Egész Európában csökkent az autópiac, de több elektromos fogyott

Érdekes trendeket mutatnak a februári európai autóeladási adatok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tovább csökkent az új járművek piaca az EU-ban, bár itthon az átlagnál kevésbé. Hatalmasat ugrottak a villanyautók, és februárban már nem a Golf volt a legtöbbet eladott modell.

Megérkeztek az egyik legnagyobb járműpiaci elemző cég, a Jato februári statisztikái az új autók piacáról. Az Egyesült Királyság adatait is tartalmazó EU-s beszámoló nem mutat túl fényes számokat, az előző hónapban 1.063.264 új autót regisztráltak, ami 7%-os csökkenés 2019 ugyanezen időszakához képest, és a leggyengébb teljesítmény 2015 óta. Vannak azonban jó hírek is, itthon kisebb mértékű volt a csökkenés, és végre kezd beindulni az elektromos autók piaca. Az elektrifikált (hibrid, plug-in hybrid és full elektromos) autók részesedése az újonnan regisztrált autók között egy év alatt 13%-ra nőtt, így majdnem megduplázódott. Így végre kifizetődőnek tűnnek a szigorodó EU-s szabályok és az autógyártók hatalmas befektetései, de természetesen bőven van még hova fejlődnie a villanyos autók piacának. A nehezedő jogszabályi környezet és a lefelé forduló gazdasági trendek miatt azonban összességében csökkentek az autóeladások, a koronavírus miatt pedig a márciusi és április számok várhatóan még rosszabb képet fognak mutatni, a februári adatokat ez még nem befolyásolta nagy mértékben. Csupán 6 országban adtak el több új autót, mint egy évvel korábban, Magyarországon pedig az átlagnál alacsonyabb, 1%-os volt a csökkenés. Az elektromos autók továbbra is Norvégiában a legnépszerűbbek, ahol az új regisztrációk 75%-át tették ki (a hibridekkel együtt), ez az arány Svédországban 33%, Finnországban 31%, Hollandiában 22%, hazánkban pedig 17% - ez annál inkább is érdekes, ha megnézzük a legnagyobb piacokat: Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Olaszországban mind 14% alatti arányt értek el az elektromos autók, és még Németországban is csupán 11%-ot.

Az öntöltő hibridek között tarolt a Toyota, a konnektoros hibrideknél a Mitsubishi Outlander, az elektromos autóknál a Renault Zoe volt a legnépszerűbb.

Hirdetés
A szegmenseket elemezve láthatjuk, hogy továbbra is a SUV-okat keresik leginkább a vásárlók, ezek eladásai kisebb mértékben csökkentek az átlagnál, és az új regisztrációknak továbbra is a legnagyobb részét, 39%-át teszik ki - érdekes módon viszont gyengültek a kompakt SUV-ok, míg a nehézsúlyú terepjárók eladásai javultak. Második és harmadik helyen továbbra is a kisautók és a kompaktok állnak, ezeket követik a minik és a közepes méretű autók, köztük az olyan szedánok, mint a 3-as BMW vagy a Volkswagen Passat - ez utóbbi kategória egyébként javuló tendenciát mutatott 2019 februárjához képest. A kisbuszok és egyterűek tovább vesztettek népszerűségükből (hazánkban is csak a nagycsaládosok támogatása tolta meg az eladásaikat). Márkákra és modellekre lebontva az adatokat további érdekességeket fedezhetünk fel, a legtöbb új autót még mindig a Volkswagen értékesítette, őket követi a Peugeot, a Renault, a Mercedes és a Ford. Nagyot lépett előre a Toyota, a piac 7%-os zsugorodása ellenére 11%-kal tudták növelni eladásaikat. Az átlagnál jóval komolyabb esést produkált a Ford (bár még ennek ellenére is az első 5 márka között vannak), az Opel, a Dacia, a Suzuki, a Mazda, a Jeep és a Honda. Piaci részesedést tekintve a Ford és a Renault/Nissan vesztette a legtöbbet, a Toyota és a Volkswagen-csoport pedig a legtöbbet nyert. A Ford gyengülő teljesítménye ellenére viszont az új Puma volt a második legtöbb piaci részesedést nyerő modell a Volkswagen T-Cross után, a Toyota Corolla/Auris páros pedig a negyedik helyre fért be ezen a listán a szárnyaló Skoda Kamiq és Scala közé. A legtöbb piaci részesedést egy év alatt az Opel Mokka és a Ford Kuga vesztette. További érdekesség, hogy nagyot csökkentek a Volkswagen Golf eladásai (bár ez valószínűleg a generációváltásnak köszönhető), így februárban a legtöbbet eladott modell a Renault Clio lett. Sokat javult a Peugeot 208 és az ezen alapuló Opel Corsa, illetve bekerült a top 10 modell közé a Fiat Panda is. Emellett nagyon népszerű lett az új 3-as BMW és a Volkswagen Passat, 73 és 54 százalékos növekedést produkáltak, ezzel a középkategória eladásainak 31%-át ez a két modell adta.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?