1970-ben mutatták be a 2101-es Zsigulit
1966-ban, Genfben mutatkozott be a Fiat 124, ami egy évvel késÅ‘bb már az Év Autója DÃjat is elnyerte. Ekkoriban fogalmazódott meg a döntés a Szovjetunióban, hogy szükség van egy saját gyártású tömegautóra, ami minden idÅ‘járási körülmény között használható és minden elvtárs számára elérhetÅ‘. A Fiat modelljeit már korábban is alkalmazták a keleti blokkban saját autók kifejlesztésére, licenc alapján Ãgy készült a Polski és a Zastava is, Ãgy adta magát az együttműködés folytatása. 1970. április 19-én az AvtoVAZ bemutatta a Fiat 124 műszaki alapjaira épült VAZ-2101 Zsigulit, Oroszország azóta legnagyobb darabszámban gyártott autóját.
Több milliót gyártottak belőle
Az AvtoVAZ, azaz a Volgai Autógyár togliatti gyártósoráról azon a napon hat Zsiguli gurult le, kettÅ‘ kék szÃnben, négy pedig pirosban, az Oroszországi Szovjet Szövetségi Szocialista Köztársaság zászlajának szÃnei alapján, a modellbÅ‘l pedig összesen 4,8 millió darab készült 1988-ig. Az autó fejlesztése során a Fiat 124-et alapos átvizsgálásnak és tesztelésnek vetették alá az oroszok, hiszen nem a dolce vita életmód igényeinek kellett megfelelnie, hanem a Balatontól Szibérián át Vlagyivosztokig mindenhol meg kellett állnia a helyét. Aszfaltozott és földutakon is megvizsgálták az olaszok népszerű járművét, és több mint 800 módosÃtást végeztek rajta, melyek fÅ‘leg a megbÃzhatóság javulását szolgálták. MegerÅ‘sÃtették a csapágyakat, 130-ról 175 mm-re növelték az elsÅ‘ tengely elÅ‘tti hasmagasságot, javÃtottak a kuplungon és kettÅ‘ helyett négy emelÅ‘ponttal látták el a kocsit.
A szovjet népautónak szánták, de a versenyeken is jól szerepelt
Összesen 90 kilóval lett nehezebb a Fiat 124-hez képest, ezt viszont kompenzálta az új motor nagyobb teljesÃtménye: a Zsigulit egy 1,2 literes, felülvezérelt, nyolcszelepes, négyhengeres hajtotta 60 lóerÅ‘vel, a négysebességes, szinkronizált kézi váltót pedig a Fiat sportautóiból vették át. Hogy minden körülmény között beinduljon, kurbli is járt az autóhoz, a műszerfalon pedig egy további, a hűtÅ‘vÃz hÅ‘mérsékletét mérÅ‘ műszer kapott helyet. A legelsÅ‘ eladott Zsiguli ma az AvtoVAZ múzeumában pihen egy Fiat 124 mellett, az érdeklÅ‘dÅ‘k Ãgy könnyen összehasonlÃthatják a két autót.
Számos célra használták a Zsigulikat, a KGB-nek és a magyar rendőrségnek is jutott belőle (kép: FOTO:FORTEPAN / UVATERV)
Már a gyártás korai szakaszában elhatározták, hogy a motorsportban is részt vesznek a Zsigulikkal. A 14 országban megrendezett Tour d'Europe szovjet raliban 1971-ben az ezüstkupát, 1973-ban az ezüst, illetve az aranykupát is ez a modell vitte el, és számos további nemzetközi versenyen vett részt. Saját versenyszériát is kapott a Zsiguli, a Ladák pedig évtizedeken keresztül meghatározó szereplői voltak az autóversenyeknek - tavaly a ROSNEFT csapat több mint 100-szor ért el dobogót Lada Vestával vagy Grantával Oroszországban, és aki volt már hazai ralin, az tudja, mekkora népszerűségnek örvendenek itthon is a Ladával csapatók.
