A börtön sem riasztja a kilométeróra-tekerőket

Hiába járhat börtön is a kilométeróra-manipulálásért, a kijelzők továbbra is pörögnek - visszafelé

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Noha a Btk. a korábbiaknál szigorúbban szankcionálja a kilométerórák "módosítását", azok továbbra is sokszor valótlan értéket mutatnak.

Júliustól a Büntető Törvénykönyv rendelkezése alapján egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő az autók kilométerórájának visszatekerése, és immár közel kétéves a kilométeradatok központi regisztrációját előíró rendelkezés is. A Használtautó.hu internetes szakportál alábbi elemzése azonban arról tanúskodik, hogy az órapörgetés gyakorlatának visszaszorulására egyelőre kevés jel utal.
Idősebb autók – gyanúsabb eltérések
A vezető hazai autós hirdetési portál évjárat szerint vizsgálta az oldalain meghirdetett járművek futásteljesítményeit. Az adatokból az tűnik ki, hogy az autók 3-4 éves koráig átlagosan évi 33 ezer kilométeres futásteljesítménnyel hirdetik a járműveket. Ezután azonban látványosan csökken a bevallott éves futásteljesítmény: az átlagos mértéke hamar 10 ezer kilométer alá csökken. Ha a negyedik év után évi 15 ezer kilométernyi átlagos futással számolunk, már a 13 éves autóknál (ez a hazai autópark átlagéletkora) is eléri a 26 százalékot az eltérés a becsült valós szint és a meghirdetett értékek között.
Sokszor már az első tulajdonosváltás Sokszor már az első tulajdonosváltás "módosítja" az óraállást, később ismétlődhet a jelenség, így minél többedik gazdájánál van egy autó, annál sanszosabban valótlan értéket jelez a műszere
„A hirdetők továbbra is a számok bűvkörében élnek” – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. „Van azonban egy fontos változás: néhány éve még a 100 ezer kilométeres szint számított fontos lélektani határnak, aki tudta, igyekezett ez alatti értékkel hirdetni az autóját. Most azonban, amikor a négy-ötéves autók kínálatában hiány van, és egyre nő az autók átlagéletkora, már a 150 és 200 ezer kilométer közötti sávban szereplő járműveket sem tartják eladhatatlannak. Az előbb említett választóvonal pedig egyre világosabban a 200 ezres értékre tolódik el.”
Az ábrán jól látható, hogy a lélektani határok előtt a trendvonaltól felfelé, utána lefelé tér el a hirdetések száma Az ábrán jól látható, hogy a lélektani határok előtt a trendvonaltól felfelé, utána lefelé tér el a hirdetések száma

