10 dolog, amire szükségünk lesz a téli autózáshoz
Kisokos téli autózáshoz
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Némi külön figyelmet és felkészülést igényel a téli autózás. Mutatjuk, mivel tehetjük problémamentessé a fagyban közlekedést.
A téli autózás alapkelléke a fagyot tűrő szélvédőmosó-folyadék, legalább ennyivel minden autósnak készülnie kell a fagyokra
November 1-jével fagy is érkezik, nem árt, ha még elÅ‘tte felkészÃtjük autónkat és persze lélekben magunkat is a téli közlekedésre. Itt az óraátállÃtás is, mától hamarabb fog sötétedni, ami tovább nehezÃti napjainkat, illetve az autózást is. Mire érdemes figyelni, mire lesz mindenképp szükség a téli autózáshoz? Összeszedtük a 10 legfontosabbat. 1. Téli gumi. Tesztjeink évrÅ‘l évre megmutatták, hogy fagypont alatt a leggyengébb téli gumi, de még egy négyévszakos is jobban teljesÃt, mint egy nyári. Ha viszont igazán jó, hóban és fagyban is helytálló abroncsot szeretnénk, érdemes elfelejteni a télen és nyáron is kompromisszumos mindenes abroncsokat, télire lesz szükségünk. Idei, a legújabb gumimodelleket összevetÅ‘ tesztünk még egy kicsit várat magára, ám a tavalyi továbbra is mérvadó. Ne feledjük, hogy számos európai országban, például Ausztriában is kötelezÅ‘ a téli gumi használata, nálunk csak erÅ‘sen ajánlott. Már csak azért is, mert a nem megfelelÅ‘ abronccsal szerelt autóval balesetet szenvedve a casco biztosÃtás sem fog teljes térÃtést adni számunkra.
Odébb még az első hó, hajnalonta azonban már fagyhat, a nem csak nappal autózók számára már eljött a csere ideje
2. HűtÅ‘folyadék. Sokan nem is gondolják, de télen igényli a nagyobb figyelmet az autó hűtÅ‘rendszere. Ha nem elég alacsony a hűtÅ‘közeg dermedéspontja, akkor egyrészt szétfagyhat a hűtÅ‘, a motorblokkból pedig a fagydugó jöhet ki, de már az is komoly probléma, ha a hűtÅ‘folyadékban egy kisebb jégkása alakul ki, a nem megfelelÅ‘ keringés miatt nem sokkal indulás után megfÅ‘zhetjük a fagyban is motorunkat. Ha nincs meg a kellÅ‘ szint, utántölteni természetesen csakis ioncserélt vÃzzel, illetve hűtÅ‘folyadékkal szabad.
Jellemzően nincs gond a hűtőfolyadékkal, ám ajánlott az ellenőrzése
3. FagytűrÅ‘ szélvédÅ‘mosó. MÃg a hűtÅ‘folyadék cseréje jellemzÅ‘en nem is jön elÅ‘ a tél közeledtével, a szélvédÅ‘mosóra mindenképp érdemes figyelni. Ha nem cseréljük le, nem öntjük fel kellÅ‘ mennyiségű fagyálló szélvédÅ‘mosóval a tartályt, akkor az is, illetve annak szivattyúja is szétfagyhat. Meg persze maguk a spricnik és a hozzájuk vezetÅ‘ csövek is, Ãgy a téli szélvédÅ‘mosó betöltése után érdemes spriccelni is egyet. Vigyázat, komoly probléma, ha a szélvédÅ‘mosó tartályába nem szélvédÅ‘mosót, hanem fagyálló hűtÅ‘folyadékot töltünk, utóbbi ugyanis kenÅ‘adalékot tartalmaz, ami mind a szélvédÅ‘rÅ‘l, mind az ablaktörlÅ‘gumikról nehezen jön le.
