40 éves a Skoda RS szériája

A rendőrök kedvence már 40 éve készül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mi a rendőrök álomautója? Tapasztalataink szerint az Octavia RS. A Skoda Rally Sport szériája pedig idén 40 éves, átfutjuk történelmét.

Ha Skoda RS, akkor legtöbb honfitársunknak az Octavia RS jut eszébe, hiszen ilyeneket rendőreink is használnak, s tapasztalataink szerint egybehangzóan azt tartják az elmúlt évek legjobb hazai rendőrautójának - hiszen turbós benzinesével alig fogyaszt többet rendőrüzemben, mint egy Focus, ám annál sokkalta jobban megy. Az RS történelme azonban sokkalta régebben, 1974-ben kezdődött a Skofa 180 RS és Skoda 200 RS versenyautókkal.
Hirdetés

A hetvenes években debütált RS-széria még kifejezetten a versenysport számára készült. A Skoda magasabb presztízsű versenysorozatokban kívánt mérkőzni, s az elhatározás után mindössze félévnyi fejlesztést követően be is mutatta három versenyautóját: egy 180 RS-t és két 200 RS-t. Ezek még 1974 júniusában rajthoz is álltak a Skoda Rally bajnokságban, s miként azt Michal Velebný, a Skoda Múzeum restaurálóműhelyének vezetője mondja, „belépőt jelentettek a márkának a legmagasabb versenyosztályba”.
A modellnév a lökettérfogatra utalt, a 180 RS-ben 1,8, a 200 RS-ben 2,0 literes DOHC motor dolgozott, 155, illetve 163 lóerős teljesítménnyel. Megfelelő saját váltó híján a csehszlovákok a Porschétól vásároltak ötfokozatúakat, azzal a 200 RS a 210 km/órás végsebességet is megfutotta. Kezdésnek nem voltak rosszak a 180-as, illetve 200-as szériák sem, az igazi sikert azonban az 1975-ben debütált 130 RS jelentette a Skoda RS sorozatának. Az 1.3-as, szárazkarteres és Weber karbutátoros 140 lóerős, farmotoros és hátul hajtó, a "Kelet Porschéja" címet is megérdemlő kupé 1977-ben (kategóriájában) Monte Carlo ralit nyert, majd utolsó gyártási évében, 1981-ben az Európai Túraautó Bajnokságban is győzedelmeskedett. Ennek ellenére igen sokáig, egészen 2000-ig nem készült újabb RS modell.
Az ezredfordulón debütált Octavia RS azonban csaknem fogalom lett, akkor még egyetlen verziót, 1.8-as, 180 lóerős, hengerenkénti 5 szelepes négyhengeres turbós benzinest jelentett a lejtőshátú limuzin karosszériával és persze még ötsebességes kézi váltóval. Siker lett, bevált autópályás elfogóautónak is, hiszen 7,9 másodperces 100 km/órára gyorsulást és 235 km/órás végsebességet tudott. Nemcsak a rendőrök kedvelték meg, hanem a vásárlók is, s ügyesen tolta feljebb az Octavia és egyben a Skoda imidzsét is.
2001-ben egy igazán sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A Skoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Octavia RS WRC Edition modellből öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző Octavia WRC alapján készült modellt a gyár különösen sportos dizájnelemekkel ruházta fel. Ilyen elem volt egyebek mellett a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC), ami 2001-ben bizony még nagy szó volt.
Az Octavia RS sikerét látva az első Fabiából is készült RS. Ez nemcsak erős volt, hanem takarékos is, ugyanis az 1.9 PD TDI motor került bele, 130 lóerejével 9,6 másodperces végsebességet és 204 km/órás végsebességet ígért, már hatsebességes váltóval. A második generációs Fabia RS aztán benzines lett, 2010-ben jelent meg 1,4 literes, turbós-kompresszoros, 180 lóerős TSI-vel és hétsebességes DSG váltóval.
Közben az Octaviából is megjött 2005-ben a második generáció, tavaly pedig már a harmadik. Jelentős palettabővülést jelentett már a második is, amikor a 2,0 literes 200 lóerősre váltott turbós benzinmotor mellé kínálatba került a 170 lóerős 2,0 literes TDI is, a váltók hatsebességesek, felárért DSG automaták lettek, s az RS kombiként is elérhetővé vált. A harmadik generáció lényegi újítást nem hozott, maradt a motor-váltó-karosszériaforma kombinációk száma, a 2,0 literes TSi azonban 220 lóerősre, a TDI 184 lovasra izmosodott. Nem árt tudni, hogy már új Octavia RS is van a rendőrség flottájában, s akár 248 km/órás végsebességre képes, 6,8 másodperc alatt 100 km/órára gyorsulhat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 08:02
    Permalink

