A kupé, amit csak mi gyártunk – Mercedes CLA menetpróba

Egyszerre kupé és limuzin az új Mercedes CLA, amely csak Kecskeméten készül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kizárólag Magyarországobn készül az új Mercedes-Benz CLA Coupe és a Shooting Brake, bár az utóbbi gyártása még nem kezdődött el, a Coupét viszont már kipróbálhattuk a München környéki utakon.

Papíron furcsának tűnhet a Mercedes koncepciója, hiszen az A-osztály alapjain egész szép kis család épül fel. Létezik a ferdehátú A-osztály mellett lépcsőshátú, szedán néven, és most már bemutatták a kupét és a kupésított kombit is. Ám valójában a kupé is egy négyajtós járművet takar, ám nem kizárólag a kupésan lejtő tetővonalban különbözik az A-osztály szedántól.
Hirdetés
Módosítottak a dizájnerek a fényszórókon és a hátsó lámpákon is, hogy jobban elkülönüljön a többiektől a CLA, de azért így is kiválóan illeszkedik a csillagos márka jelenlegi arculatába. Ez jól látható, ha a CLS mellé állítjuk a modellt, amire szerencsére volt lehetőség, így az alábbi képeken meg tudom mutatni nektek is. Ízlés dolga, hogy kinek tetszik jobban a CLA és kinek az A-osztály arca, mindenesetre élőben mindenképp sportosabb, és jobban illeszkednek a kupés formához az első fényszórók és a hátsó lámpák is. A sportosság tovább fokozható az AMG Line csomag megrendelésével, amelyen a lökhárítókba „vágott” légbeömlő nyílások, illetve azok imitációi utalnak a versenyautók világára. Természetesen a kupékra jellemző tetőívet is sikerült kiválóan eltalálni ezért, de azért jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy tényleg szükség van-e ennyiféle A-osztályra. Nos, a számok azt támasztják alá, hogy igen. Nézzük hát ezeket a bizonyos számokat, amelynek alapján a Mercedesnél úgy gondolják, hogy érdemes 7 tagú kompakt járműcsaládot gyártani! Már eleve impozánsak az A-osztály eladási számai, hiszen 1997-es bemutatása óta 6,5 millió példány készült. Persze időközben azért megváltozott az autó egész identitása. Kupét és Shooting Brake alakot 2013-ban kapott először az A-osztály. Azóta 750 ezer CLA és Shooting Brake talált gazdára, 2018 eladási rekordot hozott. Az pedig talán nem lep meg senkit, hogy ezek a modellek a kínai és az észak-amerikai piacon a legnépszerűbbek, Németország mellett.

Ráadásul az is jól leszűrhető rajtuk, hogy bevált a Mercedes igyekezete és sikerült a fiatalabb vásárlóközönséget is meghódítani, hiszen például az USA-ban a CLA vásárlók átlagosan 10 évvel fiatalabbak más Mercedes típusok vásárlóinál.

