Ahogyan nálunk is előnyt élveznek a hazai gyártású modellek a rendőrautók beszerzésénél, úgy Angliában is, ám nem a Lotusok, McLarenek köréből került ki a legújabb rendőrautó, Toyota Corollákat kaptak a szervek
Ahogyan például a dubaji, úgy a brit rendőrség is időről időre azzal kerül a világsajtó reflektorfényébe, hogy különleges sportkocsikkal bővítik flottájukat. A McLarenek, Arielek, Lotusok és az egyéb egzotikus sportautók jót tesznek a hatóságok imázsának, és nyilván hatékonyak, ha egy-egy autópálya-szakaszon kell nyakon csípni a gyorshajtókat. A rendőrök többségének a munkája azonban Nagy-Britanniában sem rövid etapokban adagolt hőstettekből áll. A mindennapokban sokkal nagyobb hasznát veszik egy tágas és kényelmes, strapabíró és megbízható autónak, amelynél ráadásul az sem utolsó szempont, hogy legyen takarékos és így a lehető legkevésbé terhelje a környezetet. Végül, de nem utolsósorban előny (sőt, inkább elvárás), ha a beszerzéssel a helyi ipart, a brit munkaadókat támogatják.
Az emelt hasmagasságú Corolla Trek adta az új rendőrautó alapját
Dél-Derbyshire megye rendőrségének különösen könnyű dolga volt, amikor aktuálissá vált a flottabővítés, hiszen a megyeszékhelytől mindössze 7 kilométerre működik a Toyota Manufacturing UK gyára. Az 1992 óta termelő üzem kezdetben a Toyota Carina E-t, majd 1997-től annak utódját, az Avensist gyártotta; ugyanekkor vették fel a palettára a Toyota Corollát (később Aurist). 2018-ig párhuzamosan készültek itt alsóközép- és középkategóriás modellek, azóta pedig egyetlen típus: az új generációs Corolla otthona a mintegy 4000 főt foglalkoztató üzem.
Mindegyik új rendőrautóban megvan a tolatókamera és a gyári navigáció is
A gyár és a helyi rendőrség között hagyományosan jó a kapcsolat, a Corolla Touring Sports jó ideje szolgál már járőrkocsiként, az évek során szerzett tapasztalatok alapján pedig most számos módosítással tették még alkalmasabbá a rendőri szolgálatra a kombit. A tapasztalatok szerint a járőrkocsik jelentős százaléka szenvedett sérülést a fekvőrendőrök, illetve magas járdaszegélyek miatt; az új modelleket ezért a Corolla Touring Sports emelt hasmagasságú kivitelére, a
Corolla Trek terepkombikra alapozták. Ezt extra földútcsomaggal szerelték fel, ami a fenéklemez védelmén túl további hasmagasság-emelést tartalmaz.
Ezen túlmenően egy sor konkrét kérést fogalmazott meg a hatóság: a további sérüléseknek parkolóradarokkal és acél keréktárcsákkal vennék elejét (a pótkerék is teljes méretű,) a hatékony munkavégzést beépített navigációs rendszer segíti, a csomagtartót pedig minden esetben masszív kutyaráccsal szereltetik fel, így bármelyik autó alkalmas a járőrkutyák biztonságos szállítására.
A terepesített Toyoták a közelmúltban megkezdték éles tesztüzemüket, a Corollák a mindennapi rendőri munka során vizsgáznak. Sarkalatos kérdés, hogy a polgárinál jóval intenzívebb igénybevétel során hogyan válnak be a hibrid hajtásláncok – ezek az információk egyébként nem csak a rendőrség későbbi beszerzései szempontjából fontosak, hanem a Toyota termékfejlesztői számára is értékes visszajelzést jelentenek.
A korábban szolgált hagyományos Touring Sports Corollák közül számos sérült az alacsony hasmagassága miatt, a Corolla Trek a hazai utakra is egyértelműen jobb választás
A gyár által közzétett információkból nem derül ki, hogy a rendőrség a különösen takarékos, 122 lóerős, 1,8 literes alap hibrid erőforrás mellett rendelt-e a jóval sportosabb, 180 lóerős, 2,0 literes verzióból is – eltérő karakterük és hangsúlyaik mellett mindkét konfigurációra jellemző a takarékos üzem, a csekély károsanyag-kibocsátás és a kiemelkedő üzembiztosság, illetve megbízhatóság.
Azok az értékek, amelyek ideális rendőrautóvá teszik, egyben azt is jelentik, hogy a Toyota Corolla mára Európa-szerte közkedvelt flottaautóvá vált. Ez várhatóan tovább erősödik majd 2022-től, amikor egyes piacokon megjelenik a ferdehátú modell könnyű haszonjárművé átalakított változata, a Corolla Commerical, amelyről azonban egyelőre nem állnak rendelkezésre további adatok.
Forrás: Smarter Media, fotók: Toyota