A Lada másik népszerű modellje, a Niva még ma is kapható 4x4 néven
A Zsiguli sikerességét bizonyÃtja, hogy exportra is gyártották: 1971-tÅ‘l kezdve nem csak Oroszországban volt kapható, az elsÅ‘ külföldi piacok között Jugoszlávia és Finnország mellett Hollandia és Belgium is szerepelt. Csak abban az évben 57 ezer példányt szállÃtottak más országokba, ami a Szovjetunió akkori autóexportjának harmadát tette ki. Bár az oroszok nyelvének könnyű volt a Volga menti Zsiguli hegységrÅ‘l származó név, a nemzetközi értékesÃtés során a Lada nevet használták, és természetesen ez a név maradt fenn a Szovjetunió felbomlása után. A 2101-es szériából még ma is több százezer regisztrált példány létezik Oroszországban, amit nem csak hétköznapi használatra alkalmaznak, sok gyűjtÅ‘ felújÃtja és kiállÃtja saját darabjait. 1988-ig több változatban is készült a modell, kettÅ‘ még Wankel-motort is kapott, amit a szovjet rendÅ‘rség és a KGB használt, bár ezek nem a megbÃzhatóságukról voltak hÃresek. 2010-ig aztán a 2102 és 2107 között minden számot felhasználtak további modellekre, melyekbÅ‘l szintén több millió darab készült. Ma a Lada, mint autómárka még mindig az AvtoVAZ tulajdonában és gyártása alatt áll, amiben többségi tulajdont szerzett a Renault-csoport. A Vesta és a Granta modellek mellett a kÃnálat része még a 4x4, az XRAY és a Largus, ezek közül itthon a Vesta és a 4x4 kaphatók.
Befizetés után 7 évig vártunk egy ezerötösre ami 21061-es lett végül, tehát az 1600-as kasztnis 1500s.
Nagyon szép autó volt, krémszÃnű, barna belsÅ‘vel. Zaporozsec után (amit szüleim akkor vettek, mikor a Ladát befizették, ugyanis a ZAZ 968A azonnal elhozható volt a Merkúrtól) igazi luxusautónak tűnt a plüss üléshuzattal, 4 ajtóval, lehúzható hátsó ablakkal, nagy csomagtérrel és a 140-et is simán abszolváló motorral, amivel már nem robbantunk le mikor a Balatonhoz mentünk sátorozni.
A Zaporozseccel ugyanis oda- vagy visszaúton, rosszabb esetben mindkét alkalommal lerobbantunk minden nyáron amikor eljutottunk a tóhoz.
Három hibája volt 4 év alatt: szovjet akku zárlatos lett, garanciális volt még, de rá kellett fizetni a magyar Perion akkura a cserénél. Aztán volt karburátor tűszelep probléma és eltört a vezérműlánc feszÃtÅ‘je és emiatt csörgött a lánc.
Meg talán a jobb első sárvédő kezdett el rozsdásodni talán a kiváló lemezkezelés okán, de erre már nem emlékszem pontosan. Amúgy rögtön kapott üléshuzatot meg alvázvédelmet az autó.
A Merkúr telepen álldogáló autókról amúgy szinte kivétel nélkül hiányzott valami: a lökhárÃtó műanyag ütközÅ‘je, a C oszlop dÃszléce, a dupla fényszórók körüli ezüst szÃnű betét, stb. Ezek már a vasúti szállÃtás során “leestek” az autókról.
A szÃnek se tetszettek szüleimnek, pl. a fehér nem volt szép, a fekete belsÅ‘t se szerették volna.
Végül külön jattolni kellett, hogy egy szép és egyben lévÅ‘ darabot odahozzanak aminek “csak” annyi baja volt, hogy hiányzott a kesztyűtartó alja, ezért értékcsökkent volt.
De persze ezt is pótolták mire a kapuhoz értünk vele – szerintem ezt az értékcsökkenést saját maguk állÃtották elÅ‘ az alkatrész eltávolÃtásával, mert érdekes módon pont egy szép szÃnösszeállÃtású autó volt érintett…
Gyerekként nagyon izgalmas volt hogy új autót válogatunk, sose felejtem el az élményt.