45 éves a Volkswagen Golf

A Golf, kategóriájának névadója négy, és fél évtized alatt etalonná vált

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem telik úgy el egy perc a világon, hogy ne adnának el egy új Volkswagen Golfot, 45 év alatt több mint 35 millió talált gazdára, átlagosan 41 másodpercenként gurul ki egy új Golf a szalonból.

Nem kis feladatot kellett megoldani a Volkswagennek a 1970-es évek elején: az akkor már korszerűtlen, de még mindig népszerű Bogár utódlásáról kellett gondoskodni, egyúttal az olajválság miatt hirtelen megváltozó vevői igényeknek megfelelni, ráadásul a korábbi kísérletek a Bogár kiváltására kudarcba fulladtak (VW Typ 3 és 4 ). A megoldás egy modern kompakt autó volt: 1974-ben jelent meg a Golf. Az új típus kisebb lett mint a Bogár, ám a keresztbe beépített orrmotornak köszönhetően mégis tágas lett az utastér, korszerű, vízhűtéses (ezáltal csendesebb mint a léghűtéses) soros motor erős és takarékos volt. A Golf csillaga fényesen ragyogott, 2 év alatt egymillió példány kelt el, ugyanebben az évben debütált a GTI (1,6 liter, 110 lóerő), amelyből kezdetben egy 5000 darabos limitált szériát terveztek, ám látva az igényeket, nem korlátozták a darabszámot. Az egyes Golfból összesen 6,78 millió kelt el világszerte. A második nemzedék 1983-ban debütált, stílusában az elődre hajazott, de minden tekintetben nagyobb lett. Az alapmotor 1,1 literről 1,3-ra nőtt, és itt sem maradhatott ki a GTI verzió (1,8, 112 lóerő), A kettes széria alatt jelent meg befecskendezéses motor katalizátorral, az ABS és a négykerékhajtás. A Golf II csúcsa már nem a GTI volt, hanem a G60, kompresszoros motorral és 210 lóerővel. 1988-ban készült el a 10 milliomodik Golf, egy évre rá olyan egyedi modellek készültek, mint az elektromos Golf (City Stromer) vagy a Golf Hybrid (dízel- és villanymotor párosítása), nem beszélve a szériagyártású Golf Countryról (megemelt karosszériát és összkerékhajtást kapott). A kettes Golfból kabrió nem készült, az egyes nyitott tetejű változata kitartott a hármas Golfig. A Golf 3 1991-ben érkezett, legömbölyített formával, de még így is jellegzetes Golf külsővel. Ebből a Golfból készült először kombi (Variant) változat, és már saját kabrió verziót is kapott. A már légzsákkal is elérhető Golfból 1994-ben gördült le a 15 milliomodik példány. A GTI mellett megjelent a VR6-os sportverzió, ami egy szűk hengerszögű V6-os motort kapott, 2,8 literes hengerűrtartalommal és 174 lóerővel repítette a Golfot.
Hirdetés
A négyes Golf 1997-ben érkezett, az Audi A3 közeli rokona. A motorok 75 (1,4) és 241 (R32) lóerő között változtak, a mérnökök nagyobb hangsúlyt fektettek a minőségre. Ennél a generációnál is elérhető volt a kombi változat és rendelhető a 4MOTION négykerékhajtás. 2000-ben már 20 milliónál járt a számláló, 2002-ben döntötte meg a Bogár eladási rekordját. A GTI fölé pozicionált R32 volt a csúcs, a Phateon 3,2 V6-osa került az orrba 241 lóerővel, és itt jelent meg először a DSG váltó. Saját kabriót nem kapott, a 3-as nyitott tetejű változatát igazították a négyeshez. Az ötödik felvonásra 2003-ig kellett várni. Itt kezdték el az FSI (közvetlen befecskendezéses) motorok alkalmazását, szívó és turbós verzióban. A turbós, kétliteres verziót kapta meg a GTI 200 lóerővel és már nem csak a csúcsmotorhoz volt elérhető a DSG váltó. A legerősebb modell itt is az R32 volt 250 lóerővel. Kabrió változat egyáltalán nem készült az ötösből (Golf alapú fémtetős Eos kabrió jött helyette), viszont egyterű igen: 2005-ben érkezett a Golf Plus, de a már korábban megjelent Touran is Golf alapokra épült. A hatodik Golf 2008-ban mutatkozott be, az ötös Golf alapjain és méretével, mindössze 5 évig volt a Volkswagen palettán. Szívó benzinesekkel, TSI motorokkal és CR TDI egységekkel volt elérhető, a kombi verzió sem maradt el és visszatért a vászontetős kabrió változat is. A Golf történelme azóta is írja önmagát, a 2013-ban bemutatott 7. generáció is lassan átadja a helyét a nyolcadiknak, hogy további 41 másodpercenként valaki beülhessen egy új Golfba a világ valamely pontján.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?