A desszert tálalva! – BMW M4 Competition Cabrio xDrive

Összkerékhajtással is vérbeli élményautó a BMW M4

Lehet még fokozni a BMW M3 és M4 nyújtotta élményt. Az alapváltozatok után jöttek a Competition modellek, azokat pedig az összkerékhajtású xDrive változatokkal csiszolták tökéletesebbre.

Még mindig lehetetlen elmenni szó nélkül a BMW 4-es új hűtőmaszkja mellett, továbbra is megosztja az autórajongókat a „hódpofa”. De ez egy olyan dolog, amiről vég nélkül vitázhatnánk, akinek tetszik, annak mindig is tetszeni fog, akinek nem tetszik… Nos kellő mennyiségű lóerő hozzáadásával nekik is tetszeni fog. Márpedig az M4 Competition xDrive megkapta ezt a kellő mennyiségű lóerőt. Sarkosan fogalmazva: ami gyors, az szép. Ennyi. De tényleg, ahogy a vesék felett domborodik a motorháztető, ahogy a BMW embléma is egy „szélcsatornában” kapott helyet, hát nekem ne mondja senki, hogy nincs benne fantázia. Lehet, hogy elsőre mókásnak tűnt, amikor a BMW bevállalta ezt a formatervet, de amikor az M-es változatok feltűnnek a tükörben az összehúzott szemükkel, na meg a hatalmas szemfogaikkal, hát biztos, hogy utat engedsz nekik. És érdemes is hagynod, hogy a közeledbe kerüljenek, már ha benzin folyik az ereidben, mert a sorhatos szörcsögése és rotyogása tuti, hogy mosolyt csal az arcodra. Ha pedig te ülsz a kormánykereke mögött, akkor garantáltan a lehető legszélesebb vigyorodat csalogatja elő, főleg a kabrió, ahol még jobban hallod ezeket az imádnivaló zajokat.
Hirdetés
Szóval a BMW-nél nagyon ráéreztek, hogy nem elég különlegesnek lenni, annak is kell látszani. Ehhez pedig az egyedi formaterven kívül jól jönnek az Individual színek. Persze már a felármentes, alapszínként kínált Sao Paulo sárga is igencsak feltűnő, de a rövid kis menetpróbán megismert M4 Cabriók még különlegesebb színeket kaptak, illetve a kupék sem unalmas árnyalatokban pompáztak. Remélhetőleg az ügyfelek is bátran választanak a színes lehetőségek közül, hiszen így az utcakép igazi díszei lehetnek ezek az autók. Na de térjünk rá a lényegre, a most próbált autók különlegessége az összkerékhajtás, hiszen hátsókerék-hajtással már próbáltuk. Ami nem változott az a háromliteres, soros hathengeres benzinmotor, amely 510 lóerőt tud felmutatni 650 Nm forgatónyomaték mellett, amihez 8 fokozatú automataváltó társul. Elképesztő erő, jól is jön hozzá az összkerékhajtás, még akkor is, ha néhány BMW-fanatikus számára csak a hátsókerék-hajtás létezik. Megnyugtatásukra elárulom, hogy többnyire hátra megy a nyomaték, tehát normál útviszonyok és vezetési körülmények között csak a hátsó kerekek hajtottak. Az első kerekek akkor kapcsolódnak be a hajtásba, ha a rendszer a hátsó tengelyen már nem tud több teljesítményt hatékonyan leadni az útra. Az xDrive modellek osztóműje egy elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozik, így teljesítmény-veszteség nélkül, bármikor 0-100 százalék közötti arányban képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. A többtárcsás tengelykapcsoló kenését állítólag úgy optimalizálták, hogy a folyamatosan változtatható erőelosztás még a legextrémebb versenypályás terhelések közepette is hatékonyan működjön. A kardántengelyt és a féltengelyeket is külön fejlesztették az xDrive modellekhez, ahogy a menetstabilizálót is finomhangolták hozzájuk.
Hirdetés
Az összkerékhajtás nem csak a nagyobb menetstabilitással ajándékozza meg a vezetőt, hiszen jobb gyorsulást is garantál. Az M3 és az M4 Competition xDrive is 3,5 másodperc alatt van százon, az M4 kabriója pedig 3,7 másodperc alatt, de a 200 km/h eléréséhez sem kell több 13,1 másodpercnél. Míg a végsebességüket 250 km/h-ban limitálták, amit opcióként 280-ra növelhetnek. Emellett jár még a menetmód kiválasztásának a lehetősége is az autóhoz.

Amikor a 4WD az aktív, akkor az összkerékhajtás a maximális tapadás eléréséhez passzolóan dolgozik. 4WD Sport üzemmódban az összkerékhajtás még nagyobb százalékban továbbítja a hátsó tengelyre a forgatónyomatékot, és aktiválható a színtiszta hátsókerék-meghajtás is, tehát a 2WD üzemmód.

Ha az extraként rendelhető tapadásvezérlést is (M Traction Control) megrendelték hozzá, akkor tíz fokozatban állítható a menetstabilizáló, így akár vérbeli versenyautókat idéző karakterrel is felruházható a masina. A rövid menetpróbán az tisztán érződött, hogy nem csak gyári duma a hátsókerék-hajtású viselkedés. Tényleg juthat oda minden nyomaték, ugyanolyan játékos viselkedésűek az xDrive változatok is, mint a sima hátsókerekesek. Csak épp nincs az az érzés, hogy bármikor megtréfálhat az M4, vagy az M3, ami közúton igazán jó dolog. Szóval aki nem kizárólag „játszós autónak” választja, kiváló társra lelhet benne, hiszen látványban, hangban ugyanazt nyújtja, biztosabb tapadás mellett. Szerencsére a kabrió nem hízott sokat, csupán 50 kilogrammal nehezebb a kupénál, üresen 1920 kilogrammot nyom a mérlegen. A vászonteteje pedig 18 másodperc alatt csukódik, vagy épp nyílik. Emellett nyitott tetővel csomagterének térfogata 80 literrel nagyobb a korábbinál, 300 literes, ami zárt tetővel 385 literre bővül. Természetesen az utastérben is a BMW-től megszokott nívót kapjuk, itt is többféle szín és díszbetét segítségével lehet igazán egyedire szabni a dizájnt, sőt még karbonvázas sportülések is rendelhetők, amelyek aztán végképp versenyautós hangulatot teremtenek. Persze az ilyen extrákkal szépen felhizlalható az alapár, ami a kabrió esetében 33,3 millió forint, a kupé kicsit olcsóbb a 31,9 millió forintos indulóárával, az M3 Competition xDrive pedig a legkedvezőbb árú a trió közül, hiszen „csak” 31,4 millió forint az alapára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.09.22. at 21:15
    Permalink

    A BMW bebizonyítja, hogy a ronda nők is képesek megszépülni kellő mennyiségű smink hatására? Igen, ezek tényleg mutatós színek, de ettől még ugyanúgy két nagy turcsi lyuk van az autó orrán. Bár ez anatómiailag lehet, hogy már nem is orr, hanem orrmány.

Vélemény, hozzászólás?