márc
28
%KA%Sokszor csupán egy jobbkéz-szabály értelmezése sem megy a sofőröknek%KA%

Sokszor csupán egy jobbkéz-szabály értelmezése sem megy a sofőröknek

Betalált egy friss felmérés eredménye. Ugyanis annyira azért nem vészes a közlekedési morál, mint amit ma reggel tapasztaltam. 12 éves Toyota Priusom a maga csaknem 4,5 méterével nem egy vészesen kicsi autó, állapotával messze a magyar átlag feletti, tehát nem kellene nem észrevenni az úton. Egy Porsche Cayenne mégsem látott a holtterében, úgy húzta rám a kormányt. Legalább indexelt, nem úgy mint néhány napja egy Peugeot 106-os néni. Fék, apró kürt, mert látszott, hogy tényleg nem lát. Vészvillogóval elnézést kért/megköszönte, hogy beengedtem. A következő lámpánál (Váci út, Lehel tér, kifelé vezető oldal) viszont egy Suzuki Ignis úgy jött át elém, hogy autóink között legfeljebb 1,5 méter volt. Hogy miért kellett az üres szélső sávból a középsőbe jönnie, azt máig sem értem. Jelentősen fékeznem kellett, dudáltam is, majd mindketten pirosat kaptunk. Emberünk kiszáll, ingerülten kérdez:

Tudja mi az a követési távolság?

Én tudom, épp azt nem hagyott nekem − adom válaszul. Szerinte az autóink között volt vagy 8 méter... Szinte röhögve válaszoltam, hogy nem, nagyon nem volt annyi, „Jó, akkor elnézést, további szép napot!” − köszönt el, de azért nem tűnt úgy, hogy belátta rossz tettét, nevetséges reakcióját. Én pedig kérdezem: most ez komoly? Engem tol le azért, mert megszünteti előttem a biztonságos követési távolságot, és ezzel veszélyhelyzetet teremt? Megjegyzem, egyszer hasonló miatt törtem össze valahai Chevrolet Sparkomat, mert az nagyon nem tudott úgy lassulni, mint az elém bejövő BMW X5.

A fentiek alapján abszolút nem lep meg az Automax közlekedési morált vizsgáló, 3000 autós körében végzett felmérése. A szemetelés, a követési távolság figyelmen kívül hagyása, a jobbra tartás elmulasztása, illetve az index mellőzése a legjellemzőbb látható szabálytalanságok a hazai autósok szerint. Mindezek alapján nem egy döbbenet, hogy a válaszadók több mint 40 százaléka úgy látja, a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk a KRESZ-ből.

%KA%Mit teszünk, ha szabálytalanságot tapasztalunk? Dudálunk! Annak mértéke azonban nem mindegy, sokszor csupán a figyelmeztetés is agressziót szül − sajnos%KA%

Mit teszünk, ha szabálytalanságot tapasztalunk? Dudálunk! Annak mértéke azonban nem mindegy, sokszor csupán a figyelmeztetés is agressziót szül − sajnos

„Szerencsére az eredmények között van pozitív is, a megkérdezettek szerint például az egyik legkevésbé jellemző az, hogy nem segítjük a megkülönböztető jelzéssel közlekedő jármű továbbhaladását” – részletezte az eredményeket Nagy Tibor, az Automax Kft. ügyvezetője. A kutatás keretében azt is vizsgálták, hogy melyik egyértelműen látható és beazonosítható szabálytalanság a legelfogadhatatlanabb az autósok körében. Itt a piroson való áthajtás végzett az élen, amit a megkülönböztető jelzéssel érkező jármű figyelmen kívül hagyása, illetve az indexelésről való „megfeledkezés” követett. Ezek közül a második tehát nem túlzottan jellemző, utóbbi azonban erősen.

Minden 10. autós belefásult a közlekedési morálba
Ha a szabályosan közlekedő autóst egy másik balesetveszélybe sodorja, először is igyekszik azt elkerülni. „Ahogy egy válaszadó fogalmazott, addig jó, míg a másik autós tud segíteni a szabálytalan sofőrnek. Persze utána már jöhet a feszültség levezetése, ami legnagyobb valószínűséggel egy kiadós dudálásba torkollik, ezt a káromkodás, a reflektorozás, illetve az előbbi három kombinációja követi” – mondta Nagy Tibor. El kell ismerjem, a dudálás és a reflektorozás rám is jellemző. Hogy ezt nem kellene, arra már több jelzést is kaptam − hogy szolidan fogalmazzak.

