Így változhat a KRESZ

Február 5-ig véleményezhető a KRESZ-módosítási terv

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ. Véleményezni február 5-ig lehet, döntés, elfogadás egy-két hónapon belül várható.


Új rendelkezésekkel egészülhet ki a KRESZ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslatai alapján. A gyorsforgalmi utakon torlódáshoz érkező autósok a ráfutásos balesetek elkerülése érdekében az irányjelzők kötelező működtetésével figyelmeztethetik lassításukra a körülöttük haladókat. A forgalomirányító lámpák piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon számláló mutathatja a váltásig hátralévő időt. A tervezett módosításokkal egységes formában jelenítheti meg a jogszabály a közúti jelzéseket - olvasható a kormányzati portálon.
Hirdetés
Kötelező vészvillogás
Balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A KRESZ elrendelheti, hogy a jelentős sebességcsökkentést a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével kell jelezni a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig. A bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon. (Egyes autók erős fékezésre alapból villogtatnak.)
Visszaszámláló a lámpáknál
A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott. Az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.
Egységesített táblák
A KRESZ a megalkotása óta eltelt közel 40 évben több mint 30 alkalommal változott. A hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. Az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel a rendeletben. A tanulóvezetők így a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak. A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek. Így pl. kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat. Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről. Felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek.
Nappali fény a motorokra is
A műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt. Az 5-6 cm átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.
E-útdíj: enyhítés
A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbb rendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben. A jogalkotó ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetővé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenőrzési feladataikat.
A kormányzati honlapon társadalmi véleményeztetésre közzétett rendelettervezetben foglaltak végleges elfogadásáról várhatóan egy-két hónapon belül döntés születik. Az új előírások a kihirdetést követő napon lépnek majd hatályba.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Inkább műszakilag kéne megoldani a vészvillogó jelzését!
    Erősebb fékezéskor villogna az is!
    A Volvo használ villogó féklámpa jelzést vészfékezéskor!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Egy hónapja kijöttek elém ugy ,hogy nekem volt elsöbbségem és épp hogy megtudtam állni ,de érdekes módon inkább a dudához nyultam reflexből… Szerintem aki valamilyen veszélyhelyzetet teremt vagy csak belekerül az amint tudja jelzi a másiknak… A vészvillogás hülyeség ,de a duda használata ha van rá módja az hatásosabb… És egy baleset általában mindig egyedi és nem lehet ilyen törvénnyel szabályozni…

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Te sem vészfékeztél még egy tisztességeset, ha arra is van időd, hogy nyomogasd az elakadásjelző gombját.
    Amúgy melyik kategóriáról beszélsz? Mert az alsó, alsóközép kategóriában még jelenleg sem tudja mindegyik. Pedig, bármilyen meglepő, abból fut a legtöbb. 🙂

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Eddig is eze volt a gyakorlat sok esetben akkor minek újraszabályozni?
    Táblák …hát ha már a néptől megvont pénzeket nem tudják sajátzsebelni akkor elköltik majdnem azonos táblákra !!!
    Érdekes megoldások azért csak idióták eszében fordulhatnak meg….például vészfékezéskor éppen azon jár a vezető esze hogy keresse azaz nyomkodja a vészvillogó kapcsolóját !!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    A vészvillogó kötelező használata egyes gépkocsik esetésen azt eredményezi, hogy vészfékezés közben a vezetőnek kell bekapcsolni, majd utána kikapcsolni azt. Ez tovább növeli a balesetveszélyt, csak így a vészvillogót kézzel működtető vezető okozhat balesetet, nem az aki mögötte közeledik a veszélyes helyhez.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Ha kötelező lesz a vészvillogó használata, akkor a mögöttünk haladónak nem kell majd megfelelő követési távolságot tartania, mert abban bízik, hogy úgy is használni fogjuk a vészvillogót? Ha ez így lesz, akkor az lesz a kérdés, hogy a vészvillogó bekacsolását elmulasztó a felelős a balesetért, és ilyen esetekben a KRESZ követési távolságra vonatkozó szabályait nem kell alkalmazni vagy osztott felelősség lesz. Szerintem nem lesz hosszú életű ez a szabály, ha bevezetik.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Ennyire messzire nem mertem tekinteni, hogy jobbkéz, meg irányjelző használat 🙂
    De az határozottan hasznos szerintem, hogy a “bizalmatlansági elvet” alkalmazzuk.
    Annyiszor ripityomra törtek volna már a kinn felejtett irányjelzőkkel, meg a becsapósan balra villogok, jobbra megyek helyzetekben, ha elhiszem amit látok…

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Hát igen….a cipzár elv !!! Ne legyünk ennyire túlzott elvárásokkal telve legtöbben már nem is tudnak a jobbra tartásról -irányjelző használatáról .Valamint arról ,hogy úgy próbáljon az úton haladni hogy lehessen a járműve mozgásából következtetni az esetleges szándékaira ” bizalmi elv ” ! Viszont előszeretettel használják a hang jelzést és a különböző kézjeleket és a verbális kioktatást . Hiszen az borzasztó dolog ,hogy nem egyedül halad a kultúrbunkó az úton !

