A család szolgája, az autópályák királya – Audi Q8 TDI teszt

Vajon fogyaszthat keveset egy 2,2 tonnás SUV? Íme a válasz!

V6-os dízelmotorral járt nálunk a frissített Audi Q8, a tesztidőszak alatt pedig megnéztük, milyen fogyasztás hozható ki egy ekkora óriásból.

Bizonyos szint felett már nem az észszerűség játssza a főszerepet az autóvásárlásnál, hanem a presztízs, az aktuális trendek, és valljuk be, néha a feltűnési viszketegség. Ezek a gondolatok jártak a fejemben, amikor nekilendültem a teszthétnek a Q8-assal. Bár  dízelmotorral kaptam, mégsem vártam tőle túl sok racionalitást. Egyébként is, manapság a gázolajjal működő autóknak a főgonoszok szerepét osztották a döntéshozók az EU-ban, és paradox módon épp az Audi csúcs-SUV-ja ez egyik bizonyíték, mennyire nincs igazuk! De erről egy kicsit később, hiszen a Q8 a ráncfelvarrás miatt vendégeskedett nálunk, szóval nézzük mi változott!

Elegánsabb külső

 
A tesztpéldány megkapta a szuperokos HD-Mátrix LED-fényszórókat, amelyeken a nappali menetfény grafikája változtatható a multimédiás érintőképernyőről. Ezen a ponton meg kell említenem a kedvenc funkciómat, az éjjellátó mechanizmust, amely felismeri a sötétben az embereket és az állatokat, majd háromszor rájuk villant, és a digitális műszeregységen is megjelenik a kamerakép.

Kijelző kijelző hátán

A hivalkodó külső még az S Line sportcsomaggal is egy szofisztikált belsőt rejt, alapvetően fekete színvilággal, és rengeteg zongoralakkal. Ez szerencsére a jobbféléből való, hiszen a tesztautóban már közel 30 ezer kilométer volt, mégsem tűnt karcosnak, viseltesnek, igaz, az ujjlenyomatok és a por ezen is gyorsan nyomot hagy. Az Audi csúcsmodelljeiben már egy ideje megszokott a háromkijelzős megoldás, ez a Q8-ban is ilyen A kormány mögött 12,3 colos digitális műszeregység, mellette 10,1 colos multimédiás érintőképernyő, ez alatt pedig egy szintén érintésérzékeny 8,6 colos egység. Utóbbi lényegében a klímakonzol, a szoftver jól kalibrált, de nem tudja felvenni a versenyt a hagyományos gombsoros megoldással. Az utastér anyaghasználata parádés, nagyjából ezt várja el az ember ebben az ársávban. Külön említést érdemel a kormány bőrözése, de a karimavastagság is tökéletesen méretezett. Az ülések szinte egy az egyben egy felsőbb kategóriás otthoni fotel kényelmét nyújtják, természetesen elöl és hátul is bőrbevonatot kapnak. Hátul sem spóroltak. Itt is kétzónás klíma, vagyis a Q8 mindent egybevetve négyzónás rendszerrel érkezik. Aztán a keret nélküli ablakok elé egy sötétítő is felhúzható, amely elektronikusan vezérelhető. A hátsó ülések háttámlája is állítható, illetve egy centiméterrel előrébb húzhatóak, igaz ezek csak manuálisan. A döntésük viszont már 40:20:40 arányban is megoldható. A csomagtér mérete több mint kielégítő, 605 liter. Ez már az a kategória, hogy külön kihívás telepakolni, ráadásul teleszkópos térelválasztó rudak is rendelhetőek.  

6 henger, gázolaj, irány az autópálya!

Na, de mi hajtja a Q8-at? A tesztpéldányba 3,0 literes, V6-os gázolajos erőforrás került, amely 286 lóerőre és kerek 600 newtonméterre képest. Ehhez társul a quattro összkerékhajtás, valamint a nyolcfokozatú triptronic váltó. Ez a konstrukció mindössze 6,1 másodperc alatt repíti álló helyzetből 100 km/órára a 2,2 tonnás kasztnit, a végsebesség pedig 241 km/óra. A Q8 viszont ezzel a motorral nem a száguldozásról, hanem az utazásról szól, főleg a nagy távok kényelmes megtételére született. A  V6-os étvágya  autópályás tempóval 7,75 liter százon, városban döcögve ez már 9,1 liter. A hangszigetelés kifejezetten jól sikerült, a hatalmas, téligumis kerekek gördülési zaja és a dízelmotor zaja szinte el sem jut az utastérbe, csupán az erőteljesebb gázadásoknál ismerhető fel úgy igazán. Rendkívül kulturáltan jár, bárkit megelőz bármikor, mintha ott se lenne, szóval az erőtartalékai is jól jönnek. Persze nincs mindenhol jó minőségű gyorsforgalmi út, előbb vagy utóbb le kell róla térni. A menetkomfortot kis túlzással élve nem sokat befolyásolja az útminőség. A futómű ugyanolyan magabiztossággal végezte a dolgát a 34-es főút lassan vállalhatatlan burkolatán, mint az M3-as autópályán. Elöl és hátul is egyaránt 5 lengőkaros, álltható magasságú felfüggesztés gondoskodik a kényelemről, illetve az adaptív légrugók, szóval ezért is tudja olyan kellemesen kisimítani az úthibákat.

Mennyibe fáj?

A Q8 a V6-os dízelmotorral jelenleg 34 707 400 forintról indul, azonban a képeken szereplő példány ára 47 684 340 forint.  Ám ez ebben a kategóriába nem üti szíven azokat az ügyfeleket, akik hetente, vagy akár naponta többször is nyakukba veszik az országot. Erről tanúskodnak az eladási adatok is, hiszen az Audi palettájának egyik legkelendőbb darabja a Q8-as.                    
Értékelés
Pozitív
Kiváló anyaghasználat, remek fogyasztás, tágas csomagtér
Negatív
Klímapanel hiánya, telefontöltőpad elhelyezés
Árak
Tesztmodell alapára
34 707 400 Ft (2025.02.12.)
Tesztautó ára
47 684 340 Ft (2025.02.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Teljesítmény:
210 kW (286 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
600 Nm 1750-3250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,1 s
Végsebesség:
241 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,0-8,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4992 mm
Szélesség:
1995 mm
Magasság:
1697 mm
Saját tömeg:
2160 kg
Össztömeg:
2900 kg
Terhelhetőség:
740 kg
Tengelytáv:
2998 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
605-1755 l
Motor és váltó
Motor:
Dízelmotor
Motorosztály:
Euro 6e
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
8 fokozatú triptronic
Nyomaték:
600 Nm 1750-3250 1/min-nél
Teljesítmény:
210 kW (286 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
241 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,1 s
CO2-kibocsátás:
210-232 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,0-8,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,75 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?