%KA%Semmiképp sem jó, ha egy-egy szabályszegés miatt bárki is elégtételt kíván venni%KA%

Semmiképp sem jó, ha egy-egy szabályszegés miatt bárki is elégtételt kíván venni

Nagyjából minden 10. autós ugyanakkor belefásult a közlekedési morálba, ezért ha szabálytalansággal szembesül, még akkor sem alkalmaz „stresszlevezetőt”, ha őt magát a másik autós balesetveszélyes helyzetbe hozza: rezignáltan tudomásul veszi, hogy ez a közlekedés velejárója. Nagy ritkán – körülbelül minden 200. esetben – viszont elszabadulnak az indulatok: a felbosszantott vezető a szabálytalan után iramodik, hogy annak szemébe nézzen, illetve elégtételt vegyen. „A beszámolók szerint a tipikus forgatókönyv, hogy a szenvedő alany megelőzi a szabálytalankodót, majd befékez előtte, de ásványvizes palack, illetve félig elfogyasztott alma is repült már a másik sofőr felé. Egy vitás közlekedési helyzet eredményeként előfordult olyan eset is, hogy az egyik sofőr egészen addig követte a másikat, míg az negyedórányi kocsikázás után egy rendőrkapitányság felé vette az irányt, s ott leparkolt” – tette hozzá Nagy Tibor. Meg kell jegyezni, hogy az ilyen „móresre tanítás” ugyanolyan, vagy még jobban veszélyes tud lenni, mint az azt kiváltó szabálytalanság.

A prémium márka = szabálytalankodás?
Az Automax kutatásában inkább már a bennünk élő sztereotípiákra mutat rá az a két toplista, melyek a márkák viszonyában rangsorolták a szabálykövetés, illetve szabálytalanság tényét. A magyar autósok sorrendben a BMW, Audi, Suzuki, Mercedes, illetve Volkswagen márkájú járművek vezetőit gondolják a leginkább szabálytalankodóknak, míg szabálykövetés tekintetében a Suzuki, Opel, Volvo, Toyota és Ford végzett az élen.

%KA%A megkérdezettek szerint a BMW-sek a leginkább szabálytalankodók%KA%

A megkérdezettek szerint a BMW-sek a leginkább szabálytalankodók

„Nem hiszünk abban, hogy minden BMW-s szabálytalankodik, vagy hogy a Suzuki-tulajdonosokra a legkevésbé jellemzőek a kisebb-nagyobb közlekedési kihágások, már csak azért sem, mert ez utóbbi márka mindkét toplistában helyet kapott. Az eredmények sokkal inkább az előítéletekre mutatnak rá, vagyis arra, amiket egy márkatulajdonosról általában véve feltételezünk” – árnyalta az eredményeket Nagy Tibor. A szakember hozzátette, a kutatás során megosztott történetekben sokszor kérdőjelezik meg az autósok a másik járművezető KRESZ-tudását. Éppen ezért nem véletlen, hogy a válaszadók több mint 40 százaléka szerint a sofőröknek javára válna, ha bizonyos időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből. Az életre szóló KRESZ-vizsga hívei körében egyébként magasabb a nők, illetve a 40 év alattiak aránya.

Meg kell jegyezni természetesen, hogy a kötelezően ismétlendő KRESZ-vizsga önmagában nem lenne elegendő hatású a közlekedésbiztonság fokozása érdekében, ha viszont összekötik olyan oktatással, ami a felelősségteljes közlekedésre ösztönözne, akár balesetek elemzésével, az egyes szabályszegésekből eredő kockázatok és az azokért kiosztható büntetések bemutatásával, már lehetséges, hogy javulna a közlekedési kultúra.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

márc
11
%KA%Ha a lámpa itt zöld, akkor az álló kocsisor mellett elhajtó Mercedes számára piros. A teljes felvétel alább%KA%

Ha a lámpa itt zöld, akkor az álló kocsisor mellett elhajtó Mercedes számára piros. A teljes felvétel alább

Vírusszerűen terjed a videó, amit egy autós e hét szerdán töltött fel a YouTube-ra. Ezúttal nem egy oroszországi, hanem bizony egy hazai, Budapesten készült felvételről van szó, ugyanis sokszor felénk sem sokkal jobb a közlekedési morál. Egy előző szériás Mercedes E-osztály látható rajta. A taxisok körében is kedvelt típus azonban nem hivatalos személyszállító, aki alaposan megnézi, egy cég logója látható rajta. Miként az a felvétel elején látható, először egy álló kocsisort előz végig a villamossínen, piros lámpán hajt át, majd a Könyves Kálmán körútról jobbra letérve egy zebrán megfordulást eszközölve kanyarodik balra a Mester utcára. Mindezt nagyjából 2 perc alatt.