Elégtelen szabályozás?
Bár a Büntető Törvénykönyv júliusban hatályba lépő rendelkezése egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a „gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítását”, az elmúlt négy-öt hónap során egyetlen híradást sem találtunk, amely ennek a passzusnak az érvényesítését mutatta volna. A bizonyítás ugyanis igen nehéz, a tettenérésen kívül más lehetőség erre gyakorlatilag nincsen.
Immár közel két éve működik az óraállások központi regisztrációja: a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisából 1250 forintos díj ellenében mindenki lekérdezheti a benne szereplő gépkocsik adatait. Bár mára már a műszaki vizsgák és az adás-vételek kapcsán az autók többsége szerepel a nyilvántartásban, egyelőre azonban csupán egyetlen adattal. Ezzel a vevő egyelőre nem tud sokat kezdeni, ha nincsen korábbi érték, amihez mindezeket viszonyítani lehet.
Hirdetés
Amíg tehát a vásárlók irreálisan egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig a kilométeróra-manipulálás káros gyakorlata csak nehezen fog háttérbe szorulni. Jelentősen gyorsítaná az ellenőrizhető adatok mennyiségének növekedését, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás, vagy akár közúti ellenőrzés esetén is automatikusan rögzítenék a kilométer-állásokat a központi adatbázisban, erre azonban egyelőre nem látszik semmilyen szándék a szabályozói oldalról. Szintén a távoli jövő ködébe vész egyelőre annak az EU-s szándéknak a megvalósítása, amely minden gyártót arra kötelezne, hogy fekete dobozt építsenek minden járműbe.
„De ha valóban hatékony visszatartó erőt jelentene is az új szabályozás, a már manipulált órával rendelkező autók akkor is csak hosszú évek során, folyamatosan kerülnének ki a rendszerből” – mutat rá a Használtautó.hu ügyvezetője. „Ha egy autónak mondjuk 200 ezerről egyszer 120-ra tekerték vissza a mutatóját, ez a 80 ezres eltérés a futásteljesítményében már mindaddig megmarad, ameddig forgalomban lesz – közben még akár további négy-öt tulajdonost is váltva, esetleg további ’fiatalításon’ átesve.”
Mit tehet a vásárló?
A kilométeróra-csalók háromszoros kárt okoznak a vevőknek. Egyrészt magasabb árat fizettetnek vele a reálisnál. Másrészt az autó rosszabb állapota miatt nagyobb szervizköltséggel is számolni kell. Harmadrészt a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradása akár súlyos károsodáshoz, sőt, balesetekhez is vezethet. Az autó előéletének tisztázása tehát a vevő kiemelt érdeke. Amit ilyen esetben tehetünk:
  1. Külföldről behozott autók előéletéről jó eséllyel a hazai márkaszervizekben tájékozódhatunk. Ezeket az autókat ugyanis jórészt hivatalos szervizben tartották karban. Az itt kapott eredményt sem tekinthetjük azonban tökéletesen biztosnak: a visszatekerés nem magyar nemzeti sport, Németországban például szintén elterjedt gyakorlat.
  2. Ha a fenti módon nem jutunk biztos információhoz, ragaszkodjunk ahhoz, hogy az autót egy általunk választott szervizben vizsgálják át. Ennek költsége elhanyagolható az autó vételárához és az így megúszott esetleges javítások költségéhez képest.
  3. A szervizkönyv is árulkodó lehet: ha a bejegyzések, pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerülnek bele, célszerű gyanakodni. A kezelőszervek állapota, kopottsága kevésbé mérvadó, ezeket ugyanis könnyen lehet cserélni.


„A legfontosabb azonban az, hogy számoljunk le az irreális elvárásokkal, és a valós kínálati lehetőségeket mérlegelve inkább a többet futott, de gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járművek között válogassunk” – javasolja a Használtautó.hu ügyvezetője, illetve természetesen mi is. Fontos tudni, hogy a kilométeróra állása, a futásteljesítmény csak egyetlen adat az autó múltjából. Sokkal többet számít, hogy az autót miként használták. Egy zömében országúton vagy autópályán, higgadtan hajtott autó könnyedén lehet jobb állapotban 200 000 kilométerrel, mint egy városban nyüstölt 100 000-rel. Konkrét és biztos adatot ritkán kapunk egy autó előéletéről. Ezért aztán az óraállás helyett az autó állapotát, szervizmúltját érdemes alaposabban vizsgálni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Csak az a gond,hogy nem…hány puha tetős cabriot látsz a hasz.auto.hu-n?És hát a másik probléma,hogy azokat is használják rossz időben is,mivel van tetejük…ez elég gyerekes,bocs!

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Az nem jelent semmit, hogy hogyan oszlanak el a km.-ek. Ez általában az élethelyzet változásokkal mindig módosul. Pl. a feleségem 35 km-re dolgozott, az napi 70 km, azaz havi kb. 1.500 km és ez még csak a munkába járás volt. Aztán elment GYES-re és csak boltba járt, meg néha az orvoshoz, de ezek 0-5 km-re voltak, és havonta ment kb. 300 km-t. Nekem egy költözéssel a munkahelyem 20 km helyett 5 km-re került a lakásunktól, így egy idő után kevesebbet autóztam. Szóval ez mindig változik.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Annak azért fel kéne tünnie a szervizkönyvből, hogy ha az első 20 000 km-t x idő alatt tette meg, a második 20 000-et és az utána következőket jóval hosszabb idő alatt!

