Változhat a zöld rendszámra jogosult autók köre, változik a villanyautók vásárlási támogatása is, miután a korábbi keret kifutott, azaz jelenleg egyáltalán nincs dotáció
Földbe állhatnak a villanyautó-eladások az elkövetkezendÅ‘ idÅ‘szakban, hiszen azon túl, hogy a gyártók eddig is szállÃtási gondokkal küzdöttek, és ezt aligha fogja enyhÃteni a koronavÃrus miatti teremeléscsökkennés, a hazai piacon a közeljövÅ‘ben valószÃnűleg kivárnak a vevÅ‘k. Ugyanis a korábban meghirdetett, elvileg idén április végéig igényelhetÅ‘, de már elfogyott keretösszegű támogatást még nem tudni, hogy mikor és milyen követi. Eddig az új, 20 millió forintnál nem drágább villanyautókra lehetett legfeljebb 1,5 millió forintos vagy a vételár 21 százalékát kitevÅ‘ támogatást igényelni. Ennek kerete fogyott el, pedig a 2016-ban 2,3 milliárd forintos kerettel indult programot 2018-ban ismét, újabb 3 milliárd forintos keretösszeggel hirdették meg. Összesen 1880 pályázatot nyújtottak be honfitársaink, mielÅ‘tt (február 24-én, az idei szökÅ‘napon) a pályázatot lezárták.
Mivel a 2016-os pályázaton nem került lehÃvásra a teljes támogatási összeg, az eddigi kifizetések mintegy 3 milliárd forintot tettek ki (most még lesznek továbbiak a már benyújtott, elbÃrálásra váró pályázatok kapcsán), a támogatással csaknem 2800 elektromos autót szereztek eddig be.
Olcsóbb villanyautók vásárlását támogatná a kormány, ám még nem tudni, pontosan miként. Az viszont már biztos, hogy elektromos autóbuszok beszerzésére 36 milliárd forint jut
Mint azt Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klÃmapolitikáért felelÅ‘s államtitkára a héten sajtótájékoztatón elmondta, a kormány elektromobilitást ösztönzÅ‘ intézkedései eredményesek, a kormány továbbra is kiemelten kezeli a környezetbarát közlekedés ösztönzését. A kifutott támogatást követÅ‘en az elektromos autók beszerzésének támogatási rendszerét átalakÃtják, hogy a kisebb, olcsóbb villanyautók nagyobb támogatást kapjanak. A vásárlási támogatáson túl a nemzeti buszstratégia keretében 36 milliárd forint támogatást biztosÃt a kormány a következÅ‘ tÃz évben környezetbarát, döntÅ‘en elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken. Utóbbi támogatással 10 éven belül minden második busz környezetkÃmélÅ‘ lesz a nagyvárosok tömegközlekedésében.
Nem csak a villanyautók támogatásának átdolgozása van napirenden, mivel már több mint 16 ezer zöld rendszámos (zömében plug-in hybrid) autó fut útjainkon, melyek különbözÅ‘ adókedvezményeket kapnak, Ãgy a zöld rendszámhoz kapcsolódó támogatási rendszer újraalakÃtásán is dolgoznak. EgyelÅ‘re azonban sem azt nem tudni, hogy miként alakul át a zöld rendszámos autók kedvezményrendszere vagy változik a zöld rendszám jogosultságának feltétele, sem azt, hogy a vásárlási támogatás miként alakul majd. Egy biztos, utóbbi kapcsán egyértelműen látható a törekvés, hogy leginkább az olcsóbb, kisebb autók beszerzését támogatná a kormány - akár növelt összeggel. Az a zöld rendszám kapcsán is egyértelműen kivehetÅ‘, hogy a mai zöld rendszámos autótömeg számára egyre kevésbé lesz tartható a jelenlegi kedvezményrendszer. Ha a kormány célja továbbra is a minél szerényebb emissziójú autók támogatása, akkor nem a kedvezményekhez, hanem a jogosult autók köréhez fognak hozzányúlni, jelenleg ugyanis már a legalább 25 kilométeres (katalógus szerinti) emissziómentes hatótávra képes plug-in hybridek is megkapják a zöld plakettet. Feljebb kerülhet az emissziómentes kilométerek limitje, megjelenhet CO
2 alapú emissziós korlát, és az is elképzelhető, hogy a zöld rendszám a zéró emissziós autók kiváltsága lesz, igaz, mindez egyelőre csak találgatás.