5 kérdés, amitől már agybajt kapok

Biztos, hogy érdekel az a kérdés, amit felteszel?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tudom, szubjektív, de van néhány olyan kérdés, amit rendszeresen megkapok ilyen-olyan formában, pedig csöppet sem kedvelem őket. Most azért választ adok rájuk, hátha többeknek információval szolgál (és kevesebbszer teszik fel).

Az autós újságíró az élet császára - tartja a köznyelv, de azért belülről ez messze nincs így, s itt nem is csak arra gondolok, hogy időnként éjszakába nyúlóan ír az ember, hanem például arra, hogy temérdek okosabb és kevésbé okos kérdést kapunk. Mivel az újra és újra felbukkanó állami támogatás miatt és a márkák törekvései miatt is erős a villanyautós tematika napjainkban, meg persze az egyre magasabb üzemanyagárak miatt is mind többen fordulnak, vagy fordulnának feléjük, a kérdések zöme e téma környékéről ered. Meg persze azért is, mert 5,5 éve van villanyautónk, ezért a környezetemből sokan kérdeznek erről, még úgy is, hogy sokak számára még ma is feldolgozhatatlan, hogy egy autó üzemelhet belső égésű motor nélkül is, pedig a mai komolyabb versenyzők már tényleg olyan hatótávot adnak, mint akár egy torkosabb belső égésű motoros.
Hirdetés
1. Mennyi a hatótávja?
A kérdés valójában jogos, nyilván érdekes és fontos kérdés, hogy mennyi is az annyi. A problémát ott érzem, hogy hiába olyan a válasz, ami a kérdező átlagos autózásának messze sokszorosa, s az év 99%-ában megfelelő is lenne így számára az elektromos autózás, ő már előre eldöntötte, hogy neki a "villanyautó még nem alternatíva". Nem arra kíváncsi, hogy miként oldható meg az élet villanyautóval, miként, hogyan tudja tölteni, mennyibe kerül ez, mi mindent spórolhatna meg, hanem igazából egy kapaszkodót keres, hogy rávághassa, ez még kevés.
Hirdetés
2. Szerinted mikor lesz élhető a villanyautózás?
Már rég az! Tudom, sokan könnyedén vágják rá, hogy könnyű nekem, hiszen sokáig második autónak volt csak villanyautónk, s most is bármikor tudok akasztani egy belső égésű motorost, de nem ez alapján mondom. Hanem például az alapján, hogy alapvetően mi is elvagyunk, ha nem fordulna meg alattam ennyi egyéb autó, akkor ma már első autónak is elektromosat vennék, ha az iOnnal azért eggyel komolyabbat is. De van ismerős, aki a példánkon felbátorodva 5 éve egyetlen autóként használ egy Citroën C-Zerót, ráadásul otthoni töltési lehetőség nélkül. Publikus töltőket használ, meg időnként szülői konnektort, vagy rendszeresen a mieinket is. De erős példaként tudom felhozni, hogy 2017-ben bejártuk Európát egy 225 km hatótávú Ford Focus Electrickel (lásd a cikksorozatot itt), s jó volt. Nem kell feltétlenül két megálló között több száz kilométert autózni, a világ iszonyatosan érdekes ahhoz is, hogy 200 kilométerenként megállva találjunk érdekességeket, egy AC töltőn akár 4-5 órát "eltöltve" nézelődjünk, sétáljunk az akku telítéséig. A városban pedig iszonyat jó lenne, hogy ha már autózni kell, azt nem hatalmas hőveszteséggel és csekély hatásfokkal, helyi emisszióval üzemelő belső égésű motorosokkal, hanem elektromosokkal tennénk. 3. Na de mi lenne akkor, ha mindenki egyszerre töltene?
Hasonló káosz, mint amikor mindenki egyszerre kíván tankolni, mert mondjuk jön a drágulás, vagy például egy természeti katasztrófa közelít (jellemzően az Egyesült Államokban). Igen, nyilván nem lenne kezelhető, sem a töltők számát tekintve, sem áramellátás szempontjából. Ugyanakkor az áramtermelés, akár tiszta forrásokból is fokozható, nem úgy mint a kőolajkészletek. Viszont érdemes már számolni, megnézni a lehetőségeket, ránézni a töltőhálózatok térképeire. Ma már hazánkban is elég bőséges a töltőkínálat, a tarifa persze jellemzően drágább, mint az otthoni töltés, de ezen ne akadjunk fenn: épp azért van így, hogy aki teheti, töltsön otthon, ne foglalja a publikus töltőt, amihez a terület és maga a töltő sem volt ingyen nyilván. Fontos tudni, hogy a villanyautó futásköltsége akkor is szerényebb a belső égésű motorosokénál, ha publikus, fizetős töltőt használunk. Nem a töltőhálózatot tartom tehát jelenleg a legfőbb problémának a villanyautózás kapcsán, hanem sokkal inkább azt, hogy a használók nem tudnak/akarnak kellően előre tervezni ahhoz, hogy együtt tudjanak élni a töltés - a tankolásénál jelentősen lassabb - sebességével. Annyi villámtöltő ugyanis vélhetően sose lesz, mint ahány benzinkút van jelenleg, hiszen azok valóban csak vészmegoldásként, az egy nap alatt hosszabb távokat utazóknak, alkalmankénti használatra vannak, nyilván ehhez mért áron.
Hirdetés
4. Az újabb Priusok már autópályán is használhatók?
Oké, engedjük el a villanyautókat, de azért az elektromos hajtást ne teljesen! Elfogadom, hogy a villanyautó még kompromisszumos, a hibrid viszont biztosan nem az, pláne a klasszikus, külső töltést nem igénylő fajta nem az. Na persze itt bejön a kérdés, hogy mennyire zajos, használható-e egyáltalán autópályán (ami kapcsán egyszer már alaposan kifakadtam - lásd itt). Nagyjából annyira tartom ezt megalapozottnak, mint amikor a szomszéd néni (már közel 15 évvel ezelőtt...) megkérdezte a Fabia 1.2 TSi kapcsán, hogy ez már fel tud-e menni az Érdi emelkedőn... De még mennyire! A Priusok kapcsán viszont régóta terjedő - szerintem tévhit -, hogy "autópályán üvölt", hát nem nagyon hiszem, hogy a korabeli azonos teljesítményű és kategóriájú autók csendesebbek lennének. Sőt, biztosan tudom, hogy nem. Oké, gyorsításkor vagy épp az említett Érdi emelkedőn megnő a hangja, de messze van a fájó üvöltéstől, egyébként pedig jellemzően csendesebb, mint a többi autó. Pláne a városban, ahol a 10-15 éves példányok is üzemidejük legalább felében álló benzinmotorral közlekednek, vagy épp araszolnak a dugóban. De higgye el nekem mindenki, azon az évi néhány autópályás úton sem lesz fárasztó a Prius hangja, sőt, elég sok embert ismerek, akik zömében autópályás közlekedéshez is a generációtól függetlenül remek alaktényezőjű Priust választották, és nem bánták meg. 5. Te milyen autót vennél 1,5 millióig?
Ezt a kérdést jellemzően olyan emberektől kapom meg, akik 1,5 millióért keresnek (az összeg persze helyettesíthető némi szórással). Viszont a lényeges infó szerintem nem az lenne, hogy én mit vennék, hanem az, hogy nekik mit javasolnék. Ugyanakkor látni kell, ilyen összegért jellemzően kevéssé érdemes 1-1 típust kergetni, ahogyan arról már többször írtunk (például itt), meg kell nézni, mire is kell az adott autó, mik a lehetőségek, majd körbenézni, hogy a kritériumoknak megfelelő modellek közül miből lehet fellelni a leginkább leinformálható (és tiszta) előéletű és követhető karbantartottságú példányt, ugyanis ilyen összegű autónál azt, hogy az elkövetkezendő években mit várhatunk az adott járgánytól, elsősorban nem annak a márkája/gyártója határozza meg, hanem a korábbi használat és karbantartás. Így tehát marha nehéz, szinte lehetetlen a felvetett kérdésre választ adni, s ha mégis sikerül, a válasz messze nem univerzális és örök érvényű.

Nektek is vannak olyan - autós - kérdéseitek, amit már szinte untok megválaszolni? Jöhetnek a kommentmezőbe!

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.07.01. at 10:58
    Permalink

    Nem vagyok egy nagy hozzászóló inkább csak olvasok, de ez a cikk azért kiverte nálam a biztosítékot. A cikkírónak véleményem szerint egy pontban sincs igaza, teljesen elvakultan puffogtatja a ma divatos frázisokat. Hát lássuk:
    1. Induljon el a kedves cikkíró Horvátországba hátul két kisgyerekkel, tőlünk 850-1200km távolságra, egy 225km hatótávú autóval, és kérem írja meg élményeit. A szempont itt a leggyorsabb leérés, 8-10 óra úton, ami már így is necces nekik. Téves feltételezés, hogy lesznek szabad töltők útközben, hiszen tömegek mozognak útközben, köztük az elektromos autót használók is. Ezt összehasonlítani egy hagyományos autó tankolásával, eleve nevetséges. Ha pedig erre másik autót kell bérelnem, akkor minek vennék tizen sok millióért ilyen autót, mikor az év legfontosabb alkalmakor használhatatlan?
    Mivel nem enged a blog motor többet írni, és nem tudom hogy a duplaposzt engedélyezett-e a következő hozzászóló után folytatom. Amennyiben ki lenne írva hogy ez egy fizetett (reklám) tartalom akkor bocsánat, annak jó.

  • 2021.07.01. at 11:26
    Permalink

    A 3.ponthoz azért hozzátenném, hogy amellett, hogy a töltőhálózat ritkább, azt is hozzá kell adni a képlethez, hogy a töltés is lassabb. Itt nem csak annyi van, hogy olyan mint amikor mindenkie gyszerre akar tankolni. Azt is vegyük bele, hogy egy átlagos belső égésű autóba 5-10-15 perc alatt lehet tölteni 500-1000 km hatótávot, egy villanyba pedig mondjuk (a saját példámból) 3-4 óra alatt kb. 200 km-t. Na és ehhez jön az hozzá, hogy nem csak sűrűbben vannak benzinkutak, hanem még egy-egy kúton belül is van mondjuk 6-8-10 töltőfej, míg egy villanytöltőnl mondjuk 2. Ha egy benzínkúton foglalt az összes oszlop akkor várok 10-20 percet éslesz egy szabad, ha egy villanytöltőnél foglalt, akkor ki tudja, hogy most éppen 10 percet vagy esetleg 5-6 órát kell várnom mire visszajön a tulajd, hogy levegye a kocsit. Ehhez még hozzáadnám az a tapasztalatomat is, hogy ugyan vannak villámtöltők (igaz nem sok) de jártam már úgy, hogy Szegeden az általam talált 2 villámból egyik sem ment. És ez különösen kellemetlen amikor elnidul a töltés,otthagyom a kocsit, hogy akkor 20-25 perc múlva jövök érte és megyek tovább majd szembesülök azzal, hogy ja dehát nem is töltött mert miután otthagytam leállt a töltő. És egyébként álszentség arra hivatkozni, hogy de az áram lehet megújuló forrásból, mert nagyrészt még nem abból van,miközben pedig a belső égésű motortokat is lehetne megújulókból üzemelteteni, mint pl. biogáz, hogy csak egyet említsek. Ehhez hozzátenném, hogy egyszer olvastam egy tanulmányt arról, hogy Németországnak a megújulókból származó elméleti áramtermelő kapacitása meghaladja az ország teljes szükségleteit, mégis csak kb. a felét tudják fedezni vele, mivel egyelőre nem megoldott (és érdekes módon nem is különösebben hallani, hogy ezzel nagyon foglalkoznának az európai bürokraták) az ebből származó áram tárolása. És mivel ugye tudjuk, hogy a nap nem pont akkor süt a szél meg nem pont akkor fúj amikor nekünk az áram kellhanem amikor akar ezért még csak találgatások sincsenek arra vonatkozóan, hogy mikor fog megvalósulni a teljesen megújuló áramtermelés. Mindezeket úgy mondom, hogy kicsit több mint 4 éve villanyautót használok és maximálisan meg vagyok vele elégedve, sőt újra vennék villanyt, de azért van mellé másik is ha nem szeretnénk a 3 gyerekkel majdnem üres akkuval félúton valahová egy szabad töltőt keresni, hogy aztán 3-4 órás sétával fedezzük fel a környékét csak mert kénytelenek voltunk megállni. Arról nem is beszélve, hogy mi van akkor ha véletlen a tele csomgatartó alján hever a kábel, mert akkor még ehhez hozzájön, hogy mindent ki kell pakolni a kocsiból, hogy ahhoz hozzáférjünk! Nagy rajnongója vagyok a villanyautózásnak, de megértem azokat is akik nem mernek belevágni! Mert azért egy iOn is bele kerül 2-3 millióba, és ha megnézzük, hogy annyiból mi mást lehet kapni… őszint, én sem választanám a villanyt ha ez lenne a család összes megtakarítása amit most autóra akanánk elkölteni.

  • 2021.07.01. at 11:29
    Permalink

    Nem reklám, vitaindító. Az én véleményem pont az, hogy azért, mert egy évben mondjuk egyszer el szeretnénk jutni Horvátországba, nem feltétlenül kell belső égésű motoros autót tartani, ha amúgy zömében kisebb távokra van használva. Márpedig az átlag magyar igen rövid távokat autózik, amire például egy Peugeot iOn is jó.

    • 2021.07.01. at 13:04
      Permalink

      Igen, egyetértek azzal amit írsz, magam is hasonlókat akartam írni (Neked hogy lehetett ennyi sokat írni?). De vajon mennyire környezet kímélő ha veszek egy másik autót még?
      A villamos hálózat fejlesztését, beleértve az országos alaphálózat fejlesztését, illetve a helyi elosztóhálózat fejlesztését a kedves elektromos autó használók fogják fizetni? Ja, nem, azt úgy gondolják hogy fizesse a közösség, azaz azok is akik nem használnak ilyet. Ellentétben a benzinnel ahol a töltőhálózatot végülis a tankolók fizetik ki.
      A megújulókhoz annyit, hogy a beépült megújuló kapacitás nagy részét le kell fedezni jellemzően gáz erőművekkel. Németországban ezrével kell építeni ezeket, ehhez a gázvezetéket most építik. Micsoda környezet tudatosság a kapacitásokat duplán kiépíteni!

      • 2021.07.02. at 07:05
        Permalink

        Aki otthon fejleszti az elektromos hálózatát, nagyobb kapacitást építtet ki, az fizet rendesen a szolgáltatónak. A publikus töltéssel szintén fizetjük a telepítési költségeket is.

    • 2021.07.01. at 13:24
      Permalink

      Elnézést ha offenzív voltam! Abban egyetértünk hogy rövid távokra és városba jó lehet. A Peugeot iOn is jó lenne nekem munkába járni, de az már +1 autó ahhoz képest amivel mindent le tudok fedni. Innen a Balaton is 350-400km, tehát már oda is necces az elektromos. Én egy nagyobb méretű SUV-val járok, nem tervezek kisebbe ülni már, az iOn nem ez a kategória. Ilyen méretű elektromos autó +15 millió. Valóban versenyképes ? Akkor miért adnak az én pénzemből is állami dotációt hozzá? Csak halkan jegyzem meg, még ha ketten is megyünk a Balcsira nekem az a célom hogy legrövidebb időn belül leérjek és nem élveznék egy kis töltögetős pihenést egy benzinkút szélén, annál inkább a légkondit és a 140km/h tempomatot.
      A környezetvédelmi felvetéshez annyit, hiszen mi lenne más ok amiért ezeket ki kell fejleszteni, a légszennyezés áll:
      1/3 Tengeri hajózás szennyezése
      1/3 Légi közlekedés
      1/3 Szárazföldi közlekedés, szállítás ami áll:
      1/3 vasúti közlekedés szennyezése
      1/3 közúti áru szállítás
      1/3 személyi közlekedés szennyezése
      Ezt megnézve mi mással is lehetne kezdeni mint az elektromos autókkal? Biztos nem erős gazdasági érdek fűződik ahhoz hogy valami mást fejlesszünk és eladjunk, amit zöld csomagoló papírba akarnak nekünk beadni, és ehhez az ideológia már meg is van?

  • 2021.07.01. at 17:21
    Permalink

    Érdekes poszt van benne rendesen vitriol egy jó kis kommentcsatához 🙂

    A villanyautó egy érdekes dolog. Aki nem próbálta valszeg nehezen fogja megérteni. Hihetetlen előnyei vannak. Páratlan súlyelosztás (és ezzel úttartás), iszonyatos erő. Páratlanul jó vezetni őket. Rajtnál eltöri a gerinced akkorát üt és közben egy hangot sem ad ki, igazi Ninja. 🙂 De a kanyargós utakon is remek élmény.

    Én megszoktam a nyomatékos dízeleket, de egy Model S teljesen más liga, még sokkal erősebb és még korábban érkezik az erő, ráadásul végig hozza is a teljesítményt. És nem billeg az X-sem, ami szerintem inkább egyterű, mint SUV.

    Ugyanakkor nem véletlen hogy az emberek a hagyományos autóknál inkább költik extrákra a pénzt mint még 30 lóerőre, ami után az adókat fizetik. Jó oka van annak hogy a közelmúltig taroltak a 150-190 lóerős dízel SUV-k. A Ferrarikat alázó Tesla ereje feleslegesen sok, miközben komoly gondjai vannak más téren. Aki autót vett az igyekezett minden ésszerűen teljesíthető feladatot kielégítő autót választani. Legyen praktikus, legyen városban elég kompakt, de legyen elég tágas a nagy családi kirándulásokhoz.

    A Nyugat- (és Közép-) Európa átlagos lakossága évente 1-2szer elutazik jó messzire, többnyire egy tengerparta ahol nem kell prémes szörfruha a vízbe merészkedéshez. Ez nagyjából egy 800-1000km-s utat jelent. A kevésbé tehetős pedig elindul haza keletre ami szintén ennyi. A fenti autókkal ez az út simán letudható, vezetési segédletek őrzik az éberségét, 800-1000 km-es hatótáv, kapacitás a teljes többheti udvartartás elszállítására.

    Na itt kezdődnek a gondok a Teslákkal. Amerikai eredete miatt teljesen más felhasználásra készültek, Amerikában az emberek autóval élnek és napi szinten nagyobb távolságokat tudnak le, de ha elmennek nyaralni jobb eséllyel bérelnek valamit.

    A 600 km csak elvi szinten értékelhető, mert eleve valószínűtlenül alacsony sebességnél hozható, másrészt erősen kerülni kell a töltők (pláne a ritkább Superchargerek) miatt. Még elérhető töltés mellett is kétszer annyi egy nyugat-kelet vagy észak-déli túrához.

    Amíg a hosszú távú használhatóságon nem változtatnak, addig sokan fognak ódzkodni a villanyautóktól.

Vélemény, hozzászólás?