10 hónap után mínusz 20 százalék az autópiacon

Szerény visszaesést hozó októberrel erősített a továbbra is mínuszos autópiac

Az idei év az autókereskedők számára sem mutat pozitív képet, ám az októberi piaczsugorodás egész elviselhető volt, így már az éves mínusz sem 20% feletti.

A fránya COVID az autópiacra is rányomja a bélyegét. Na persze mire nem?! Azok után, hogy több mint 5 éven át felfelé íveltek az eladások (persze volt honnan a 2009-es, 2010-es mélyrepülés után), januárban már csak 4,1 százalékos plusz következett, azóta szinte csak mínusz van, április, május és június hónapokban több mint 50 százalékkal estek az eladások. A nyár második fele némi reményt adott a "csak" 20-30 százalékos apadással, szeptemberben pedig 18,6 százalékkal több autót adtak el, mint tavaly. Ehhez természetesen az is hozzátartozik, hogy a tavalyi év leggyengébbje volt a szeptember, amikor az új emissziós korlát miatt az augusztusi forgalomba helyezéseket a szeptember kárára igencsak megnyomták az importőrök, idén pedig az egyik legjobb számokat hozta a kilencedik hó.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020 októberében (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi11 94612 449-4%
Kishaszonjármű19532131-8,4%
Busz412751,9%
Nagyhaszonjármű3713603,1%
Motorkerékpár31825624,2%
Összesen14 62915 223-3,9%
Hirdetés
Az október ismét egészen jó számoakt hozott, csak a személyautó-eladások is csaknem 500 példánnyal nőttek, de az összesített járműpiacon már mintegy 600 példányos plusz látható az előző hónaphoz mérten, csupán 3,9-4 százalékos mínusz a tavalyi évhez képest. Ezzel az éves hiány is egyre inkább normalizálódik, a személyautóknál jelenleg kereken 20, a gépjárműpiacon összességében 19,8 százalékos elmaradás látható tavalyhoz képest. Ez sem fényes, de azt gondolom, ennyivel még ki is lehetne egyezni, ha év végéig maradna. A jelenlegi járványhelyzet ugyanakkor nem kecsegtet a legjobb kilátásokkal.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon - 2020. január-október (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi102 048127 554-20%
Kishaszonjármű17 17421 237-19,1%
Busz53740532,6%
Nagyhaszonjármű26664609-42,2%
Motorkerékpár394438283%
Összesen126 369157 633-19,8%
Hirdetés
Az autómárkák versenyét októberben is a Suzuki nyerte, két esztergomi modelljük, a már csakis lágy hibrid rendszerrel kiegészített 1,4-es turbó benzinmotorral kapható Vitara és SX4 S-Cross a piac kedvence. Októberben is sok Fiat 500 fogyott a regisztrációs adatok szerint, még ha ez az utcaképen nem is látszik. Terjednek az új Skoda Octaviák, a Ford Tourneo Custom és a Dacia Lodgy a nagycsaládosok ártámogatását is élvezi, de a top 10-ben bérelt helye van a Dacia Dusternek is, októberben pedig a Ford Puma is befért.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. október (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Suzuki14301.Suzuki Vitara709
2.Ford12942.Suzuki SX4 S-Cross538
3.Toyota10793.Fiat 500454
4.Dacia9254.Skoda Octavia427
5.Skoda9125.Ford Tourneo Custom407
6.Kia7896.Dacia Duster398
7.Fiat6717.Kia Ceed331
8.Volkswagen6598.Jeep Renegade287
9.Opel5639.Dacia Lodgy282
10.Mercedes-Benz47910.Ford Puma262
Hirdetés
Az éves toplistán nincs sok változás, de a Suzuki SX4 S-Cross második helye például az, továbbá a Dacia Duster is előbbre jutott, az első félévben még a piacot vezető - legolcsóbb hétüléses - Dacia Lodgy kicsit hátrébb, ami alapvetően jó hír, már nem csak az állami támogatásos kereslet pumpálja a piacot. Az évből hátralévő két hónap persze bőven hozhat még változást, reméljük, hogy a piac - bár csökkent, de valamelyest még meglévő - lendülete nem hagy alább.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. január-október (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Suzuki10 7881.Suzuki Vitara5225
2.Toyota10 0722.Suzuki SX4 S-Cross3980
3.Ford92183.Skoda Octavia3938
4.Dacia85534.Dacia Lodgy3319
5.Skoda83295.Fia 5003162
6.Volkswagen79636.Dacia Duster3049
7.Kia53457.Toyota Corolla2953
8.Renault46998.Ford Tourneo Custom2840
9.Opel44819.Renault Clio2427
10.Renault444810.Toyota Yaris2224
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.11.02. at 21:17
    Permalink

