Mennyit spórolhatunk az alacsony légellenállással?

Az alacsony légellenállás előnyeiről beszélt egy Mercedes mérnök

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy érdekes interjúban mesélt a Mercedes egyik mérnöke az autók légellenállásáról és annak fogyasztásra gyakorolt hatásáról.


Egy érdekes beszélgetést hozott össze a Mercedes a gyár sindelfingeni szélcsatornájában. Egy olimpiai bajnok triatlonista, Jan Frodeno és a csillagos márka aerodinamikáért felelős vezetője válaszolt néhány kérdésre, amelyek közül az egyik arra vonatkozott, hogy miféle előnyöket jelenthet az alacsony légellenállás a kerékpársportban és az autóiparban egyaránt.
Hirdetés

A téma azért is rendkívül aktuális napjainkban, mert az autók egyre csak híznak, és ez nem csak a tömegre értendő. Például a környezetkímélőbb működéshez szükséges akkumulátoroknak is nagyobb a helyigénye, illetve a nem csituló SUV-láz is egyre méretesebb autókat eredményez. Ez pedig pont a környezetvédelem ellen dolgozik. Sokat elárul, hogy példaként is az új A-osztály szedán változatát hozta fel példaként a mérnök, hiszen ennek az autónak nagyon jó a légellenállási együtthatója.

Az új négyajtós A-osztály 0,22-es Cw értékkel rendelkezik, ami a világ legjobbja a szériagyártású autók között. Elöl a homlokfelülete 2,19 négyzetméter, így a légellenállási együtthatója pedig 0,49 négyzetméter. ebből következően pedig két ember az A-osztályban ülve aerodinamikusabb, mint két versenykerékpáros, pedig az autó orra háromszor akkora.

A végső konklúzió pedig az, hogy amennyiben lehetséges egy századdal csökkenteni a Cw értéket, például 0,24-ről 0,23-ra, akkor a fogyasztás átlagosan 0,1 literrel csökken 100 kilométeren.

140 km/h tempónál már 0,2 literrel, és a szén-dioxid kibocsátás csökkenése is eléri az 5 grammot. Manapság alacsony költségek mellett ekkora mértékben nem lehet más módon csökkenteni a fogyasztást. Ha ugyanekkora fogyasztáscsökkenést szeretnének elérni a tömeg csökkentésével, akkor legalább 50 kilogrammal kell visszavágni egy autó tömegét, míg 140 km/h autópálya-tempónál már csak akkor fogyasztana ennyivel kevesebbet, ha 200 kilogrammot adna le.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.18. at 10:13
    Permalink

    Tömegcsökkentés és jobb légellenállás mellett lehet csökkenteni a sebességet is, csodákat művel a fogyasztással.

    Nincsmit Mercedes, ingyen volt 🙂

  • 2019.01.18. at 15:04
    Permalink

    Aki nem érti hol csalt a Mercedes: a képletben a sebesség négyzetes tagként szerepel, vagyis kellően magas sebességet választva akármekkora fogyasztási előny kimutatható az aerodinamikusabb formák számára. 140 km/h helyett 70 km/h-t választva (ami sokkal reálisabb egy átlagos sebességnek napi ingázás során úgy, hogy abban van városi meg akár autópályás utazás is) a fogyasztáscsökkenés csak kb. a tizede lenne a cikkben említett értéknek.
    További baj a túlzottan áramvonalas testekkel, hogy közúti körülmények között a rendszámtábla, a felkenődő por vagy rovartetemek akár 0,02-0,05 mértékben is ronthatják azt a bizonyos cw értéket, így egy bizonyos határon túl sokkal hasznosabb egy határozott orr-részt kialakítani a járműnek amely a felverődő vizet, kavicsokat távol tartja a szélvédőtől, hogy ne azoknak kelljen elviselni ezeket – a légcsatornában nem létező – erőhatásokat (és ne kelljen évente szélvédőt cseréltetni).

Vélemény, hozzászólás?