A szabálytalankodásokat az esetet rögzítő fedélzeti kamera időbélyegzője szerint 8-án reggel 8:35-8:37 között követte el a sofőr. Lehetséges, hogy neki volt nagyon sürgős dolga, lehetséges, hogy éppen egy szülő nőt szállított kórházba. Nem tudhatjuk. Az viszont biztos, hogy hiába a sokszori és nem is szerény szabályszegés, sokkal előbbre nem jutott, mintha szabályosan közlekedett volna. Konklúzió tehát, hogy egyrészt fölösleges stresszesen megpróbálni előbbre jutni, de szintén fölösleges a szabálytalankodókon felhúznunk magunkat.

Persze van úgy, hogy valakinek a szabálytalankodása (általában a nagyobb autóké a kisebbekkel, vagy akár gyalogosokkal szemben) már nem csupán bicsaknyitogatóan pofátlan, hanem balesetveszélyes is. Az ilyen helyzetekben jöhet jól a felvételt is rögzítőhöz hasonló fedélzeti kamera.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

nov
29
%KA%A Prius nem tud meglepetést okozni. Teszi a dolgát, pedig elég zord, zömében rövid távú városi utakat kap tőlem. A hazai vizsgarendszer változása, az idén már nem osztott, korábbról nem feltétlenül levett matrica azonban meg tudott „tréfálni”%KA%

A Prius nem tud meglepetést okozni. Teszi a dolgát, pedig elég zord, zömében rövid távú városi utakat kap tőlem. A hazai vizsgarendszer változása, az idén már nem osztott, korábbról nem feltétlenül levett matrica azonban meg tudott „tréfálni”

Igyekszem szabályosan közlekedni, ez nyilván több-kevesebb sikerrel megy csak, de akkor épp tényleg fogalmam sem volt, hogy mégis mit követhettem el, amikor ma délben Budapest kellős közepén, a Váci út elején Toyota Priusom mögött erős hangjelzést adva kiszólított egy rendőr, Astrával. A lámpától startolva még az 50 km/órás tempót sem értem el, ráadásul a jobbra tartási kötelezettségnek tökéletesen eleget téve a jobb szélső (nem busz) sávban haladtam. Oké, közben telefonáltam, de kihangosítóval.

Ezúttal saját bordó Priusommal voltam, nem úgy, mint a nyáron, amikor épp a szintén bordó új Prius tesztautóval bőszítettem magamra egy autóst. Akkor nem álltam meg, nem szálltam vitába, most viszont tettem, amit tenni kell: megálltam, kiszálltam. Rendőrünk már hatalmas gumibottal fogadott. Érdeklődve kérdeztem, hogy mégis mit követtem el, ő a járdára invitált, majd közölte velem, hogy le van járva a műszakim. Ez nálam eleve fura lenne, de nem csak azért, mert én magam fejben tartom annak lejáratát, hanem azért is, mert legalább két helyről (szerviz, alkatrészüzlet) is kaptam róla értesítést. Ráadásul a nyáron még kicsit matekoztam is rajta, hogy még a nyaralás előtt, de a vizsga lejáratát nem több mint 30 nappal megelőzve csináltassam meg, hiszen úgy nem az aktuális vizsga, hanem a lejárat napjától szól a 2 év. Szóval rávágtam, hogy fura lenne, ha le lenne járva a műszaki.

%KA%Ez a két matrica tűnt fel az éles szemű rendőröknek a gépjárművek hazai (13,7 éves) átlagos életkoránál fiatalabb, nem egész 12 éves Toyota Priuson. Gyanús egy alak lehettem benne%KA%

Ez a két matrica tűnt fel az éles szemű rendőröknek a gépjárművek hazai (13,7 éves) átlagos életkoránál fiatalabb, nem egész 12 éves Toyota Priuson. Gyanús egy alak lehettem benne

Utána jött a „Magáé az autó?” kérdés, amire ismét teljesen igenlő választ adhattam, de már nyúltam is a tárcámért, hogy mutassam a forgalmit, ezen az autón bizony van vizsga. Átadtam, megnézték. Elnézést nem kértek, hanem megjegyezték, hogy ezek szerint nem szedték le a matricákat. Hiszen az idei évtől a műszaki vizsgán már nem osztanak új rendszámmatricát, a régit pedig (elvileg) eltávolítják, hiszen a VÉDA kamerák úgyis látják az adatbázisból, ha a vizsga lejárt. A rendőr viszont a matricát (is) nézi, és szívgörcsöt okozva kiszedi az autóst, ha a matrica az adott dátumnál régebbi lejáratot jelez. Akkor is, ha az autón amúgy van műszaki. Ezért aztán fel is szólítottak, szedjem le a matricákat, különben legközelebb is ki fognak venni a forgalomból.

Amúgy nincs bajom az igazoltatással, az ellenőrzéssel, a közelmúltban morfondíroztam is, hogy iszonyatosan régen jutott belőle. Viszont nem lehetne a kegyetlenül füstölő, akár leömlőtől hörgő autókat is kiszedni a forgalomból? Valahogy jobban örülnék, ha nem csak a matricán lévő dátum lenne ok a forgalomból kitessékelésre.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

okt
4

Smartot kapnak a rendőrök és örvendeznek vala!