    Meglepő? 20-25%-al drágább az az autó amit tavaly kinéztem magamnak. Így inkább nem veszek újat 🙂

    És nem csak egy konkrét típus drágult, hanem az összes. A piacvezető Vitara is drágult kb. 800 ezret. Az is közel 20%

  • 2020.11.02. at 21:52
    Permalink

    Az év még előttünk álló részére vonatkozó kilátásokat ismerve ez a sorrend akár véglegesnek is tekinthető. Durva, hogy a Toyota még pár éve a top10-ért kapuzott ma meg már a Suzukit ostromolja. Skodát meg Fordot alaposan picsán rúgták, bár a sok török Tourneóval összehozott 3. hely még mindig acélos ahhoz képest, amit a többi európai piacon nyújtanak. Opel meg lassan lecsúszik a listáról, pedig az sem volt olyan rég mikor még ők voltak az elsők.

    • 2020.11.03. at 08:24
      Permalink

      Egy lengyel úriember odahaza egészen az első helyig menedzselte a Toyotát, ezután az ő kezébe került a magyar piac is. Áldásos munkája itt is meghozta a gyümölcsét 😀

      Az Opelről meg futótűzként terjed, hogy már francia, ez az eladásokon is kezd meglátszani…

      • 2020.11.03. at 15:48
        Permalink

        Mondjuk a Renault+Dacia majdnem annyi autót adott el, mint a VW+Skoda (sőt, mernék rá fogadni, hogy 4-5 éven belül lehagyják őket), ott már nem zavarja az embereket a franciaság? A PSA az előző válság óta nincs személyautós top10-ben, mert teljesen leépítették (költségcsökkentették) az értékesítési hálózatot, ugyanez a sztori a Fiat, pont olyan ország-adottság, mint a magyar Suzuki szereplése.

    • 2020.11.03. at 11:04
      Permalink

      Az Opelt szerintem most az ág is húzza. Az sem segített nekik, hogy a márkakereskedők nagy bizonytalanságban voltak/vannak az importőrváltás miatt. Biztos a PSA híre sem tett jót nekik. Bár én nem félnék franciát venni, de a már PSA-s fejlesztésű Crossland X-ről elég ijesztő hibákat lehet hallani, pedig egy friss modell.

      Mondjuk egy K-s Astra szerintem most is jó vétel, de az meg lassan kifut. Az Opelnél amúgy szerintem az utolsó GM-es modellek egész jók, bár talán kicsit alulértékeltek voltak. Az Insignia, a J és a K Astra, az egymásfelé nyíló ajtós Meriva…

  • 2020.11.03. at 09:50
    Permalink

    szerintem opel kis részben a franciaság miatt tart itt, sőt, pl az astrának pont az a baja, h a PSA technika helyett kényszerszülte 3 hengeres opel fejlesztéseket kapott.

    Az okát nem tudom, de a flottapiacon is jelentősen hátrébb kerültek.

    Márka top 10-ben, két renault van, azt javítani kellene.

    Tourneo custom 8-ik helyére rákérdezhetne a szerző, hogy egy jelentős flottabeszerzés miatt került ilyen jó helyre, vagy reexport miatt, vagy esetleg azért mert a nagycsaládos programban valószínűleg jól szereplő Tourneo custom számait hozzá számolják.

Vélemény, hozzászólás?