A benzines autók után fizetendő gépjárműadó átlagos havi összege mindössze 50 euró, ami az európai átlag 48 százaléka. Románia után közvetlenül hazánk a második a sorban: nálunk havonta 40 euróval kerül többe a benzines járművek fenntartása, az adó ugyanakkor több mint a kétszerese a román értékeknek. Amennyiben viszont lízingeljük a benzines vagy akár a dízeles autót, visszaigényelhetjük az ÁFA-t. a legalacsonyabbnak számít – a benzin (393 euró) és a dízel (405 euró) meghajtású járművekéhez képest is jelentősen magasabb.
A nem először készített európai összeállítás megállapította, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Ugyanakkor az is látható, hogy ez jellemzően a belső égésű motoros autókra kivetett adók miatt van így, azaz az autózás, a villanyautózás nem lesz olcsóbb, hanem a belső égésű autó használatához viszonyított felárának megszűnése várható csak. Ismételten megjegyezzük: a legjelentősebb áresést elkönyvelő 3 éves korig, 10 éves távon már igencsak más számok alakulhatnak, olyan távon hazánkban is olcsóbb lehet a villanyautózás, ha vállaljuk a korlátozottabb hatótáv és a korlátozott töltési lehetőség viselését. A legfontosabb persze talán nem is a költség, hanem az emisszió csökkentése lenne.
„Jó hír, hogy a villanyautók már több európai országban versenyképesnek számítanak költségszempontból is. A Car Cost Index elemzésből azonban egyértelműen látszik, hogy több fontos területen, így például a gépjárműadózás és a töltési infrastruktúra terén is mielőbbi törvényhozói intézkedésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos járművek Európa-szerte működőképes alternatívát jelentsenek. Használatuk a klímaváltozás elleni harc egyik leghatékonyabb módja, és fontos, hogy mindenki megengedhesse magának a zöldebb megoldást” – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?