Első ránézésre egy teljesen átlagos GR Yarist láthatunk, a különlegessége a lemezek alatt megbújó technológiában rejlik
Nincs még kőbe vésve a közlekedés jövője, mert bár a legtöbben az akkumulátoros villanyautók elterjedésére számítanak, rengetegen kísérleteznek szintetikus üzemanyagokkal, és még többen hidrogénhajtással. Ez utóbbi már nem egy sorozatgyártott autót is hajt, a legismertebb ezek közül talán a
már hazánkban is bemutatott és
ki is próbált Toyota Mirai. Ez a modell üzemanyagcellával áramot állít elő a hidrogénből, amivel a villanymotort táplálja, ellenben a frissen bemutatott GR Yaris tanulmányautóval, ami egyszerűen csak elégeti a hidrogént.
A benzines modellnél is használt 1,6 literes, háromhengeres turbómotor ugyanis az üzemanyagrendszerének átalakítása után alkalmassá válik arra, hogy hidrogént égessen, és arról üzemeljen.
Egy Corollát már építettek korábban ezzel a hajtással a japán mérnökök, amit azóta versenykörülmények közt, a japán Super Taikyu futamain tesztelnek. Mivel a motor működik, nem volt kérdés, hogy valamilyen módon el kell juttatni a technológiát a közútra is.
Burkolatlan hűtőrács és valódi kipufogó, az autó mégis közel emissziómentes
„Megtettük az első lépést, hogy fejlesszük és felvehessük a versenyt a hidrogénhajtású motorunkkal, és megküzdjünk a kihívásokkal. Elképzeléseim szerint kicsit másként néznek majd ki a dolgok 10 év múlva, és remélem, hogy amikor az emberek visszatekintenek majd, látni fogják, milyen pozitivitással vállaltuk a kihívást és hogy mennyire élveztük ennek minden pillanatát.” – nyilatkozta Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke a hidrogén belsőégésű fejlesztési programról.
Lényegében egy belsőégésű motort alakítottak át a Toyota mérnökei hidrogénüzemre, és mivel a versenyeken bejött, elkezdtek vele utcai keretek közt kísérletezni
Azt azért hozzá kell tenni, hogy nem teljesen emissziómentes a technológia, mert bár a hidrogén égetéséből továbbra is csak víz keletkezik, a belsőégésű motor működése során valamennyi motorolaj is elég, de ezzel még mindig köröket ver a jelenlegi benzin- és dízelmotorokra környezettudatosság terén.
Mindemellett a motor hangja is megmarad, ami sokaknak fontos szempont.
Egyes pletykák szerint ráadásul mindezt pár év múlva már magunk is megtapasztalhatjuk, ha akarjuk: állítólag 2025-től a következő Priusban is hidrogén hajtotta belsőégésű szív ketyeg majd.