A sárga pötty a csere esedékességét jelzi az ablaktörlőkön
4. AblaktörlÅ‘k. A lapátok, illetve gumicsÃkjaik ellenÅ‘rzése mindenképp ajánlott tél elÅ‘tt. Sokat autózunk ilyenkor esÅ‘ben, fontos, hogy az ablaktörlÅ‘k csÃkmentesen töröljenek. Akár csupán a gumicsÃkok is cserélhetÅ‘k a lapátokban, de természetesen jóval egyszerűbb, ám drágább a lapátokat egyben cserélni. Utóbbiak esetén csak a felfogatási pont kompatibilitására ajánlott figyelni. Bár divatosak a látható fémváz nélküli aeroblade lapátok, nem biztos, hogy jobban törölnek, mint a hagyományosak, élettartamukkal pedig sokszor utóbbiak a jobbak.
Erősen ajánlott a fényszórók ellenőriztetése is
5. Fényszórók. Minden nap ellenÅ‘rizni kellene Å‘ket, ám az utcakép szerint sokak számára kimarad ez a lépés. Télen pedig különösen fontos, hogy jól lássunk és látszódjunk. Jó hÃr, hogy még bÅ‘ven fut a Látni és látszani kampány, érdemes igénybe venni az ingyenes ellenÅ‘rzést és szükség szerint beállÃttatni a fényszórókat, hogy autónkat a lehetÅ‘ legjobban lássa a többi közlekedÅ‘, meg persze azért is, hogy mi is a lehetÅ‘ legjobban lássunk ki abból sötétben is, kevésbé legyen fárasztó a vezetés.
Tél elÅ‘tt egy műszeres mérés hamar megmondja, hogy akkumulátorunk biztosan bÃrja-e még a telet
6. Akkumulátor. Bár egyre ritkább a nyÃlt cellás, savszint-ellenÅ‘rzést és esetlegesen utántöltést igénylÅ‘ akkumulátor, ha ilyenünk van, minden cellában ellenÅ‘rizzük, hogy lemezeit ellepi-e az elektrolitfolyadék, azaz a desztillált vÃzzel hÃgÃtott kénsav. Utántöltésre csakis desztillált vizet használjunk. Mivel az akkumulátor teljesÃtÅ‘képessége a hÅ‘mérséklet csökkenésével drasztikusan csökken, fontos, hogy ilyenkor rendben legyen a töltése. A tél beállta elÅ‘tt, de télen akár havonta ajánlott a külsÅ‘ töltés - természetesen csakis vezérelt, automatán lekapcsoló töltÅ‘vel.
A légkondi segÃt a párátlanÃtásban, de csak tiszta pollenszűrÅ‘vel
7. PollenszűrÅ‘. Bár télen sokan nem is gondolnak a légkondicionáló használatára, azt a páramentesÃtésért és a légkondicionáló karbantartásáért is érdemes járatni. A rendszer tömÃtései ugyanis porózussá válnak, ha nem használjuk. De nem csak ezért ajánlott, hanem a légkondi páramentesÃtÅ‘ hatása miatt is. A páramentesÃtéshez persze az is szükséges, hogy pollenszűrÅ‘nk tiszta legyen. Ajánlott tehát az ellenÅ‘rzés, szükség esetén a csere.
Meghálálják a gumikéderek, ha kapnak egy kis ápolást
8. Gumikéderek ápolása. Nincs rosszabb, mint egy esÅ‘s nap után éjszaka összefagyott ajtótömÃtés. Ha kellÅ‘en hirtelen és kellÅ‘en vehemensen nyitjuk az ajtót, akár el is szakÃthatjuk az ajtó kédergumiját. Ezt megelÅ‘zendÅ‘, de amúgy is ajánlott a gumit ápoló és vÃzlepergetÅ‘ bevonattal is ellátó anyaggal bekenése.
Praktikus a gumiszőnyeg, akár autónk kárpitjához passzolót is választhatunk
9. GumiszÅ‘nyeg. Fölöslegesnek tűnhet, de fÅ‘ként a havas, latyakos idÅ‘ben lesz hasznos, ha cipÅ‘nkrÅ‘l nem a textil szÅ‘nyegre olvasztjuk a jellemzÅ‘en nem épp tiszta folyadékot. Praktikus a magasabb szélű gumiszÅ‘nyeg, mint a sima, de a peremesnél is fontos, hogy azt rendszeresen vegyük ki az autóból, ne ott párologjon el a folyadék, amitÅ‘l megkÃméltük a padlót.