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Jól menő vállalkozó felesége volt, a 2 és fél éves kocsit beadta, az újat meg elvitte, sokat nem izgatta, hogy mennyit kap érte, nincs vele gondja és kész. Nem hiszem, hogy utálta volna, mert azonos márkát vett, igaz egy kategóriával nagyobb kocsit. Érdekes volt viszont, hogy amikor megjött az új autó, nem akarta átvenni (így mi is vártunk, hogy beadja a mi leendő kocsinkat). Először nem ért rá, aztán arra hivatkozott, hogy esett 5 centi hó, és hóban nem akarja elvinni. A valóságban nem volt együtt a pénze. A szalonban a főnök már majdnem hülyét kapott, aztán 3 hét múltán egyik nap zárás előtt 2 perccel odaért, és kp.-ben letette a pénzt. Mi meg másnap mehettünk a kocsinkért 🙂

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Egyetértek, lehet szerencséje az embernek, és sokat megtakaríthat.
    Igazából 2 ok miatt adnak el újszerű autót féláron, és mind a kettőt említetted:
    – megszorult az autótulaj, és rohadtul kell neki a kp.
    – annyira nem érdekli, hogy mennyit bukik, akkor is megveszi az újabbat, nagyobbat, erősebbet.
    Ha a 2,5 éves autót el tudtad hozni 62%-os áron, akkor a márkakereskedő azt max. 50 %-on számította be.
    Nagyon utálhatta azt az autót a tulaj, ha ennyiért kiszállt belőle. Ha meg a piacon kínálta volna ennyiért az meg alaptalanul(?) gyanús.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Az okos (vagy inkább reálisan gondolkozó), de az is lehet, hogy csak kis pénzű ember igyekszik így autót venni. Az igaz, hogy ma már sokkal nehezebb dolog, és tényleg azért, mert kevesebben, méghozzá sokkal kevesebben vesznek új autót.
    4-5 éve még ki lehetett fogni jó kocsikat. Leginkább azért, mert sokan beleugrottak a 0%-kal elvihető kocsikba, de aztán nem bírták a hitelt. Édesapám pl. így vett egy 3 éves makulátlan előéletű kocsit (a tulaj ismerős volt), amiben 15 ezer km. volt és az új árnak pontosan a 47%-áért megkapta, mert az illető nagyon meg volt szurolva (kicsit sajnáltuk, de leginkább ő maga tehetett róla).
    Feleségemnek egy-két évvel korábban sikerült egy 2 és fél éves kocsit vennünk, amiben 17 ezer km. volt, ez nekünk az új ár 62%-ába került. Márkakereskedésben volt beszámított autó egy új kocsiba. És ráadásul még a mi régi használt kocsinkat is beszámolták, többért, mint amennyiért fél éve nem tudtuk eladni.
    Azóta is mindkét kocsi hibátlan, nagyon megérte mindkettő
    Sajnos ma már tényleg ritkán lehet ilyeneket kifogni.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Még annyit, hogy nem csak azért van hiány 4-5 éves autókból, mert kevesebb új autót vesznek az emberek, hanem mert nem fogják megkímélt állapotban féláron eladni.
    Egy használt autó vásárló, kb. a következőket várja el:
    – minél fiatalabb kor (3-6 év) kevés valós kilométerrel (100 ezer alatt)
    – megkímélt állapotban, ellenőrizhető szerviz múlttal
    – első tulajdonos
    – egy újonnan 6 gurigáért vett autót 2.8-ért.
    Hát sok szerencsét!

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Aki a garanciaidő alatt nem márkaszervizbe viszi az autóját, az elveszíti a garanciát. Ezt nem éri meg kockáztatni. A márkaszerviznek ez jókora bevétel, még azt sem engedik, hogy én vigyem az olajat a cseréhez (még jobb minőségűt, mint amit ők beletesznek).

