V6-os dízelmotorral járt nálunk a frissített Audi Q8, a tesztidőszak alatt pedig megnéztük, milyen fogyasztás hozható ki egy ekkora óriásból.
Bizonyos szint felett már nem az észszerűség játssza a főszerepet az autóvásárlásnál, hanem a presztízs, az aktuális trendek, és valljuk be, néha a feltűnési viszketegség. Ezek a gondolatok jártak a fejemben, amikor nekilendültem a teszthétnek a Q8-assal. Bár dízelmotorral kaptam, mégsem vártam tőle túl sok racionalitást. Egyébként is, manapság a gázolajjal működő autóknak a főgonoszok szerepét osztották a döntéshozók az EU-ban, és paradox módon épp az Audi csúcs-SUV-ja ez egyik bizonyíték, mennyire nincs igazuk! De erről egy kicsit később, hiszen a Q8 a ráncfelvarrás miatt vendégeskedett nálunk, szóval nézzük mi változott!
Elegánsabb külső
A hűtőmaszk letisztultabb megjelenést kapott, amely közepén immár a 2D-s embléma díszeleg
A Q8 termetes jószág: 4,99 méter hosszú, 5 milliméter híján 2 méter széles, 1,70 méter magas, a tengelytávja pedig majdnem pontosan 3 méter
Hátul is módosítottak a lámpatestek grafikáján, amelyek rendkívül látványosak, még úgy is, hogy az embléma nem világít
A tesztpéldány megkapta a szuperokos HD-Mátrix LED-fényszórókat, amelyeken a nappali menetfény grafikája változtatható a multimédiás érintőképernyőről. Ezen a ponton meg kell említenem a kedvenc funkciómat, az éjjellátó mechanizmust, amely felismeri a sötétben az embereket és az állatokat, majd háromszor rájuk villant, és a digitális műszeregységen is megjelenik a kamerakép.
A fordított L-betű is megjelenik mint motívum
Kijelző kijelző hátán
A hivalkodó külső még az S Line sportcsomaggal is egy szofisztikált belsőt rejt, alapvetően fekete színvilággal, és rengeteg zongoralakkal. Ez szerencsére a jobbféléből való, hiszen a tesztautóban már közel 30 ezer kilométer volt, mégsem tűnt karcosnak, viseltesnek, igaz, az ujjlenyomatok és a por ezen is gyorsan nyomot hagy.
A műszerfalon 3 kijelző is található, ellenben fizikai gomb alig
Az Audi csúcsmodelljeiben már egy ideje megszokott a háromkijelzős megoldás, ez a Q8-ban is ilyen A kormány mögött 12,3 colos digitális műszeregység, mellette 10,1 colos multimédiás érintőképernyő, ez alatt pedig egy szintén érintésérzékeny 8,6 colos egység. Utóbbi lényegében a klímakonzol, a szoftver jól kalibrált, de nem tudja felvenni a versenyt a hagyományos gombsoros megoldással.
Az alsó kijelzőn akár a parkolóasszisztens is előhívható, de ha nagyon zavaró, teljesen ki is lehet kapcsolni
Az utastér anyaghasználata parádés, nagyjából ezt várja el az ember ebben az ársávban. Külön említést érdemel a kormány bőrözése, de a karimavastagság is tökéletesen méretezett. Az ülések szinte egy az egyben egy felsőbb kategóriás otthoni fotel kényelmét nyújtják, természetesen elöl és hátul is bőrbevonatot kapnak.
A kormányt önmagában élmény használni
Az első üléssorban hatalmas a térkínálat, és az anyaghasználat is kiváló
Egyedül a telefontöltő pad elhelyezésébe tudok belekötni. A középső kartámasz alá tették, ez a rekesz pedig szinte nem is szellőzik, így a telefonom egy szűk 2 órás út alatt is túlhevült
Értelemszerűen csukott helyzetben használja az ember a kartámaszt menet közben
Hátul sem spóroltak. Itt is kétzónás klíma, vagyis a Q8 mindent egybevetve négyzónás rendszerrel érkezik. Aztán a keret nélküli ablakok elé egy sötétítő is felhúzható, amely elektronikusan vezérelhető. A hátsó ülések háttámlája is állítható, illetve egy centiméterrel előrébb húzhatóak, igaz ezek csak manuálisan. A döntésük viszont már 40:20:40 arányban is megoldható.
Óriási klímavezérlő kerül hátra is
Az ülések ugyancsak bőrbevonatot kapnak, a térkínálat óriási, még az átlagosnál jóval nagyobb felnőttek is simán elférnek
A csomagtér mérete több mint kielégítő, 605 liter. Ez már az a kategória, hogy külön kihívás telepakolni, ráadásul teleszkópos térelválasztó rudak is rendelhetőek.
Óriási a csomagtér
A második üléssor nélkülözésével 1755 literre bővíthető
Opcionálisan vonóhorog is kérhető…
…amely a csomagtérből „hívható” elő
6 henger, gázolaj, irány az autópálya!
Na, de mi hajtja a Q8-at? A tesztpéldányba 3,0 literes, V6-os gázolajos erőforrás került, amely 286 lóerőre és kerek 600 newtonméterre képest. Ehhez társul a quattro összkerékhajtás, valamint a nyolcfokozatú triptronic váltó. Ez a konstrukció mindössze 6,1 másodperc alatt repíti álló helyzetből 100 km/órára a 2,2 tonnás kasztnit, a végsebesség pedig 241 km/óra.
A Q8 viszont ezzel a motorral nem a száguldozásról, hanem az utazásról szól, főleg a nagy távok kényelmes megtételére született. A V6-os étvágya autópályás tempóval 7,75 liter százon, városban döcögve ez már 9,1 liter.
A város zajától távol érzi jól magát
A hangszigetelés kifejezetten jól sikerült, a hatalmas, téligumis kerekek gördülési zaja és a dízelmotor zaja szinte el sem jut az utastérbe, csupán az erőteljesebb gázadásoknál ismerhető fel úgy igazán. Rendkívül kulturáltan jár, bárkit megelőz bármikor, mintha ott se lenne, szóval az erőtartalékai is jól jönnek.
Rosszabb utakon sem vall szégyent
Persze nincs mindenhol jó minőségű gyorsforgalmi út, előbb vagy utóbb le kell róla térni. A menetkomfortot kis túlzással élve nem sokat befolyásolja az útminőség. A futómű ugyanolyan magabiztossággal végezte a dolgát a 34-es főút lassan vállalhatatlan burkolatán, mint az M3-as autópályán. Elöl és hátul is egyaránt 5 lengőkaros, álltható magasságú felfüggesztés gondoskodik a kényelemről, illetve az adaptív légrugók, szóval ezért is tudja olyan kellemesen kisimítani az úthibákat.
22 colos felnik a tesztautón, ízlésesen kitöltik a kerékjárati ívet
Mennyibe fáj?
A Q8 a V6-os dízelmotorral jelenleg 34 707 400 forintról indul, azonban a képeken szereplő példány ára 47 684 340 forint. Ám ez ebben a kategóriába nem üti szíven azokat az ügyfeleket, akik hetente, vagy akár naponta többször is nyakukba veszik az országot. Erről tanúskodnak az eladási adatok is, hiszen az Audi palettájának egyik legkelendőbb darabja a Q8-as.
Értékelés
Pozitív
Kiváló anyaghasználat, remek fogyasztás, tágas csomagtér