Ám a legfiatalabbak mégis a a kínai vásárlók. A hatalmas országban ugyanis 34 év a CLA vásárlók átlagéletkora. Ami viszont ebből adódóan nagyon fontos, hogy a CLA amolyan belépő a Mercedes világába, és a kupés limuzin vagy shooting brake vásárlói később is Mercedes vásárlók maradnak a felmérések alapján. Szóval ezek után valóban nem oly furcsa, hogy milyen szélesre gyarapodott a Mercedes kompaktautó kínálata. De térjünk vissza a CLA Coupéhoz, amely a már taglalt külső változások mellett a lemezek alatt is eltér kissé a sima A-osztályoktól. A legfontosabb változás a nyomtáv szélessége, ugyanis a CLA-ban elöl 63 milliméterrel, hátul pedig 55 milliméterrel szélesebb, ami az alacsonyabb tömegközépponttal párosulva még sportosabb élményt jelent. Ennek kipróbálására sajnos nem volt sok lehetőségünk, de néhány település között a kanyargós, szűk utakon azért meg-megvillantotta tudását a kupésított szedán (avagy a szedánosított kupé), főleg a 250 jelölésű benzinmotorral. Valóban sportautósan közvetlen a kormányzás, a tempós kanyarokba is magabiztosan lehet bedobni az autót, nem érezni rajta semmiféle elbizonytalanodást, nem akar kitörni a fara, nem tolja le az ívről az orrát, persze ez az összkerékhajtásnak is köszönhető. Miközben a kényelem terén is brillírozik, bár itt szintén hozzá kell tennem, hogy ennek igazi próbája majd itthon lesz, mert a tükörsima német utakon még a hatalmas könnyűfém felnik sem jelentettek hátrányt.
Mercedes-Benz CLA Coupé- méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4688 1830 1439 2729 460
Háromféle motorhoz volt szerencsénk. Az 1,33 literes benzines már ismerős az A-osztályból és más márkák modelljeiből is, hiszen a Renault-Nissan szövetséggel együtt fejlesztett egységről van szó. A négyhengeres, turbós motor szépen teszi a dolgát a CLA-ban is. A 163 lóerős változat bőven elég az autó mozgatásához. Már alacsony fordulaton is megfelelően húz, és a hétfokozatú, duplakuplungos automatizált sebességváltó szinte észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat. Ezzel a motorral maximálisan kényelemorientált az autó, a rövid tesztút végén a fedélzeti számítógép hat liter körüli fogyasztást írt ki, ami persze egy valódi, tankolástól tankolásig mért szakaszon eltérő lehet, de iránymutatónak azért megfelel. A 250-es jelzésű változatban már kétliteres motor dolgozik 224 lóerővel (miközben az utastérben egy V8-as hangját hallani a hangszórókból az AMG-Line csomagnak köszönhetően). Ezzel az erőforrással már jóval sportautósabb érzés a CLA-t terelgetni, ugyanakkor az 1,33 literessel sem adódott olyan helyzet, ahol ne lett volna elég a 163 lóerő. Ugyanakkor nagyon kellemes szerkezet a 220d jelölésű dízel is, a maga 190 lóerejével és a 8 fokozatú, szintén duplakuplungos automatikus sebességváltóval. Az utastérben tényleg csak a vérbeli petrolhead-ek mondják meg, hogy egy kompressziógyújtású motor dörmög az autó orrában. Semmiféle rezonancia nem jut át az utasok felé, ráadásul a 350 Nm forgatónyomaték már 1600-as fordulatszámtól rendelkezésre áll, úgyhogy mindkét próbált benzinest lepipálja, amikor úgy igazán meg kell indulni. Miközben a fedélzeti computer öt liter alatti fogyasztást mutatott a tesztút végén, ám itt ismét hozzáteszem, hogy ez nem pontos mérési eredmény.
Mercedes-Benz CLA Coupé, 2019 - műszaki adatok
CLA 180 CLA 200 CLA 250 CLA 180d CLA 220d
Emissziós norma Euro 6D-Temp
Hengerűrtartalom (cm3) 1332 1991 1461 1991
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/7 automata/8
Teljesítmény [LE (1/min)] 136 (5500) 163 (5500) 224 (5500) 116 (4000) 190 (3800)
Nyomaték [Nm (1/min)] 200 (1460) 250 (1620) 350 (1800) 260 (1750-2500) 400 (1600–2600)
Végsebesség [km/h] 216 229 250 205 250
Gyorsulás 0-100 km/h 9,4 8,5 6,3 10,7 7,0
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,5–5,7 5,9-6,2 6,1-6,3 3,8-4,0 4,2-4,4
CO2-kibocsátás [g/km] 125–130 134-142 139–143 100-105 110-117
Saját tömeg [kg] 1410 1420 1490 1490 1545
Megengedett össztömeg [kg] 1935 1950 2025 2000 2080
Az utastér nem tartogat meglepetéseket. a Mercedeshez méltó minőség fogad, minden részlet igényesen kidolgozott, bárhova nyúl az ember kellemes tapintású anyagokkal találkozik, legyen az bőr vagy műanyag. Kimondottan látványosak a turbinára emlékeztető szellőzőnyílások, viszont a műszerfalon végighúzódó képernyő továbbra is elég fantáziátlan megoldás. Viszont a funkcióját tökéletesen ellátja. Gyönyörű grafikával jelenít meg mindent, a vezető előtt pedig HUD-is a szélvédőre vetítheti a legfontosabbakat, például a sebességet és a navigáció utasításait. Az MBUX rendszerben itt is elérhető a Hey Mercedes funkció, amelynek köszönhetően hangutasításokkal kezelhető a multimédia. Hátul a magasabbra nőtt személyek találhatják szűkösnek a fejteret, a lábtér pedig egy picit szűkösebbnek tűnik a kategória átlagánál, de hát ez az ára a szépségnek, ami zárszónak is tökéletes. Illetve, annyit még érdemes tudni, hogy az első példányok májusban érkeznek a márkakereskedésekbe, és a pontos árlistára is várni kell még egy kicsit.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.04.17. at 12:14
    Permalink

    Javaslom a szerzőnek, hogy a kompressziógyújtás helyett nyugodtan írja ki, hogy diesel motor, mert más, műszaki fejlesztésben előrébb járó gyártók idéntől már használnak HCCI motorokat is, amik ugyanúgy érdemesek erre a jelzőre. Még valaki azt hiszi, hogy a Mercenault (vagy Renaucedes?) autók is kortárs színvonalat képviselnek.
    Az autóról: 470 centis hosszban nem hiszem, hogy bárki más tudna ilyen impraktikus járművet gyártani. Talán a shooting brake verziója még egy fokkal rosszabb, de hihetetlen, hogy egy dizájner-Mercibe még egy teleszkópos motortháztető nyitó sem fért bele, úgy kell kézzel kitámasztani mint egy Daciában, csak itt van kamu-kipufogó meg egyéb parasztvakítás. Az nyilvánvaló, hogy nem tud és nem is akar versenyre kelni a C-osztállyal, de ha vételárban számszerűsíteni kéne, hogy mennyivel van elmaradva, akkor ennek az autónak sok-sok millió forinttal olcsóbbnak kéne lennie. Viszont az a tény, hogy majdnem ugyanannyiért tudnak kínálni egy lényegesen gyengébb minőségű autót azt jelenti, hogy ez valószínűleg egy nagyon jó üzlet a Mercinek.

    • 2019.04.18. at 15:17
      Permalink

      Ebbe a kompressziógyújtásos elnevezésbe a Mazda új kompressziógyújtásos benzinmotor családja fog bekeverni rendesen.😁
      Így van, maradjunk a dízel (nem diesel) motor kifejezésnél.

  • 2019.04.18. at 17:12
    Permalink

    Az a műszerfal a hosszúkás kijelzővel élőben eléggé bazárinak hat egyébként. Meg a kerek szellőzők is. Így képről még kinéz valahogy, de élőben borzasztó szerintem. Olyan játékautós kinézetű. Lehet, hogy hozzá lehet szokni, de elsőre nem Mercihez méltó.

Vélemény, hozzászólás?