2016. október 4., kedd 16:16 | Szerző: Bondor Tibor
%KA%A kínai negyedben dolgozó egyik New York-i rendőr nagyon örül a smartnak, s elmondta, hogy a helyiek szerint nagyon aranyos az új járőrautó%KA%

A kínai negyedben dolgozó egyik New York-i rendőr nagyon örül a smartnak, s elmondta, hogy a helyiek szerint nagyon aranyos az új járőrautó

Nem elég, hogy rengeteg amerikai filmben vicc tárgya a smart, most még a rendőrség is beszerzett belőlük 250-et. Pedig mifelénk ugye olyan emlék él a New York-i rendőrről, hogy hatalmas amerikai V8-as cirkálóból száll ki, nem pedig smartból. Persze, és a taxikról ugyanilyen emlék él itt Európában, pedig azok sem a régiek már, ahogy rendőrautóból is sokféle akad odaát, még gazdaságos üzemeltetésűek is.

Sőt, 9000 tagú flottájában olyan járművel is rendelkezik New York város rendőrsége, amelyeknek nincs ki mind a 4 kereke, ezek motorok és háromkerekűek. Utóbbiak leváltására szerezték be a smartokat, tehát valójában komoly előrelépésről van itt szó azon rendőrök számára, akik eddig légkondicionáló nélküli triciklikkel járták New Yorkot.

%KA%Minden csak viszonyítás kérdése, avagy ugye, hogy jobb a smart?%KA%

Minden csak viszonyítás kérdése, avagy ugye, hogy jobb a smart?

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

aug
24

Így készül a megkímélt 7-es BMW Oroszországban

2016. augusztus 24., szerda 11:04 | Szerző: Hamvas Tamás
%KA%Csúnya nagy pofont kapott hátulról ez a hetes BMW. Kukázandónak gondolnánk, de nem ennél az orosz szerelőnél%KA%

Csúnya nagy pofont kapott hátulról ez a hetes BMW. Kukázandónak gondolnánk, de nem ennél az orosz szerelőnél

Minden autóvásárló rémálma, hogy autója korábban törött volt. Most egy orosz műhely titkaiba, vagy fortélyaiba leshetünk be, a páciens pedig egy hetes BMW, az előző szériából, amit csúnyán megaláztak hátulról.

Totálkár, mondanánk, mivel a csomagtérajtótól előrébb is gyűrődött a karosszéria. Viszont pont az ilyenben látnak nagy potenciált a hasonló élelmes mesterek, pláne, ha van egy ugyanolyan szériás, csak éppen elölről nullázott modell. Futómű, kárpit, üvegek ki, flexszel megszabadulnak a roncs fartól, jöhet rá az ép. Méricskélni nem fontos, a lényeg, hogy az ajtók záródjanak, a nagy valószínűséggel csálé futásra meg majd mondanak valamit. Nem hinnénk, hogy ekkora csattanásnál ne mászna el a karosszéria többi része, mindenesetre a végső képeken már egész szépen mutat, így már mehet a helyi használtautós portálra, alig futott, megkímélt állapotban.

%KA%Itt már a bontott far kerül fel, érdemes a videót megnézni, ahol látszik, leginkább az ajtókhoz igazítják az új részt. Persze, ha csukódnak az ajtók, akkor eladni már nem lesz annyira nehéz, az új tulajnak viszont nagy küzdelmei lehetnek még vele%KA%

Itt már a bontott far kerül fel, érdemes a videót megnézni, ahol látszik, leginkább az ajtókhoz igazítják az új részt. Persze, ha csukódnak az ajtók, akkor eladni már nem lesz annyira nehéz, az új tulajnak viszont nagy küzdelmei lehetnek még vele

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

aug
7

DeLoreanből bűn jakuzzit építeni?

2016. augusztus 7., vasárnap 9:05 | Szerző: Hamvas Tamás
%KA%Nem akkora szentségtörés, mint gondolnánk, külön vették az alkatrészeket, viszont baromi jó cucc, érdemes megnézni a videót, de akár a többi epizódot is, mindegyik egész érdekes%KA%

Nem akkora szentségtörés, mint gondolnánk, külön vették az alkatrészeket, viszont baromi jó cucc, érdemes megnézni a videót, de akár a többi epizódot is, mindegyik egész érdekes

Igen, bűn. Nekünk is az volt az első reakciónk, ha ennyire kevés létezik belőle, még azt is ilyenre pazarolják? Azért érdemes végignézni a videót, szerencsére nem ment el az eszük nekik sem, hogy egy ép DeLoreant kaszaboljanak szét. És ha megnézed a videót, garantáltan neked is kelleni fog egy ilyen – én már gyűjtök rá! Ez az egész egy sorozat, pontosabban egy tévéműsor része, van egy kis csapat, akik megépítik néhány ember álmát, leginkább bútorokról van szó. Ebben az epizódban egy vérbeli Vissza a jövőbe fanatikus kis család szerepel, akiknek az álma egy jakuzzi, persze valami egyedi darab, ami illik a házuk többi berendezéséhez. Hogy értsd, tele vannak a filmmel kapcsolatos cuccokkal.

