Ismét jó lóra tett a Toyota – előrelépés a hidrogén kapcsán

Veszhet a benzin! Áttörés a hidrogén üzemanyag terén

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A hidrogén üzemanyag kapcsán eddig a szállíthatóságot tartották a legnagyobb problémának, most azonban megoldották, hogy azt ammóniává alakítsák a transzporthoz.


A Toyota Mirai eddig is nagyon meggyőző volt, s az idei road trip után abszolút azon a véleményen voltam, hogy a jövő üzemanyagának tekinthetjük. A benzinénél jóval nagyobb energiasűrűségű üzemanyag szállíthatósága kapcsán azonban nagyon sok kérdés volt. Most azonban még inkább úgy néz ki, hogy veszhetnek a belső égésű motoros autók, ugyanis miként arról az MTI beszámolt, nagy áttörést értek el az energiaforrásként szolgáló hidrogén szállításában az ausztrál kormány tudományos ügynökségének (CSIRO) kutatói. Korábban valószínűtlennek tartották a hidrogén szállítását alacsony sűrűsége és gyúlékonysága miatt., most azonban egy páratlan membrántechnológiai használatával képesek voltak a hidrogént ammóniává, majd azt ismét hidrogénné alakítani, ami azt jelenti, hogy világszerte könnyen szállíthatóvá válik a környezetbarát, hidrogénhajtású gépkocsik üzemanyaga.
Hirdetés

"Elsők vagyunk abban, hogy bemutattuk nagyon tiszta hidrogén előállítását ammóniából. Ma a világon először történt meg, hogy hidrogénautókat ammóniából, szénmentes anyagból előállított üzemanyaggal töltöttek fel"– mondta Michael Dolan, a CSIRO vezető kutatója. Bár Ausztráliában is ritka még az üzemanyagcellás autó, csak a Toyota több ezer Mirait értékesített már, s miként azt a hazai hidrogén konferencián megtudtuk, azzal számolnak, hogy a következő évtized második felében már az eladások negyedét fogják adni a hidrogén üzemanyagcellával hajtott autók. Kár, hogy nálunk egyelőre nincs hol tankolni őket, jó esetben 2 év múlva várhatók az első hidrogén töltőállomások.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.08.11. at 12:45
    Permalink

    2000 előtt a Daimler már tudott olyan olyan tüzelőanyagcellás autót építeni, ahol 40 liter metanollal elgurultak ~400km-t. Ez úgy szép dolog, hogy a metanol fajlagos energiatartalma kb fele a benzinének. Metanol olcsón és könnyen gyártható földgázból, a metanollal működtethető cellákban lévő katalizátor viszonylag olcsó és alacsony hőmérsékleten működnek.

    Szép dolog az ammónia (a fajlagos energiatartalma talán még a metanolhoz képest is kisebb) , ha valaki szippantott már be egy keveset, soha nem felejti el 🙂

  • 2018.08.11. at 17:10
    Permalink

    Szinte biztos voltam benne és már vártam hogy az olaj lobbi nem fogja kiengedni a kezéből azt az opciót , hogy csak kijelölt kúton ” ezáltal ellenőrizhető vagy” tudj tankolni . Mert ugye az elektromos autót azt otthon is feltöltheted ingyen napenergiával a hidrogénest meg nem és el kell gurulnod is már valami multi ” olaj” cég kútjához tankolni jó drágán … És arra fognak hivatkozni , hogy az akkumulátor technológia még nem tart ott ott és hogy blablabla menyire környezetszennyező a 400 kilós akkumulátorban lévő kb 1.5 kilónyi lítium amit 100%!!!! újra lehet hasznosítani ha az akksi már használhatatlan . Egyébként az elektromos autók akkumulátorai jelenleg 95% ban újrahasznosíthatóak … Főleg ez úgy vicces , hogy manapság már elég közel járunk ahhoz hogy a mostani akkumulátorok élettartalmát és a tárolható energiát megkétszerezhetik … ami azt jelenti hogy több mint 2000 teljes töltési ciklust kibírna és egy jelenleg 64 Kwh-s méretű akksiba 128Kwh nyi energiát lehetne letárolni mindezt úgy hogy 1.200.000 Km után kezdene csak veszteni a töltési kapacitásából … Itt a lényeg az hogy nem tudod kikerülni a multit és nem tudsz olcsón napenergiával tankolni ezzel a technológiával !

  • 2018.08.12. at 10:53
    Permalink

    Jó lenne tudni, milyen mértékű veszteséggel lehet a hidrogén-ammónia átalakítást oda-vissza elvégezni, és mekkora az energiaigénye.

    Mert ha jól értem, most azt akarják lenyomni a torkunkon, hogy vagy vízből nagyon sok villanyenergiával, vagy szénhidrogénekből környezetszennyezően (és sok energiával) először hidrogént állítanak elő, majd abból ammónia lesz, amit szállítanak, majd az ammóniából megint hidrogén lesz, amit az autóba betöltenek 700 bar nyomással. Ebből a hidrogénből megint elektromos áram lesz az autó üzemanyagcellájában, amit egy akkuba töltenek, amiből egy villanymotor táplálkozik, és hajtja az autót.

    Ennél egyszerűbbet és hatékonyabbat el se tudnék képzelni 🙂

Vélemény, hozzászólás?