Svéd módi útról letérés: a Volvo robotokkal modellez baleseteket

A Volvo robotokkal fejleszti legújabb övfeszítőit

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Volvo legújabb biztonsági tesztjein az útról letérés került fókuszba. Az autó utasait érő sokkhatást egy robottal tudják modellezni.


A Volvo és az autók biztonsága közti kapcsolat már közhelyes. Igaz, hogy volt egy időszak, amikor a svédek autói még nem érték el az Euro NCAP töréstesztjén a legjobbaknak járó ötcsillagos minősítést, így más márkák látszólag leelőzték ezen a a téren. Ezzel mit sem törődve a Volvo fejlesztői végig mosolyogtak a bajszuk alatt, hiszen náluk ez nem új keletű, hanem félévszázados történet. Az 1959-es első hárompontos biztonsági öv óta persze sok minden változott, csak egy nem: még mindig teljes körű védelmet akarnak kidolgozni.
Hirdetés


A Volvónál ennek része az is, hogy minél inkább életszagú szituációkban vizsgálják az autók biztonságát. Eddig is tesztelték, hogy viselkedik az autóik védelmi rendszere, ha nem a kötelező törésteszteknek megfeleltethető szabványakadályoknak küldik neki. A videóban is látható teszt lényege, hogy az országútról letérő kocsit (elalszik a sofőr, vagy rosszul lesz) és a benne ülőket érő erőhatásokat tanulmányozzák. A videóban a fejlesztő mérnők elmeséli, hogy egy családi vidámparkozás során kipróbált karos, forgó játék alapján jutott eszébe egy olyan robot, amivel az autók fizikai összetörése nélkül is demonstrálni tudják az aszfaltot elhagyó autót érő többirányú erőket.

A Volvo partnere ebben az ABB lett, velük alkották meg a Robocoaster nevű gépet. A Volvo laboratóriumában működő egység ugyanúgy megrángatja az embert, azaz a dummyt, mint a vidámparki játékok. Az ezzel szerzett tapasztalatok alapján rájöttek, gyorsabban reagáló övfeszítőket kell alkalmazni, így az utasok az ülésben maradnak. A rájuk ható kisebb erők emiatt nem mozdítják ki őket abból az ideális helyzetből, ahol aztán a kinyíló légzsákok kipárnázzák a túlélőteret. A fenti videóban látszik, hogy mozognak a próbabábuk a végső, az autót megállító ütközés előtt, a lentiben meg a különbség a már behúzott övfeszítő és a nem behúzott között.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?