Az építők felkeresték a jelenlegi DeLorean központot, ahonnan sikerült szerezniük egy sérült vázat, meg a szükséges burkolati elemeket. Szóval nem kaptak szét egy jó állapotút, de van fluxuskondenzátor, meg Mr. Fusion is, bár egy kicsit jobban odatehették volna magukat. Csak nagyjából sikerült hozni az időgép stílusát, a hátulja például eléggé elnagyolt, míg a kéken világító részletek egész jók lettek. Ez igazából pont olyan, hogy a család már tud dolgozni rajta, én legalábbis azt tenném, ha nem telne igazi kocsira. Egy ilyet mindenképp be kell szerezni, nincs mese.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

jún
11

Szenzációs tréfa, avagy így szívat a teslás

2016. június 11., szombat 8:59 | Szerző: Katona Mátyás
%KA%Valójában ott volt, de ülésnek álcázta magát az önvezetésre is képes Tesla Model S sofőrje. Sokak megdöbbentek a látszólag − és valójában is − önmagát vezető autó láttán, ami amúgy egy autópályán haladt épp%KA%

Valójában ott volt, de ülésnek álcázta magát az önvezetésre is képes Tesla Model S sofőrje. Sokak megdöbbentek a látszólag − és valójában is − önmagát vezető autó láttán, ami amúgy egy autópályán haladt épp

Ma legfeljebb részlegesen lehet önvezető egy autó. Jelenleg mind a technika fejlettsége, mind pedig a törvényi szabályzás ezt engedi meg. A felelősség a sofőré, aki ott kell legyen az autóban. Az önvezető funkciók persze segíthetik. Volt szerencsém próbálni a Tesla Autopilot rendszerét, állítom, hogy ma övé a legjobb, ugyanakkor ott is előfordulhat, hogy a sofőrnek korrigálnia kell. Ma tehát még nem lehetséges a "Kitt, gyere értem!" utasítás, habár a technika azt, illetve annak végrehajtását is lehetővé tudná tenni, legalábbis akkor, ha minden jól alakul menet közben. Az akár távirányítós parkolásra is képes (és ebből adódóan nem megfelelő kezeléssel akár önmagát össze is törő) Teslákban is a sofőr kell elindítsa menet közben az önvezető funkciót.

A sofőr nélküli autó tehát ma még nagyon nem megszokott. Ezt használta ki egy leleményes amerikai srác, aki gyakorlatilag ülésnek öltözve ült be Model S-jébe, és nem csak figyelte, fel is vette a dugóban araszoló vagy akár már a nyugodt autópályán haladó jenkik reakcióit. Volt ámulás bőven, többen is azonnal a jellemzően telefonba épített kamerájukért nyúlták, hogy ők is elkészítsék a YouTube-ra feltöltendőt. A legjobb viszont a Teslába bújt srác által készített, alábbi felvétel lett.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

jún
9
%KA%Ilyeneket, 3-3,3 l/100 km vegyes fogyasztást tud a valóságban is a Toyota Prius IV. Akadt autós, akinél azonban kiverte, pontosabban kivertem vele a biztosítékot. Számára jönne igazán jól a vezetési stílus értékelése. Megjegyzem, rendszerint 90% felett végzek, itt épp a videóforgatás során lőtt érték látható%KA%

Ilyeneket, 3-3,3 l/100 km vegyes fogyasztást tud a valóságban is a Toyota Prius IV. Akadt autós, akinél azonban kiverte, pontosabban kivertem vele a biztosítékot. Számára jönne igazán jól a vezetési stílus értékelése. Megjegyzem, rendszerint 90% felett végzek, itt épp a videóforgatás során lőtt érték látható

Kiverte a biztosítékot az új Toyota Prius, pontosabban a Prius IV velem. Oké, elismerem, hogy nem vagyok egy rohanós fajta, de ha lehet, a megengedett tempóval azért megyek, akár egy picivel többel is, de ezt csak nagyon halkan merem kimondani, meg persze mentségemre szolgáljon, hogy a saját Priusom (a 2005-ös Év Autója) a gyári kerékmérettel is jócskán csal a kiírt tempóval. Ennél nagyobb baja persze sose legyen! Így is szerencsés emberkének érezhetem magam, hiszen saját autómmal is elég stabilan 5 liter alatti fogyasztással járok, ami rossznak semmiképp sem mondható egy 4,5 méteres, közel 1,5 tonnás, amúgy csaknem 12 éves vastól.

