Letiltja telefonod a Juke. Jó ez Ãgy?
A könyöklÅ‘t úgy alakÃtották ki a Nissan Juke-ban, hogy leárnyékolja a mobiltelefont
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Arra törekszik a Nissan, hogy minél kevesebbet mobilozzunk vezetés közben. Egy friss fejlesztésük erre részben megoldást mutat, bár nem egészen kerek, más irányból kéne megközelÃteniük a témát.
Az autóbalesetek nagy százalékban vezethetÅ‘ek vissza arra, hogy a sofÅ‘r máshová figyelt, például a telefonját babrálta, SMS-ezett, e-mailt Ãrt, vagy szimplán kézben tartott készülékkel telefonált. Erre, pontosabban ennek ellenszerére többen is keresik a megoldást, egyesek szerint az lenne a legjobb, ha az autóba ülve megszűnne a hálózat, a kocsi leárnyékolná a telefon minden be- és kimenÅ‘ rádió, wifi, vagy bluetooth adatforgalmát. A Nissan most egy Faraday kalitkaként működÅ‘ könyöklÅ‘vel kÃsérletezik, csakhogy alapvetÅ‘ kérdések merülnek fel ezzel kapcsolatban. Az elmélet szerint a sofÅ‘r beszáll és telefonját egyenesen a könyöklÅ‘be zárja, mivel tudja, hogy akkor nem fog csörögni, nem jön üzenet. Ezzel a mozdulattal megszűnik a bluetooth kapcsolat, Ãgy a kocsi kihangosÃtó rendszere sem használható, viszont aki ezt tudja, az nagy valószÃnűséggel nem fogja oda rakni a telefonját, mert lehet, hogy fontos hÃvást vár. A teljes elszigetelés és az ilyen fura megoldások szerintünk nem célravezetÅ‘ek. Gyári kihangosÃtórendszerrel telefonálni vezetés közben nem túlzottan veszélyes, bár nyilván az is eltereli némileg a figyelmet, de a kezeink szabadok, és általában az autó kijelzÅ‘jén még a névjegyzéket és a hÃváselÅ‘zményeket is láthatjuk. Ha van egy olyan hely az autóban, ahol nem működik a telefon, biztos nem tenném oda. Ha viszont fordÃtva, az egész autóban csak egy hely van, ahol működik, akkor oda tenném és nem nyúlnék hozzá. Ehhez olyan multimédiás rendszer is kell az autóba, ami maradéktalanul tükrözi a telefon kijelzÅ‘jét. EbbÅ‘l az irányból kicsit élhetÅ‘bbnek tűnik az ötlet.
Szerintem manapság messze a mobil (vagy az autó érintÅ‘képernyÅ‘jének) babrálása a legnagyobb veszélyforrás. Ha egyik sincs az autódban, már sokkal biztonságosabb a kocsid, mint egy csomó asszisztenssel megtöltött autó. A kihangosÃtóval való telefonálás közben valóban szabad a kéz, de ettÅ‘l még zombiként vezetsz, és egy csomó mindent nem veszel észre, hosszabb a reakcióidÅ‘, majdnem ugyanolyan rossz. A legbiztonságosabb az lenne, ha nem lenne térerÅ‘ bent, de ez már nem fog megvalósulni. Csak reménykedhetünk, hogy a szembejövÅ‘ Kama3 sofÅ‘rje nem SMS-t Ãr…