Megmentőnk: a hidrogén?

Sikeres a Toyota Mirai az USA-ban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre népszerűbb a vizet „köpő” Toyota Mirai a kaliforniai autóvásárlók körében. Már 3000 példányt eladtak a környezetkímélő szedánból.

Körülvesz valamennyiünket, összeköt és „megvilágosít.” Yoda mester az Erőt írta le ezekkel a szavakkal, ám a hidrogént is jellemezhetnénk így. Magától értetődik, hogy egy olyan anyagot, amely ilyen bőségesen áll rendelkezésre, az autóipar is szeretne munkára fogni. Például üzemanyagként. Ráadásul a hidrogén csupa kedvező tulajdonsággal rendelkezik: nem toxikus, nem korrozív, nem rákkeltő, nem üvegház-hatású, nem radioaktív, környezetbe való véletlenszerű kijutása során nem okoz semmilyen visszamaradó szennyezést. A hidrogént felhasználó üzemanyagcellás autók pedig több szempontból is előnyösebb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az akkumulátorról működő elektromos járművek. Az egyik legfontosabb ilyen tulajdonság, hogy nem szükséges hosszú órákig tölteni az üzemanyagcellákat. Egyszerűen csak fel kell tankolni az autót, mint bármelyik folyékony tüzelőanyaggal működő példányt.
Hirdetés


A Toyota az egyik gyártó, aki élen jár ennek a technológiának a fejlesztésében. Két éve mutatták be Mirai névre keresztelt üzemanyagcellás szedánjukat, amelyből azóta már 3000 darabot értékesítettek. Így az Egyesült Államokban eladott üzemanyagcellás járművek négyötödét a Mirai teszi ki. Persze ahhoz, hogy a hidrogén alapú mobilitás működőképes legyen, kiterjedt tőltőhálózatra is szükség lenne. Ebben viszont még az USA is gyerekcipőben jár, viszont folyamatosan fejlődik. Kaliforniában jelenleg 31 töltőállomáson tankolhatnak hidrogént az üzemanyagcellás járművet használó emberek. Év végére azonban már 43-ra nő a számuk.

Emellett a Toyota hamarosan megnyitja hidrogéngyártó üzemét is Kaliforniában, ahol mezőgazdasági hulladékból állítják majd elő a gázt. Naponta 1,2 tonnát, amely körülbelül 1500 autót képes folyamatosan kiszolgálni. A Mirai egyébként 2014-ben gurult először az utakra, akkor még csak Japánban és egy évvel később érkezett az amerikai piacra. Villanymotorja 154 lóerős, 335 Nm forgatónyomatékkal, és teletöltött üzemanyag-tartállyal garantáltan eljut 500 kilométernyire, de odafigyelve akár 700 kilométerre is nőhet a hatótávolsága. A tankolása pedig tényleg nem vesz igénybe három percnél több időt. Szóval valójában tökéletes átmenetet képezne a környezetbarátabb közlekedéshez, amennyiben megfelelő infrastruktúrát biztosítanak hozzá.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?