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Az 1 hónapja vásárolt új (tényleg új) autómhoz már nem is adtak szervizkönyvet.
    Nincs körmölés, pecsételés, van viszont egy chipkártya, amivel rögzítik az elvégzett szerviz munkát és a Km. állást. Ezt bármelyik márkaszerviz (és én is a weben) le tudja kérdezni.
    Az igaz, hogy a szerviz periódusok közötti tekerés ellen nincs védelem.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Attól még új autó, hogy a szalonban állt 9 hónapig. Gondolom nem volt üzembe helyezve.
    Ezt hívják úgy, hogy készleten lévő új autó és nagyobb engedménnyel el lehet hozni.

    Az, hogy nem is használták nem garantálható.
    Amikor teszt vezetni mentem, a kereskedő kotort egy keveset a fiókban, kikapott egy rendszámot,
    rátette a szalonban álló demó autóra és mentünk egy próbakört. Gondolom majd az is valaki “új” autója lesz.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Nyilván, minden autókategóriának, megvan a maga átlagos futásteljesítménye. Egy kisautóval, nyilvánvalóan kevesebbet mennek, mint egy naggyal. A városban rohangáláshoz, nem kell középkategóriás autó, nagyobb meg, pláne nem. Ebből kifolyólag, könnyebb keveset futott Suzuki Swiftet találni, mint például, Mercedes E-Klassét, ugyanannyi idősen.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Ezert nem vasarolok meg kereskedotol sem uj autot Magyarorszagon inkabb megyek a Nemetekhez ha uj ha hasznalt kell de csak hivatalos markakereskedohoz ott is.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Néhány tapasztalat:

    1./ Használtautó:
    Általam leadott autót megláttam egy idegen autóstelepen (hogy került oda?). Kiscsóka éppen ült bele, hogy megy valahova (autó még az én nevemen).
    Mondom neki: ‘Érdekelne az autó mit kellene tudnom róla?’
    Válasz: ‘ Egy gazdás, sérülésmentes, stb. stb.’

    Én tudtam, hogy előttem céges autó volt, többször törték, stb. stb.

    Mondom neki: ‘ Barátom, te nem mondasz igazat!’

    Természetesen még Ő volt felháborodva…
    Ja meg az a másik nepper, akit szintén számon kértem. hogy hol az autó amit neki adatm le…

    2./ Új autó (hogy őket a szegény agyonsanyargatottakat is sajnáljuk):

    Új autó. Átvétele után derült ki, hogy egy másik szalonból hozták át bemutató autó volt 9 hónapig…

    Ha valaki ismert tisztességes autókereskedőt szóljon!

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    „A legfontosabb azonban az, hogy számoljunk le az irreális elvárásokkal, és a valós kínálati lehetőségeket mérlegelve inkább a többet futott, de gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járművek között válogassunk” – javasolja a Használtautó.hu ügyvezetője, illetve természetesen mi is.

