Hirdetés

A korral csak egyre sármosabb az első V8-as Porsche

Váltotta volna a 911-est az idén 40. évfordulóját ünneplő 928

Valódi luxus túrakupéként mutatkozott be 1977-ben az első V8-as Porsche. A 928-ast egyenesen a 911-es helyére szánták, ám ezzel a közönség nem értett teljesen egyet. Idén 40 éves a 928-as.

Idén 40 éve mutatkozott be a Porsche 911 leváltására készült 928. Szakítottak a hagyományokkal, és nem csak a léghűtéses boxermotort, de a farmotoros elrendezést is dobták volna

Formájával mindenképp megelőzte a korát, ám nem sikerült a terv, miszerint a 911-est váltja majd a palettán és az idén 40 éves 928-assal prémium szintekre evez a Porsche. A ’70-es évek közepén jött a felismerés Ferdinand Porsche fejében, hogy a farmotoros 911-es határait lényegében már elérték és nincs tovább. Vagyis érdemi fejlődést már nem érnének el – milyen jó, hogy később erre rácáfoltak. Kezdtek átállni a hagyományos orrmotoros elrendezésre, és először a mezítlábas, négyhengeres 924-est dobták piacra. A paraszt-Porsche igencsak megdobta a bevételeket, amikből futotta a luxusmodellnek szánt 928-asra. Hosszas fejlesztések után az 1977-es Genfi Autószalonon mutatták meg, és valamilyen érthetetlen véletlen folytán az 1978-as Év Autója címet is besöpörte. Sportautó azóta sem nyerte el a címet, és vélhetően ez így is fog maradni.

Hirdetés

A korra még a különálló lökhárítók voltak jellemzők, a 928-as műanyag lökhárítói viszont a formaterv szerves részei lettek – hátul olyan gömbölyítéssel, amit korábban más modellen nem láthattunk. A felugró fényszórók nem csak a kor, de az autógyártás legmenőbb darabjai lettek

A 911-essel ellentétben ebben akár el is fért két felnőtt hátul, persze kényelmes az éppen nem volt. Viszont egyedülállóan a hátul ülőknek is jutott kihajtható napellenző, és a történelemben először a kormány állításánál a műszeregység is vele mozgott

Formaterve jó 20 évvel megelőzte a korát, a gömbölyded folyami kavics fazon a ’90-es évekre volt jellemző. Letisztult formáját a karosszériába simuló lökhárítójának köszönheti, ez elég merész lépés volt abban a korban, amikor még szinte mindenki különálló lökhárítókat tervezett. A hosszú orr, hátratolt kabin és mérhetetlenül gömbölyű far tökéletes arányokat adott a 928-asnak. A front részt ráadásul alapesetben a fényszórók sem törik meg, bár látszanak, azok csak békaszemként kiugrott állapotukban világítanak. Ezeket ráadásul a szerkezet meghibásodásakor is egyszerűen elő lehet csalogatni egy kis gomb nyomkodásával a motortérben. Nem csak arányai tökéletesek, súlyelosztása is tengelyenként szinte azonos, köszönhetően annak, hogy a váltót nem a motor mögé, hanem hátra, a differenciálművel egybe építették.

A váltó hátra került a jobb súlyelosztás érdekében, 5 fokozatú kézi, valamint három, később négyfokozatú automata is lehetett. Futóműve elöl a hagyományos McPherson elrendezésű, de oldalanként két lengőkarral és persze elöl-hátul tárcsafékkel

A géptetőt felnyitva csak egészen messze vehetjük észre a márka első V8-as motorját, mivel az csak az első tengely mögött kezdődik. Kezdetben 4,5 literes 240 lóerős, hengerenként kétszelepes V8-assal szerelték. Később hengerenként négyszelepes és nagyobb motorokkal készült. A gyártás végére, 1995-re már 5,4 literes, 350 lóerős motor dolgozott a 928 GTS-ben, ez volt a csúcsváltozat. A tervek felskiccelésekor azonban ennél jóval exkluzívabb modellnek tervezték, V10-es Audi eredetű, tulajdonképpen a quattróból ismert öthengeres megduplázott verziójával. Viszont olyan modell kellett, amit Amerikában is el tudnak majd adni, ezért maradtak a V8-as elrendezésnél. Ötfokozatú kézi, vagy három, illetve négyfokozatú Mercedes eredetű bolygóműves automata váltót párosítottak hozzá.

