5-20 éves autók megbízhatósága: Korea már szorongatja Japánt?

What Car? felmérés: mankó a megbízható autót keresőknek

Ha használt autót veszünk, leginkább annak az előélete, karbantartottsága a döntő, de az sem árt, ha eleve a megbízhatóbb modellek közül válogatunk, ebben segít a What Car? felmérése.

A hazai, 15 éves autópark mellett, és a leginkább csak használt autók vásárlására kárhoztatott magyar vevőknek különösen hasznos lehet a brit What Car? 23 ezer olvasói válaszán alapuló, 5-20 éves, vagyis 2000-2015 évjáratú modelleket vizsgáló megbízhatósági felmérése. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, az élen szereplő márkák legjobb modelljeiből is gond nélkül találkozhatunk agyonütött példánnyal is, az elhagyott olajcsere "csodákra" képes. Ha azonban a megbízhatósági listán jól szereplő, igazolt előéletű és karbantartottságú, valósan és lelkiismeretesen átvizsgált autót veszünk, már mindent megtettünk azért, hogy ne járjunk pórul. De elárulok még egy tippet: van olyan ár, amennyiért a listán rosszabbul szereplő márkák modelljei is bőven lehetnek gazdaságilag is rentábilisek, és persze lehetnek olyan jegyeik, amelyekkel megnyernek egy-egy kuncsaftot, illetve vásárlói kört.
Hirdetés
Most viszont a megbízhatóság a kérdés, a What Car? magazin felmérése egyetlen, egyszerű kérdéssel indult: tapasztaltak-e meghibásodást 5-20 éves autójuknál az elmúlt 12 hónap során? A 31 márka 175 típusát érintő kutatásban mindössze két márka három típusánál, az előző generációs Honda CR-V-nél, a szintén előző Toyota Yaris Hybridnél és a 2013-2019 közötti Toyota RAV4-nél volt egybehangzó „nem” a válasz. Nekik nem volt további dolguk a felméréssel, az említett modellek pedig 100%-os eredménnyel végeztek, a leginkább vásárlásra ajánlottak. A többieknek 14 kategóriában (légkondicionáló, akkumulátor, karosszéria, fékek, motor, motor elektromos rendszere, üzemanyag-ellátó rendszer, kipufogó, erőátviteli rendszer, infotainment/kezelőfelület, belső burkolatok, egyéb elektromos rendszer, kormánymű és futómű) kellett felsorolni a meghibásodás jellegét. A kérdőív a javítás időtartamára és költségére is rákérdezett. Az is fontos szempont volt, hogy a tapasztalt hiba ellenére használható maradt-e a gépkocsi, vagy azonnal szervizbe kellett vinni. Ezek a kiegészítő információk határozták meg a hiba súlyosságát, amelyet azután a megkérdezett olvasók válaszának súlyozására használtak fel. A hibajelenségek mennyiségének és minőségének összegzéséből kapott végső sorrend egyszerűen értelmezhető: a lista élén álló márkák statisztikailag a legmegbízhatóbbak, a végére szorulókkal pedig az átlagosnál sokkal több a nyűg.
Hirdetés
What Car? megbízhatósági felmérés
Márka (2000-2015 közötti modellek)Megbízhatósági mutató
1.Lexus96,00%
2.Kia92,70%
3.Toyota92,20%
4.Suzuki91,90%
5.Honda91,60%
6.Mitsubishi91,20%
7.Seat90,70%
8.Hyundai89,20%
9.Subaru87,80%
10.Volvo84,70%
11.Mazda84,60%
12.Škoda83,50%
13.Mercedes83,00%
14.Audi82,90%
15.Ford82,80%
16.BMW82,50%
17.Citroën81,30%
18.Porsche78,40%
19.Peugeot78,20%
20.Mini78,00%
21.Volkswagen77,50%
22.Jaguar77,20%
23.Vauxhall (Opel)75,80%
24.Fiat74,60%
25.Renault72,60%
26.Nissan70,40%
27.Land Rover66,30%

Hirdetés
A 31 vizsgált márka ellenére a listán mindössze 27 szerepel: a fennmaradó négy esetben túl kevés válasz érkezett ahhoz, hogy érdemi következtetéseket lehessen levonni a gyártmányok átlagos megbízhatóságáról. Feltűnő, bár nem meglepő, hogy a legjobb tíz márka között mindössze két európai szerepel; a többséget koreai (2) és japán (6) márkák adják. Markáns a Lexus fölénye a felmérésben; a 2-7. helyezetteket csupán néhány tized százalékpont választja el egymástól. A válaszok szerint a Toyotát már beelőzte a Kia, de a Suzuki, a Honda és a Mitsubishi is 91% feletti eredményt ért el. Az európai gyártók közül egyedüliként a hetedik helyen álló SEAT végzett 90% fölött. A top10-be az európaiak közül egyedül a Volvo tudott még bekerülni, ami a Mercedes-Benzt, az Audit és a BMW-t is megelőzte a felmérésen. Igaz, a legjobb tíz márka után viszonylag szorosan, minimális különbségekkel elválasztva jön a középmezőny, majd jönnek a sereghajtók, ahol már nagyobb ugrásokkal (zuhanásokkal) követik egymást a gyártók. Persze ne feledjük, korrekt példány és korrekt ár esetén belőlük is adódhat nyerő használt vétel. Ha az effektív modelleket nézzük, a viszonylag fiatal Honda CR-V és Toyota RAV4 mellett utóbbi 2006-2012 közötti generációja is nagyon jól szerepelt, a hibridek körében pedig kiemelkedő volt a Lexus CT és IS is (az egyetlen kategória, ahol egy cégcsoport adta a dobogót), a konnektorosoknál a Mitsubishi Outlander PHEV, míg a tisztán elektromosoknál a Nissan Leaf (első generáció) végzett az élen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.01.14. at 11:51
    Permalink

    Két hatalmas meglepetés:
    – Nissan mint sereghajtó?
    – Seat mint legmegbízhatóbb európai márka (Jobb mint az anyacégé (VW, Audi)?
    És egy kisebb:
    – Jobb a Kia mint a Hyundai? Hisz köztudottan a tulajdonos a Hyundai márkanevet szeretné szebben csillogóbbnak láttatni!

    • 2021.01.14. at 16:07
      Permalink

      Biztos te is tudsz róla, hogy a Nissan hatalmas szószban van, feltehetően ott fogják meg a pénzt, ahol csak lehet, persze, hogy a minőség látja ennek a kárát. Emellett meg ugye Európában ott van az erős Renault-behatás. A Seat – és főleg a Skoda – mindig bucira veri az ilyen listákon a VW-t, pláne az Audit. A Kia és a Hyundai között azért nincs akkora különbség(ne a helyezést, a százalékot nézd), olyan nem szokott lenni, hogy egy cégcsoport két almárkája közül az egyik az élmezőnyben van, a másik a lista végén…

Vélemény, hozzászólás?