Villanyautó-boom a Hyundai-Kiától is
Részletesen beszámolt villanyautós terveiről a Hyundai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Crossover, luxusautó és busz is érkezik a közeljövÅ‘ben különbözÅ‘ alternatÃv hajtásokkal a Hyundai-Kia konszerntÅ‘. Nem kevesebb mint 31.
Nemrég újabb hidrogén üzemanyagcellás koncepciót mutatott be hazájában a Hyundai. Az egyelÅ‘re név nélküli Next Generation FCEV, a jelenlegi Tucson Fuel Cell utódjaként érkezne, akár 580 km hatótávval, a prémium irányt célozva. Azonban a koncepcióautó bemutatásával egy idÅ‘ben - és a Skoda hasonló terveinek bejelentése után nem sokkal - nagyra törÅ‘ villanyautós tervekrÅ‘l is beszámolt a dél-koreai gyár. Nem kevesebb mint 31 környezetbarát modell bevezetését tervezik 2020-ig a globális piacon konszern-szinten. Tehát utóbbi számba beletartozik a Kia Motors is. Azt is elárulták, hogy nem ragaszkodnának egyféle alternatÃv hajtáshoz, a vásárlóközönség választhatna üzemanyagcellás, hibrid, konnektoros hibrid és teljesen elektromos modellek közül, mindig az adott életstÃlushoz megfelelÅ‘bbet.
Jelenleg a Hyundainak egyetlen villanyautója van, az Ioniq, ami hibridként is elérhetÅ‘ nálunk, bizonyos piacokon pedig plug-in hibridként is, mÃg a Kiának a korosodó Soul EV szerepel a palettájában. Azonban az Ioniq csak elÅ‘futár, hiszen a Hyundai olyan villanypalettát képzel el, ami miniautókat, SUV-kat, sÅ‘t, luxus Genesis modelleket is érint. ElsÅ‘ lépésként divat crossoverük elektromos változatát mutatnák be 2018 elején. A villany-Koná számára 390 km emissziómentes hatótávot Ãgérnek. Az elsÅ‘ Genesis EV 2021-ben érkezhet, mÃg a nagyobb, 500 kilométer feletti hatótávval érkezÅ‘ modelljeiket 2021 utánra Ãgérik. Ahogy sejteni lehetett, az óriási paletta ellátásához dedikált padlólemez fejlesztésén dolgoznak nagy erÅ‘kkel. Közben kifejezték elhivatottságukat az üzemanyagcellás technológiák iránt is. A Hyundai Motor állÃtólag szeretné kompaktabb méretűre, ezáltal olcsóbbra és többcélúra tervezni FCEV hajtásait. Mi több, egy új hidrogénhajtású buszt is bemutatnának év végén.
Budapesten is kevés a nyilvános töltőpont, van, hogy sorban állnak tölteni az autók. Ráadásnak jövőre már fizetős lesz az eddig ingyenes is, bár a részletek még nincsenek tisztázva (pl forint/perc vagy forint/kWh alapján fizess, ki szereli fel a mérőket, ki számláz, ilyesmikre kell gondolni)
Talán ez lesz a jövÅ‘, de a villanyautózást is a rövidtávú gondolkodás szülte. Arról például még mindig nem lehet sokat tudni, hogy ha tömegével elterjednek és több tÃzmillió fog járkálni a világ útjain, milyen módon fogják tudni megsemmisÃteni az elhasználódott akkupakkokat. Ugyanis az soha nem fog lebomlani, de nem megfelelÅ‘en tárolva nagyobb környezeti katasztrófát képes okozni, mint százezer Kamaz kormolása.
Nyilván embere válogatja, kinek felel meg a villanyautó. A fÅ‘városi és agglomerációs ingázásra tökéletesen megfelel egy 200 km hatótávú autó is, és arrafelé az ingyenes töltőállomások száma is már elég nagy. Aki a városi furikázás mellett csak évente 2-3 alkalommal menne hosszabb útra, az esetleg vállalja ezt a kompromisszumot. Aki viszont gyakran megy napi 100-200 km-eket, vagy még többet, pláne ha sokat autópályázik, annak ma valóban esélytelen egy tisztán villanyautó. Nekik esetleg egy plugin hibrid lehet jó alternatÃva, de lássuk be, ezeknek az ára ma még nem fogja Å‘ket népautóvá tenni.
Akkor lenne ennek értelme, ha valódi alternatÃvát kÃnálna a hagyományos belsÅ‘ égésű motorokhoz képest. Legfontosabb, hogy ne legyen számottevÅ‘en drágább. Másik dolog a hatótáv kérdése, és ha még jó is a hatótáv, legalább 500 km, akkor is nagy hátrány a lassú töltés. Az üzemanyagcellához pedig nincs töltőállomás. MindezektÅ‘l függetlenül lehet, hogy mégis ez lesz a jövÅ‘.
Hyundai IONIQ plug-in nálunk is kapható!