10 hónap után mínusz 20 százalék az autópiacon

Szerény visszaesést hozó októberrel erősített a továbbra is mínuszos autópiac

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az idei év az autókereskedők számára sem mutat pozitív képet, ám az októberi piaczsugorodás egész elviselhető volt, így már az éves mínusz sem 20% feletti.

A fránya COVID az autópiacra is rányomja a bélyegét. Na persze mire nem?! Azok után, hogy több mint 5 éven át felfelé íveltek az eladások (persze volt honnan a 2009-es, 2010-es mélyrepülés után), januárban már csak 4,1 százalékos plusz következett, azóta szinte csak mínusz van, április, május és június hónapokban több mint 50 százalékkal estek az eladások. A nyár második fele némi reményt adott a "csak" 20-30 százalékos apadással, szeptemberben pedig 18,6 százalékkal több autót adtak el, mint tavaly. Ehhez természetesen az is hozzátartozik, hogy a tavalyi év leggyengébbje volt a szeptember, amikor az új emissziós korlát miatt az augusztusi forgalomba helyezéseket a szeptember kárára igencsak megnyomták az importőrök, idén pedig az egyik legjobb számokat hozta a kilencedik hó.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020 októberében (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi11 94612 449-4%
Kishaszonjármű19532131-8,4%
Busz412751,9%
Nagyhaszonjármű3713603,1%
Motorkerékpár31825624,2%
Összesen14 62915 223-3,9%
Hirdetés
Az október ismét egészen jó számoakt hozott, csak a személyautó-eladások is csaknem 500 példánnyal nőttek, de az összesített járműpiacon már mintegy 600 példányos plusz látható az előző hónaphoz mérten, csupán 3,9-4 százalékos mínusz a tavalyi évhez képest. Ezzel az éves hiány is egyre inkább normalizálódik, a személyautóknál jelenleg kereken 20, a gépjárműpiacon összességében 19,8 százalékos elmaradás látható tavalyhoz képest. Ez sem fényes, de azt gondolom, ennyivel még ki is lehetne egyezni, ha év végéig maradna. A jelenlegi járványhelyzet ugyanakkor nem kecsegtet a legjobb kilátásokkal.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon - 2020. január-október (Forrás: DATAHOUSE)
20202019Különbség (%)
Személygépkocsi102 048127 554-20%
Kishaszonjármű17 17421 237-19,1%
Busz53740532,6%
Nagyhaszonjármű26664609-42,2%
Motorkerékpár394438283%
Összesen126 369157 633-19,8%
Hirdetés
Az autómárkák versenyét októberben is a Suzuki nyerte, két esztergomi modelljük, a már csakis lágy hibrid rendszerrel kiegészített 1,4-es turbó benzinmotorral kapható Vitara és SX4 S-Cross a piac kedvence. Októberben is sok Fiat 500 fogyott a regisztrációs adatok szerint, még ha ez az utcaképen nem is látszik. Terjednek az új Skoda Octaviák, a Ford Tourneo Custom és a Dacia Lodgy a nagycsaládosok ártámogatását is élvezi, de a top 10-ben bérelt helye van a Dacia Dusternek is, októberben pedig a Ford Puma is befért.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. október (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Suzuki14301.Suzuki Vitara709
2.Ford12942.Suzuki SX4 S-Cross538
3.Toyota10793.Fiat 500454
4.Dacia9254.Skoda Octavia427
5.Skoda9125.Ford Tourneo Custom407
6.Kia7896.Dacia Duster398
7.Fiat6717.Kia Ceed331
8.Volkswagen6598.Jeep Renegade287
9.Opel5639.Dacia Lodgy282
10.Mercedes-Benz47910.Ford Puma262
Hirdetés
Az éves toplistán nincs sok változás, de a Suzuki SX4 S-Cross második helye például az, továbbá a Dacia Duster is előbbre jutott, az első félévben még a piacot vezető - legolcsóbb hétüléses - Dacia Lodgy kicsit hátrébb, ami alapvetően jó hír, már nem csak az állami támogatásos kereslet pumpálja a piacot. Az évből hátralévő két hónap persze bőven hozhat még változást, reméljük, hogy a piac - bár csökkent, de valamelyest még meglévő - lendülete nem hagy alább.
Top 10 márka és modell (személyautók) - 2020. január-október (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
HelyezésMárkaDarabszámHelyezésModellDarabszám
1.Suzuki10 7881.Suzuki Vitara5225
2.Toyota10 0722.Suzuki SX4 S-Cross3980
3.Ford92183.Skoda Octavia3938
4.Dacia85534.Dacia Lodgy3319
5.Skoda83295.Fia 5003162
6.Volkswagen79636.Dacia Duster3049
7.Kia53457.Toyota Corolla2953
8.Renault46998.Ford Tourneo Custom2840
9.Opel44819.Renault Clio2427
10.Renault444810.Toyota Yaris2224
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.11.02. at 21:17
    Permalink