%KA%A Prius igazából mindegyik generációjával élen járó volt, de a mostani előrelépése így is nagyon komoly. Az amúgy takarékos Prius II-höz mérten azonos vezetési stílus mellett több mint 20%-kal szerényebb fogyasztás adódik%KA% %KA%A Prius igazából mindegyik generációjával élen járó volt, de a mostani előrelépése így is nagyon komoly. Az amúgy takarékos Prius II-höz mérten azonos vezetési stílus mellett több mint 20%-kal szerényebb fogyasztás adódik%KA%

A Prius igazából mindegyik generációjával élen járó volt, de a mostani előrelépése így is nagyon komoly. Az amúgy takarékos Prius II-höz mérten azonos vezetési stílus mellett több mint 20%-kal szerényebb fogyasztás adódik

Hétfőn (még az e heti kétszeri üzemanyagár-csökkenés előtt, de legalább olcsó helyen) pont tankoltam, aztán büszkén küldtem a szintén Priust hajtó és a Prius-tulajok között elmaradhatatlan "ki tud kevesebbet fogyasztani" versenyben is aktív tesómnak, hogy hiába a még szinte hideg motornál tankolás, utána a bölcsődei, óvodai megállással együtt is 4,5 l/100 km átlaggal értem be a szerkesztőségbe. Hétfőn délután aztán megkaptam a Prius IV tesztautót, ami tényleg minden eddiginél jobb, nem is kicsivel. Teszt róla hamarosan. Tényleg nagyon takarékos. De el kell árulnom egy titkot, amit sok ember nem ismer, vagy legalábbis nem alkalmaz: a piros lámpához nem kell sietni! Ezzel az apró fortéllyal minden autó fogyasztása "optimalizálható".

%KA%Nem csak az utazások végén, menet közben is kapunk visszajelzést vezetésünkről a legújabb Priustól%KA%

Nem csak az utazások végén, menet közben is kapunk visszajelzést vezetésünkről a legújabb Priustól

%KA%Futurisztikus, egyedi a Prius IV. Talán emiatt is váltott ki agressziót egy sofőrből%KA% %KA%Futurisztikus, egyedi a Prius IV. Talán emiatt is váltott ki agressziót egy sofőrből%KA%

Futurisztikus, egyedi a Prius IV. Talán emiatt is váltott ki agressziót egy sofőrből

Miért írom ezt most le? Mert az első Prius IV-es reggelemen, mindössze egy sarokkal az irodánktól (30 km/órás korlátozású szervizút, ráadásul fekvőrendőrökkel regulázva, a végén lámpával) vadul villogott mögöttem egy láthatóan ideges autóstárs. Nem akarom megnevezni autójának márkáját, de azért elárulom: sportos identitású márka, de persze kommersz. Tulajdonosa valószínűleg különbözni akart az átlagtól, akárcsak Lali az Üvegtigrisből a Traubi fogyasztásával.

Mivel az egysávos úton esélyem sem volt elengedni, mivel láttam, hogy már piros a lámpa (és már akkor sem értük volna el a "narancssárgát" sem, amikor mögém ért), én bizony nem gyorsítottam, hanem szépen finoman, természetesen álló benzinmotorral és némi rekuperációval (energia-visszanyeréssel) begurultam a lámpához. Emberünk viszont a végén lemaradt, autójával megállt, abból kiszállt, hogy a lámpánál bekopogjon nekem az ablakon a "Miért nem tudsz normálisan haladni?" kérdéssel. Eléggé értetlenül kérdeztem vissza, hogy "Hova rohanjak, hiszen piros a lámpa?" Mire ő: "Azért lehetne normálisan menni!" Majd kevéssé intelligens férfi nemi szervnek nevezett, hogy ne szó szerint idézzem őt. Ekkor én már indultam, mert a lámpa zöldre váltott, ő pedig rohant hátra autójához, hogy elérje az aktuális zöldet. Nagy gázzal sikerült is elrajtolnia, majd a második ház előtt megállt egy hölgyhöz − láttam még a tükörben.

