További brutális szigorítás jön az autók emissziója kapcsán

Olyan szintű emissziócsökkentés jön, amihez muszáj lesz az autók villamosítása

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

2021-re az autógyártóknak 95 gramm/kilométeres szén-dioxid átlagot kell teljesíteniük a személyautók flottaátlagában, s ezt további 37,5 százalékkal kell majd 2030-ra csökkenteni a legújabb döntés értelmében.


Bár egyelőre a 2021-re kitűzött 95 gramm/kilométeres CO2 emissziós átlag teljesítése is kihívás az autógyártók számára - még csak a Toyota tudott 100 gramm/kilométer érték alá menni - itt az újabb célérték. Az Európai Parlament ugyanis jóváhagyta a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló újabb szabályokat.
Hirdetés
A strasbourgi plenáris ülésen 521:63 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében 2030-ra az új személyautóknál 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást a 2021-es - 95 g/km - szinthez képest.
Az e héten elfogadott szint minden korábbinál drasztikusabb csökkentést kíván. Az Európai Unió társjogalkotó intézményei decemberben hozták tető alá az előzetes megállapodást, ami szakértők szerint fontos a közlekedési szektor modernizálása érdekében. A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautóknál, 30 százalékot a kisteherautóknál. A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni. A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal, azaz elektromos vagy hibrid, konnektoros hibrid modellekkel kell majd ellensúlyozni.
Az elfogadott csökkentési mértékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna.

Ugyanakkor vissza kell utalnunk arra a nemrégiben megjelent cikkünkre, amely szerint messze nem a közlekedés az elsődleges emissziós tényező, így az autóipar sanyargatásának jogossága valóban kérdőjelezhető. Hölvényi György KDNP-s képviselő arról számolt be, hogy a magyar néppárti delegáció a magyarországi gazdasági növekedést és az autóiparban dolgozók ezreinek érdekeit szem előtt tartva tartózkodott a szavazáson. "A környezetvédelem mellett Magyarország és az EU ipari versenyképességének megőrzése is kiemelt érdek, ezért szem előtt kell tartani az autóipari ágazat szempontjait is" - közölte.
Szakértők szerint rendkívül nehéz volt tető alá hozni a kompromisszumot, és ez egyike volt azon ügyeknek az EU-ban, amelyekben a legintenzívebb lobbitevékenység volt tapasztalható tavaly, egyebek mellett az autó- és olajipari vállalatok, más gyártók és környezetvédelmi szervezetek részéről.
A megállapodást még a miniszterek tanácsának is meg kell erősítenie hivatalosan, ez várhatóan hamarosan megtörténik. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára, de mint azt múlt heti, az Országos Meteorológiai Szolgálatnál tett laborbejárás is mutatta, utóbbiért nem elsősorban az autók okolhatók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.03.31. at 21:45
    Permalink

    Bebizonyították hogy légszennyezés csak 10%-ért felelős a közlekedés. A maradék 90%(!) az ipar, fűtés, légi közlekedés teszi ki… Úgy hogy nem értem mit “rugózik” ez a semmirevaló b.zi EU az autókon… Még egy érv hogy ebből a tiknyák,semmirevaló,elnyomó,ócska EU-ból ki kell lépni azonal ahogy az Angolok is tették!

    • 2019.04.02. at 15:08
      Permalink

      S a CO2-nek mi köze a légszennyezéshez? Semmi, ráadásul szén-dioxidot nem is nagyon bocsát ki az ipar, az főleg mezőgazdaságban és energiafelhasználás helyén keletkezik.

Vélemény, hozzászólás?