A legdurvább autós sztereotípiák

Autó-magyar szótár haladóknak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ahány autó és márka, annyi, sőt több kép is él róluk a fejünkben. Hiánypótló kis szótárunk a teljesség igénye nélkül pufogtat közhelyeket, sorol sztereotípiákat és gázol az érzelmekbe.

Új időket élünk, rohanó világunk szélsebesen változik, előítéletekben, klisékben gondolkodunk, robogunk, rövidítünk, de mielőtt ezekkel az egyáltalán nem frappáns nyitó frázisokkal jól be is csukódna a közhelyszótár, inkább új fejezetet nyitunk benne. Az Autómárkák és márkaképek átalakulóban című cikkben már karcoltuk a témát, de jöjjön, ami még nem volt: itt és most csokorba gyűjtve az egyes autókhoz kötött fogalomtár nyilván erősen szubjektíven, ahogy kell. A szószedetben a pillanatnyilag hivatalos magyar importőri képviselettel bíró márkákat tüntettük fel ABC-sorrendben, s a teljesség igénye nélkül. Ön is így vélekedik? Kíváncsi, mások mit gondolnak az ön autójáról, s így önről is?
Nem is rég, tavaly történt a kollégával, hogy egy, a tesztautókat rendszeresen mustráló szomszédja a modellfrissített Fabia láttán a következő kérdéssel rukkolt elő: "Ez már felmegy az érdi emelkedőn?" Vicces, de sokak ma is legyintenek egy Skoda, még inkább egy Dacia láttán. Előbbi a hűtővizét felforralva, utóbbi atomjaira hullva várja a sárga angyalt az út szélén - ez a kép maradhatott meg róluk a dicső szocializmusból. Hát hogy lehetne jó egy Skoda? Hogy lehetne olyan minőségű, mint az etalon Volkswagen? Pláne, mint egy Opel, ami sosem kop el... Mitől lehetne megbízható egy Dacia? De hiszen román! Ésatöbbi. A Trabant, a Wartburg, a Lada és mások eltűntek, érkezett helyettük megannyi márka a világ minden sarkából, mert abban ugye csak egyetértünk, hogy a Föld lapos?!
Már miért venne a magyar koreai személygépjárművet? Ami jó, az csakis a német és a japán. A Toyota, az megbízható. A franciák és olaszok szétesnek. Suzuki? Viccelsz? Papírból van. Azonnal meghalsz, ha ütközöl vele... Persze egyre felvilágosultabbak vagyunk, a gyors változással a sztereotípiák is esélyesebben dőlnek meg, cserébe újak és még újabbak keletkeznek. Így működünk, és úgy, hogy amit egy általunk mértékadónak tartott személytől (vagy a tévéből) hallunk, az ádázul bevésődik az agyunkba. Az mondjuk jobbára csak az újságírók, a tesztelők kiváltsága, hogy több száz autót próbálhatnak ki az évek során, s ezáltal olyan széles látókörre tesznek szert, amelynek köszönhetően - legalábbis ezen a területen - tényleg tudhatják, merre hány méter, mik a különbségek, melyik a jó, s melyik kevésbé.
Mert ma már nincs rossz kocsi. Másképp: egy Citroën vagy egy Chevrolet is lehet kellemes autó, ugyanakkor egy Mercedes vagy egy Toyota is kiábrándíthatja az embert. Ha mással nem, árával. Az összefonódások, a globalizált, költséghatékony piacgazdaság miatt olyan sem nagyon van már, hogy egy autó európai, amerikai vagy ázsiai. Ide jutottunk. De nézzük, melyik márka milyen képzettársításokat indukál a magyar agyban, és előre is elnézést, nem a sértegetés a cél.