%KA%Kopp-kopp, most legalább nem az autó kilincsét rángatta a sofőr, aki szerint én rosszul vezetek, mert nem rohanok a piros lámpához%KA%

Kopp-kopp, most legalább nem az autó kilincsét rángatta a sofőr, aki szerint én rosszul vezetek, mert nem rohanok a piros lámpához

Szerinte tehát az a normális közlekedés, hogy sietünk a lámpához, az aktuális példa szerint lehetőleg a sebességkorlátozást is túllépve, hogy véletlenül se zöldhöz érkezzünk. A pirosan világító lámpánál nagyot fékezünk, majd lehetőség szerint nagy gázzal, minél gyorsabban elindulunk. Kophat a fék, izzadhat a kuplung induláskor (ahelyett, hogy akár a lámpához gurulva érve "repülőrajtot" vehessünk). Ellenben ő biztosan úgy gondolja, hogy nagyon jól vezet. A többi autós pedig borzalmas mazsola. Aztán lehet, hogy hőbörög, hogy drága az autózás, meg aztán rosszak is az autók, hiszen már megint fékbetétet, esetleg tárcsát is kell cserélni, továbbá kuplungot is százezrenként. Ha a józan ész nem segít, ha olvasnia nincs kedve, hogy miként lehet takarékosan vezetni, talán lesz annyira szerencsés, hogy egyszer munkahelye vagy netán barátai jóindulatából eljut egy eco vezetéstechnikai kurzusra, ahol aztán rádöbbenhet: sokszor a higgadt, takarékos vezetéssel érünk hamarabb célba, mint a rohanóssal. A fogyasztási különbség pedig a két vezetési stílus között sokkalta nagyobb, mint amennyit az autófejlesztők verejtékes munkával össze tudnak hozni egy vagy akár két modellgeneráció között.

%KA%Nagy ötlet a folyamatos visszajelzés a vezetési stílusról − ez itt épp egy teljesen városi szakasz, ki is derül a táv-/időadatból%KA%

Nagy ötlet a folyamatos visszajelzés a vezetési stílusról − ez itt épp egy teljesen városi szakasz, ki is derül a táv-/időadatból

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

jún
7

Valósághű változatok az új Audi A5-ből

2016. június 7., kedd 19:05 | Szerző: Hamvas Tamás
%KA%Kabrióként is jól mutatna az új Audi A5, bár a forma nagyon hasonlít az elődre, teljesen új fejlesztés%KA%

Kabrióként is jól mutatna az új Audi A5, bár a forma nagyon hasonlít az elődre, teljesen új fejlesztés

Nincs kétség, X-Tomi egy művész, napról napra előjön a legfrissebb modellek átdolgozott fotóival. Bár furcsa becsípődése, hogy mindent puritán verzióként alakít át, fekete lökössel meg lemezfelnikkel, ahogy tette ezt az A5-tel is. Sokszor viszont nagyon komolyan alakítja át a fotókat, mintha valódi autó lenne a képeken. A gyári vonalakat használja, merít az elődökből, így az átszabott fotókon sokszor semmi idegen dolog sincs, így mondhatjuk, hogy teljes fényükben láthatjuk az új Audi A5 lehetséges variánsait.

%KA%Ilyen lenne a megfizethető árú Audi A5. Érdemes a részletekre figyelni, króm sehol, dísztárcsák a lemezfelniken, fekete kilincs, igazi agyrém%KA%

Ilyen lenne a megfizethető árú Audi A5. Érdemes a részletekre figyelni, króm sehol, dísztárcsák a lemezfelniken, fekete kilincs, igazi agyrém

Sokat nem kell már agyalnunk, hogy fog állni az újabb dizájnnak a plusz két ajtó, vagy fog-e hiányozni a tető az új A5-ről, megkaptuk őket. Ráadásként a legizmosabb verziót is megálmodta nekünk, de az RS5 mellet volt ideje egy háromajtós ShootingBrake verzióra is. Szerencsére neki ez már csuklóból megy, sokszor igazi csemegéket alkot, amiken elég jól lehet szórakozni.

%KA%Shooting Brake háromajtós, Spaceback ötajtós lejtőshátú vagy épp RS5 − ilyeneket is elképzelt X-Tomi. Utóbbi megvalósulására van a legtöbb esély%KA% %KA%Shooting Brake háromajtós, Spaceback ötajtós lejtőshátú vagy épp RS5 − ilyeneket is elképzelt X-Tomi. Utóbbi megvalósulására van a legtöbb esély%KA% %KA%Shooting Brake háromajtós, Spaceback ötajtós lejtőshátú vagy épp RS5 − ilyeneket is elképzelt X-Tomi. Utóbbi megvalósulására van a legtöbb esély%KA%

Shooting Brake háromajtós, Spaceback ötajtós lejtőshátú vagy épp RS5 − ilyeneket is elképzelt X-Tomi. Utóbbi megvalósulására van a legtöbb esély

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

jún
4

Tragédia az esős autópályán

2016. június 4., szombat 18:05 | Szerző: Katona Mátyás
%KA%Még forgalomba se lettek helyezve, máris totálkárosra törtek azok a Porsche Caymanok, melyek szállítójába egy kamion rohant. Van példány persze, ami menthető (Fotó: gtspirit.com)%KA%

Még forgalomba se lettek helyezve, máris totálkárosra törtek azok a Porsche Caymanok, melyek szállítójába egy kamion rohant. Van példány persze, ami menthető
(Fotó: gtspirit.com)

Vérezhet az autószerelmesek szíve, a 3,8 literes boxermotoros (380 LE) és manuális váltós Porsche Cayman GT4-eseket szállító tréler balesete hasonló nekünk, mint az italosok számára egy sört szállító kamion borulása. A héten Dortmund mellett történt az ominózus baleset, amelyben a hét vadonatúj Cayman autószállítójába rohant hátulról egy másik kamion.