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Hát igen….a cipzár elv !!! Ne legyünk ennyire túlzott elvárásokkal telve legtöbben már nem is tudnak a jobbra tartásról -irányjelző használatáról .Valamint arról ,hogy úgy próbáljon az úton haladni hogy lehessen a járműve mozgásából következtetni az esetleges szándékaira ” bizalmi elv ” ! Viszont előszeretettel használják a hang jelzést és a különböző kézjeleket és a verbális kioktatást . Hiszen az borzasztó dolog ,hogy nem egyedül halad a kultúrbunkó az úton !

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Ez a “vészvillogás” egyenesen baromság! Aki nem látja a féklámpákat, annak teljesen mindegy, mert ezt sem fogja! Aki tud vezetni, az nemcsak az előtte haladót látja, hanem azt is, hogy vajon miért taposott az bele a fékbe! Ebben az esetben egyáltalán nem a vészvillogó nyomkodásával fogok foglalkozni!
    Az én korábbi Escortomon is a kormányoszlopon volt a kapcsoló és a kormánykeréken keresztülnyúlva lehetett bekapcsolni. Hát ott nyomkodja az tisztelt törvényhozó, akinek a seggét sofőr hordozgatja A6-ossal és közben persze minket képvisel!
    Persze amelyik kocsi már ilyen, az villogjon!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Az általad igénybe vett busz rendszáma nem játszik. A rolleredre rakott matrica pedig szintén érvénytelen.
    Az ajándékba kapott piros villogódat meg nem vészvillogónak hívják. Remélem így már világosabb a szitu. 🙂

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Nem tudom mi lesz mert, ha manapság meglátok egy bekapcsolódó vészvillogót, azonnal előzésbe kezdek, hiszen éppen lerobbant a delikvens elöttem, nem akarok mögötte álldogálni!

    A visszaszámláló lámpa hasznos tud lenni annak, aki aludni szeretne még egy kicsit, de jobb lenne ha végleg otthon maradna, ráadául sokkal jobb is úgy mindenkinek!

    Óriási szerencse, hogy nem akar kijönni az új kresz, mert úgyis csak foltozgatni kell évente! Ez így sokkal spórolósabb, rezsicsökkentősebb! Gratulálok!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Amennyiben ilyen formában emelik be a rendeletek közé, úgy nagyobb bajt okoznak, mint amekkorát megoldanak. Ráadásul aki a féklámpákat sem veszi észre, hova tovább nem tart megfelelő követési távolságot azon nem segít.
    Pont a lassítás kezdetekor kellene elkezdeni vadul villogni, és befejezni a lassítás után a tervezet szerint. Pont akkor mikor a leginkább a környezetet, és a többi közlekedőt kell figyelni.
    Szerintem értelmesebb lenne úgy megfogalmazni, hogy egyrészt nem kötelező, mert akiben nincs elég rutin, az inkább a kormányt markolássza és a helyzet megoldására koncentráljon, másrészt a lassítás kezdetétől legalább a következő jármű felzárkózásáig, vagy a lassítást megelőző, de legalább 80 km/h sebesség eléréséig kelljen működtetni. Így nincs az a hirtelen felismerés, hogy a kispolák 50-et megy leejtőn az M7-esen…
    Az alap ötlet egyébként nem rossz, én is szoktam jelezni a hirtelen lassulást, de csak akkor ha van rá idő, és csak akkor fejezem be a villogást, ha a mögöttem jövő is észrevette mi a helyzet.
    Bár igazán beletehették volna a cipzár elv kötelező alkalmazását. Az többet segített volna.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    “A való világban az ember vészfékezésnél vagy komolyabb lelassításnál ezt automatikusan csinálja, hogy a mögötte érkező ne gyalulja le az autójában ülők gerincét.”

    Soha a büdös életben nem nyomkodtam ótómatyikusan semmilyen vészvillogót fékezéskor -sőt eszembe se jutna- csak a pedált, miközben a követési távolságot viszont megtartottam -amit a többi baromarcúnak is kéne -nem vészvillogó jogszabályt kreálni miattuk.
    Mellesleg aki seggfej annak vészvilllogózhatsz, az úgy is beléd megy mert NEM ODA FIGYEL!

    “Úgy 2004 után kifejlesztett autókon ezt magától is tudja a vészfékasszisztens…”

    Igen, én is láttam pár felső és közép kat. autónál ilyesmit javarészt L és M rendszámúaknál (végül is 2008 is 2004 után van) … és pár juppiköcsögnél a 15 éves béjemvében -ez nyilván a kézzel nyomkodós változat volt.
    Mellesleg tudod, hogy Magyarországon az autók átlag kora 12 év?
    Ha igen, akkor, hogy a faxba jut eszedbe vészfékasszisztenst emlegetni ilyen gépjármű park esetén?? :DDDDD

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Hát nem tudom mikor vész fékeztél utoljára, mert nekem már volt rá sajnos szükségem (szerencsére nem lett belőle baj ) és nagyon nem az járt a fejemben miközben a fékpedált tapostam lábammal, hogy a jobb kezemmel a kormányt elengedjem és a műszerfalon matassak vele… Hanem két kézzel fogtam a kormányt ha ki kell térni az adott pályámról akkor azt stabilan megtudjam tenni.