Plusz lökhárítót kaptak az amerikai kivitelek, a frissítéssel változtak a hátsó lámpák, de a 928 formája kitartott 1995-ig

A 928-as kimozogta a formatervezés szempontjából zsákutcának számító ’80-as éveket, csupán apróbb változtatásokat eszközöltek rajta, amik nem rontottak a megjelenésén. A Porschénál amúgy sem hódoltak be a divatnak, a 911-essel is kitartottak a megszokott formáknál. A 928-as többször változott, de a lényeg megmaradt, viszont egyre erősebb és sportosabb lett. A vásárlók viszont furcsán néztek rá már az elejétől kezdve, a berögzött és tehetős Porsche vásárlók pedig nem voltak hajlandóak elfogadni, hogy egy orrmotoros, ráadásul V8-as modell lesz a 911-es utódja, a vízhűtéstől pedig még a szőr is felállt a karjukon. Ellenben a 928-as megjelenésével új vásárlókat is szereztek, de a márka rajongói miatt a vezetőségben történt változás után mégis úgy döntöttek, hogy a két modellt egymás mellett fogják értékesíteni és a 911-es tovább élhet.

240 lóerővel indított, később 300, a végére pedig 350 lóerőt teljesített, akkor már hengerenként négyszelepes, 5,4 literes V8-asból

1987-ben készült a Panamera előfutárának is beillő H50 tanulmányautó a 928-as nyújtott alapjain, a Panamerára innen még több mint 20 évet kellett várni

További terveik is voltak a 928-assal, korábban már eljátszottak a négyajtós 911-es gondolatával, de abból egyetlen autón túl nem lett semmi, később azonban leporolták a terveket. 1987-ben a márkaalapító 75. születésnapjára készült el a H50, nyújtott tengelytávval és két plusz ajtóval, amik szembe nyíltak az elsőkkel, Mazda RX-8 stílusban. Az orrmotoros elrendezéshez jobban illett volna az ötajtós karosszéria, ám ezt is elvetették, és bár később készült még egy tanulmány, az szintén a 911-es alapjaira, így az első Panamera előfutárának a 928 H50-et tekinthetjük. 1995-ös leköszönésével a 928-asnak egyelőre nincs utódja, pedig láthattunk már néhány remek ötletet az újraélesztéséhez. A Porsche azonban amennyire nem látott lehetőséget a 911-esben az elején, most annyira bízik a modellben, nem is hiába. Persze az eladásokat továbbra is a hétköznapi autónak is tökéletes Cayenne viszi előre, de már ott a kisebb Macan is. Hogy mennyi esély van egy újabb orrmotoros Porsche sportkocsira, azt nehéz lenne megjósolni. Viszont egy a 911-eshez hasonlóan finoman, aprólékosan és elegánsan újjáélesztett dizájnnal mindannyian szívesen látnánk újra a 928-ast.

A Porsche vevőknek és a márka rajongóinak továbbra is a 911 kellett, így nem utód lett a 928-asból, hanem egy különálló, egyszériás modell

Hirdetés

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 15:09
    Permalink

    Én azt hiszem meg tudom érteni a szerző véleményét. A 80-as évek a szögletességről és a modernségről szólt, de egy olyan jövőt vetített ki ami végül nem jött létre.

    Nem véletlen hogy nem annyira merítenek vissza ebbe a korba ötletekért.

    A 928-as simán elment volna a 90-es évek formatervének gömbölydedségével.

    Amiket írsz abból a Quattro az egyetlen amit retróztak (volt egy remek tanulmánya az audinak, kis híján ültem is benne 4 éve).

    Nézem hogy ilyen autókat hoznak neves oldiimer kiállításokra és amit felsoroltál, csak a Quattróból látok példányokat.

  • 2017.10.27. at 15:09
    Permalink

    Ez nem olyan meglepő, de egyáltalán nem Porsche specialitás. Általában is jellemző volt a korra, hogy a minőséget a tartósságban mérték, az számított jobbnak, ami drágább, mert az tartósabb is volt. Mercedesek, BMW-k, Volvok, de még egyes francia autókra is jellemző volt a túlméretes gyártástechnológia (értve itt elsősorban a hajtásláncot, de pl. a PSA a galvanizált karosszériákat elég korán bevezette a piacra). Sajnos nagyjából a ’90-es évek második felétől vált el egy autó anyagi értéke a minőségétől/tartósságától, köszönhetően egyfelől az istenverte marketingnek, másfelől a vevők ostobaságának, a konzumidiotizmusnak.

  • 2017.10.27. at 15:09
    Permalink

    “A 928-as kimozogta a formatervezés szempontjából zsákutcának számító ’80-as éveket”

    AZT A BETYÁR MINDENIT! Nem semmi ez azért. Ilyen kapitális baromságokat egy autós újságírónak látszló lénynek leírni………. Kultikussá, klasszikussá ért, már a korukban is legendásnak számító típusok egész garmadája született a ’80-as években, amelyek a wedge (szögletes) design szempontjából is fokozhatatlanul szépek. Olyan autók, mint az Audi Quattro, Lancia Delta, VW Scirocco majd a Corrado a ’80-as évek végén, Maseratik, Toyoták, Hondák, Alfák… Nem folytatom. Egyszerre szánalmas és nevetséges a fenti képtelen állítás, de bizonyos dolgok nem változnak Magyarországon, így például a magabiztosan előadott tényszerűen cáfolható hülye állítások sem.

  • 2017.10.27. at 15:09
    Permalink

    néhány info az elmúlt évekből:horganyzott karosszéria. Annyira kényelmes,biztonságos,gyors,elegáns és szuper minőségű,hogy zenész ismerős Norvégiából elég nagy átlagsebességgel talán egy biologiai pihenővel kipihenten szállt ki a gépből Bp-en..Láttam másik ismerősnél 2 db-t felújítás közben,minden alkatrész többszörösen túlméretezve…mint a tank.Mindenféle része aluminium,a futómű,a V8 motortömb is.Persely nincs benne,a dugók a Nickasil bevonatú motortömbbe fúrt hengerekben dolgoznak.A manuális váltója finoma szólva akadós.Úgy gyorsul.hogy a fejedet leviszi,miközben állati hangja is van a V8-nak. A legszebb,legsexibb az utolso GTS széria,az a végén kb. 180.000 DEM-be került, manapság még egy elhanyagolt példány is megfizethetetlen.Egy igen komoly gép.

  • 2017.10.27. at 15:09
    Permalink

    Nagy kedvenc, pár éve filléretkért elehett ilyeneket szerezni. Azóta a Porsche is minden lehetőséget megragad hogy javítson a transaxle sorozat renoméján (pl amikor a gyári múzeumban jártam dedikált ransaxle különtárlatot hoztak össze [url]http://autossagok.blog.hu/2016/08/29/egy_kiallitas_amely_melto_a_legendas_porsche_markahoz[/url] és a Techno Classicán is nagyon erősen szerepeltetik(múlt vében mint transaxle, most meg pűr izgalmas 928-sat hozta el, mint pl a kombiváltozatot [url]http://autossagok.blog.hu/2017/04/14/a_techno_classica_2017_nagyagyui#gallery-1492190788_1[/url]) ) , és ez látszik az árakon is.

    Porsche szakértő ismerősöm mondta még a 90-es években hogy a 928 fényévekkel veri a korabeli 911-eseket, igazából a 996 széria volt amely beérte sok mindenben.

Vélemény, hozzászólás?