Alfa RomeoAlfa, olasz, sportkocsi, csajozós, piros, cuore sportivo, szép, kabrió, drága
AudiÓdi, Német, prémium, a BMW és a Mercedes keveréke, másolat, gengszterek autója, felvágós, mindenkinek ez kell, a legjobb, nagyon drága
BMWBömös, Bimmer, német, bajor, prémium, hátsókerekes, drifter, sportos, gengszter, agresszív, nagyon drága
ChevroletChevy, Sevrolett, Sevrolé, koreai (vagy amerikai), átemblémázott Daewoo, kispolgári, kalapos, olcsó?
Chrysler*Amerikai, amerikás, nagy, biztos drága
Citroënfrancia, megbízhatatlan, a szerelők kedvence, kényelmes, különleges, olcsó?
DaciaDákó, Dália, román, szétesik, kispolgári, már jó?, olcsó?
Ferrariolasz, A sportkocsi, álomautó, Magnum, Forma-1, Schumacher, méregdrága
FiatKis-Fiat, Fityó, olasz, kicsi, laza, sok a baj vele, olcsó?
Fordnémet (vagy amerikai), jó, cégautó, szürke, inkább drága mint olcsó
Hondajapán, sportos, pörgős, de konzervatív is, precíz, drága
HyundaiHunyadi, koreai, feltörekvő, 5 év gari, egyre jobb, már nem olcsó
Infinitijapán, ritka, luxus Nissan, biztos drága
Jaguarangol, brit, exkluzív, Ford, tömegautó izgalmas névvel, drága
JeepDzsip, amerikai, terepjáró ikon, drága, dzsip amúgy minden, ami magas és talán 4x4-es
Kiakoreai, feltörekvő, 7 év gari, egyre jobb, már nem olcsó
LanciaLancsa, Lancsia, olasz, elegáns, sok a baj vele, luxus Fiat, drága
LexusLekszász, Lekszusz, Lekszus, japán, prémium, luxus-Toyota, hibrid, drága
MaseratiMázeráttti, olasz, elegáns, ritka, sportkocsi, félig Ferrari, méregdrága
Mazdajapán, jó, korrekt, látszatsportos, zoom-zoom, nem olcsó
Mercedes-BenzMerci, Merga, Merdzsó, német, prémium, csillagos, konzervatív, nagypapás, luxus, zöldséges, drága
Mininémet, angol, yuppie, női, sportos, trendi, felélesztett legenda, drága
MitsubishiMicu, Micsu, japán, Evo, rali, 4x4, nem olcsó
Nissanjapán, Renault, a Z legendája, szürke, nem olcsó
Opelnémet, sosem kop el, magyar, Szentgotthárd, jó, már nem olcsó, sőt
Peugeotfrancia, megbízhatatlan, szétesik, kényelmes, elegáns, olcsó?
Porschenémet, legenda, sportkocsi, álomautó, méregdrága
Renaultfrancia, megbízhatatlan, "hülye thaliások", egyterű, biztonság, olcsó?
Range/Land Roverangol, brit, terepjáró ikon, gengszter, drága
Saabsvéd, repülős, különleges, orvos, fanatikusok autója, drága
SEATspanyol, ez is VW?, lakótelepi sportkocsi, olcsó? semmi sem olcsó
Skodacseh, csehszlovák, ez német VW-technika?, kalapos, jó, miniszteri autó, cégautó, már nem olcsó
Smartnémet, kis-Merci, ez autó?, juj, de drága
SubaruSzubaru, Subaru, japán, 4x4, rali, boxer, bububu, drága
SuzukiSzuzuki, Suzuki, japán, magyar, Esztergom, a mi autónk, olcsó, igénytelen, papírból van, már ez se olcsó
Toyotajapán, megbízható, unalmas, konzervatív, jó, hibrid, drága
VolkswagenVW, Fauvé, Folcvágen, német, prémium, etalon, konzervatív, népautó, jó, fizetünk a névért, drága
Volvosvéd, konzervatív, kínai, kombi, háziasszony és kutya, A biztonság, drága

* A Chrysler (és a Dodge) ráadásul Európa nagy részén már Fiat, ami tovább bonyolítja a megítélést
Hirdetés
Ahol kiejtésileg eltérések tapasztalhatók a magyar nyelv kimeríthetetlensége és miegyéb okán, feltüntettük. Egyes márkáknál közkedvelt becenév használatos, azt is feltüntettük. Az olyanokat nem, mint Skodri, Szuzi, Tojó vagy Dzseg. Ha valakinek például a Ferrari kapcsán nincs meg Magnum, nézzen utána, megéri. Nem szaporítanánk a szót(árat), sokkal inkább arra lennénk kíváncsiak, miként gondolkodnak olvasóink, miként gondolkodik ön az autós előítéleteket illetően - várjuk a hozzászólásokat! Búcsúzóul egy perc néma felállást javasolnék e fotó, s a sokk miatt:
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:50
    Permalink

    jó a cikk igaz amit írtak de a saab hoz még annyit hogy ritka de kiváló tuningalap nemesítve pedig szinte egzotikum aminek a motorjában óriási potenciál rejtőzik csak elő kell csalogatni szép szóval és hozzáértő kézzel. no meg egy kis szeretettel

  • 2017.10.31. at 06:50
    Permalink

    Jó kis cikk.Ilyenek vagyunk,na.Az Alfákhoz még annyit szoktak hozzátenni az emberek,hogy sz@r,szervizigényes(mondjuk ez igaz)széthullik stb.Ugyanakkor ellentmondásos,hogy a francia csak széthulló,megbízhatatlan autóként van a köztudatban,miközben rengeteg a francia jármű az utakon.Ki érti ezt?De ha a Lancia és az Alfa csak egy luxus fiat,akkor a Ferrari is az?Vagy a Nissan GT-R is csak egy Dacia?Esetleg a Lamborghini és az Audi is csak egy Skoda?Nyilván nem,bár részigazságok vannak benne.

  • 2017.10.31. at 06:50
    Permalink

    Abszolut reális cikk. Aki ma azt hiszi, hogy ma legördülő autók esetén (átlag autókról beszélünk 0-tól 8.000.000 forintig kb) valóban azt veszi, ami rá van írva az erősen téved. Példának okáért pl. a corsa, astra spanyol és olasz beszállítókkal, gyártókkal dolgozik, egy peugeot/citroent szétbontva meg a bosch feliraton kívül mást nem lát. Tehát ma már csak arról beszélhetünk, hogy van AZ amerikai autó, van AZ európai autó és van AZ ázsiai autó (bár ez utóbbi is inkább egyre jobban európai). Mert milyen “ciki” is szétszedni egy 15 millás audi műszerfalát , hogy aztán lásd a kábelekre ráírva, hogy made in eu és pár centivel odébb, made by skoda(r)… szóval akkor MIKET IS VESZÜNK?

Vélemény, hozzászólás?