%KA%E példánynál egyértelmű, hogy gazdasági totálkárt láthatunk. Bár a hazai mesterek talán meg tudnák oldani... (Fotó: gtspirit.com)%KA%

E példánynál egyértelmű, hogy gazdasági totálkárt láthatunk. Bár a hazai mesterek talán meg tudnák oldani... (Fotó: gtspirit.com)

Az egymásnak futó kamionok melletti sávban is összementek az autók, ugyanis ott egy autós próbált kikerülésre alkalmas helyet teremteni. Utóbbi nem jött össze, ellenben az is összeütközött egy másik autóval. Így aztán egészen komoly dugó alakult ki az A1-es autópályán, továbbá a hátsó kamion és a két személyautó sofőrjeit is kórházba kellett szállítani.

%KA%Sokáig tartott a mentés, az autókat daruval kellett leemelni az autószállítóról, amihez pedig nagyméretű kamionmentőt kellett hívni%KA%

Sokáig tartott a mentés, az autókat daruval kellett leemelni az autószállítóról, amihez pedig nagyméretű kamionmentőt kellett hívni

Mivel több Cayman is totálkárosra tört, az anyagi kár is igen jelentős, összességében mintegy egymillió eurót, azaz több mint 300 millió forintot kitevő. Érthető, hiszen a kamionok sem olcsók és egyetlen Cayman GT4 alapára is 85 ezer euró (~26,5 millió forint). A szállítóautót üzemeltető cégnek minden bizonnyal volt biztosítása, remélhetőleg az értékes portékához is elegendő mértékű. Ez persze nem változtat azon, hogy hét Porsche-megrendelő késve fogja megkapni autóját.

Szóljon hozzá Ön is, tovább a hozzászólásokhoz!

Friss cikkek

25 éves a modern magyar autógyártás, Szentgotthárdon együtt ünnepeltünk az Opellel

Insigniával ünnepeltük a 25 éves magyar Astrát

7 órája – Sztori

Magyarország első személyautógyára idén töltötte 25. életévét. Az opelesekkel és már akkor is dolgozó munkásokkal együtt ünnepeltük az első magyar Astrát Szentgotthárdon.


Hamarosan önvezető Toyoták járnak a japán utakon

Az NTT-vel teszteli önvezető autóit a Toyota

10 órája – Autósvilág hírei

Vezető japán kommunikációs céggel társul a Toyota. Önvezető autóik tesztelésére és fejlesztésére a Nippon Telegraph rendszereit használják.


Nem tréfa: hatalmas üzemanyagár-csökkenés jön április 1-jén

Adómérséklés miatt lesz olcsóbb a benzin és a gázolaj

13 órája – Autósvilág hírei

A jövedéki adó mérséklődése miatt szombattól az üzemanyagok is olcsóbban lesznek, nem is kevéssel.


Friss tesztek

Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift AWD Vignale teszt

Megnéztük, hogy rinyál-e a Vignale - Ford Kuga Vignale teszt

Vignale prémium felszereltségben is vallott a frissített második generációs Ford Kuga. Erőteljes dízellel, összkerékkel és automatával.


Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio teszt

Messze a legkívánatosabb SUV - Jaguar F-Pace teszt

Luxusszedánok és sportautók után SUV kellett a Jaguarnak. De miért?! Nem mondanám jobbnak a többieknél, erre mégis emlékezni fogok.


BMW M240i Coupé  xDrive  teszt

Kétszínű 2-es - BMW M240i Coupé xDrive teszt

Durrog, szipog, hátba ver, a sorhat üvölt, gyorsulásával letépi a fejed, majd átnyomod Ecóba és 7 liter alatt jársz vele. Mi van?

Még több teszt

Használtautó.hu

VOLKSWAGEN GOLF IV 1.9 TDI

VOLKSWAGEN GOLF IV 1.9...

Ár: 780.000 Ft

Évjárat: 1998 / 8

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

AUDI A3 1.6 Komfort Ambiente DIGITKLIMA ALUFELNI

AUDI A3 1.6 Komfort Am...

Ár: 579.999 Ft

Évjárat: 1998 / 11

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

AUDI A4 1.9 TDI

AUDI A4 1.9 TDI

Ár: 650.000 Ft

Évjárat: 1997 / 10

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó