5 tuti tipp, hogy a lehető legjobb használt autót vegyük

Túl rizikósnak tűnik a használtautó-vásárlás? Segítünk, hogy ne legyen az!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A használt autó nem csak olcsóbb, jelentősen rizikósabb is, mint az új. Vásárláskor ezért nem árt a józanság és a körültekintés.


El kell ismerni, az autóvásárlás egyben egy vágy megvalósítása. Végre megvehetjük a talán már régóta áhított járgányt. Ha ráadásul tetszik a színe, jó a felszereltsége, és még az ára is korrekt, akkor a gyarló ember akár szinte vakon is képes megvásárolni. Ilyenkor viszont az autó értékét gyakorlatilag a rulettkerékre rakjuk fel. Járhatunk jól, de rosszul is. Hogy ne csak a szerencsénkben bízzunk, a nem is túlzottan régi, 5 alappont használtautó-vásárláshoz című cikkünk első pontját bontanánk továbbiakra - annak érdekében, hogy mind kevesebben járjanak rosszul autóvásárláskor.
Hirdetés

1. Előélet és felszereltség tisztázása
Ha a hirdetésekből indulunk ki, jó eséllyel azt láthatjuk, hogy zömében hölgyek rendelkeznek autóval, a legtöbb példány ugyanis "hölgy tulajdonostól eladó". Ennek persze nem érdemes nagy jelentőséget tulajdonítani. Egyáltalán miért lenne előny/hátrány, hogy hölgy avagy férfi-e a tulaj? Fölösleges általánosítások. Egy viszont biztos: az "első tulajdonostól" eladó is sokszor első hazai tulajdonost jelöl. Ezekre, de gyakorlatilag a hirdetés összes szavára is érdemes rákérdezni. Kiemelten arra, hogy a szervizkönyv vezetett szervizkönyvet jelent-e.
Ajánlott felkészülni, hogy mi az a felszereltség, amit az adott autóban meg kell(ene) találjunk. E kapcsán sokat segíthet a katalogus.hasznaltauto.hu[/url] oldal, ahol az összes, hazánkban forgalmazott modell adatait és felszereltségeit megtalálhatjuk. Érdemes kinyomtatni a hirdetést és a szemlére úgy menni, ott is mindent végigellenőrizni.
2. Kilométeróra-állás lekérdezése
Nem érdemes az első telefonos érdeklődés után azonnal az autóhoz rohanni, amit tudunk, azt tegyünk meg az íróasztal mellől. Ilyen a kilométeróra-állás lekérdezése. A KEKKH oldalán[/url] autónként 275, de eljárásonként legalább 625 forintért kérdezhetjük le az autók múltját. Pontosabban a múltjukból azt, hogy hazai műszaki vizsgán, illetve tulajdonos-váltáskor 2012 óta az adott rendszámhoz milyen óraállásokat jegyeztek be. A rendszer persze sok sebből vérzik: a külföldi autók múltjából semmit sem lát, de egy rendszámcserével itthon is bármelyik modell "tisztára mosható". Ám vigyázat, a nincs adat nem jó adat, hanem a vásárlás rizikóját növelő tényező.
3. Szervizkönyv átnézése
Ne legyünk szégyellősek, ha az autót szervizkönyvvel hirdetik, és arról, pontosabban a bejegyezéseiről nincs értékelhető fotó a hirdetésben, akkor telefonon kérjük el azt. A szervizkönyv egyrészt kell tartalmazza az autót elsődleges azonosítóját, alvázszámát (továbbá jellemzően első rendszámát is beleírják). Nézzük meg a bejegyzéseit, keressünk rá a neten, hogy egyáltalán léteznek-e azok a szervizek, amelyek pecsétjeit látjuk.
4. Szervizmúlt ellenőrzése
Ha már megvan a szervizkönyvből, hogy hol járt az autó, vegyük a bátorságot, hívjuk fel a szervizeket, kérdezzük meg, hogy valóban járt-e az autó náluk, tudakoljuk meg, hogy milyen karbantartásokat, javításokat végeztek. Ezeket jellemzően nem szeretik kiadni, ám próba-szerencse alapon, az autóvásárlás történetét elmondva nem egyszer mégis sok-sok érdekességet meg lehet tudni. Akár azt, hogy az autó sosem járt náluk, akár azt, hogy igen, minden rendben, csak a kötelező karbantartásokat végezték el. A szervizmúltat központi rendszerből akkor is érdemes lekérdezni (akár a tulajdonossal együtt egy márkaszervizbe látogatva), ha a szervizkönyv nincs meg. Alvázszám alapján a legtöbb márka látja a rendszerében legalább a garanciális javításokat, de ma már mind több márka alkalmaz teljes digitális szervizkönyvet, amelyekbe minden - márkaműhelyben végzett - javítás részletes információkkal bekerül. Minél több mankónk, "mérföldkövünk" van a kilométeróra-állások kapcsán, annál biztosabbak lehetünk abban, de azt is jó tudni, hogy az adott autó mennyi karbantartást kapott, elvégezték-e rajta az előírtakat.
5. Átvizsgálás
Az átvizsgálás pénzbe kerül, mégsem érdemes kihagyni. Ám erre csak akkor érdemes áldozni, ha az előző pontokat mind végigvittük, elégedettek vagyunk a kapott információkkal. Lehet ugyanis jó vétel egy szervizkönyv nélküli, lekérdezhető szervizmúlttal sem rendelkező autó - megfelelő árért. Talán utóbbinál a legfontosabb az átvizsgálás, arra ugyanakkor még egy teljesen tiszta autónál is érdemes áldozni. Minimális költség ahhoz képest, mint amekkora veszteségtől és macerától megkímélhet bennünket. Hogy az adott autó közelében hol találunk szervizt, azt akár a Használtautó.hu hirdetéseiből is egyetlen kattintással megkaphatjuk. Ajánlott a márkaszerviz választása, ahol minden technikai feltétel adott ahhoz, hogy az autó fedélzeti rendszereit is lekérdezzék. Ha bármi hibakódot jelez, az már baj, ugyanakkor akadnak olyanok is, amiket akár egy lemerült akkumulátor is okozhat. Töröltessük a kódokat (az eladó költségére), tegyünk egy próbakört, ha visszajönnek a hibák, akkor baj van. Illetve alap az alkudozásra.
Ha üzletet kötnénk, akkor lépjünk tovább korábbi autóvásárlási tanácsadó cikkünk második pontjára, az eredetiségvizsgálatra, s csakis annak pozitív eredménye után írjuk alá az adásvételi szerződést, ami mellé ugyebár rögtön köthetjük is a KGFB-t, majd mehetünk a papírokkal az Okmányirodába, hogy nem is olyan szerény pénzért (vagyonszerzési illeték autótól függően + új forgalmi engedély és törzskönyv 6-6 ezer forintért) megkaphassuk a nevünkre írt forgalmit.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Sok minden lett itt leírva a szerv-könyvtől a hölgy tulajig…de a hazug eladókról ??
    Mai esetem…Gyönyörű 206 CC a digiklímától a mindenig, a képek egy “kastély” előtt készültek az autó csillog-villog.. Haználtautón hirdeteve..piros színű…még most is..
    Pár telefon..minden ok csak néha a keménytető-kabrio nem szuperál…megegyezve az ár..kora reggel
    pénzzel a zsebben busszal Szigetvárról Érdig. Ott a hapsi /végén kiderült cigány/ el is jött a buszálomásra.
    Gondoltam megyünk a “kastélyba”..közben csak a kb.200 méterre lévő parkolóba. E rövid úton a kipufogó csapkodik a kaszni aljához a hátsó “csomagtartó” ajtaja kopog / a zár nem zárja/ de benn is tiszta hiányos
    kupleráj !! Az ülésdöntő kar a hátsó ülésen a kilincs takarók hiányoznak és ne írjam tovább. Benézve a motorba a gyertyákat takaro fedélen a csavarok hiányoznak a fedél leesik….a csomagtarón a padlószőnyeg nincs de a lemez egész felülete kátrányos…Az autó már fakó..pedig szerintem tegnap polírozták mert a paszta sok helyen még ott volt..
    A végén megkérdeztem hogy volt pofája ilyen roncsot eladásra /nem is olcsón mert 2003 évj-nak titulálta/ miért nem vitte a roncstelepre ..csak vigyorgott !! Szóval egész nap buszozás, elázás és kb. 500 km út potyára a felelőtlen hazug eladó miatt. Ezt mind 5 perc alatt észleltem..mi lett volna ha még tovább is “teszteltem” volna ???

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    valójában az alaptézisen nem változtat : bármelyik használt autó lutri, így van…ezt nem is cáfoltam, de hülyeség igazán különbséget tenni tulajok közt, de ha már mégis teszünk és sztereótípiázunk, akkor én tudom, h melyiket választom inkább. ennyiről szól a történet. aztán kinek milyen szerencséje van….

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Ez mind relative. Auto es vezeto fuggo. Lehet felallitani szemelyes tapasztalatok alapjan eloiteleteket, de ez mar objektiv lesz, ezt meg mason szamonkerni furcsa. Arrol nem is beszelve hogy asznalt auto az lutri egyebkent is.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    nem értem a problémát, mondtál egy egyértelműen hülye sarkított példát, amire én is mondtam egy egyértelműen hülye példát. mit nem értesz meg ezen?ja láttál már 1x ilyen kocsit….én is láttam már ilyet, aki hallott róla ! 😀

    jó nézzük már meg, h mennyi ilyen “hülyegyerek” kocsi van a hahun és mennyi “hölgytulajos” nettó átb@szás. a példa azért hülye, mert hülyegyerek autót is bevehet a kereskedő gyárira visszaállítva (a cuccokat eladják külön stb) glancolás,takkerolás, itt ott pici javítás és máris mehet a hirdetés “hölgytulajtól”.
    aki meg saját építést hírdet, az oda ír mindent általában, vagy meg tetszik valakinek vagy nem és árban sem az eurotax maxot lövik be, ha úgy van alapnak, nem úgy mint a hölgytulajos esetleg tk-s verdáknál, amiben semmi nincs max tkra törve, turbó, vezérlés stb cserés, x kg korommal a csonkban vagy a szelepeken stb.

    a 6000rpm egyébként szívó benzinesnél sem probléma, csak tisztul a motor, kevesebb kox. érdekes, hogy ilyenkor nem jönnek a jappófanok (kismanócska), hogy bezzeg a vétéji ! a gyári által megadott km-enkénti olajcsere pedig rég rossz.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Egyvalami kimaradt hogy az ember vazoja fel mit akar.
    De egy par szaz ezres autonal a mult az nagyon nagy kerdes,ott mar semmi sem bizstos.
    Nem uj autot vesz az ember foleg az olcsobb szinten ezzel tisztaban kell lenni.
    Ahogy halad felfele az ar ugy emelkedhet az elvaras…

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Bírom az ilyen okos cikkeket, meg hogy mennyit tudtok rajta vitatkozni…
    Alaptézis: ami elromolhat, az el is fog. Hiába használja valaki 0 km-es korától az autót, lehet olyan probléma, ami hirtelen megterheli a pénztárcát. Saját példám: 1,8 H Astra, indításkor 2 mp-ig traktorhang. Javítás 125.000-ért, pedig anyagra 25%, munkadíjra 20% kedvezményem volt. neten rá lehet keresni, szériahiba az XER-es motoroknál.
    Vagy: kolléga Kipókot vett (még 15 évvel ezelőtt) idős nénitől. “Fiacskám nincs ennek semmi baja, csak tankolni kell.” Tényleg úgy volt, városban átlag 14-et evett, kiderült, lyukas a tank. (Na ezt melyik diagnosztika deríti ki?)
    Vagy: másik kolléga prémiumautó vesz, mindig ugyanazt a márkát, mindig 2-3 éveset, leinformálható szervizzel (számlák, stb.). Egyiket is idős bácsitól, tip-top az autó, fél év múlva kilyukadt a (lemez)kipufogó, ami egyben van a turbóval. Sírva mesélte, hogy mindig márkakereskedőtől vette az alkatrészeket, de most nem tudta, szertzett egyet “disznóólak mellől” (így mondta, 400ezerért.

    Szóval: a használtautó mindig lutri, alapból benne van a hibalehetőség minden autóban, és a szándékos átveréseket sem lehet mind elkerülni. A kérdés az, együtt tud-e ezzel élni a tulajdonos. (Pl. tudja, mennyivel tekerték vissza az órát, így időben tudja a kötelező szervizeket csinálni.)

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Feleségem korábbi autóját 2 évesen vettük 15 ezer km-rel. Egy nő volt a korábbi tulaj is, de mi márkakereskedésben vettük a kocsit, egy újba számították be. Aztán 8 év használat után 10 évesen tavaly adtuk el, mi is beszámíttattuk egy újba. A 10 év alatt 73 ezer km. ment bele. Soha nem volt rajt egy karc sem, nemhogy törés. Olajcserét mindig a gyári előírások szerint csináltattuk, felső kategóriás olajjal, gyári szűrővel. Ezen kívül volt egyszer vezérlés csere, a 6 év jött el előbb, nem a 60 ezer km. Ezen kívül nem volt mire figyelni, mert nem romlott el soha semmi, pontosabban 8 év után a gyári akksinak vége lett, vettünk egy újat, de tényleg ennyi, más nem volt. Nagyon jól járhatott vele, aki megvette.
    Na most ehhez képest mit várjak egy olyan “hülyegyerektől”, aki 2 ezerért tankol, ellenben mindig 6 ezerig forgatja a motort, mert úgy van jó hangja a 320-asnak. Drifteléskor kicsit megcsúszik, de nem baj, a szigszalag, meg a sziloplaszt egy házat is összetart, akkor egy kocsit simán. Futottam már össze ilyennel – igaz már jópár éve volt -, amikor öcsémmel elmentem megnézni egy kocsit. Kérdeztük mennyit fogyaszt? Válasz: 3 ezerért szoktam tankolni és egy csomót megyünk vele. Nem vettük meg 🙂

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    ez meg a vicc kategória, 100x inkább veszek egy fiatal autóbuzi “hülyegyerektől” gépet, mint egy figyelmetlen nőtől. tapasztalat alapján, a drága gépekre sokkal jobban figyelnek a “hülyegyerekek”, az olcsóhoz meg van gombokért minden. ELlenben a nők nem tulajdonítanak különösebb figyelmet bizonyos problémákra, plusz nagy%-ban van törve a női kocsi.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    van családban japán benzines, gyűlnek a számlák, kopókon kívűl is (már 100k alatt is). ami furcsa, hogy a franciáknál csak a kopó cuccok “gyűltek” és jóval később.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Én tavaly adtam el az autómat. Eddig minden kocsimat egy hét alatt eladtam. Néha olvasom egy-egy hírdetésben, hogy “kereskedők ne hívjanak”. Én úgy gondolom, hogy annak adom oda, akivel meg tudok egyezni, de most már megértem, aki nem akar kereskedőt. Olyan link, komolytalan banda, hogy azt nem lehet elmondani. Ekkor jövök, akkor jövök …. várom, de nem érkezik …. felhívom …. ja már nem érdekel, tegnap vettem egy másikat, stb. duma. Pénteken este 11-kor feltettem a kocsit …. a parasztja szombaton reggel fél 7-kor felhív. Jön és viszi, ígérget, tartom neki két napig … persze nem jön … nem ér most rá. Aki jön, pofátlanul alkudozik. Igaz velem nincs nehéz dolga, mert én mindig eladni akarok és nem árulni.
    Az átvizsgálás is lehet érdekes 🙂 Haverom egy márkaszervíz vezetője. Telefon csörög, egy ember be akar vizsgáltatni kocsit, haver mondja, hogy tele vannak, csak holnap lesz jó. Az ember 10 perc múlva visszahívja, hogy ha ma beleférne az átvizsgálás, akkor az megérne neki az áron felül pluszban 20 ezret, az sem baj, ha zárás után. Persze belefér 🙂 Tíz perc múlva csörög haver telója ismét … a nepper az …. ” … na idefigyelj! …. nem kéne lefikázni a kocsit … megérne nekem 30 ezret …” Persze, rendben! Haver nézi a kocsit, minden mondatával lavírozik, hogy a vevőjelöltet se verje át annyira, meg ugye a nepper 30 ezre is jól jönne a családi kqasszába. Végül üzlet megköttetik, haver meg keresett 50 ezret 🙂
    A “női tulaj”-t sokan keresik. Ha őszinte vagyok, akkor én is sokkal szívesebben venném meg azt a kocsit, amit a pl. a feleségem vezetett évekig, mint valami fiatal hülyegyerek. Én soha nem hírdettem kocsit úgy, hogy odaírtam, de volt már olyan, hogy a kereskedő (nepper) felhívott, mert a belső fényképen meglátott egy hajcsatot, és ebből tudta, hogy nőé a kocsi 🙂

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    A sok szerviz számla is gyanús, mert legalább ugyanúgy sok lesz a szerviz az adás-vétel utánis! 🙂

    Tapasztalatom szerint úgy 10 év 150k km-ig japán benzinesnél nem igazán gyűlnek azok a számlák, ne is keressék!

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Hát nem tudom. Éltem pár országban, és volt olyan, ahol gyakorlatilag nem volt olyan szerviz ami ne lett volna márkakereskedés.

    Vannak “mezítlábas” hálózatos szervizek (pl a francia Feu Vert vagy német ATU), de ezek kimerülnek a fékbetétcsere télgumi-felrakás szintű munkákban. Bármi amihez pici spéci szaktudás kell, már meghaladja a képességeiket. A kis szakik sem igazán urai jobban a helyzetnek. A németeknél akadnak specialisták (én pl váltóra néztem), de ők sem voltak sokkal olcsóbbak mint a márkaszervíz, azért is mert nem berhelni akartak.

    Cserébe azt tapasztaltam hogy a belga vagy német márkakereskedések árai nem állnak messze a hazaitól, sőt néha olcsóbbak is (30 eurós szezonális átvizsgálás, vagy pl 220 eur kisszervíz (20/40/80 ezres), ami meghosszabbítja a védőszárnyat).

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Elolvastam a cikked es egyet ertek. 1 dologgal viszont vitatkoznek. “Tőlünk nyugatabbra ez az arány még durvább, ahol nem divat az “okosan ügyesen” javítás.” Ott is divatban van, csak azt mi nem latjuk annyira innen. Az a nagy helyzet hogy ott is van sok kis garazsmuhely ahol megokositjak az autokat. Esetleg az arant nem akkora, mint keletebbre.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Szervízkönyv ma már semmit nem ér, kevés infó van benne és hamisítják.
    Amit ma még hitelesnek tekintenek, az a szervíz-számlák gyűjteménye, a számlákon tételesen rajta vannak az elvégzett munkák és a felhasznált anyagok. Ezekből már pontosan látszik hogy mikor milyen hibák voltak és hogyan lettek kijavítva. Javaslom ezeket elrakni és a komoly érdeklődőknek megmutatni – értékelni szokták.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Ebben azért az is közre játszik hogy egy 200.000km-t futott modern autó bizony közel áll a gazdasági totálkárhoz, elég egy r.szűrő, kuplung + lendkerék, és a szokásos vez.műszíj+vízpumpa + gyertyák, esetleg ha addig nem akkor a fékek. Ez kb egy/másfél milla, és akkor még nem romlott el semmi. Tőlünk nyugatabbra ez az arány még durvább, ahol nem divat az “okosan ügyesen” javítás.

    Én a két volvin gumikat akksit és fékebetéteket cseréltem 180.000km-ig (kivéve a “rakoncátlan” dolgokat, de ezek “elvileg” nem tipikus dolgok, és most nem tartoznak a témához). Utána viszont jött volna 1-2 nagyobb dolog. 120 és 200.000km nagyon nem ugyanaz, főleg ha a 180.000-as nagy cseréket nem végezte el a tulaj…).

    Én úgy vagyok ezzel, hogy a vevőtől természetes, hogy a legjobb autót akarja a legolcsóbban, de ha nem reálisak az elvárásai akkor üres kézzel távozik. Amennyiben azonban minden vevő ezt várja el, akkor lehet, hogy mégsem a vevők elvárásai irreálisak, hanem az eladó nézett el valamit. Nem kötelező eladni neki, ellenben ha más sem veszi meg, talán nem a vevő készülékében keresendő a hiba…
    [url]http://autossagok.blog.hu/2016/03/25/a_neppermosdatas_margojara[/url]

    Azt persze én is látom hogy a magyar lélek nem a kompromisszumokra született, és már a 20ik autót szalasztjuk el mert az asszony jellemző módon a piac legjobb ajánlatait még mindig le akarja alkudni.

  • 2017.10.28. at 05:05
    Permalink

    Első gazdás, több mint 200 ezret futott, leinformálható szervizkönyves, törésmentes autót ebben az országban nem lehet eladni.

    X-dik gazdás, órája szerint 120 ezret futottat, aminek “elveszett a szervizkönyve” és kb a fele újra lett építve, azt pedig könnyen.

    Nagy baj van a piac fejében.
    [url]http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/05/19/a_kilometerora-csalas_uj_csucsa/[/url]

Vélemény, hozzászólás?