Újságot is olvashatsz, amíg a Volvód hazavisz

A Volvo 2017-től élesben próbálja önvezető XC90-esét

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A svédek megmutatták, mijük van. A Volvo IntelliSafe Auto Pilot nevű önvezető rendszere 2017-ben kerül a közutakra, igaz csak tesztüzemben.


A Volvo egy elég meggyőző kis videóban mutatta meg, pontosan hogy is képzeli el az önevetező autókkal a közeljövőt. Az önvezetésre képes XC90-esek első száz próbapéldánya 2017-ben fog szolgálatba állni Göteborgban. A videóból kiderül, hogy az autóval a vezető elindul, mint normálisan, majd a Volvo által előre feltérképezett és az önvezetésre alkalmasnak talált útszakaszra érve jelez a sofőrnek. A vezető a váltófülek együttes meghúzásával tudja aktiválni az önvezetést. Az autó pontosan kijelzi, hogy hány perc felszabadult időnk lett az autonóm vezetéssel és szenzorainak jelei alapján elvileg teljes békékben eltereli a kocsit.
Hirdetés


Közben a sofőr olvashat, vagy akár nyomogathatja a telefonját - büntetlenül. A kocsi előre jelez, hogy mikor szeretné visszaadni az irányítást, így a sofőr már időben, az önevetezésre nem alkalmas útszakasz előtt újra kézbe veheti a kormányt. Ha ez nem történik meg, az IntelliSafe Auto Pilot nevű intelligens rendszer állóra lefékezi a kocsit. A tesztüzem során kiválasztott útvonalakon megdolgoztatják rendesen a kamerákkal és lézerrel is operáló rendszert. A Volvo szerint egy sikeres teszt után az önvezető Volvók szériában 2020-ra jelenhetnek meg a legkorábban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    “Magyarországon semmi hír nincs róluk, pedig 2014-re ígérték. Most már 2019-et ígérnek. Ígérgetni bárki tud. Értéket alkotni nagyon kevesen, talán csak a Tesla. ” Nem hiszem hogy megígérték hogy Magyarországra hozzák. Oda vitték ahol volt kereslet (lásd Hollandia). Plugin hyíbridet csak támogatással éri meg venni. De a jópár országban nem támogatják hanem kinyírják adókkal.

    Nem rétem a szövegedet, a Teslának még magyar honlapja sincs. Milyen értéket is teremtett nálunk?

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    A Tesla már ma tudja azt a robotpilóta üzemmódot, amit a Volvó 2020-ra ígér. Ma érkezett a szoftverfrissítés és már képes is az önmagát vezetésre.

    Ha a sofőrnek kell kormányozni az nem dugópilóta. Kormányozzon az autó a dugóban, a sofőr hadd pihenjen.

    Az Origo.hu-n ezt írják a Volvo hibridekről:

    “A Volvo konnektoros (hálózatról is tölthető) hibrid autóinak a választéka jelenleg két modellre korlátozódik: Európában a V60 két különböző verzióját lehet kapni hibrid hajtással, Kínában pedig az S60L modellt.”

    Magyarországon semmi hír nincs róluk, pedig 2014-re ígérték. Most már 2019-et ígérnek. Ígérgetni bárki tud. Értéket alkotni nagyon kevesen, talán csak a Tesla.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Nézd meg az általam korábban belinkelt videót, pont ezt teszi benne az Xc60-as. Neked csak kormányozni kell. Van egy video ahol egy csöppet elmebeteg fazon átül az infinitije anyósülésére ([url]http://www.autoblog.com/2014/08/06/infiniti-q50-self-driving-video-autobahn/[/url]). Az ilyenek miatt nem propagálják, de [b]dugóban magától közlekedő autót már valóság[/b]. Mindazonáltal a felelősség a sofőré.

    Én évente 6-8 alkalommal letudok egy 1500km-es utat (egy huzamban, rendszerint családdal), és a frusztráló dugóktól eltekintve sosem éreztem azt hogy ki kéne adni a kormányt a kezemből…

    [b]A Volvo jópár éve kínálja a V60 D6 PHEV dízelhibridet[/b], de az eladások még a svédek léptékeivel nézve is marginálisak. Mondjuk ahhoz elegendő, hogy az európai piacon a PHEV-ek között sikeresnek számítson (asszem 2014-ben a harmadik legnépszerűbb PHEV az EU-ban, évi 5-7000 eladott autóval).