    Na meg persze az utak mind olyan jól felszerelt autókkal vannak tele amelyek mind fel vannak szerelve vészfékasszisztensel.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    A való világban az ember vészfékezésnél vagy komolyabb lelassításnál ezt automatikusan csinálja, hogy a mögötte érkező ne gyalulja le az autójában ülők gerincét. Úgy 2004 után kifejlesztett autókon ezt magától is tudja a vészfékasszisztens…

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Van két autónk.
    Az egyiknek a kormányoszlopán van a vészvillogó kapcsolója -amihez át kell nyúlni a kormánykeréken, a másikon meg a kardánboxnál van a váltókar előtt -le kell pillantani.
    Nyilván egyik sem balesetveszélyes vészfékezés esetén…
    A kedves “jogalkotó” kiszállhatna a szolgálati Audiból és körül nézhetne a való világban, mielőt f@szságokból formál törvényt/jogszabályt!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Ennek a vészvillogásnak inkább a biztosítók az érdekeltjei szerintem, mert aki a 3 féklámpát nem veszi észre, az nem előre néz… ugyanúgy ráfut, de remek indok lesz a nemfizetésre a ráfutó autó kötelező biztosítójánál, hogy nem vészvillogóval állt meg az előtte lévő. Ha meg már sikerült megállnom egy baleset vagy sor előtt egy úttesten és akkor kapcsolom be a vészvillogót az eddig is rendeltetésszerű használat volt szerintem. Vagy nem, de akinek volt esze az eddig is jelzett legalább amíg mögé nem ér a következő.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    „[i]A jelentős sebességcsökkentést a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével rendelheti kötelezően jelezni a KRESZ a megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig.[/i]”

    A leírtak alapján magát az eseményt kell(ene) jelezni, folyamatában, nem a már kialkult helyzetet. De, mint ahogy írtam, fontos ez, teljesen egyetértek veled, csak nem úgy, hogy kötelező és kész, nincs apelláta, mert így rosszabb(lesz) mintha nem kéne. Egyébként én is használom ezt, mindig(!), feltéva ha van rá időm. Egyébként a féklámpát is illene észrevenni, főleg hogy minimum 3 van, még a személyautókon is elég magasan a harmadik. Persze, a villogó szoktlan, így jobba is reagálunk rá.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Ja, még annyit, hogy természetesen egyetértek ennek a jelentőségével, de a fent leírtak figyelembevételével. Tehát nem úgy kéne meghozni ezt a szabályt, hogy [i]kötelező és punktum, 50 ezer ha elmúlasztod[/i], hanem valami feltételrendszert belevenni, ezzel rugalmassá, betarthatóvá, hogy egyáltalán legyen valami értelme a szabálynak. Csak az baj, hogy nálunk ez nem divat, nálunk nem azért hoznak szabályokat, hogy biztonmságosabbá tegyék pl. a közlekedést, hanem azért, hogy büntetni lehessen még valamiért.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Baluuu, nyilván itt arról van szó, ha pl valamilyen okból pl 40 km/h-val halad huzamosabb ideig az autópályán, ahogy írták pl torlódás miatt (tehát nem vészfékezés közben kell kapkodni a kapcsoló felé, hanem amikor már biztonságos körülmények között, de azért mégis veszélyesen alacsony sebességgel halad) – akkor a mögötte 200-al jövő bömös-ös agyatlan gyökér ne csattanjon bele. Ez egy jó ötlet!

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    Baluuu, nyilván itt arról van szó, ha pl valamilyen okból pl 40 km/h-val halad huzamosabb ideig az autópályán (tehát nem vészfékezés közben kell kapkodni a kapcsoló felé, hanem amikor már biztonságos körülmények között, de azért mégis veszélyesen alacsony sebességgel halad) – akkor a mögötte 200-al jövő bömös-ös agyatlan gyökér ne csattanjon bele.

  • 2017.10.29. at 14:16
    Permalink

    A vészvillogás, mint kötelező elem, elég kétséges, szerintem. Vészhelyzetben nem a műszerfalon lévő kapcsoló felé kéne matatni/figyelni(kötelezően), hanem mondjuk kétkézzel fogni a kormányt, az esetleges elkerülőmanőverre koncentrálni, stb. Szerintem a kötelező használata balesetveszélyesebb helyzetet/helyzeteket teremthet, azzal, hogy elvonja a figyelmét a sofőrnek az épp kialakult (vész)helyzet magoldásáról. 25 éves tapasztalatból mondom, ha nagy a gond akkor nincs idő ilyenekkel foglakozni, vagy ha ezzel foglakozik a sofőr abból nagyobb baj lehet mint ami egyébként van. Ráadásul 10-ből 8-an most is bekapcsolják a vészvillogót ha veszélyhelyzet van, persze csak ha van erre is idő.

Vélemény, hozzászólás?