Hóban különösen, de télen amúgy is átlag feletti óvatosságot igényel az autózás
10. Óvatosság. Talán ez az, amire leginkább szükség van a téli vezetéshez. A csúszósabb utak, a rosszabb látási körülmények mind erre kell ösztönözzenek. Hiába szereljük fel a legjobb téli gumit autónkra, egy kis többlet követési távolságot még azzal is ajánlott kalkulálni. Számolni kell továbbá azzal, hogy a hideg jellemzően nem elriasztja az autósokat a vezetéstől, hanem mind többeket ültet be. Sűrűbb a forgalom, mint nyáron, ajánlott mindenhová időben indulni, azért, hogy nyugodtan, nem pedig sietve autózhassunk.
http://gallery.site.hu/u/szimba/mindenfele/jeges_auto.jpg.html
atomot neki :-DDDDDDD
Oroszországban élsz? Rajtad csak a lángszóró segÃt :-DDDD
Dehogynem van, ráfekszel mielőtt robban!!!:-DDDDDDDDDDDD
Most engem is támadsz, vagy csak Rómeót????
Arra értettem, hogy több mm jég van mindenhol, a kédereknél is, használjak vésőt?:-DDD
Ha arra érted hogy beragadnak az ajtók akkor a 8. pontnál leÃrtakat kell tenni,vagyis bekened gumivédÅ‘ szerrel a kédereket.A kilincs/zár befagyása esetén van jégoldó spray.
Az atombomba ellen sincs megoldás. Hülyeséget miért kérdezel?
A Valeo, tapasztalatom szerint drága is, meg márkás is, de szar. A Bosch lapátok viszont, jók.
Szerinted ki se mozdulok a garázsból??
Akkor nem kellene autó wazze!!!
Garázs?
Arra lennék kÃváncsi, ónos esÅ‘ ellen mi a megoldás, mikor egy kib…tt ajtót se tudok kinyitni???
“Bár divatosak a látható fémváz nélküli aeroblade lapátok, nem biztos, hogy jobban törölnek, mint a hagyományosak, élettartamukkal pedig sokszor utóbbiak a jobbak.”
Ezzel vitatkoznék. ElÅ‘zÅ‘ autómon (2006-os Colt) számtalanszor cseréltem ablaktörlÅ‘t, folyamatosan csÃkoztak, ugráltak, kenegettek, mident csináltak csak azt nem amit kéne. 3 év alatt egy 6-8 szett simán elfogyott és rossz volt mind, pedig voltak köztük elég drágák/márkásak is, pl. Valeo. Volt ilyen kis szérnyas lapát is, hogy menetszél rányomja, ugyan úgy nem ért egy kalap kakit se. A legjobb ill. leghosszabb életű egyébként egy szett Hella lapát volt mind közül.
Aztán elegem lett belÅ‘le hogy soha nem látok ki, rászántam a pénzt és vettem egy szett Bosch keret nélküli ablaktörlÅ‘t, na az fényévekkel jobb volt bármelyiknél. Nem ugrált, nem kenegetett, nem csÃkozott, csak törölt ahogy kell, és nem is ment tönkre pár hónap után. Mikor az autót végül eladtam még az volt rajta, továbbra is hibamenetesen.
Két dolgot szeretnék javasolni: ha esik a hó, jobb nem behúzott kézifékkel rögzÃteni az autót. A másik, filléres trükk: üres tictacos dobozt tenni az ablaktörlÅ‘ karja alá (ne a gumi alá, hanem a fém és az üveg közé) Ãgy a gumi nem tud odafagyni a szélvédÅ‘höz. Én télre be szoktam tenni ég kis cirokseprüt is, hogy ha esetleg sok hó esne, könnyebben tudjam elseperni az autó körül a havat.
Hát igen, a 10 pont, a legfontosabb. Mert a hülyeség ellen semmi nem véd. Sem a téligumi, sem az esp sem az abs.