    Szerintem az XC90ből is van PHEV, valszeg azt jobban fogják vinni. De ne legyen illúziónk, ezek az autók[b] csak félelmetes kedvezményekkel térülnek meg[/b], ingyen áram, és sokezer eurós állami támogatás nélkül esélytelenek. A kontinens PHEV piacát három ilyen ország (Norvégia, Hollandia Dánia) dominálja.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    A Volvo híres arról, hogy óriási energiákat, rengeteg pénzt fektet autóinak biztonságossá tételébe. Ez nyilván majd sokakat arra csábít, hogy bizalommal legyenek az önvezető technikájuk felé is. “Ha már biztonságos a márka, akkor biztos jó ez a rendszerük is, megbízhatok benne.” – gondolják majd sokan. A vak is ezt mondta, de majd meglátjuk.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Dugóban araszolni a legidegőrlőbb dolog az autózásban. Araszoljon helyettem a robotpilóta, én pedig hadd relaxáljak addig. A dugópilóta mindennél fontosabb és sürgősebb lenne.

    Autópályán hosszú monoton utakat megtenni egy idő után borzalmasan unalmas és fárasztó akármilyen autóban ülsz, akármennyire szeretsz vezetni. Erre is tökéletesen alkalmas a robotpilóta. Szabadítsa föl minél előbb az embert.

    A megoldást azonban valószínűleg nem a Volvótól várhatjuk. A Volvo 2014-re ígérte és óriási csindadrattával harangozta be a PlugIn Hybrid (konnektoról tölthető dízel vagy benzines – elektromos) autóinak bevezetését. Szinte minden típusból ígért ilyet a kínálatába és hol vannak most 2015 végén? Sehol. Nem tudja megcsinálni, alkalmatlan rá. Legyártottak 150 db tisztán elektromos Volvo C30-ast, hogy majd tesztelik őket néhány évig élesben és aztán kezdik a sorozatgyártást. Ez volt talán 2012-ben. Azóta hallgatnak. 2017-ben kezdik el élesben tesztelni az önvezető autót és 2020-ban kerülhet szériagyártásba? A Mercedes, az Audi, a BMW, a Google és a Tesla évek óta teszteli élesben és hónapokon belül megjelenhetnek az önvezető autóik a kereskedelemben. A Volvo sajnos ígér egy nagyot, aztán kussol róla és nem történik semmi. Mézesmadzaggal etetik, majd hülyének nézik az embereket.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Szerintem ez ellen azok ágálnak leginkább, akik nem vezetnek eleget, szeretnek vezetni, de nem tehetik meg, hogy annyit autózzanak, amennyi csak belefér. Nekik nyilván élvezet minden megtett km, pedig milyen rossz hajnalban hazafelé tartani a szakadó hóesésben vagy hulla fáradtan autózni egy rendezvényről, mikor már mindenki más alszik, netán a napi 8 órányi meló mellé még 2-2 órát vezetni hajnalban és este.
    vagy milyen rossz bérsofőrre várni egy üzleti vacsora után éjjel, vagy taxit vadászni a borfesztivál éjszakáján, netán szilveszterkor stb.
    Én rengeteget vezetek, nagyon szeretek is vezetni de bizony sokszor érzem úgy, hogy de jó lenne, ha most csak punnyadhatnék az ülésben.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Nem beszélve arról, hogy mennyire minimálisra csökkennének a balesetek, ha a számítógép-vezérléssel ki tudnák iktatni a közvetlen emberi hibafaktort.
    És erre közvetve tényleg jó példa a robotpilóta.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Cserébe a borfesztiválról sem kellene gyalog hazamenni.
    A dolog amúgy nem ördögtől való, a repülésben pl. remekül bizonyította a létjogosultságát.

  • 2017.10.28. at 12:33
    Permalink

    Nem tudnék ebben a rendszerben 100%-osan bízni, tőlem jöhetne Távol-Keletről is. Szeretem a kezemben tartani a kormányt – lehetnek olyan helyzetek, ahol az emberi szemet, fület a kütyük nem helyettesíthetik. Ha minden ilyen irányban halad tovább, okafogyottá válik az “autó” elnevezés. A fejesek már biztos gondolkodnak azon, mi legyen helyette.

    Előbb-utóbb így eltűnhet a kocsikból a kormánykerék is, csak egy joystick marad meg a műszerek. Nem jó irány ez, emberek, sír a szívem…

Vélemény, hozzászólás?