A járda mellett mérték meg az autók károsanyag-kibocsátását

Siralmas eredményeket produkálnak az autók, ha a járókelők szemszögéből vizsgálják

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megjelent egy új, független szervezet által összeállított károsanyag-kibocsátást mérő szabvány. A TRUE kezdeményezés az eddiginél is riasztóbb képet fest a dízelautók nitrogén-oxid kibocsátásáról.


A környezetvédelmi szabályozások hátteréhez szükséges műszaki és tudományos elemezések elvégzésére létrehozott nonprofit szervezet, az ICCT (International Council on Clean Transportation) egy olyan, új károsanyag-kibocsátási mérési normát dolgozott ki, amely nem laboratóriumi, hanem valós körülmények között elemzi a gépjárművek NOx- kibocsátását. Több mint 700 ezer autót, összesen mintegy ötezer, Európában forgalmazott típust mértek meg az út mentén elhelyezett (tehát nagyságrendileg a járdán tapasztalható szintet mutató) szenzorok segítségével, és az eredmények siralmasak voltak. A vizsgálatok tanúsága szerint nem csak az Euro 3, 4 és 5 besorolású, idősebb dízelmotorok teljesítménye bizonyult gyengének, de az Euro 6-os dízelek sem teljesítették a törvényben meghatározott NOx-emissziós normát. A 2014-ben bevezetett károsanyag-kibocsátási norma szerint minősített autók egyes korai példányai négyszeresen lépték túl az NOx-határértéket, de még a legtisztábbnak mondott, új modellek kipufogócsövén is kétszer annyi távozott az egészségre rendkívül káros anyagból, mint amennyit a jogszabályok engedélyeznek (azaz 80 mg/km a dízel- és 60 mg/km a benzinmotorok esetében).
Az ICCT, amely annak idején kulcsszerepet játszott a Volkswagen AG egyes dízelmotorjaiban felfedezett, emissziós értékeket meghamisító szoftver leleplezésében, három lépcsőben minősíti a mért gépkocsikat. Zöld (jó) minősítést kaphatnak azok a járművek, amelyek kilométerenként kevesebb mint 90 mg NOx-ot bocsátanak ki, sárga (megfelelő) szín jelöli a 90-180 mg/km között teljesítő motorokat, és végül a piros, azaz rossz kategóriába esnek azok, amelyek átlépik a 180 mg/km értéket. Ez utóbbi érték egyébként megegyezik a 2009-es Euro 5 szabványban előírt maximummal. Az tehát, hogy a vizsgált dízelautók közül egyetlen egynek sem sikerült „jó” minősítést szereznie, azt jelenti, hogy a laboratóriumi sikerek ellenére a valóságban közel tízéves lemaradásban van a dízel technológia.
Hirdetés
Jóval kedvezőbb képet mutatnak ugyanakkor a benzinmotorok: a 2005 előtti Euro 3-as erőforrások kivételével mindegyik vizsgált motor legalább „megfelelő” minősítést szerzett, a legmodernebb Euro 6-os motorok többsége zöldet kapott a vizsgálaton. Az ICCT most azon dolgozik, hogy a TRUE (The Real Urban Emissions, azaz a valós városi károsanyag-kibocsátás) névre keresztelt normát meghonosítsa a piacokon. Ebben olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a tiszta, fenntartható közlekedés nemzetközileg elismert élharcosai, az FIA Foundation vagy a Transport & Environment, a világ legnagyobb városainak környezetvédelmi érdekeit közösen képviselő C40 Cities és a törésteszt-programjáról ismert, de az autó környezetvédelmi teljesítményét is szívén viselő Global NCAP.
A TRUE kezdeményezés bevezetése egyébként nem várt módon igazolta, hogy az autósokat valóban foglalkoztatja járművük károsanyag-kibocsátása: a mérési eredményeket közzétevő weboldal, a trueinitiative.org a rendkívül nagy forgalom miatt megnyitását követően pár órán belül összeomlott. Az oldalt azóta rendbe rakták és gördülékenyen működik, mindenki kikeresheti saját járművének kibocsátási értékeit és annak valós besorolását aszerint, hogy a környezet ténylegesen mennyit érez a kieregetett káros anyagokból.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.06.11. at 23:10
    Permalink

    Bírom amikor n+1-edszerre is feltalálják a meleg vizet.
    Az, hogy a primitív koromdízelek totális zsákutcát jelentek legalább 15 évvel ezelőtt is már pontosan lehetett tudni. Kellő alapismeretek, legalább egy minimális műszaki érzék és gondolkodás képessége volt szükséges hozzá, hogy ezt tisztán lehessen látni (persze ez a 3 feltétel az átlagautósok több mint 90%-át ki is ejtette, ezek közül kerültek ki a fotelba hízott “jó dízel”-ező billentyűharcosok akiket oly nagy élvezettel irtottam ahol csak értem LOL! 🙂
    Akárhány új vagy régi kibocsájtási tesztet nézünk a kép nem fog változni, se most se később a réges-régen elavult koromdízel úgy zsákutca és úgy halott ahogy csak van! Nem most, hanem már legalább 15 éve. Ilyet csak az vesz/használ, aki vagy rettenetesen gyűlöl mindet ami él, vagy annyira sötét és fogalma sincs semmiről, hogy még a legtehetségtelenebb kereskedő-hiéna is le tudja tolni ezt a torkán.

Vélemény, hozzászólás?