    Szeretném megjegyezni, hogy Magyarországon még a “dokumentált ” előélet sem jelent száz százalékos garanciát a futásteljesítményre .Egy ismerősöm az új autójával a következőt tette :Új autót 0 km-el használni kezdte.Aztán kb.20 000 km-nél elvitte az első szervizre. Márkaszerviz elvégezte, pecsét a szervizkönyvbe, bevitel a computeres nyilvántartásba.Az után használta tovább. 20 000 km-enként egy ismerős elvégezte az olaj és szűrő plusz egyéb cseréket.Amikor az autóban volt kb. 90 000 km ,egy másik ismerőssel vissza állíttatta a számlálót kb. 30 000 km-re. Aztán később 40 000 km környékén ismét márkaszerviz,pecsét stb. Majd ezután használta tovább és később megint megtette ugyanezt. Amikor eladta néhány év múlva az autót papírokkal igazolt és a márkaszerviz nyilvántartása szerint is “valós ” km állással tette. Pedig az autó jóval többet futott. Szerintem ez nem egyedi eset . Biztosan megteszi, megtette más is. Lehet , hogy ő is úgy kapott tippet valakitől erre a “megoldásra”.Megjegyzem a magam részéről az ilyet szemét dolognak tartom ! Én nem tennék ilyet , bár gondolom így jóval drágábban eladható az autó,mintha a tényleges állást mutatná a km számláló.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    A külföldi autók esetében pedig, kis utánajárással ugyanúgy lelehet informálni az szervizelőéletét, műszaki vizsga kilométert, stb.
    Nyugaton egy autó szervizelésének nagyobb státusza van mint itthon, feltehetően a magasabb kereseteknek köszönhetően. De a magasabb kereset nem arra ad utalást, hogy többet is futnak az autók. Azért mert valaki keres pl. 2 ezer eurot az nem azt jelenti, hogy végez 6kor a munkájával és másnap reggelig csak autózik, mert megtudja tankolni. Nyugaton is van aki többet megy és van aki kevesebbet, ez ugyan így van itthon is és mindenhol a világban.
    A német pedig nem tekeri meg az órát, ő leadja és a vendégmunkás nepper állít rajta majd a magyar nepper is állít még aztán behozza. Aki meg neppertől vesz autót az ne csodálkozzon, a nepper nem adja a nevét az autóhoz, mit érdekli őt.
    A leinformálásról meg annyit, hogy amennyiben ha egy autót márkaszervizben szervizeltek ez sok márka esetében alvázszám alapján másik ország azonos márkaszervizében leinformálható. Ha pedig van egy szervizkönyv és ebben nem márkaszerviz pecsétjei találhatóak és nincs meg a bizalom akkor fel kell hívni ezt a szervizt(azt a nyelvet beszélő ember segítségével) és egyeztetni az adatokat. A műszaki vizsga kilométerek ugyanígy lekérdezhetőek, ez nem hazai találmány, hogy rögzítik az óraállást külföldön sincs másképp.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    Toyotám 15 éves és 300ezer van az órájában.Érdekes lesz majd egyszer eladni.
    Édesanyám 16 éves III-as Golfjában valós 110ezer van.Gyönyörű az autó,de lehet hogy így sem hinné el senki.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    A német és egyéb nyugatról behozott autókkal az agondom, hogy a ekdves vevő nem gondol bele egy átlagos német fejébe. Keresel havi nettó 2e eurót, ha évi 25e km-t mész egy átl. 8 litert fogyasztó benzinessel, akkor elköltöttek a nettó fizetésed 12,5%-t. Ha lenne egy mx5-öd, akkor nem mennél vele mindenhova és élveznéd? DE. 99 óta 14 év telt el, az mennyi is? 350e km. Jó, használta a német márciustól október végéig, az 233e km. Ez a realitás. Kormányt lehet bőröztetni, ülést és váltógombot is lehet cserélni. Sorry, hogy ilyen negatív vagyok, de legalább nem naiv.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    ADAC szerint minden 3. van megtekerve NO-ban, de szerintem több. Mo kb 80%. Az ár is sokszor árulkodó, ami keveset futott és olcsó, az biztos, hogy tekert. Sajnos csodák nincsenek.

  • 2017.10.29. at 20:14
    Permalink

    És ha mondjuk nincs szervízkönyv. Szerintem még akkor is hihető. Most pl. találtam egy Mazda MX-5-öst 99 3. havi, 103.000Km. A kormány, váltó ülés nincs kikopva. Az a “baj” hogy német, Mondjuk úgy hallottam hogy ott nem nagyon divat a tekergetés. Nem tudom szerintetek ez hogy van. De szerintem hihető az a kilóméter. Csak kár hogy nem tudják papírral igazolni.

