Hasznos újÃtás lehet a Ford új vezetéssegÃtÅ‘ rendszere
Sávtartó asszisztenssel már sok mai autó rendelkezik, ami a vezetéssegÃtÅ‘ rendszerek közül talán az egyik leghasznosabb: kamerákkal figyel rá, nehogy véletlenül - vagy szabálytalanul, irányjelzÅ‘ használata nélkül - átsodródjunk akár a szembeforgalom, akár az autópályán mellettünk haladók sávjába. Egyes modellek csak hang- vagy fényjelzéssel figyelmeztetik a sofÅ‘rt, a fejlettebb rendszerek azonban vissza is kormányozzák a járművet - ami viszont közös bennük, hogy a felfestett útjelzések alapján tájékozódnak, amik az út szélét általában nem jelzik, Ãgy nem is tudnak megvédeni attól, hogy lesodródjunk az útról.
A Ford azonban továbbfejlesztette a sávtartó asszisztensét, ami immár az útpadkát is segÃt elkerülni. A Road Edge Detection, azaz útszél-felismerÅ‘ rendszerük a visszapillantó tükör aljába épÃtett kamerával pásztázza az utat 50 méterrel az autó elÅ‘tt és 7 méterrel mellette, és amint érzékeli, hogy a sima aszfalt durvább, murvás, kavicsos vagy füves felületre vált, finoman visszakormányozza az autót az úttestre. Mivel az algoritmus a felületek változását észleli, nem pedig a felfestett útjelzésekre hagyatkozik, Ãgy akkor is működik, amikor utóbbiakat eltakarja például a hó, esÅ‘, vagy ha egyszerűen csak lekoptak. Ha a sofÅ‘r nem reagál az apró manÅ‘verre, az autó meg is rezegteti a kormánykereket, hogy felhÃvja a figyelmet a veszélyes helyzetre. A rendszer 70 és 110 km/h óra között működik, és a fényszórók világÃtásának köszönhetÅ‘en éjszaka is alkalmazható. Az alábbi angol nyelvű videó mozgás közben is szemlélteti az útszél-felismerÅ‘ működését.
Mindig szÃvesen látjuk az utak biztonságosabbá tételét elÅ‘segÃtÅ‘ vezetéstámogató rendszereket, ezek azonban nem minden esetben működnek megfelelÅ‘en. A sávtartó asszisztenseknél például egyes autókban kifejezetten tolakodóan is be tud avatkozni a rendszer, amikor sofÅ‘rként még úgy Ãtéljük meg a helyzetet, hogy nem lett volna szükség a segÃtségére. Ennek a sajnálatos következménye, hogy a vezetÅ‘ kikapcsolja az asszisztenst, Ãgy az nem tud segÃteni akkor, amikor valóban szükség lenne rá. KÃváncsian várjuk, a Ford sávtartójának új funkciója milyen pontossággal működik majd, egyelÅ‘re a Focus, a Puma és a Kuga modelleken indÃtják el, késÅ‘bb azonban további Fordokon is elérhetÅ‘ lesz. Ahhoz pedig kétség sem fér, hogy amennyiben jól fog működni, nagyon hasznos lesz a biztonságos vezetés elÅ‘segÃtésében, hiszen Európában a halálos autóbalesetek nagy része vidéki, alacsonyabb rendű utakon történik, ezek az utak gyakran ismeretlenek a messzirÅ‘l érkezÅ‘ sofÅ‘rök számára, Ãgy könnyebb hibát véteni. Emellett az önvezetés megvalósÃtásában is fontos lépés lehet, hiszen az autonóm autók egyelÅ‘re fÅ‘leg csak városokban és autópályákon képesek beavatkozás nélkül irányÃtani magukat, ahol a sávok felfestései tisztán láthatók.