Felesleges e-matricák: közel 18 ezret váltottak vissza

Múlt hét végéig lehetett visszaváltani az e-matricákat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Március közepéig 890 ezer e-matrica fogyott, ugyanaddig 18 ezer példányt váltottak vissza a februári enyhítés következtében.


Miként arról korábban beszámoltunk, március közepéig lehetett visszaváltani a februártól hatályos, január végi rendeletmódosítás következtében fölöslegessé vált e-matricákat.
A legtöbb megyei matricát Pest megyében vásárolták, miután az összes autópályaszakasz fizetőssé vált. A legtöbbet Vas megyében váltották vissza, hiszen ott az enyhítés után meg is szűnt a matrica.
A szolgáltató szerint a díjrendelet módosítása óta eltelt 2,5 hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy az autósok többsége kellő odafigyeléssel váltotta meg a szükséges matricát. Sokan vannak azonban, akik még mindig nincsenek tisztában az újonnan díjkötelessé vált szakaszokkal, és erre már csak akkor döbbennek rá, miután kézhez kapták a pótdíjfizetési felszólítást (részletes térképek korábbi cikkükben).
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató szerint a leggyakoribb hiba, amit "elkövetnek" az autósok, hogy januártól már a D2 kategóriába tartozó járművekre D1 kategóriás jogosultságot váltanak. Ez a szabályozás értelmében olyan, mintha az autós egyáltalán nem váltott volna matricát, jár is érte a teljes bírság. Az új D2 díjkategóriába tartoznak a hétnél több utas szállítására alkalmas személyautók, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikkisáruszállítók és a lakóautók. Fontos, hogy míg a D1 kategóriás járművek saját matricájukkal utánfutót is húzhatnak, a D2-es kategóriába esőknek arra is külön kell jogosultságot vásárolniuk.
Hirdetés
Szintén gyakori tévesztés, hogy az autós utólag veszi meg az e-matricát, amit a jogszabály értelmében minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani. Az akár néhány perccel később megváltott e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül, az ellenőrző kamerák az elhaladó autóról a rendszám alapján azonnal megállapítják, hogy van-e érvényes e-matricája, amennyiben még nincs, megy a bírság.
Februártól könnyítés, hogy a megyei matrica hatálya a megye közigazgatási határán túl a megyét követő első csomópontig érvényes. A területi, megyei matricák bevezetése mellett megmaradtak az országos érvényességű időalapú matricák is heti 10 napos, havi és éves időtartamra, ezek mellé az érvényességi időt figyelembe véve, már nem kell megyei matricát vásárolni. Az úthasználónak egy érvényes jogosultsággal kell rendelkezni, amely lehet időalapú vagy az új területi alapú megyei matrica - hangsúlyozza a NUSZ. Bár januártól több lett a fizetős útszakasz, a februári enyhítés óta elmondható, a legtöbbek nem jártak feltétlen rosszabbul a módosításokkal, bár tény, jelentősen (március 8-ig 6,85 milliárd forinttal, 20,85 milliárd forintra) nőtt a e-matricákból származó bevétel, ennyivel több kiadása volt az autósoknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?