  • 2017.10.29. at 20:15
    Permalink

    Nincs itt semmi probléma. Van ugyebár szervízkönyved, elviszed minden évben a kocsit szevízbe, olajcsere, számla, szépen összefűzöd a doksikat a mappában és eladásnál előveszed, hogy tessék első évben 2e km-t autóztam, utána 3e-t stb… A NORMÁLIS vevő érteni fogja, az idióta meg úgy is azzal, jön, hogy látott olcsóbbat-jobbat-szebbet.

  • 2017.10.29. at 20:15
    Permalink

    Én szemezgetem egy W124 E200 benzines mercivel, 95ös közel utolsó szériás, 408e km-t valahogy elhiszem.
    Kollégával nézegettünk 6os golf kombikat No-ban. 3 éves a dízel kombik az alsó árszegmensben ott kezdődik, hogy 200e km, aztán 150-200e, és ha ennél kevesebb, akkor már megy fel az ára. 200e km-nél volt olyan, amin semmi nem látszott. És a többi márka, többi autója is ilyen, lízingelt autó, cégautók. Benzines évi 20-30e-t fut, dízel 30-100e között. Így éri meg. Ez ma No. Ezeket a kocsikat lehet behozni talán olcsón, olcsóbban. Ez nem jeletni, hogy rosszak, sőt. Természetesen vannak kevesebbet futottak, de ott az ár messze nem annyi, és ezt az árkülönbséget senki nem akarja megfizetni, tehát marad minden, nepper kocsit behoz, visszapördít az órán és kész az ungarischer Traum.

  • 2017.10.29. at 20:15
    Permalink

    én egy Renault szalonban dolgozom és sokszor számolunk be korrekt autókat, amiknek ismerjük az előéletét, a vevők mégis mindig csodát várnak, inkább külföldről behozott dízel autóval szeretnének jól járni. azt, hogy mekkora mértékű tekerés van, arra jó példa a minapi eset: ismerős keresgél, 2006-os dízel Megane tgk, 75ekm-el, nézzük már meg, alvázszám szerint mit tudni róla, 2008-ban volt benne 110ekm. ugye tud mindenki számolni? a külföldi autó 99%-ban manipulált. ha kevés a km, korrekt az autó, nem éri meg behozni, ha kevés a km, akkor törött volt, sokat állt, éves szinten kint minden autó minimum 50-70ekm-t fut évente, csak céges kocsikat éri meg behozni, az orvostulajos meséket meg megérdemli, aki elhiszi. jó tudni, hogy nálunk az első regisztráció az, amikor a nepper a kpm-nél leműszakiztatja eladás után, addig oda tekeri büntetlenül, ahová csak akarja, soha ki nem derül. aztán lehet panaszkodni, hogy miért halt meg a turbó 80ekm-nél, mert 300ekm van benne….. sok sikert mindenkinek a felujítgatásokhoz.

  • 2017.10.29. at 20:15
    Permalink

    [i]„A legfontosabb azonban az, hogy számoljunk le az irreális elvárásokkal, és a valós kínálati lehetőségeket mérlegelve inkább a többet futott, de gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járművek között válogassunk”[/i]

    Szép gondolat, viszont ehhez szorosan kapcsolódik az is, hogy a sok kilométert futott autó ÁRÁT is így kéne megszabni.
    Ez Magyaroszágon sosem teljesül.
    Inkább tekergetik az órát : “Mer’ erre van igény!” (by: ismeretlen nepper)
    Egy frászt!
    Azért tekerik az órát mert 250-300ezerrel eladhatatlan OLYAN ÁRON amit szeretnének legombolni a vevőről.
    Aztán lehet rugózni, hogy a tyúk volt-e előbb vagy a tojás … vagy, hogy mindenki tekerget és ha ő tekerget én is! -nehogymá’ csak neki pörögjön a biznisz.

  • 2017.10.29. at 20:15
    Permalink

    [b]Sziasztok[/b] . És mi van akkor hogy ha mondjuk egy puha tetős cabrioról van szó amit ügye normális esetben csak nyáron használunk?

    Üdv Richárd

Vélemény, hozzászólás?