    Ahogy mondod.
    Minden autóról lehet szart írni. Az internet korában meg az összes ostobaság fénysebességgel terjed. Kritika nélkül. Menőmanó meg rágja, mint a gittet. 2-3 honlapon is. Mindegy, hogy miről van szó, neki a “TSI motorok nem megbízhatóak” pont olyan, mint másnak az “elmúlnyócév”. Csak nyomja.
    Mi értelme ennek?

  • 2017.10.29. at 08:02
    Permalink

    Na igen, ez meg a másik. Most ha megkérdezek egy szerelőt, akkor úgyis csak az éppen sz*rról fog beszélni, arról nem amelyik hiba nélkül megy (mert azt nem látja). Sőt, azt sem fogja elárulni, h milyen előélete volt a kocsinak, kötelezőket megkapta-e, ütötték-vágták-e stb.
    Ami éppen beugrott, az a Williams-Audi F2-es kocsija. Azokban is ezek az 1.8 20V T-k voltak, gond nélkül. Szóval csak nem lehettek olyan rosszak, ha 450-480 bhp-val is elmentek.

  • 2017.10.29. at 08:02
    Permalink

    [i]“Nem állítólag, ez tényleg így van. Azok jobbak voltak. “[/i]

    Te hány szerelővel beszéltél akkortájt? Szídták mint a bokrot. Tudod miért? Mert csak a hibásakkal találkoztak. A több százezer jóval sohasem.

  • 2017.10.29. at 08:02
    Permalink

    [i]“Sajnos a VW csoport nem áll a helyzet magaslatán a turbómotorok terén.”[/i]

    A VW csoport a Bentley-től a Porsche-ig tart. Ez amit leírtál, úgy nem igaz ahogy van. Az O.K., h a régi 1.2 1.4 TSI-k nem jók. De pl.: egy 911 Turbo-val mi bajod van? A Bentley Audi-eredetű V8-asai mitől sz*rok neked? Most Le Mans-ban az Audi 13. alkalommal volt a helyzet magaslatán a turbomotorjával. Nem mindegy h VW-t vagy VW-csoportot írsz, csak ezt akatam mondani. 🙂

    [i]“A régebbi 1,8 RS állítólag sokkal megbízhatóbb konstrukció volt.”[/i]
    Nem állítólag, ez tényleg így van. Azok jobbak voltak.

  • 2017.10.29. at 08:02
    Permalink

    Annyit tudok róla, hogy az egyik ismerősöm cégénél 3 RS-t vásároltak ebből 2-nél gond volt a vezérléssel.
    Az övé még csak 85.000-et ment nem igazán hajtva, így az nem produkálta a hibát.

    Ezt már egyszer leírtam egy másik autós oldalon, ahol ez a szerencsétlen esztelen kempelen szintén osztotta az észt, aztán beírt egy olvasó, hogy az ő RS Skodájának is gond volt a vezérlésével.
    Sajnos a VW csoport nem áll a helyzet magaslatán a turbómotorok terén. A régebbi 1,8 RS állítólag sokkal megbízhatóbb konstrukció volt. Mondjuk ezeknél nem nehezebb. 🙂

  • 2017.10.29. at 08:03
    Permalink

    Igen, bocsánat, elírtam. És főként azért, hogy nem reagáltam az észrevételre. A Facebookon is megjegyezte valaki, neki válaszoltam, majd javítottam, itt pedig nem is láttam az észrevételt.

  • 2017.10.29. at 08:03
    Permalink

    Szimpatikus az Octavia RS. A 2,0-es benzines turbó nem a megbízhatóságáról híres, így használtan elég gáz lehet belőle, főleg, ha nem lődörögni veszi a gazdája.
    Az új remélhetőleg jobban sikerült. Gyorsnak elég gyors, az biztos.

Vélemény, hozzászólás?