    Meglepő? 20-25%-al drágább az az autó amit tavaly kinéztem magamnak. Így inkább nem veszek újat 🙂

    És nem csak egy konkrét típus drágult, hanem az összes. A piacvezető Vitara is drágult kb. 800 ezret. Az is közel 20%

  • 2020.11.02. at 21:52
    Permalink

    Az év még előttünk álló részére vonatkozó kilátásokat ismerve ez a sorrend akár véglegesnek is tekinthető. Durva, hogy a Toyota még pár éve a top10-ért kapuzott ma meg már a Suzukit ostromolja. Skodát meg Fordot alaposan picsán rúgták, bár a sok török Tourneóval összehozott 3. hely még mindig acélos ahhoz képest, amit a többi európai piacon nyújtanak. Opel meg lassan lecsúszik a listáról, pedig az sem volt olyan rég mikor még ők voltak az elsők.

    • 2020.11.03. at 08:24
      Permalink

      Egy lengyel úriember odahaza egészen az első helyig menedzselte a Toyotát, ezután az ő kezébe került a magyar piac is. Áldásos munkája itt is meghozta a gyümölcsét 😀

      Az Opelről meg futótűzként terjed, hogy már francia, ez az eladásokon is kezd meglátszani…

      • 2020.11.03. at 15:48
        Permalink

        Mondjuk a Renault+Dacia majdnem annyi autót adott el, mint a VW+Skoda (sőt, mernék rá fogadni, hogy 4-5 éven belül lehagyják őket), ott már nem zavarja az embereket a franciaság? A PSA az előző válság óta nincs személyautós top10-ben, mert teljesen leépítették (költségcsökkentették) az értékesítési hálózatot, ugyanez a sztori a Fiat, pont olyan ország-adottság, mint a magyar Suzuki szereplése.

    • 2020.11.03. at 11:04
      Permalink

      Az Opelt szerintem most az ág is húzza. Az sem segített nekik, hogy a márkakereskedők nagy bizonytalanságban voltak/vannak az importőrváltás miatt. Biztos a PSA híre sem tett jót nekik. Bár én nem félnék franciát venni, de a már PSA-s fejlesztésű Crossland X-ről elég ijesztő hibákat lehet hallani, pedig egy friss modell.

      Mondjuk egy K-s Astra szerintem most is jó vétel, de az meg lassan kifut. Az Opelnél amúgy szerintem az utolsó GM-es modellek egész jók, bár talán kicsit alulértékeltek voltak. Az Insignia, a J és a K Astra, az egymásfelé nyíló ajtós Meriva…

  • 2020.11.03. at 09:50
    Permalink

    szerintem opel kis részben a franciaság miatt tart itt, sőt, pl az astrának pont az a baja, h a PSA technika helyett kényszerszülte 3 hengeres opel fejlesztéseket kapott.

    Az okát nem tudom, de a flottapiacon is jelentősen hátrébb kerültek.

    Márka top 10-ben, két renault van, azt javítani kellene.

    Tourneo custom 8-ik helyére rákérdezhetne a szerző, hogy egy jelentős flottabeszerzés miatt került ilyen jó helyre, vagy reexport miatt, vagy esetleg azért mert a nagycsaládos programban valószínűleg jól szereplő Tourneo custom számait hozzá számolják.

Vélemény, hozzászólás?